Gå til innhold

Heftig nattesvette, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt fakta: Begynte da jeg var 28 år og har pågått til nå som jeg er 33 år. Er kvinne, har ibs, dårlig psykisk helse så går på kvetapine i lav dose hver kveld. Går på p piller. 

Det begynner midt på natten. Overmadrassen er ødelagt og må stadig kjøpe ny, samt puter og dyne. Prøvd dun dyne med krepp sengetøy, uten noe forskjell. Prøvd temperatur forskjeller uten hell. 

Altså det renner!! Jeg står opp og da fryser jeg ihjel siden jeg er klissvåt på rygg, bryst og ben. Av en eller merkelig grunn er ikke armene inkludert her. Jeg er aldri en som svetter mye ellers, selv ved løping. 

Har tatt det opp med 3 leger, men de sier alle tester er normale. Men de tester jo bare basic og det samme. De mener det er unødvendig å over teste, selv om dette tar fra meg natte søvnen. 

Noen forslag om hva dette kan være? Eller et alternativt sted jeg kan søke hjelp?

Anonymkode: 5f400...404

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som tidlig overgangsalder. Venninnen min kom i overgangsalderen da hun var 34. 

Men. Det kan også være et symptom på mye, også kreft, spesielt blodkreft eller lymfekreft. Ikke for å skremme deg , og det er sannsynligvis ikke det siden det har pågått lenge og er i god form. 

Men det er ikke normalt det du beskriver, med mindre du har det veldig varmt på soverommet. Ville prøvd igjen å få hjelp helt til noen tar det på alvor. 

Anonymkode: 48ee8...ad4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte også overgangsalder med en gang, men så er du bare 34 år og det er vel ganske uvanlig å komme i overgangsalderen da.

Kjæresten min fikk tarmkreft og hadde nattesvette i flere år, så kreft kan være en mulighet, men er ganske sikker på at det ikke er det siden du er såpass ung.

Du må nok til en spesialist er uttredning

Anonymkode: c9b0c...220

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tar du quetiapin bare før du legger deg? Svettet du før du startet på quetiapin? 1 av 1000 får svetting som bivirkning av den. 

Anonymkode: 44ab2...fdb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Litt fakta: Begynte da jeg var 28 år og har pågått til nå som jeg er 33 år. Er kvinne, har ibs, dårlig psykisk helse så går på kvetapine i lav dose hver kveld. Går på p piller. 

Det begynner midt på natten. Overmadrassen er ødelagt og må stadig kjøpe ny, samt puter og dyne. Prøvd dun dyne med krepp sengetøy, uten noe forskjell. Prøvd temperatur forskjeller uten hell. 

Altså det renner!! Jeg står opp og da fryser jeg ihjel siden jeg er klissvåt på rygg, bryst og ben. Av en eller merkelig grunn er ikke armene inkludert her. Jeg er aldri en som svetter mye ellers, selv ved løping. 

Har tatt det opp med 3 leger, men de sier alle tester er normale. Men de tester jo bare basic og det samme. De mener det er unødvendig å over teste, selv om dette tar fra meg natte søvnen. 

Noen forslag om hva dette kan være? Eller et alternativt sted jeg kan søke hjelp?

Begynn med å bytte p piller. Prøv noen måneder om et slikt bytte vil gjøre en forskjell. 
Du må få madrassbeskytter / tisselaken som gjør at svetten ikke går inn i madrassen. 
Gerda fra Jysk er et eksempel du kan teste ut.

Anonymkode: 767de...68d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at om du ikke får gehør hos fastlegen, du skriver du har vært hos 3 leger, men er noen av de i privat regi? 

Jeg nattsvetter fra en tid til annen i perioder, da spesielt når det er mye stress eller psykisk uro som angst eller andre ting, som nå har vært det siste året og har derfor svettet ekstremt hver natt i nesten ett år, våkner og vrenger av meg t-skjorta (om jeg sover med det) og bytter side i sengen + dyne. 

Anonymkode: 6e451...188

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Høres ut som tidlig overgangsalder. Venninnen min kom i overgangsalderen da hun var 34. 

Men. Det kan også være et symptom på mye, også kreft, spesielt blodkreft eller lymfekreft. Ikke for å skremme deg , og det er sannsynligvis ikke det siden det har pågått lenge og er i god form. 

Men det er ikke normalt det du beskriver, med mindre du har det veldig varmt på soverommet. Ville prøvd igjen å få hjelp helt til noen tar det på alvor. 

Anonymkode: 48ee8...ad4

Takk for at du sier det ikke er normalt, forfriskende å høre noe annet enn hva de legene sier! Har man fortsatt mensen selv om man er i overgangsalderen? 

Vet det kan være symptom på mye… Har tenkt kreft tidligere, jeg lurer litt på om det kan være pga ibs, siden det er en kronisk liten betennelse i tarmen. Men jeg har vært hos lege for utredelse for ibs og svette samtidig, burde de ikke nevnt det da? Om det er tilfellet 

Prøvd alle mulige temperaturer og flyttet 3 ganger og alt er helt likt 🙈

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tenkte også overgangsalder med en gang, men så er du bare 34 år og det er vel ganske uvanlig å komme i overgangsalderen da.

Kjæresten min fikk tarmkreft og hadde nattesvette i flere år, så kreft kan være en mulighet, men er ganske sikker på at det ikke er det siden du er såpass ung.

Du må nok til en spesialist er uttredning

Anonymkode: c9b0c...220

Noen som vet hvilken type spesialist?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tar du quetiapin bare før du legger deg? Svettet du før du startet på quetiapin? 1 av 1000 får svetting som bivirkning av den. 

Anonymkode: 44ab2...fdb

Det var i samme fase jeg begynte på kvetapinen. Men hadde 2 år av, og da var ikke svetten endret 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Begynn med å bytte p piller. Prøv noen måneder om et slikt bytte vil gjøre en forskjell. 
Du må få madrassbeskytter / tisselaken som gjør at svetten ikke går inn i madrassen. 
Gerda fra Jysk er et eksempel du kan teste ut.

Anonymkode: 767de...68d

De siste 5 årene har jeg gått på p piller, prøvde hormon spiral som ikke fungerte, og nå tilbake på et annet merke å piller. Så jeg tror det ikke er å pillene sin skyld 😕

Har prøvet forskjellige madrassbeskytter/tisselaken men føler svetten blir verre siden det blir så klamt. Får bedre søvn uten, så kjøper heller ny overmadrass 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenker at om du ikke får gehør hos fastlegen, du skriver du har vært hos 3 leger, men er noen av de i privat regi? 

Jeg nattsvetter fra en tid til annen i perioder, da spesielt når det er mye stress eller psykisk uro som angst eller andre ting, som nå har vært det siste året og har derfor svettet ekstremt hver natt i nesten ett år, våkner og vrenger av meg t-skjorta (om jeg sover med det) og bytter side i sengen + dyne. 

Anonymkode: 6e451...188

Har kun gått til fastleger ja. Kanskje jeg skal prøve privat lege. Skjenner meg godt igjen i å vrenge av seg t-skjorta og bytte side +dyne 😆

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også plaget med nattesvette/ kaldsvette. Dame på 49 år, men har hatt det i vel 15 år. Har alltid vært i god fysisk i form og lite syk, men mye uro og angst. Brukt antidepressiva Escitalopram i snart 20 år og har tilskrevet nattesvetten bivirkninger av medisin/ angst. Nå også tillegg av perimenopause. 

Anonymkode: d873e...309

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er også plaget med nattesvette/ kaldsvette. Dame på 49 år, men har hatt det i vel 15 år. Har alltid vært i god fysisk i form og lite syk, men mye uro og angst. Brukt antidepressiva Escitalopram i snart 20 år og har tilskrevet nattesvetten bivirkninger av medisin/ angst. Nå også tillegg av perimenopause. 

Anonymkode: d873e...309

Har du gått på det konstant de siste 20 årene? Om ikke, merket du noe forskjell?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svetter så det drypper av meg når jeg like før og under mens…

Anonymkode: 0d4a7...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dun dyner er fryktelig varm!

Har du prøvd tynne syntetiske sommerdyner?

Jeg blir alltid så varm om natten og bruker det hele året.

Anonymkode: 5669b...de8

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være hormonelt, altså perimenopause-signaler. Du bør gå til spesialist, ikke allmennlege med dette. Det er ikke normalt å svette så mye. Begynnende tegn til overgangsalder kan begynne i 30-årene og for noen tidligere. Man blør helt til menopause, som gjennomsnittlig er rundt 52 år. Menopause betyr at blødningene har stoppet. Perimenopause er årene før dette. 

Men det kan også være symptom på andre ting, så jeg ville gått til lege igjen, privat, for å utrede nærmere.

Anonymkode: 53d3f...28d

Skrevet

Spiser du mye sukker?

AnonymBruker
Skrevet

Kosthold? Trener du? 

Anonymkode: d8c4c...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Kan være høyt stoffskifte. Ta noen blodprøver og sjekk det. 

Anonymkode: 40c43...cc6

AnonymBruker
Skrevet

Dra til gynekolog med god kompetanse på hormoner/overgangsalder. Kan være noe der. Hvis ikke så kan du også oppsøke en spesialist på ibs, men hvis du har blitt diagnostisert med ibs så kan det holde å oppsøke kunnskap på nett (forskningsartikler o.l.) om IBS, og eventuelt å spørre i facebookgrupper for personer med diagnosen som jeg regner med at finnes. Først kan du søke på "svette" i søkefeltet i gruppa for å se om det er diskutert. Hvis det er mange som opplever det så er det stor sannsynlighet for at det er det det handler om. Ellers kan det jo også handle om stress/angst/overaktivt nervesystem. Prøv å lære deg teknikker for å roe ned nervesystemet ditt for å se om det kan gjøre det bedre. 

Det finnes også private allmennleger som kanskje kan peke deg i riktig retning, men ville startet med spesialister på ting som ibs og hormoner.

Anonymkode: 69b01...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...