AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Hei, Jeg byttet etternavnet mitt fra Hansen til Olsen (ikke de reelle navnene). Olsen er ikke et etternavn i familien min, jeg gjorde det litt spontant. Så nå heter jeg (falsk) Mona Olsen. Jeg angrer ikke på selve Mona Olsen i seg selv, men jeg angrer på at jeg ikke la til et mellomnavn. Mellomnavnet jeg ville lagt til, "Kari", er et mellomnavn som går i slekten vår og er sjeldent i Norge. Blir det teit av meg å endre igjen, fra Mona Olsen til Mona Kari Olsen? Tror dere dette går under "særegne grunner" fordi Kari er et familienavn? Anonymkode: 99fd4...f1f
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Det går sikkert fint. Er jo en hassle å bytte ID og greier, men kjør på. Bytt navn så ofte du vil, det ser vi jo at seriesvindlere gjør, og det går fint Anonymkode: 9c0c4...f87
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, Jeg byttet etternavnet mitt fra Hansen til Olsen (ikke de reelle navnene). Olsen er ikke et etternavn i familien min, jeg gjorde det litt spontant. Så nå heter jeg (falsk) Mona Olsen. Jeg angrer ikke på selve Mona Olsen i seg selv, men jeg angrer på at jeg ikke la til et mellomnavn. Mellomnavnet jeg ville lagt til, "Kari", er et mellomnavn som går i slekten vår og er sjeldent i Norge. Blir det teit av meg å endre igjen, fra Mona Olsen til Mona Kari Olsen? Tror dere dette går under "særegne grunner" fordi Kari er et familienavn? Anonymkode: 99fd4...f1f Husk at kun etternavn går som mellomnavn. Mona Kari ville blitt stående som to fornavn. Mona Hauge Olsen derimot f.eks ville vært fornavn mellomnavn etternavn Anonymkode: 21903...5d7 3 2
Million Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli Du endrer jo ikke fornavn og etternavn igjen, du legger til ett navn (mellomnavn). Skulle tro det går greit. Den tiårs-regelen er for endring av selve navnet, ikke tillegg vel? Prøv da vel. Verste som skjer er at du får avslag.
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli Du kan bytte, men du må vente et kalenderår. Anonymkode: 0d676...dc7
Grüner Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, Jeg byttet etternavnet mitt fra Hansen til Olsen (ikke de reelle navnene). Olsen er ikke et etternavn i familien min, jeg gjorde det litt spontant. Så nå heter jeg (falsk) Mona Olsen. Jeg angrer ikke på selve Mona Olsen i seg selv, men jeg angrer på at jeg ikke la til et mellomnavn. Mellomnavnet jeg ville lagt til, "Kari", er et mellomnavn som går i slekten vår og er sjeldent i Norge. Blir det teit av meg å endre igjen, fra Mona Olsen til Mona Kari Olsen? Tror dere dette går under "særegne grunner" fordi Kari er et familienavn? Anonymkode: 99fd4...f1f Jeg synes både det å endre etternavn til noe som ikke har noen relasjon til familien og å finne på et mellomnavn er teit.
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Kari er et fornavn, og kan ikke brukes som mellomnavn (etternavn). Jeg skjønner at du har brukt fiktive navn, men hvis navnet er et fornavn må du kunne dokumentere at det også er brukt som etternavn for å kunne ta det som mellomnavn. Dersom du ønsker å ta navnet som andre fornavn er det bare å melde fra. Anonymkode: 5b3bd...175 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli Grüner skrev (2 minutter siden): Jeg synes både det å endre etternavn til noe som ikke har noen relasjon til familien og å finne på et mellomnavn er teit. Hvorfor det? Så lenge jeg er lykkelig og trives i livet mitt er vel dét det aller viktigste? Familie er jo gjennom blod, ikke bokstaver. Anonymkode: 99fd4...f1f
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Så på skatteetaten nå, og det står at man må vente 10 år https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/endre/navn/ Anonymkode: 0d676...dc7
nordlending Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli Grüner skrev (3 minutter siden): Jeg synes både det å endre etternavn til noe som ikke har noen relasjon til familien og å finne på et mellomnavn er teit. Mellomnavnet (eller fornavn nr. 2) var jo et familiennavn, ikke noe TS "fant opp".
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Grüner skrev (19 minutter siden): Jeg synes både det å endre etternavn til noe som ikke har noen relasjon til familien og å finne på et mellomnavn er teit. Hva du synes er det nok ikke så mange som bryr seg om 🤭 Gjør hva du vil ts 🤍 Anonymkode: 4e291...79f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli Nei, du kan kun endre navn én gang hvert 10. år. Du må dessverre vente til 2035 iht. norske lover. Anonymkode: 4b50f...a8d
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan bytte, men du må vente et kalenderår. Anonymkode: 0d676...dc7 Nei, du må vente 10 år. Anonymkode: 4b50f...a8d
AnonymBruker Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kari er et fornavn, og kan ikke brukes som mellomnavn (etternavn). Jeg skjønner at du har brukt fiktive navn, men hvis navnet er et fornavn må du kunne dokumentere at det også er brukt som etternavn for å kunne ta det som mellomnavn. Kilde på det? Jeg trodde det kun gjaldt beskyttede etternavn Anonymkode: 09f85...70d
AnonymBruker Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kilde på det? Jeg trodde det kun gjaldt beskyttede etternavn Anonymkode: 09f85...70d Det gjelder kun beskyttede etternavn, altså etternavn brukt av færre enn 200 personer. Sannsynligvis ikke aktuelt for TS. Anonymkode: 4b50f...a8d
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19 § 10.Alminnelige begrensninger Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det. Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år: 1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn, 2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt, 3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og 4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen, 5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner. Anonymkode: 9c0c4...f87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå