AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Dattera mi på 15 mnd har knukket en fortann, ca 25-30% av den, på hjørnet. Hun har ikke vondt, blør ikke etc. Skal til tannlegen i morgen. Hva er sjansen for at de kan fikse det så det synes litt mindre? Enten nå eller så snart hun kan sitte mer stille i en stol. Vil gjerne bare ha svar av noen som har gjort det samme, eller som jobber med tannhelse og vet med sikkerhet. Anonymkode: a8ca4...83b
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli De gjør ingen verdens ting med melketennene. Anonymkode: 41937...8ef 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De gjør ingen verdens ting med melketennene. Anonymkode: 41937...8ef Har du erfaring med det? Anonymkode: a8ca4...83b
AnonymBruker Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli Tannen skal jo uansett falle ut snart… hvorfor skal du fikse på tannen hennes? Det er kun pga kosmetiske grunner…? Anonymkode: 284ca...269 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De gjør ingen verdens ting med melketennene. Anonymkode: 41937...8ef De gjør ingenting hvis tanna gjør vondt, trekker de. Men de vil muligens ha hurtig videre oppfølging for å følge med på ny tann. Her så måtte barnet trekke 4 tenner oppe pga skadde. De ble svarte etter hvert etter de ble skaddet. Ble trukket, ble da tatt fast bilder 1 gang i året for å følge med på de tennene som skulle komme etterhvert Anonymkode: afcfa...145 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli Tviler sterkt på at det er mulig å få et 15 mnd gammelt barn til å sitte rolig nok til å legge plastfylling for å bygge opp det knekte hjørnet. Det må holdes tørt for fuktighet for å få fyllingen til å feste seg. Etterpå må det gjerne pusses til med de roterende instrumentene som også brukes til boring. Selv mange treåringer har problemer med å sitte rolig nok for slike fyllinger. Anonymkode: 57e75...f4b 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler sterkt på at det er mulig å få et 15 mnd gammelt barn til å sitte rolig nok til å legge plastfylling for å bygge opp det knekte hjørnet. Det må holdes tørt for fuktighet for å få fyllingen til å feste seg. Etterpå må det gjerne pusses til med de roterende instrumentene som også brukes til boring. Selv mange treåringer har problemer med å sitte rolig nok for slike fyllinger. Anonymkode: 57e75...f4b Dette må gjørs i lett narkose i såfall. Anonymkode: 79075...054
monican94 Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli nope, melketenner gjør de ikke annet med enn evt trekke den om dem dør 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Til oss så gjorde dem ingenting. Ikke at jeg forventet at det skulle gjøres noe. Dem bare sjekket om den var løs og om den ble slått oppover om den kom til å ødelegge noe for voksentenner når den tid kom. Den ble blå. Og den ville ikke ut når voksentanna skulle ut. Så den begynte å komme bak melketanna. Minsta mi var sta. Jeg sa vi må få tanna trekt til tannlegen slik at nytanna blir rett når den kommer ut. Hun trakk tanna si selv. For hun ville ikke til tannlegen for å gjøre sånt. Så den henta seg inn ny tanna igjen. Så det ble bra til slutt. Tok lang tid før den kom helt ned da. Anonymkode: 8254f...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du erfaring med det? Anonymkode: a8ca4...83b Ja, ungen slo ut begge fortennene i barnehagen, det eneste de gjorde var å sjekke at tennene under var ok + fylle ut skjema for forsikringsselskapet i tilfelle det skulle bli problemer i fremtiden. Anonymkode: 41937...8ef 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Er det hull, eller vondt i melketenner så gjøres det selvfølgelig noe med de. Men vær forberedt på at de kanskje sier at den bare må være sånn. Anonymkode: 9482d...014
AnonymBruker Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dattera mi på 15 mnd har knukket en fortann, ca 25-30% av den, på hjørnet. Hun har ikke vondt, blør ikke etc. Skal til tannlegen i morgen. Hva er sjansen for at de kan fikse det så det synes litt mindre? Enten nå eller så snart hun kan sitte mer stille i en stol. Vil gjerne bare ha svar av noen som har gjort det samme, eller som jobber med tannhelse og vet med sikkerhet. Anonymkode: a8ca4...83b Hva tannlegen kan er en ting, hva tannlegen er villig til å gjøre her, er en annen ting. Melketenner med skader kan skade den permanente tannen. Så hvor stor skaden er avgjør hva tannlegen velger å gjøre. Kanmog være at den beste løsningen er å trekke melketannen. Da får barnet «sløvende» medisiner slik at hun ligger stille, og ikke husker noe fra tannlegebesøket. Et bilde er det minste du kunne lagt ut, siden du er så bestemt på hvilket svar du vil ha fra hvem. Husk og på at helsepersonell ikke har lov å signere som helsepersonell her inne. Anonymkode: d2998...8af
AnonymBruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli Har du forsikring på barnet? Skjedde skaden et sted der det kan ha vært en erstatnings utløsende hendelse? Pass på å få tannlegen til å journalføre hvordan og hvor skaden skjedde. Anonymkode: d2998...8af
Mezzosoprena Skrevet 25. juli #14 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dattera mi på 15 mnd har knukket en fortann, ca 25-30% av den, på hjørnet. Hun har ikke vondt, blør ikke etc. Skal til tannlegen i morgen. Hva er sjansen for at de kan fikse det så det synes litt mindre? Enten nå eller så snart hun kan sitte mer stille i en stol. Vil gjerne bare ha svar av noen som har gjort det samme, eller som jobber med tannhelse og vet med sikkerhet. Anonymkode: a8ca4...83b Fordi du mener at det ødelegger utseendet hennes, eller? Det viktigste er vel at barnet ikke har noen plager med det? 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli Er det virkelig så ille å ikke ville at barnet skal gå rundt med en synlig knekt tatt i flere år?? Ville DU ha latt det være? Anonymkode: ee801...e16 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #16 Skrevet 25. juli Mezzosoprena skrev (50 minutter siden): Fordi du mener at det ødelegger utseendet hennes, eller? Det viktigste er vel at barnet ikke har noen plager med det? Jeg ble nysgjerrig fordi jeg ser på UK/US foreldreforum at deres tannleger fikset det smertefritt på sekunder, så jeg lurte på om det kunne være så enkelt for henne her i Norge også. I så fall ser jeg ikke problemet med å ønske det. Hun skal ha denne tannen i minst 4-5 år til. Jeg har aldri sagt at det ikke er viktigere at hun ikke har plager med det. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. TS Anonymkode: a8ca4...83b
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ble nysgjerrig fordi jeg ser på UK/US foreldreforum at deres tannleger fikset det smertefritt på sekunder, så jeg lurte på om det kunne være så enkelt for henne her i Norge også. I så fall ser jeg ikke problemet med å ønske det. Hun skal ha denne tannen i minst 4-5 år til. Jeg har aldri sagt at det ikke er viktigere at hun ikke har plager med det. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. TS Anonymkode: a8ca4...83b Min datter skadet også tannen sin på ca samme alder. Den fikset de, fordi en slik skade gjør at deler av tannen da mangler emaljen ved skaden som øker sjansen for karies. Dersom hun ikke klarer å sitte i ro, så kan de gi et middel som sløver henne ned, men det er ikke smertefullt å fikse melketennene så det hakket lukker de kjapt men de fikser nok ikke det estetiske med mindre ungen er svært medgjørlig. Anonymkode: 672fd...9e1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #18 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, ungen slo ut begge fortennene i barnehagen, det eneste de gjorde var å sjekke at tennene under var ok + fylle ut skjema for forsikringsselskapet i tilfelle det skulle bli problemer i fremtiden. Anonymkode: 41937...8ef Og dette er jo svært viktig, selv om skaden fremstår bagatellmessig. Anonymkode: f8892...2ad 1
NinaLisa Skrevet 26. juli #19 Skrevet 26. juli Min datter slo fortennene da hun var fire. Det ble ingen synlige skader men tannlegen så på røntgenbildene at røttene var ødelagt så tennene ble trukket for ikke å skade de nye tennene.
AnonymBruker Skrevet 26. juli #20 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette må gjørs i lett narkose i såfall. Anonymkode: 79075...054 Tannleger kan ikke gi «lett narkose», eller dyp sedasjon som det vel egentlig heter. Tannleger har heller ikke lov til å gi sedasjon som midazolam til barn under to år. Anonymkode: 57e75...f4b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå