AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Hva var grunnen til at du valgte akkurat det instrumentet? Og hvis du har barn, har de valgt samme instrument? Hilsen en som aldri har spilt i korps. Anonymkode: 1263c...ac9
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Jeg har spilt flere typer messinginstrumenter. (Baryton, trombone, althorn, kornett og trompet) Vi fikk ikke velge selv. Vi kunne komme med ønsker, men ble tildelt det instrumentet korpset hadde behov for at vi spilte. Barna mine fikk velge. De spilte tverrfløyte og trompet. Anonymkode: 0e34a...bca
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli Jeg spilte kornett og gikk over til valthorn etter et par år. Jeg valgte kornett fordi aspirantinstruktøren vår spilte det, og hun var et stort forbilde for meg da jeg begynte i korpset Etter en liten stund oppdaget jeg valthornet, som var (og fortsatt er) det fineste instrumentet i hele verden, så da det ble en plass ledig på horn var jeg rask til å melde ønske om å bytte instrument. Over 30 år senere spiller jeg fremdeles valthorn. 🥰 Jeg har ikke barn selv, men i korpset er det flere som har barn som også er korpsmusikere. Det er ganske mange som har valgt samme instrument som en av foreldrene, og ser man innenfor grovt sett samme instrumentgruppe (treblås, messing, slagverk), er det enda flere som har valgt likt. Men det er selvsagt noen som ikke har gjort det, også. Hadde jeg hatt det, ville jeg støttet dem hvis de ønsket å begynne å spille i korps. Det er en hobby jeg har hatt enorm glede av i alle årene. Anonymkode: ce97f...a07
AnonymBruker Skrevet 26. juli #4 Skrevet 26. juli Spilte baryton i skolekorpset, jeg kommer ikke fra en korpsfamile og valgte det vel fordi kompisen min valgte det. Senere spilte jeg trompet noen år i voksenkorpset før jeg gikk tilbake til baryton igjen. Bare en av mine barn har spilt i korps, han spilte også baryton. Korps er en hobby du kan ha hele livet, eldstemann i korpset jeg spiller i er 86 år. Anonymkode: 0834e...2ae
AnonymBruker Skrevet 26. juli #5 Skrevet 26. juli Hvilket instrument er lettest og vanskeligst etter deres mening? Anonymkode: 1263c...ac9
AnonymBruker Skrevet 26. juli #6 Skrevet 26. juli Klarinett. Ikke mitt valg, jeg ble head-huntet fordi de trengte klarinettister 🙂. Spilte bare i 4 år. Tok for mye tid, og jeg ville drive med idrett også. Anonymkode: f1fcb...963 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #7 Skrevet 26. juli Saxofon, fordi min far spilte (og levde av) det. Anonymkode: 03c77...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #8 Skrevet 26. juli Jeg spilte ganske mange instrumenter. Først baryton, deretter fløyte, klarinett og saksofon. Prøvde også å spille trumpet/kornett. Eneste jeg ikke har prøvd å spille i korps er trommer, horn (walthorn), og trombone. Trombone har jeg heller aldri prøvd å spille. Har heller ikke testet ut fagott eller obo, men jeg ser ikke på de instrumentene som typiske skolekorpsinstrumenter. Grunnen til at jeg byttet instrumenter, var fordi jeg ønsket å lære meg nye, var ekstremt utålmodig, ville spille sammen med noen og ikke alene, samt at jeg ønsket å spille mer melodi enn ompa ompa stemmer . Anonymkode: 9b7e9...937
AnonymBruker Skrevet 26. juli #9 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilket instrument er lettest og vanskeligst etter deres mening? Anonymkode: 1263c...ac9 Letteste er vel triangel. Anonymkode: 064f4...b92 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #10 Skrevet 26. juli Jeg spilte fiolin ( i symfoniorkester, ikke korps). Valgte det selv, fordi en nabo hadde en fiolin i barnestørrelse som jeg fikk prøve, og fikk litt timer hos han. Deretter lånte jeg den og begynte på musikkskole. Mine barn spiller ikke noe instrument. Anonymkode: 3d402...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Jeg spilte althorn, ingen av barna mine spiller i korpset nå. Da jeg var liten var stort sett alle med, vi reiste på korpsturer, og storkoste oss. Idag er det dessverre så vidt de greier å holde liv i det lokale korpset. Litt rart egentlig at det var så populært før, men ikke nå lenger. Uansett, jeg fikk ikke velge, kom med et ønske, men fikk tildelt det som det var behov for. Anonymkode: 1a249...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli #12 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (På 26.7.2025 den 18.15): Jeg spilte althorn, ingen av barna mine spiller i korpset nå. Da jeg var liten var stort sett alle med, vi reiste på korpsturer, og storkoste oss. Idag er det dessverre så vidt de greier å holde liv i det lokale korpset. Litt rart egentlig at det var så populært før, men ikke nå lenger. Uansett, jeg fikk ikke velge, kom med et ønske, men fikk tildelt det som det var behov for. Anonymkode: 1a249...3cc Tar de noe hensyn til hva slags instrument som passer for den enkelte? blant annet størrelse på instrumentet Det er vel lettere å lære å spille et nytt instrument hvis foreldrene også behersker det tenker jeg. Anonymkode: 1263c...ac9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå