AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Jeg skal bytte jobb, og gleder meg til å komme meg vekk! En kollega sluttet på høsten i fjor (24), ba om at de ventet med feriepengene til over nyttår for å slippe skattetrekk. Likevel trakk arbeidsgiver skatt, selv om de ble utbetalt året etter opptjening, og han har måttet krangle i flere måneder med sin tidligere (og min nåværende) arbeidsgiver. Så for å unngå å ha noe med dem å gjøre i verste fall etter jeg er sluttet, burde jeg bare få dem utbetalt på sluttoppgjøret? Anonymkode: 93413...2e6
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Som regel betaler de ut feriepenger med sluttoppgjøret. Hvis det allerede er dårlig stemning så er det vel like godt og bli ferdig med det firmaet selv om du må betale skatt. Kan jo være du får igjen på skatten neste år. I tillegg er det greit og sette vekk de pengene til neste sommer. Jeg tok sluttoppgjør da jeg sluttet midt i året. Siste utbetaling var i september, noen år siden. jeg fikk igjen på skatten året etterpå. Ville bare bli ferdig med hele greia. Det var kjempedårlig stemning og lite firma. Anonymkode: 4abef...edc
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli Feriepengene er skattepliktig inntekt uansett når de utbetales, så bare få de utbetalt med en gang. Feriepengene er kun trekkfrie neste år, men inngår i inntekten du må betale skatt av. Anonymkode: 675b7...e1b 7
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Arbeidsgiver har plikt til å betale ut feriepengene ved slutt. Arbeidstaker KAN be om å vente til januar men har ikke rett til det. Dersom det er kort tid igjen av året pleier de fleste arbeidsgivere å godta det. Årets feriepenger er alltid trekkpliktige mens fjorårets er trekkfrie. Ved utbetaling. Men uansett inngår de jo i trekkgrunnlaget det året de blir utbetalt. Hva som lønner seg for deg kommer litt an på om du stiger mye i lønn i den nye jobben. I så fall kan det lønne seg å få sluttoppgjøret i år. Evt for mye trukket skatt i år får du jo tilbake på skatten neste år. Anonymkode: aac2a...ea1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Arbeidsgiver har plikt til å betale ut feriepengene ved slutt. Arbeidstaker KAN be om å vente til januar men har ikke rett til det. Dersom det er kort tid igjen av året pleier de fleste arbeidsgivere å godta det. Årets feriepenger er alltid trekkpliktige mens fjorårets er trekkfrie. Ved utbetaling. Men uansett inngår de jo i trekkgrunnlaget det året de blir utbetalt. Hva som lønner seg for deg kommer litt an på om du stiger mye i lønn i den nye jobben. I så fall kan det lønne seg å få sluttoppgjøret i år. Evt for mye trukket skatt i år får du jo tilbake på skatten neste år. Anonymkode: aac2a...ea1 Jeg går vel faktisk litt ned, men det er det verdt! Kortere vei, bedre arbeidsmiljø. Og neste års ferie går ikke i vasken med mindre feriepenger utbetalt, jeg har såpass struktur på økonomien. Og som en bonus slipper jeg kanskje unna restskatt for en gangs skyld? Anonymkode: 93413...2e6
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 0.58): Feriepengene er skattepliktig inntekt uansett når de utbetales, så bare få de utbetalt med en gang. Feriepengene er kun trekkfrie neste år, men inngår i inntekten du må betale skatt av. Anonymkode: 675b7...e1b Ja, du betaler skatt av pengene uansett. Anonymkode: c30e0...81e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli I sum spiller det ingen rolle. Du må betale like mye skatt uansett. Om det er trekk på feriepengene eller ikke forrandrer bare på NÅR du betaler inn skatten, ikke totalbeløpet for skatten. Anonymkode: bab19...887
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Ikke noe poeng å vente, jeg ville bedt om å få dem med en gang. Anonymkode: ca834...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå