Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi maler huset, etter klarsignal fra jordmor, men etter flere uker med maling så kjenner jeg at jeg begynner å få litt.. kalde føtter. Det har vært veldig varmt, noe som har gjort at malingen lukter ekstra, virker det som? Vi maler med vannbasert akrylmaling, svanemerket. Men nå er jeg redd for om det kan være farlig likevel.. det er ingen løsemidler som sådan i malingen, men likevel. Er så redd å gjøre noe som kan skade barnet, leser blant annet at eksponering for kjemikalier kan gi barnet ADHD, lærevansker og lavere intelligens. Er i uke 30. Noen som kan dele sine erfaringer, med graviditet  og husmaling?

Anonymkode: 5a490...488

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Siden du nevner at dere bruker svanemerket maling, kan det være en idè å sjekke ut hvorfor malinga er svanemerket: https://svanemerket.no/mer-miljovennlige-produkter/byggevarer-og-materialer/svanemerket-maling-hoy-kvalitet-og-lavt-innhold-av-skadelige-kjemikalier/

Ja, veldig glad den er svanemerket! Lukten jeg nevnte tror jeg kommer av at malingen inneholder ammoniakk. Det er jo en ganske sterk lukt, men mulig lukten er sterkere enn farlighetsgraden?

AnonymBruker
Skrevet

Neida. Så må vi roe ned litte granne, du trenger jo ikke å sitte og SNIFFE maling eller sitte innestengt i ett rom som er nymalt.

PUST MED MAGEN 

Anonymkode: d6b89...33c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette går helt fint! 😊 Stress helt ned.

Anonymkode: 2c9f3...271

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

nei det kan ikke gi barnet no skader 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg malte hele huset utvendig med oljebeis når jeg var gravid i uke 7-8 med eldstemann. Sto innunder terrassetak og sniffet inn malingen (dessverre). Fikk helt panikk da jeg oppdaget at jeg var gravid rett etterpå. Stresset fælt.

Men han er 2,5 år og helt i rute når det gjelder utvikling og språk, så tror ikke det gjorde noe 🙈🙏

Anonymkode: 19d46...e49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg malte hele huset utvendig med oljebeis når jeg var gravid i uke 7-8 med eldstemann. Sto innunder terrassetak og sniffet inn malingen (dessverre). Fikk helt panikk da jeg oppdaget at jeg var gravid rett etterpå. Stresset fælt.

Men han er 2,5 år og helt i rute når det gjelder utvikling og språk, så tror ikke det gjorde noe 🙈🙏

Anonymkode: 19d46...e49

Så bra at det virker som det ikke gjorde noe! Snakket du med jm eller legevibetterkant? Hva sa de da? :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi maler huset, etter klarsignal fra jordmor, men etter flere uker med maling så kjenner jeg at jeg begynner å få litt.. kalde føtter. Det har vært veldig varmt, noe som har gjort at malingen lukter ekstra, virker det som? Vi maler med vannbasert akrylmaling, svanemerket. Men nå er jeg redd for om det kan være farlig likevel.. det er ingen løsemidler som sådan i malingen, men likevel. Er så redd å gjøre noe som kan skade barnet, leser blant annet at eksponering for kjemikalier kan gi barnet ADHD, lærevansker og lavere intelligens. Er i uke 30. Noen som kan dele sine erfaringer, med graviditet  og husmaling?

Nå må du gi deg! Vannbasert acrylmaling er ganske trygge saker, men hvis du er ekstra bekymret, kjøp en 3M halvmaske med filtre som tar organisk damp.
3M halvmaske
ABEK1 filter

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
monican94 skrev (12 timer siden):

nei det kan ikke gi barnet no skader 

Jo, maling kan inneholde store nok mengder VOC til å skade.

Er malingen dere bruker anbefalt for gravide da?

Som i maks 1g VOC (Jotun Balance feks). 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Leste du innlegg #2 eller er du her for å forvirre med sære forkortelser og krisemaksimere?

Anonymkode: 806ca...a31

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste du innlegg #2 eller er du her for å forvirre med sære forkortelser og krisemaksimere?

Anonymkode: 806ca...a31

Det er ikke sære forkortelser.

Spørsmålet er hvilken maling TS har malt med.

Jotun Balance og tilsvarende er trygg for gravide.

Disse har maks 1g VOC (flyktige avgasser) som står i alle produktblad. Men andre kan og være fine, spør produsent.

Om du kikker i produktbladene ser du at VOC varierer nokså mye.

https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/er-du-gravid-og-skal-male/

IMG_9571.thumb.png.d463a0d72a6ef01d3a477a95164da688.png

Lady Wonderwall inneholder og maks 1 g VOC, men såvidt jeg forstår er den ikke like luktsvak som Balance. Lukt kan gi kvalme/migrene osv, dersv at noen foretrekker Balance. 

Teknisk-datablad-Lady-wonderwall-Matt-TD

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 26.7.2025 den 12.51):

Vi maler med baron polar, det står at den inneholder maks 15g/l VOC.. hva tenker du om det?

ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi maler med baron polar, det står at den inneholder maks 15g/l VOC.. hva tenker du om det?

ts

Regner med vi snakker innendørs her?

EDIT: googlet den og ser det er utendørs - det blir noe annet. Da er ikke 15 høyt per se, men overlat resten til andre. Du skal helst ikke male med den selv ute. 

For eventuelt innendørs:

EUs maks er 30 g VOC pr liter.

De anbefalte (som Jotunfor gravide er maks 1g, og under. 

Jeg personlig ville ikke malt med noe annet enn det anbefalte, og om dere har endel igjen å male hadde jeg byttet til de som har under 1g VOC. Flere merker tilbyr dette. Den vedlagte kilden nevner verdier på 50, men EUdirektiver tilsier maks 30. Rådene for gravide er de samme. 

Innendørs: hold dere til maks 1 VOC, Jotun Balance er trygg for gravide. Lukter minimalt.

Rom spedbarn skal sove i var iallefall rådet før å male senest 3 mnd før bruk. Jotun Balance tar 1 mnd på å herde. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Regner med vi snakker innendørs her?

Ja, det er jo dessverre et dårligere -  når den gravide maler selv og oppholder seg i boligen. Jeg ser ikke poenget med å velge såpass høy VOC når markedet har masse bra på maks 1. 

Herdetid for all maling er oppgitt i produktbladet. 

Det er et dårlig valg til soverom - og dere har valgt en maling med innhold som da er 15 av maks 30 fremfor 1 g, som mange produsenter tilbyr. 

EUs maks er 30 g VOC pr liter.

De anbefalte (som Jotunfor gravide er maks 1g, og under. 

Jeg personlig ville ikke malt med noe annet enn det anbefalte, og om dere har endel igjen å male hadde jeg byttet til de som har under 1g VOC. Flere merker tilbyr dette. Den vedlagte kilden nevner verdier på 50, men EUdirektiver tilsier maks 30. Rådene for gravide er de samme. 

Gjort er gjort og spist er spist osv - dere har sikkert hatt god ventilering nå i sommer som hjelper. Men bytt merke/type om dere skal male mer innendørs. 

IMG_9605.png

Det AI-en her har funnet frem sier at under 50g/l er OK. Og at 10g/l er greit for gravide.

Du nevnet 1g/l, mens TS har 15g/l. I følge kilden er TS altså rimelig innenfor, jeg hadde ikke skapt hysteri av dette.

Jeg ville også sjekket kildene, mange stoler dumt på KI-svarene de får, om man ønsker å undersøke noe mer i dybden.

Anonymkode: 72333...f4f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det AI-en her har funnet frem sier at under 50g/l er OK. Og at 10g/l er greit for gravide.

Du nevnet 1g/l, mens TS har 15g/l. I følge kilden er TS altså rimelig innenfor, jeg hadde ikke skapt hysteri av dette.

Jeg ville også sjekket kildene, mange stoler dumt på KI-svarene de får, om man ønsker å undersøke noe mer i dybden.

Anonymkode: 72333...f4f

Sjekk EUdirektivet.

Maks 30. 

Står i alle produktblad jeg har for de malingene jeg nylig kjøpte. 

Det er ikke hysteri når man er gravid, er allergiker eller har feks migrene. 

TS skrev «male huset» og jeg blingset på eksteriør VS interiør, derav å henvise til de som er anbefalt for gravide - altså Jotun Balance med maks 1 g VOC. 

Har nettopp pussa opp sjølv og gjennomgått endel produktblader, og jeg forholder meg til NAAF og EUdirektivene som vi i Norge følger. 

Les maksgrensene side 1, under punkt VOC:

Teknisk-datablad-Jotun-Lady-Balance-Matt

Endret av AprilLudgate

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...