Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig saker både her inne og i andre media hvor det påpekes at folk som er sykmeldte (eller utenfor jobb på annet grunnlag) er på kafé/ute på byen/på fjelltur eller andre ting. Og at det burde de ikke, om de ikke er friske nok til å jobbe. 

Jeg grunner litt på dette, for jeg er av og til i den situasjonen selv. 
Jeg har en kronisk sykdom, og er i full jobb. Av og til får jeg runder med symptomer, som blant annet fører til dårlig søvn, dårlig balanse, høy tinnitus og at jeg lett blir påvirket av stress og mentalt sliten. Da blir det gjerne delvis sykmelding, da jeg ikke klarer å henge med på jobben og fullføre 100% av arbeidsoppgavene mine.

Men jeg klarer likevel å være aktiv. Jeg går en del tur når jeg er sykmeldt, på fjellet og i skogen. Der kan tinnitusen ule om kapp med fjellvinden og det ikke gjør så mye å ha hjernetåke, så lenge jeg holder sånn ca peiling på hvor nord er. Dette klarer jeg fint, selv om jeg ikke klarer en full dag på kontoret.
Jeg tenker i blant at jeg kanskje hadde klart å stå i full jobb, om jeg kutter ut alt annet. Om jeg drar rett hjem fra jobb og sitter stille i et halvmørkt rom, tar medisiner for å få sove gjennom natta og får hentet meg inn til neste arbeidsdag. Det hadde vært døden for den mentale helsa, men jeg hadde nok klart det. 
Men er det meninga at man skal leve sånn? Ofre alt annet for jobben?
Eller er det ok å ta den fjellturen? Det mener heldigvis legen min 😊   

Anonymkode: 5d8f5...4da

• Liker 3
  • Hjerte 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå i fjellet. Gjør det som er bra for deg!

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet

Klart at du skal gå på fjellet

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare noe piss folk skriver. Og snart kommer det mer piss under her om at «nei, ikke hvis sånn og sånn, for de kjenner som burde vært meldt og det er HELT sant». 

Jeg var langtidssykmeldt i vinter og gikk skiturer de siste månedene. 

Anonymkode: 90d81...add

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Dra til fjellet du, og kos deg :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det. Jobbet deltid og lå med migrene. Jeg kan føle skam om jeg går tur midt på dagen, selv om jeg har jobbet turnus. Nå er jeg dessverre ikke i jobb, og jeg går sjelden tur. Jeg presset meg i mange år, og jeg fikk også utmattelse og noen andre ting som krevde operasjoner. Jeg jobbet pga at jeg måtte ha inntekt. Men det gikk utover familien. Jeg burde blitt forstått bedre av legen, da jeg lå dager hver uke i intense smerter. Det er trist noen dømmer andre uten å forstå. Turer er også godt for mental helse, og det er viktig å ikke bare være hjemme om man klarer å få litt mosjon. 

Anonymkode: 5e2b8...c52

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man må faktisk trene og være i aktivitet for å få bedre helse, spesielt når man er 30+. Én time på fjellet er heller ikke det samme som 8 timer på jobb. 

Anonymkode: aa5a7...49a

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt av psykiske årsaker og det å gå turer har vært en stor medvirkende faktor til at jeg klarte å komme tilbake i jobb. Så er minuset at når jeg er i full jobb har jeg ikke overskudd til å gå tur, og man merker sakte med sikkert en forverring. Selv når man parallelt går til psykolog.

Anonymkode: 8f780...983

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare kos deg på tur. 

Jeg synes likevel vi som er sykmeldte kan la være å poste i sosiale medier hva vi gjør, så slipper vi alle innlegg om hvor ille det er at vi ikke holder senga siden vi er syke.

Anonymkode: 371c2...4cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bidra til disse fordommene?

Aøøe fornuftige mennesker vet at det er sykdommens art som avgjør hva du er i stand til. De som sitter bak tastaturene og mener masse om mennesker i alle tenkelige «svake» situasjoner, har ikke nyttegjort nok livserfaringer.

Anonymkode: 8edec...5ca

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle*

Anonymkode: 8edec...5ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er bare noe piss folk skriver. Og snart kommer det mer piss under her om at «nei, ikke hvis sånn og sånn, for de kjenner som burde vært meldt og det er HELT sant». 

Jeg var langtidssykmeldt i vinter og gikk skiturer de siste månedene. 

Anonymkode: 90d81...add

Det kommer jo an på hvorfor man er sykmeldt…. 

Anonymkode: c84ce...8dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man må faktisk trene og være i aktivitet for å få bedre helse, spesielt når man er 30+. Én time på fjellet er heller ikke det samme som 8 timer på jobb. 

Anonymkode: aa5a7...49a

Ja, det er jeg enig i, så lenge en ikke bruker SM eller uføretrygd for å få tid/ork til å gjøre det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare kos deg på tur. 

Jeg synes likevel vi som er sykmeldte kan la være å poste i sosiale medier hva vi gjør, så slipper vi alle innlegg om hvor ille det er at vi ikke holder senga siden vi er syke.

Anonymkode: 371c2...4cc

Jeg trente masse da jeg var syk OG postet i sosiale medier om det. Viktig del av min fysiske rehabilitering. 

Anonymkode: fbc84...e1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jeg enig i, så lenge en ikke bruker SM eller uføretrygd for å få tid/ork til å gjøre det :) 

For noen er det akkurat trening som skal til for at de skal slippe å bli uføre, så om de må være sykemeldte for å orke og trene seg opp, mener jeg det er helt riktig. 

Anonymkode: 14963...50d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er langtidssykmeldt og lege var tydelig på at å gå tur hver dag var svært viktig for å unngå forverring. Så jeg går turer med gåd samvittighet de dagene jeg klarer.

Anonymkode: 98400...b9b

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man skal selvfølge bruke sykemeldingsperioden til å skaffe seg bedre form hvis mulig! Hva ellers, utenom utredning og behandling/medisiner skal en bruke sykemeldingsperioden til? 

Og hva mener du med å bruke uføretrygd? Når man er ufør, er man utenfor arbeidslivet og ingen har noe med hva man bruker tida med. Man har ikke krav på oppfølging av NAV en gang, for man er ferdig klarert.

Anonymkode: fbc84...e1c

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor ikke? Om det bedrer helsa? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser stadig saker både her inne og i andre media hvor det påpekes at folk som er sykmeldte (eller utenfor jobb på annet grunnlag) er på kafé/ute på byen/på fjelltur eller andre ting. Og at det burde de ikke, om de ikke er friske nok til å jobbe. 

Jeg grunner litt på dette, for jeg er av og til i den situasjonen selv. 
Jeg har en kronisk sykdom, og er i full jobb. Av og til får jeg runder med symptomer, som blant annet fører til dårlig søvn, dårlig balanse, høy tinnitus og at jeg lett blir påvirket av stress og mentalt sliten. Da blir det gjerne delvis sykmelding, da jeg ikke klarer å henge med på jobben og fullføre 100% av arbeidsoppgavene mine.

Men jeg klarer likevel å være aktiv. Jeg går en del tur når jeg er sykmeldt, på fjellet og i skogen. Der kan tinnitusen ule om kapp med fjellvinden og det ikke gjør så mye å ha hjernetåke, så lenge jeg holder sånn ca peiling på hvor nord er. Dette klarer jeg fint, selv om jeg ikke klarer en full dag på kontoret.
Jeg tenker i blant at jeg kanskje hadde klart å stå i full jobb, om jeg kutter ut alt annet. Om jeg drar rett hjem fra jobb og sitter stille i et halvmørkt rom, tar medisiner for å få sove gjennom natta og får hentet meg inn til neste arbeidsdag. Det hadde vært døden for den mentale helsa, men jeg hadde nok klart det. 
Men er det meninga at man skal leve sånn? Ofre alt annet for jobben?
Eller er det ok å ta den fjellturen? Det mener heldigvis legen min 😊   

Det kommer jo an på hvorfor en er sykmeldt da….

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...