Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Matematikk er det eneste faget i grunnskolen som krever IQ rundt kokepunktet for å oppnå en grei karakter. De andre fagene kan man komme seg gjennom med pågangsmot og sjarm uten å skille seg for mye ut fra de intelligente, men den slags oppfinnsom akrobatikk hjelper ikke på regnestykker. Visdom er så mangt, men hva, i skolesammenheng, kan noen med over 100 IQ lære av noen som kanskje har under 80? Man kan da i beste fall håpe på at lærestoffet blir gjengitt nøyaktig, men da kan man jo også like gjerne kutte ut mellommannen og lære på egenhånd, eller bruke KI som lærer. Dette er nok atter en spiker i kista for læreryrket.

Anonymkode: af34a...8fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er nok atter en spiker i kista for læreryrket.

Anonymkode: af34a...8fd

Ja for barn i grunnskolen klarer å ta ansvar for egen læring.

Anonymkode: 1d503...766

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik det vanligvis fungerer, blir en ikke satt til å undervise lenger enn 7.trinn matematikk uten spesifikk fordypning i realfag. På ungdomstrinnet underviser en i sine fag. 

Anonymkode: fa266...515

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Matematikk er det eneste faget i grunnskolen som krever IQ rundt kokepunktet for å oppnå en grei karakter. De andre fagene kan man komme seg gjennom med pågangsmot og sjarm uten å skille seg for mye ut fra de intelligente, men den slags oppfinnsom akrobatikk hjelper ikke på regnestykker. Visdom er så mangt, men hva, i skolesammenheng, kan noen med over 100 IQ lære av noen som kanskje har under 80? Man kan da i beste fall håpe på at lærestoffet blir gjengitt nøyaktig, men da kan man jo også like gjerne kutte ut mellommannen og lære på egenhånd, eller bruke KI som lærer. Dette er nok atter en spiker i kista for læreryrket.

Anonymkode: af34a...8fd

Dersom man tar grunnskolelærer 1-7 må man bestå matematikk på studiet for å få graden. Så selv om de har kuttet kravet om matematikkarakter fra videregående, så må man bestå emnene. 

Det sagt, så tror jeg man får det tøft dersom man kommer på studiet med en 2er i P-matte og sliter med matte. Jeg startet på GLU1-7 før de kuttet karakterkravene og 1/4 av klassen min strøk på første eksamen. Og det er høy strykprosent på nasjonal deleksamen. 

Anonymkode: e0517...1b0

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Matematikk er det eneste faget i grunnskolen som krever IQ rundt kokepunktet for å oppnå en grei karakter. De andre fagene kan man komme seg gjennom med pågangsmot og sjarm uten å skille seg for mye ut fra de intelligente, men den slags oppfinnsom akrobatikk hjelper ikke på regnestykker. Visdom er så mangt, men hva, i skolesammenheng, kan noen med over 100 IQ lære av noen som kanskje har under 80? Man kan da i beste fall håpe på at lærestoffet blir gjengitt nøyaktig, men da kan man jo også like gjerne kutte ut mellommannen og lære på egenhånd, eller bruke KI som lærer. Dette er nok atter en spiker i kista for læreryrket.

Anonymkode: af34a...8fd

Hva er det du antyder her egentlig? At elever med iq på over 100 ikke har så mye å lære av lærere med iq under 80? 

Jeg er selv matematikklærere med iq over 135 og lærte da masse av mine lærere på skolen. Hadde også en professor på universitetet med doktorgrad i kunstig intelligens som jeg lærte mye av. Hun hadde mye kunnskap og var dyktig til å undervise, og hun hadde 78 i iq.

Men hvis poenget med innlegget er at alle andre fag enn matematikk er så enkle at det ikke er nødvendig med lærer, vil jeg anbefale deg å se på kompetansemålene til fagene og revurdere det.

Anonymkode: 9a8da...78a

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lærere som skal undervise i matematikk, engelsk og norsk skal i utgangspunktet ha 30 stp i disse fagene (barneskole) og 60 stp (ungdomsskole). Må også ha pedagogisk utdanning. 

Anonymkode: c37ab...8d5

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva er det du antyder her egentlig? At elever med iq på over 100 ikke har så mye å lære av lærere med iq under 80? 

(ufalsifiserbar anekdote)

Men hvis poenget med innlegget er at alle andre fag enn matematikk er så enkle at det ikke er nødvendig med lærer, vil jeg anbefale deg å se på kompetansemålene til fagene og revurdere det.

Anonymkode: 9a8da...78a

Man vil naturligvis slite med å formidle ulike vinklinger rundt konsepter når man sliter med å begripe konseptet/ene selv. Karakterkravet i matematikk fungerte som et IQ-filter for alle lærere som underviste i alle fag, ikke bare i matematikk.

Anonymkode: af34a...8fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man vil naturligvis slite med å formidle ulike vinklinger rundt konsepter når man sliter med å begripe konseptet/ene selv. Karakterkravet i matematikk fungerte som et IQ-filter for alle lærere som underviste i alle fag, ikke bare i matematikk.

Anonymkode: af34a...8fd

Men hva får deg til å tro at lærere ikke begriper konsepter de har tatt utdanning for å undervise?

Tenker du at fravær av karakterkrav i enkeltstående fag fra videregående gir mindre kompetente universitetsutdannede utøvere av andre yrker også? F eks jurister eller politi?

Anonymkode: 9a8da...78a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at man tar så lett på barn og unges utdannelse at man slipper til lærere som så vidt har bestått. 

Anonymkode: d5b5b...57e

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skremmende at man tar så lett på barn og unges utdannelse at man slipper til lærere som så vidt har bestått. 

Anonymkode: d5b5b...57e

Som så vidt har bestått hva da?

De som fullfører og består lærerutdanning er kvalifisert til å undervise i sine undervisningsfag. Så kan man alltids diskutere om kravene til å bestå/få E er høye nok, men uansett hvor man legger lista vil det alltid være noen som «så vidt har bestått». Skal vi ikke slippe til sykepleiere og leger som «så vidt har bestått» heller? 

Jeg tar det nesten for gitt at du sikter til å «så vidt bestå» en lærerutdanning ettersom karakterer fra videregående ikke sier noe om kompetansen til en utdannet lærer. Skolen som utdanningsinstitusjon har dessuten meget godt av å ha undervisere som var alle mulige slags elever i sin tid. Innsikten og perspektivene vi hadde gått glipp av om alle lærere var skoleflinke da de selv var elever…

Anonymkode: 9a8da...78a

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skremmende at man tar så lett på barn og unges utdannelse at man slipper til lærere som så vidt har bestått. 

Anonymkode: d5b5b...57e

Som så vidt har bestått hva da?

De som fullfører og består lærerutdanning er kvalifisert til å undervise i sine undervisningsfag. Så kan man alltids diskutere om kravene til å bestå/få E er høye nok, men uansett hvor man legger lista vil det alltid være noen som «så vidt har bestått». Skal vi ikke slippe til sykepleiere og leger som «så vidt har bestått» heller? 

Jeg tar det nesten for gitt at du sikter til å «så vidt bestå» en lærerutdanning ettersom karakterer fra videregående ikke sier noe om kompetansen til en utdannet lærer. Skolen som utdanningsinstitusjon har dessuten meget godt av å ha undervisere som var alle mulige slags elever i sin tid. Innsikten og perspektivene vi hadde gått glipp av om alle lærere var skoleflinke da de selv var elever…

Anonymkode: 9a8da...78a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er: hvis du ønsker lærerstudenter med høyt snitt fra VGS, MÅ lærerlønna økes!!

Elever med 6 i snitt fra vgs, ville ikke drømme om å søke en utdanning med luselønn... når alternativet er så sykt mye bedre...

Men ingen politikere vil noensinne nevne lønn... dessverre.  

Anonymkode: df7c3...c13

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...