Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal starte som sykepleierstudent til høsten 2025 og er så nervøs. For det første vet jeg ikke hvordan det er med bøker, får vi informasjon om dem? Hvilke vi trenger? Og hvor vi får dem fra? Og i tillegg er jeg redd for at jeg ikke skal ha tid til å trene på treningssenter, for en som trener 5 ganger i uka. Er det noen sykepleiestudenter som kan si litt om studenthverdagen sin, og hvordan første halvår er. Er det som en vanlig skoledag, med tanke på tid og fritid etter skolen? Er det veldig tidlig man må våkne? Og får jeg all informasjon jeg trenger om bøker og alt generelt? Føler at jeg må kjøpe bøker for jeg starter studie, men jeg har jo ingen anelse hvilke og :( er redd for å henge bak, og for å ikke ha tid til meg selv. Altså trening. Help a girl out 

Anonymkode: d8f42...b33

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på nettsiden til studiestedet ditt, og finn studieprogrammet ditt. Der ligger det ofte link til leganto, en nettside med oversikt over pensum. Du kan også søke på akademika etter fagkoder å få opp en del bøker. VELDIG lurt å kjøpe brukt!!! Mange sykepleierbokpakker på finn og tise, og ellers er bookis nydelig til enkeltbøker. Å kjøpe nytt er ikke vits i, med mindre du ikke finner dem brukt.

Du har tid til å trene fortsatt. Det er som en vanlig skolehverdag, og så må du sette av litt tid til å lese/pugge. Bruk medeasy på anatomien, det er gull. Lag deg en studoegruppe, og møt hverandre jevnlig. Det vild ere få igjen for med renter!

Hvis du skriver hvor du skal studere, kan jeg se om jeg finner pensumlistene dine. Og om det bare er fjorårets som ligger ute, så er det bare å få tak i de samme bøkene, litstene endrer seg sjeldent så veldig mye mellom et enkelt kull.

Når du begynner i praksis blir dagene kanskje å føles mer travle, for da har du både praksis og fag å tenke på. Den perioden kan det hende du kanskje må droppe en økt eller to. Men det kommer jo an på hvor mye du har behov for til skrive/studietid. Noen glir gjennom med nesten uåpnede bøker - andre leser i timesvis hver kveld. Bruk det første halvåret på å komme inn i en rytme.

Hilsen sykepleier (ferdig i 2021) nå med videreutdanning (2022) og mastergrad (2025) innenfor sykepleie, som elsker å studere ( og som skal fortsette med litt småfag til høsten, hihi).

Anonymkode: dcb8c...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken skole du skal gå på, så bare husk at det varierer fra studiested til studiested. Uansett så pleier man å få veldig god og grundig informasjon når man starter, da de veldig ofte tar utgangspunkt i at det er nye studenter som ikke har gått på høgskole/universitet før. 

På min skole fikk vi en link til en side som heter Leganto som hadde en liste med hvilke bøker vi trengte, og akkurat hvilken del av bøkene som ville bli brukt i pensum. Denne linken ble lagt inn både i Canvas-rommet for det faget, og på høgskolen sine nettsider der det var info om det faget. Det var ikke alle bøkene vi nødvendigvis trengte å kjøpe, da vi av og til kun hadde ett eller to kapitler av hele boka som pensum. Pensumbøkene er dyre, så jeg anbefaler deg å sjekke om skolen din har en facebook-gruppe der det skjer salg av bruke pensum-bøker. Hvis ikke kan du også bruke Finn.no og Bookis!

Hverdagen varierte litt ut ifra om jeg hadde fag eller var i praksis. Da jeg var i praksis syntes jeg det var veldig vanskelig å opprettholde rutiner fordi det var et krav om 320 timer i praksis fordelt på 10 uker, og jeg hadde også jobb og skolearbeid ved siden av. Du må nok forberede deg på at du kanskje må bytte litt om på tidene når du er på treningssenter, men er du dedikert og klarer å organisere får du det helt sikkert fint til!

Det første halve året var hektisk, da hadde vi fire ut av fem dager vi var på skolen for forelesninger og seminarer, og den resterende dagen ble brukt til å lese seg opp på pensum. Vi hadde skoledager som starter 8:15, men også noen dager som kunne starte 10:15 og til og med 12:15. Dette varierer nok sikkert fra skole til skole da. Etter det første halve året var det litt mer chill, da hadde vi kanskje to til tre dager vi var på skolen. 

På høgskolen står du ansvarlig for egen læring, så du får i teorien mye tid du kan disponere selv, også blir det opp til deg om du bruker den til å studere eller om du tar ett skippertak rett før eksamen.

Masse lykke til!!

Anonymkode: 8ead6...515

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...