Gå til innhold

Skal man gi tips på restaurant? Forventet? Hvor mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Unnet oss for første gang på lenge å gå ut å spise en skikkelig middag på restaurant. Tok den helt ut å regningen endte på 1192kr. For oss er det mye penger å vi la igjen mye penger (for oss) i restauranten. Men vi ga ikke tips. Er det forventet og et det vanlige å gi tips her i Norge? Hvor mye burde vi isåfall ha tipset? 

Anonymkode: c0135...09c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser aldri i Norge.
Tips er en USA ting hvor servitører tjener bare litt over $3 pr time, og er avhengig av tips for å leve.
I Norge har servitører minstelønn som er helt ok.

Anonymkode: fcb7f...5f3

• Liker 21
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipser om jeg er fornøyd med servicen, maten og opplevelsen. 

Anonymkode: 1f875...312

• Liker 14
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Unnet oss for første gang på lenge å gå ut å spise en skikkelig middag på restaurant. Tok den helt ut å regningen endte på 1192kr. For oss er det mye penger å vi la igjen mye penger (for oss) i restauranten. Men vi ga ikke tips. Er det forventet og et det vanlige å gi tips her i Norge? Hvor mye burde vi isåfall ha tipset? 

M66: Tips slik du selv vil. Jeg bruker "sunt bondevett" og tipser avhengig av hvor fornøyd jeg er. Uavhengig av beløp på regning. Poenget er at du takker servitøren for god service. 
Som sagt tidligere; I USA og andre land er andre forventninger. 

Endret av Gentleman59
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å tipse noe om man er fornøyd, men ikke like mye som f.eks i USA,  5-10% er mer vanlig i Norge.  

Det er ikke å "ta den helt ut" at to personer bruker 1.192 kroner på restaurant, heller beskjedent.

Anonymkode: 99de5...fbe

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tenker at så lenge man ikke har for vane å tipse snekkeren sin, elektrikeren eller den ansatte på Biltilsynet trenger man ikke tipse kelneren. 

• Liker 21
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man tipser ikke i Norge.

Anonymkode: a5df5...0ff

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tips hvis du er fornøyd med servicen. 

Beløpet du skriver er for de fleste ikke høyt ved en helaften ute, men hvis det er det for dere så dropp å tipse 😊

Anonymkode: 78d74...062

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tipser kun om jeg opplever god service i Norge  runder opp stort sett. Kan legge bittelitt om det er ekstraordinært. 

I deres tilfelle hadde jeg rundet opp til 1200 kr om jeg var fornøyd. Jeg synes det var mye penger på en kveld, så er ikke sånn at jeg ville lagt på mange hundre kroner.

Endret av anon01
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg runder oppover til nærmeste runde tall. 

Anonymkode: 1fc25...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger igjen tips ved resturant besøk. Men tipser betydelig mindre nå en før da jeg ikke liker at tipsene skal skattes av og at arbeidsgiver trekker fra arbeidsgiver avgift. Pensjon osv. 

Har så og si sluttet å tipse på bar/utested av samme grunn.

Anonymkode: 796b6...4c3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

1192 kr var en stor sum for oss og bruke på oss selv. Ikke alle som har mulighet til å bruke over 1000 kr itillegg til andre utgifter. Maten var nydelig og var fornøyd med servicen, så bra å høre at jeg ikke var frekk som ikke tipset.

• Liker 9
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tipser 5-10% i Norge. Eller bare runder opp hvis service ikke var så god.

Anonymkode: 0e4c9...bad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I den tida jeg betalte med kontanter rundet jeg opp til nærmeste 10 eller 50, avhengig av hvor jeg var og hva regningen kom på.

Nå bruker jeg kort, og tipser sjelden I Norge. Det hender at jeg legger til litt ekstra hvis jeg har vært "vanskelig" gjest og de har endret litt på en rett for at jeg skal kunne spise den (reelle allergier, ikke "liker ikke").

Anonymkode: b7994...05d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lurer virkelig på hvor dere har vært om dere «tok den helt ut» og endte på 1200 kr for 2 stk. Vi går på diverse restauranter ca 1-2 gang pr mnd i snitt gjennom året, og man trenger ikke «ta den helt ut» for at regninga når 1200… 2 forrett, 2 hovedrett, 2 dessert, 2 kaffe og et par-tre mineralvann så er vi på 1500… Da er ikke alkohol regnet med, da vi sjelden drikker alkohol til mat… Så lurer på hvor dere fikk så mye for så lite, eller om vi har forskjellig definisjon av «ta den helt ut» 🤣

Vi tipser sjelden. Kun om man får eksepsjonelt god service ut over det man kan forvente. Jeg forventer at de gjør jobben sin, og det får de ikke tips for på en helt vanlig restaurant. 

Anonymkode: 5ded9...1c2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Tips er en uting. Det er dyrt nok fra før å gå ut i Norge.

Jeg hater opplegget der du selv skal skrive inn beløpet før du betaler med kortet . . . mens kelneren står og ser på med forventning i blikket. Det får deg til å føle deg gjerrig hvis du ikke tipser  . . .

Men når jeg er i fattige land der det er billig og lønningene lave tipser jeg gjerne. Og da gjelder det ikke bare på restauranter . . 

Endret av senior
  • Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Runder opp ja men dette gjelder uansett om beløpet kommer på 557 eller 3750. Synes generelt det med tips er en uting, arbeidsgiver får betale en anstendig lønn uten å at det skal være nødvendig å "tigge" penger fra gjestene. Spesielt i Norge der alt allerede er overpriset så det holder. 

Pluss det er jo ikke sånn at du tipser de butikkansatte, hjemmehjelpen eller elektriker som gjør jobben sin heller?

Anonymkode: 62808...2f2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gir aldri tips, restaurant bransjen er da lønnet arbeid som alle andre bransjer.

Anonymkode: 9cf90...593

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du også tipser i kassa på rema og bussjåføren.

Anonymkode: 44cb2...4b0

• Liker 7
Skrevet

Noen som tipser politiet når man stoppes i politikontroll og får fartsbot? Politiet klager stadig på lave driftsbudsjetter og ikke akseptabel lønn. For ikke å snakke om ansatte i barnehager 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...