Gå til innhold

Hvordan forsørger deres voksne barn seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har unger som har flytta ut fra redet. Hvordan greier de seg økonomisk? Min flytter ut i august for å studere i Trondheim. Han har hatt deltidsjobb siden han var 18 år, men ikke fått spart noe særlig. Det lille han har går med til depositum til studentbolig og vi hjelper han med møbler og utstyr til hybelen. Vi har sagt at han må greie seg selv, spare på august stipendet og holde det gående med den frem til han får seg deltidsjobb i Trondheim. Vi har bedt han leie en av de rimeligste studentboligene, slik at han har 3000kr å leve av etter at alt er betalt. 

Er vi for harde her? Eller er det normalt at ungdommen greier seg selv? Ut ifra de andre trådene her virker det som flere bor hjemme til de er langt oppi 20 årene og blir påspandert både det ene og det andre. 

Anonymkode: e03d3...206

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler faste utgifter når hun studerer. Det hun tjener kan hun bruke som hun vil innenfor rimelighetens grenser. Trenger ikke gjøre livet hardere for henne enn det må være. 

Anonymkode: 293a3...932

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når min flytter vil vi hjelpe fordi vi kan

Anonymkode: 1b466...11b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er lærling og får borteboerstipend av lånekassa. Vi har kjøpt bolig han leier av oss. Han betaler 8000 kr i husleie og må spare 4000 kr måneden på BSU. Han har da litt over 5000 kr til fri disposisjon. 

Selger vi med overskudd om noen år, vil han få 50% av overskuddet til egenkapital. 

Jeg mener de har godt av å se at ting koster. Det er sunt å ha litt dårlig råd for å lære seg å disponere lønna si riktig. 

Anonymkode: e0830...357

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Min hadde hatt sommerjobber fra han var 15, og hadde solid sparekonto. Rett i Forsvaret etter vgs. Tok vekterkurs gratis der. Jobbet som vekter i helger under studier. Tjente godt, og sparte faktisk penger mens han studerte. Bodde billig i kollektiv.

Anonymkode: 55e3a...5c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun har studierelevant jobb og klarer seg selv. Jeg kommer til å bidra med egenkapital til bolig tilsvarende det hun selv sparer. Blir vel noen hundre tusen.

Anonymkode: 7ef39...d26

AnonymBruker
Skrevet

Tror de har godt av å klare seg selv og leve litt trangt økonomisk en stund. 

Anonymkode: abd98...312

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fullt studielån og noen tusen fra oss foreldre hver måned. Det siste fordi vi har heldigvis råd, han har noen ekstra helseutfordringer så vi prioriterer at han skal bruke all tid på studiene og slippe å jobbe ved siden av disse tre årene han bor på andre enden av landet.
Skal sies at han jobbet ved siden av skolen tidligere, og et par år etter vgs. Nå har han sommerjobb her i hjembyen. Så vi vet at han kan forsørge seg selv, og fikser å bo alene. 

Anonymkode: 784d6...c39

AnonymBruker
Skrevet

Mens de var studenter levde de av studielån, sommerjobb og deltidsjobb. Siden har de hatt full jobb. Ingen av våre har hatt behov for økonomisk støtte utover at mannen og jeg er kausjonist for hvert vårt boliglån. De yngste er fortsatt studenter, så vi får se om de vil trenge økonomisk hjelp.

Anonymkode: 4bbbd...bb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to studenter som begge betaler husleie og eget forbruk til daglig, men vi har hjulpet med depositum fordi vi vil at de skal ha egne sparepenger tilgjengelig hvis de trenger det, så kan våre penger heller stå fryst, siden vi har mer å ta av. 

Har også pleid å spandere fly/tog til besøk hjem da det er enklere å treffes hos oss enn at vi skulle besøkt dem siden de bor trangere. 

Begge jobber, men vi ønsker ikke at de skal måtte jobbe så mye at det går ut over studier, ønsker også at de skal kunne ta seg råd til ferier så vi får møttes. 

Anonymkode: f8012...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Studielån og deltidsjobb på alle tre. En av dem bor i kollektiv, de to andre deler leilighet med samboere. Vi foreldre spanderer ferieturer og gir litt rause jule- og bursdaggaver, men betaler ingenting fast. De ønsker det ikke.

Når det blir tid for å kjøpe leilighet vil vi bidra med noe EK, og de vet de kan spørre oss hvis det er krise. Men det har vært viktig for dem å klare hverdagen selv.

Anonymkode: a62e3...51f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Studielån og deltidsjobb på alle tre. En av dem bor i kollektiv, de to andre deler leilighet med samboere. Vi foreldre spanderer ferieturer og gir litt rause jule- og bursdaggaver, men betaler ingenting fast. De ønsker det ikke.

Når det blir tid for å kjøpe leilighet vil vi bidra med noe EK, og de vet de kan spørre oss hvis det er krise. Men det har vært viktig for dem å klare hverdagen selv.

Spanderer ferietur når det er med oss, altså! :ler: Vil de på tur med kjæresten får de nesten betale selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De ordnet seg hybel og forsørget seg selv under studiene. De fikk bo hjemme i kortere perioder om de hadde behov for det. 

Anonymkode: 7a352...79e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt de penger til depositum, som en annen sa her så er det bedre at mine penger står fryst. Ellers så betaler jeg for forsikringer og tannlege hvis det er behov for det. Det er to ting det er lett å droppe hvis man ikke har så mye penger, og jeg syns det er viktig at de to tingene er på plass. Også har det vel hent at jeg tar et ras og fyller opp med tørrvarer osv når jeg er på besøk, akkurat det syns jeg det bare er hyggelig å gjøre.

Anonymkode: e8908...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt de penger til depositum, som en annen sa her så er det bedre at mine penger står fryst. Ellers så betaler jeg for forsikringer og tannlege hvis det er behov for det. Det er to ting det er lett å droppe hvis man ikke har så mye penger, og jeg syns det er viktig at de to tingene er på plass. Også har det vel hent at jeg tar et ras og fyller opp med tørrvarer osv når jeg er på besøk, akkurat det syns jeg det bare er hyggelig å gjøre.

Anonymkode: e8908...948

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror de har godt av å klare seg selv og leve litt trangt økonomisk en stund. 

Anonymkode: abd98...312

Jeg også tenker slik. Vi har spart opp egenkapital til begge våre barn. De kommer til å få 450 000kr hver av oss, den dagen de skal kjøpe seg bolig. Men jeg har trua på at barn lærer mye av å klare seg selv og styre egen økonomi. Det er mye lærdom i å ha det trangt en liten periode. 

Anonymkode: e03d3...206

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to studenter. De lever på studielån, stipend og ekstrajobb. De har aldri spurt om støtte, men vi betaler kontaktlinser (abonnement), mobil (familieabonnement), forsikring. Vippser en liten sum innimellom og litt ekstra til hjemreiser.

Anonymkode: 5e607...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fullt studielån og noen tusen fra oss foreldre hver måned. Det siste fordi vi har heldigvis råd, han har noen ekstra helseutfordringer så vi prioriterer at han skal bruke all tid på studiene og slippe å jobbe ved siden av disse tre årene han bor på andre enden av landet.
Skal sies at han jobbet ved siden av skolen tidligere, og et par år etter vgs. Nå har han sommerjobb her i hjembyen. Så vi vet at han kan forsørge seg selv, og fikser å bo alene. 

Anonymkode: 784d6...c39

Det kan være lurt å sjekke om han oppfyller kravene for ekstra støtte pga nedsatt funksjonsevne.

Anonymkode: 5e607...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at de får muligheten til å klare seg selv og være selvstendig.

Eneste vi foreldre betaler er helseforsikring, og noen ekstrautgifter det ene barnet har pga kronisk sykdom. 

Anonymkode: b8c1a...deb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eldste studerer i utlandet. Disponerer studielånet slik at det dekker faste utgifter gjennom skoleåret. Må ha sommerjobb for å spe på litt ekstra. Vi betaler mobilabb fast og treningsabb. når hun er hjemme. Ellers vippser vi noen kroner her og der, men ingenting fast. 
Tenker også det er greit at de lærer seg å disponere pengene sine, og at man ikke bare kan handle som man vil. Hun har blitt veldig bevisst på dette de siste årene. 

Anonymkode: 51d70...60f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...