Gå til innhold

Har lyst på katt men er litt redd for de

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har så utrolig lyst på katt!! Jeg er av den typen som skal klappe alle katter jeg møter og det går fint. Helt til de blir lekne 🙈 Er klørne jeg er redd for, ikke bitt

Jeg tenker jeg kanskje vil velde meg til dette da jeg får katten som kattunge? Eller er de verre da, ikke har helt forståelse hvor mye de tar i? Som å trene en valp å ikke leke bite

Naboen min har en katt som henger bak en åpen trapp og tar føttene. Skremmer meg så mye 🙈 

(Har hatt hund hele livet, så forstår ansvaret og kostnader)

Hva tenker dere om frykten min og å skaffe katt?

Anonymkode: 12545...15b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kattunger er de verste syns jeg, de angriper gjerne tær og alt som rører på seg. 

Anonymkode: 05088...55b

• Liker 1
Skrevet

Å være redd for katteklør er unektelig et dårlig utgangspunkt for en katteeier. Klørene til kattunger er verst og de har enda ikke lært hva som er for voldsom lek. Og ellers så kan de være uheldige og klore.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Adoptere heller en eldre katt som ikke interesserer seg for lek lengre. Kattunger er værst, di skal jo leke med alt og har veldig skarpe klør!😅

Anonymkode: 484f2...c69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (3 minutter siden):

Å være redd for katteklør er unektelig et dårlig utgangspunkt for en katteeier. Klørene til kattunger er verst og de har enda ikke lært hva som er for voldsom lek. Og ellers så kan de være uheldige og klore.

Hva kan jeg gjøre i klore situasjoner for å dempe frykten? Jeg pleier å fryse til. Har opplevd som barn at jeg trakk til meg armen og det ble dype sår 😅 

Ååh det er så kjedelig, for katte potet er jo noe av det søteste i verden! Når de ikke er lekne så tørr jeg fint å klemme litt på poten sånn at klørne kommer frem 😂 Er mer at de potene blir skumle i leke episodene. Men leker gjerne med katt med en tråd leke 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Om du ønsker å skaffe deg en katt må du først ha blitt kvitt frykten for å bli klort. Det er ikke greit å ta seg et annet levende vesen når du ikke er trygg på at du vil klare å stå i daglig situasjoner uten å bli redd. Ja kattunger klorer mer, men det betyr ikke at man ikke blir utsatt for det av voksne katter. 

Anonymkode: 1fe92...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du ønsker å skaffe deg en katt må du først ha blitt kvitt frykten for å bli klort. Det er ikke greit å ta seg et annet levende vesen når du ikke er trygg på at du vil klare å stå i daglig situasjoner uten å bli redd. Ja kattunger klorer mer, men det betyr ikke at man ikke blir utsatt for det av voksne katter. 

Det her er et veldig viktig poeng. Det er veldig vanlig katteatferd du beskriver i HI, TS. At katten ligger på lur for å "angripe". Det gjelder også for en del voksne katter. 

I tillegg må du lære deg å lese kattens språk da det fort kan misforstås av mennesker som ikke kjenner til det, spesielt hvis mennesket er engstelig fra før av.

Kanskje eksponering kan hjelpe deg på vei? Besøk kattens hus eller lignede f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Får du deg katt, skjønner du raskt at de ikke er noe å være redd for.

Anonymkode: 65baa...011

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja om det hadde vært så lett å kurere seg for ulike ting man er redd for.

AnonymBruker
Skrevet
Matas skrev (3 minutter siden):

Det her er et veldig viktig poeng. Det er veldig vanlig katteatferd du beskriver i HI, TS. At katten ligger på lur for å "angripe". Det gjelder også for en del voksne katter. 

I tillegg må du lære deg å lese kattens språk da det fort kan misforstås av mennesker som ikke kjenner til det, spesielt hvis mennesket er engstelig fra før av.

Kanskje eksponering kan hjelpe deg på vei? Besøk kattens hus eller lignede f.eks.

Nemlig! Det er også viktig å få frem at det kan oppstå ulike situasjoner som gjør at man er nødt til å håndtere katten mot katten vilje og da må man være forberedt på at samtlige klør kommer ut.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men som nevnt over, kanskje eksponering i trygge rammer og uten ansvar vil være et lurt sted å begynne. Det er jo ikke som å handle et kjøleskap, hvor man har angrerett.

Jeg tror frykten går over basert på beskrivelsene her, med litt eksponering og utprøving. Dette er en frykt som sannsynlig kan "møtes".

Anonymkode: d9c58...350

AnonymBruker
Skrevet

Du bør overkomme mye av den frykten først. 

En kattunge er definitivt "verre", ikke fordi de ikke vet hvor hardt de tar i, men fordi klørne er som nåler. De er mye skarpere, og går igjennom bukser og sokker. Kattungene jeg passer har ødelagt mange jeans fordi de klatrer opp beina mine. De nålene går rett igjennom huden! 

AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 22.40):

Hva kan jeg gjøre i klore situasjoner for å dempe frykten? Jeg pleier å fryse til. Har opplevd som barn at jeg trakk til meg armen og det ble dype sår 😅 

Ååh det er så kjedelig, for katte potet er jo noe av det søteste i verden! Når de ikke er lekne så tørr jeg fint å klemme litt på poten sånn at klørne kommer frem 😂 Er mer at de potene blir skumle i leke episodene. Men leker gjerne med katt med en tråd leke 

ts

Jeg har blitt klort skikkelig ett par ganger av mine katter. Det var da de var unge, og redde. Omplasseringskatter. Men fra de ble trygge, så har jeg aldri blitt klort. Mine tre leker ikke med klørne ute. men de kan slå etter meg, eller prøve komme seg unna ved hjelp av klør, når jeg skal ha de i bur, fjerne flått, eller sårstell. Det er i slike situasjoner du har størst sjanse for å kjenne ei klo. Jeg har ett 4 cm langt arr på magen, etter minsta da jeg skulle klippe klør. Hun vred seg plutselig å sparket i fra, og kloa gikk igjennom genser og tskjorte. Hun var 5 måneder. 

Anonymkode: 98473...678

AnonymBruker
Skrevet

Kan du besøke noen med katt for å øve?

Anonymkode: 05b92...b33

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå fint hvis du leser og lærer om kattens adferd først. Hvis du forstår katten vil du kunne unngå kloring i stor grad. Anbefaler å adoptere en voksen katt, da kattunger ofte er helt rabiate (lekne) og er du uheldig kan de være slik i flere år. Bedre da å adoptere en voksen katt hvor lynnet er kjent.

Anonymkode: 86ab8...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 22.40):

ts

Når katten har "fanget" hånda di, må du ikke dra den til deg, men det er jo en logisk reaksjon som barn. Om du holder hånda i ro, er det mest bare små stikk. 

Du kjenner helt sikkert noen med katt, prøv på litt eksponeringsterapi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan gå fint hvis du leser og lærer om kattens adferd først. Hvis du forstår katten vil du kunne unngå kloring i stor grad. Anbefaler å adoptere en voksen katt, da kattunger ofte er helt rabiate (lekne) og er du uheldig kan de være slik i flere år. Bedre da å adoptere en voksen katt hvor lynnet er kjent.

Anonymkode: 86ab8...eba

Så lenge trådstarter faktisk er redd for at katten skal klore vil katten sense  denne frykten.Så det å ha på seg ansvar for et annet levende vesen uten å være helt trygg er glade vanvidd. Trådstarter må først jobbe seg gjennom denne frykten før hun eventuelt ta på seg ansvaret for en katt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 22.27):

Helt til de blir lekne 🙈 Er klørne jeg er redd for, ikke bitt

En måte man kanskje kan unngå noe av dette er å ikke leke med katten med hendene/fingrene men kun med leketøy egnet for katter.

Et tips jeg husker fra et eller annet sted på nettet.

Skrevet

Katter er ikke farlige, så det er ingenting å være redd for. 

AnonymBruker
Skrevet

Katter er såå koselige! Men mange er litt sånn at de blir lei av kos etter en stund. Da vil de fleste gå vekk eller dytte bort hånden din, sjelden klore. Jeg har litt kloremerker etter mine katter opp gjennom. Men stort sett merker jeg når de vil være i fred.

Anonymkode: 814a3...e7c

Skrevet (endret)

Mitt råd er å ikke skaffe en Bengal😅

Skaff en Maine Coon. De er snille som lam, og biter svært, svært sjelden. Hvis du klapper de et sted de ikke liker, løfter de bare hånden vekk med godet sitt. 

Endret av Meowmere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...