Gå til innhold

Hvorfor det hatet mot tøy fra Shein?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler tøy fra SHEIN og er veldig fornøyd. Kjenner meg ikke igjen i skremselspropagandaen der tøy derfra både er giftige og kreftfremkallende. Det tror jeg er oppspinn fordi butikkene her i Norge taper på at vi går samme produktet billigere. Nå må jeg legge til at jeg kun kjøper tøy som er 100% bomull eller viscose, aldri polyester og polyamide. Og jeg har ikke vært annet en fornøyd. Opplever at tøyet har like god kvalitet som Cubus, HM og andre kjedebutikker. For de av oss som handler tøy sjeldent og kun i rimelige kjedebutikker er SHEIN et godt alternativ, de er rimelige og tøyet har jevngod kvalitet. Jeg forstår at kvalitetstøy ikke kan sammenlignes med SHEIN, men det får du ikke på HM likevel. 

Anonymkode: da7ba...69b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Det finner du ut om noen få år. Eller forhåpentligvis ikke. 

Anonymkode: 0d0d9...9f0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo billigere tøyet er jo mindre får de ansatte betalt, og jo mer skadelig er det for planeten. Det betyr ikkea t dyrt = bra, men SÅ billig kan ikke gjøres riktig for noen andre enn eierne.

Anonymkode: b30e9...bad

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om fast fashion...

Kreftfremkallende og giftig er skremselspropaganda angående klær. 

Anonymkode: 8f8c8...fdb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sendt inn noen av plaggene du har kjøpt via Shein til analyse for å finne ut om de inneholder giftstoffer eller er laget av materiell som er veldig brannfarlig?.

Selv om plaggene er merket med 100% bomull elle viscose så har du ingen garanti for at det stemmer, du vet heller ikke om kjemikaliene som er brukt til farging inneholder giftstoffer. Det er ingen hemmelighet at kinesiske produsenter og selgere gir totalt blaffen i om de lyver eller kopierer andre sitt design.

Shein er forresten samme ulla som Temu, Wish, AliExpress og Alibaba. Det er kinesiske plattformer der selgere og produsenter kan selge varer, det er veldig ofte de samme selgerne med de samme produktene på alle disse plattformen.  

Anonymkode: 2c10b...772

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De stjeler fra små bedrifter også.

Anonymkode: b100c...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du sendt inn noen av plaggene du har kjøpt via Shein til analyse for å finne ut om de inneholder giftstoffer eller er laget av materiell som er veldig brannfarlig?.

Selv om plaggene er merket med 100% bomull elle viscose så har du ingen garanti for at det stemmer, du vet heller ikke om kjemikaliene som er brukt til farging inneholder giftstoffer. Det er ingen hemmelighet at kinesiske produsenter og selgere gir totalt blaffen i om de lyver eller kopierer andre sitt design.

Shein er forresten samme ulla som Temu, Wish, AliExpress og Alibaba. Det er kinesiske plattformer der selgere og produsenter kan selge varer, det er veldig ofte de samme selgerne med de samme produktene på alle disse plattformen.  

Nei, ikke sendt inn noe tøy til analyse, ikke det jeg kjøper fra Cubus og HM heller. Hvorfor skal tøyet fra SHEIN inneholde giftstoffer som er kreftfremkallende? Og ikke tøy fra billige kjeder. Alle produkter er jo produsert i Kina likevel? Det er ikke slik at HM lønner sine ansatte høyt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det kan jeg være enig i. Det er fast fashion, men jeg kjøper aldri plagg unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan jeg være enig i. Det er fast fashion, men jeg kjøper aldri plagg unødvendig.

Jo, det gjør vi alle. Noe annet er å lure seg selv.

Anonymkode: d95b2...ee7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ekstrem masseproduksjon av klær som bidrar til å forsøple en allerede overfylt klode, i mye større grad enn "vanlige" billigkjeder, som også er niljøverstinger. Så de er verstingenes versting når det kommer til klær og miljøbelastning. I tillegg til elendige arbeidsforhold og lønninger. Men så lenge det er billig, hva kan vel være så galt??🙄

Anonymkode: 67be2...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, for klesindustrien er ikke viden kjent for bruk av sterke kjemikalier. Bare grønnsåpe og plantefarging der eller? Hallo. 

Anonymkode: 2d876...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for klesindustrien er ikke viden kjent for bruk av sterke kjemikalier. Bare grønnsåpe og plantefarging der eller? Hallo. 

Anonymkode: 2d876...34f

Men det gjelder jo hele industrien og ikke Shein alene. Samma om det er prada eller temu. 

AnonymBruker
Skrevet

Cubus har nå blitt ganske dyrt ift kvalitet. Har alltid pleid å handle slike basic gensere og topper der, men nå ryker de etter få vask. Har ennå ikke handlet fra shein, men handlet på salg hos zalando med merket Anna Field. 

Cubus 1 topp 149 uten salg. Anna field 3 stk for 219 og likevel så mye bedre passform og stoff. 

Ser egentlig ikke behovet for å handle på shein om man følger med på tilbud ellers. Handlet nå disse toppene på zalando for 197 for 3 stk. 

Anonymkode: 89231...5aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, ikke sendt inn noe tøy til analyse, ikke det jeg kjøper fra Cubus og HM heller. Hvorfor skal tøyet fra SHEIN inneholde giftstoffer som er kreftfremkallende? Og ikke tøy fra billige kjeder. Alle produkter er jo produsert i Kina likevel? Det er ikke slik at HM lønner sine ansatte høyt. 

Dette er det mange som ikke skjønner men billigkjeder i Norge og i resten av Europa som produserer klær eller andre produkter i Asia har et ansvar ovenfor kundene sine, det har ikke disse kinesiske nettbutikkene.

Hvis en norsk kjede som f.eks. Cubus importerer et parti med klær som inneholder giftstoffer og hvis dette blir oppdaget i stikkprøver så er det et enormt problem.

Hvis en norsk butikk som f.eks. Jula importerer et parti med nattlys for barn fra Kina og det viser seg at disse er brannfarlige, hvis noen har mistet huset sitt eller enda verre at noen har mistet livet så vil erstatningsummen som Jula må ut med være enorm. Et kinesisk nettmarked som Shein, Wish, Temu eller AliExpress har ikke ansvar ovenfor kunder i utlandet.

Kineserne og andre er kjent for å bruke giftstoffer i produkter fordi det er BILLIGERE enn å bruke trygge alternativer, kan bare anbefale deg og de andre her inne til å se denne dokumentaren.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg styrer ikke unna butikker som Shein og Temu pga fare for giftstoffer, for det er det bevist at forekommer i varer kjøpt i Norske butikker også. Kommer det fra Kina, er risikoen for at det har gått en "glipp eller tre" i kvalitetskontrollen der uansett.

Derimot er klærne derfra fast fashion noe som vil si at det er masseprodusert i ofte dårlige materialer og arbeiderne har ofte svært dårlige arbeidsforhold. Designet er også ofte stjålet av andre. Dette gjelder forsåvitt også butikker som HM hvor det for noen år siden kom frem at de brukte fabrikker hvor det foregikk barnearbeid. Man skulle tro at man var trygg når man handlet i Norge, men det ble det jo helt tydelig bevist at man ikke er. I tillegg holder klærne ofte mye kortere enn kvalitetsklær - altså må man bytte ut/kaste oftere.

En venninne handler mye klær på Shein og Temu og for all del, mange av klærne er kjempefine! De er derimot en del av en industri jeg personlig ikke ønsker å støtte. 

Jeg har mer eller mindre sluttet å kjøpe fra butikker som selger fast fashion og kjøper heller færre plagg fra dyrere merker hvor klærne helt tydelig er i bedre kvalitet. Kjøper mye klær på f.eks Finn og Tise. 

Ønsker du å kjøpe klær fra Shein TS så gjør du det. Jeg skal ikke dømme deg for det, men jeg har tatt et valg om å la være. Jeg skal derimot innrømme at sokker, det kjøper jeg fremdeles på Cubus 😎

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere skriver at Shein er fast fashion men det stemmer ikke. Shein er kjent for å være ultra fast fashion. Ultra fast fashion har kortere produksjonstid. Fra idé til ferdig produkt tar det under 1 uke, ofte helt ned til 3 dager. Dette gir Shein muligheten til mange flere lanseringer. Ofte opptil 6000 til 10000 daglige nyheter på en gang. Slik kan de pumpe ut et stort antall ukentlige micro trender og pushe dette i sosiale medier.

Ultra fast fashion har vist seg å gi større miljømessige og etiske utfordringer sammenlignet med de tradisjonelle fast fashion kjedene som H&M og Zara.

Anonymkode: f0a52...57d

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Bomull fra Kina er laget av mennesker som sitter i konsentrasjonsleir. Det er grunn nok til å unngå bomull fra Kina. 

Anonymkode: 974d3...104

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De produserer enorme mengder klær, og hva tror du skjer med de klærne som ikke blir solgt? Tror du også forstår at det ikke er særlig miljøvennlig. Det er heller ikke «fast fashion», men «ultra fast fashion» er virkelig mye verre. 

Du kan lese mer om emnet her og om Frankrike som planlegger noen grep vedrørende dette, her.

Anonymkode: b051e...564

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo billigere tøyet er jo mindre får de ansatte betalt, og jo mer skadelig er det for planeten. Det betyr ikkea t dyrt = bra, men SÅ billig kan ikke gjøres riktig for noen andre enn eierne.

Anonymkode: b30e9...bad

Jo dyrt er bra, for da blir man flinkere til å bruke de til de er utslitt. Billig = alt for mye bruk og kast, noe miljøet ikke tåler lenger.

Anonymkode: 69f1f...886

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo dyrt er bra, for da blir man flinkere til å bruke de til de er utslitt. Billig = alt for mye bruk og kast, noe miljøet ikke tåler lenger.

Anonymkode: 69f1f...886

Dette, og dyrere klær er også lettere å selge brukt. Folk er ikke så interesserte i å kjøpe en Shein-kjole selv for 10 kroner brukt.

Anonymkode: b051e...564

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...