Gjest jeger Skrevet 23. mars 2006 #1 Skrevet 23. mars 2006 Jeg har fått en del kjøttdeig av hjort. Har søkt på nettet og i kokebøkene mine, men finner fælt lite om viltDEIG. Så langt har jeg brukt den til Toros jegergryte og til kjøttkaker. Noen som har noe mer spennende oppskrifter med hjorte/vilt-kjøttdeig?
marta Skrevet 23. mars 2006 #2 Skrevet 23. mars 2006 Pizza! alt hva du ellers bruker vanlig kjøttdeig til? Eller er det kanskje litt for eksklusivt til den slags bruk?
Gjest jeger Skrevet 23. mars 2006 #3 Skrevet 23. mars 2006 Pizza! alt hva du ellers bruker vanlig kjøttdeig til? Eller er det kanskje litt for eksklusivt til den slags bruk? ← Nop, er ikke eksklusivt, men smaker jo helt anderledes enn vanlig kjøttdeig. Tror ikke det hadde blitt noe god pizza eller pastasaus osv...
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Veldig mange av de oppskriftene du finner på viltkjøtt kan overføres til viltdeig også. Er det feks en oppskrift på større kjøttstykker med saus og tilbehør lager du viltkjøttkaker, er den en oppskrift med hakket kjøtt bruker deig istedet, osv. Vilt kan også brukes sammen med unorske retter som pasta, osv, mye marokkansk mat som passer med vilt i feks.
Gjest vimse Skrevet 24. mars 2006 #6 Skrevet 24. mars 2006 Joda! Merker ikke noe av det skjønner du ← Jo takk, kjøttdeig av rådyr feks, gir annerledes smak på pizza... Ellers synes jeg Varg-Menja har gode ideer, viltkjøtt er godt til pasta, særlig med sterke ost og soppsauser.
Trillian Skrevet 24. mars 2006 #7 Skrevet 24. mars 2006 Ellers synes jeg Varg-Menja har gode ideer, viltkjøtt er godt til pasta, særlig med sterke ost og soppsauser. Bedre med vilt-deig enn vanlig kjøttdeig i ALT man 'vanligvis' bruker kjøttdeig i, spør du meg... Men husk at du ofte trenger mer krydder - fordi kjøttet faktisk smaker noe i seg selv .. i motsetning til vanlig 'vannsmak' på kjøttdeig Synes forøvrig type indiske currygryter er veldig godt med viltkjøtt.
Gjest Elfrida Skrevet 24. mars 2006 #8 Skrevet 24. mars 2006 En av tingene som er så bra med vilt er at det er magert, og kjøttdeig av vilt er derfor en laaangt bedre vare en vanlig kjøttdeig fra butikken. Jeg har laget burgere av hjortedeig også jeg. Kjøttdeig er ganske fett og inneholder ofte endel vann, og er generelt vanskelig å jobbe med. Hjortedeig lar seg steke uten at steikepanna blir full av vann! Også smaker det mye mere kjøtt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. mars 2006 #9 Skrevet 24. mars 2006 Men husk at du ofte trenger mer krydder - fordi kjøttet faktisk smaker noe i seg selv .. i motsetning til vanlig 'vannsmak' på kjøttdeig ← Jeg bruker mindre krydder enn vanlig på vilt jeg, nettopp fordi det smaker så mye i seg selv, og da blir det godt uansett.
Plym Skrevet 24. mars 2006 #10 Skrevet 24. mars 2006 Jeg har laget burgere av hjortedeig også jeg. Kjøttdeig er ganske fett og inneholder ofte endel vann, og er generelt vanskelig å jobbe med. Hjortedeig lar seg steke uten at steikepanna blir full av vann! Også smaker det mye mere kjøtt. ← Skulle også foreslå burgere. Ekstra gode blir de med hjemmelagde brød. Tilbehør som passer godt på viltburgere er særlig ruccolasalat, stekt sopp, løk, cherrytomater og en hvit rømmedressing med urter.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #11 Skrevet 24. mars 2006 Hjorteburger!!! Med sopp, hjemmelaget grovt brød, kanskje noen usukrede bær, løk, bacon, potetmos på brødet (bærene kan evt røres inn i mosen), en eller annen gele som passer til vilt, rødbeter, blåmuggost, parmesan -og/eller alt annet som smaker godt til vilt. Dropp tomat, salat og burgerdressing! Jummy!!!
Arkana Skrevet 24. mars 2006 #12 Skrevet 24. mars 2006 Hva med en pai? Lag en deig av 125 g smør, 3,5-4 dl mel (gjerne litt grov type) og 3 ss vann. Halvparten av deigen kjevles ut til en paiform, prikk med gaffel og stek ved 200 grader i 10-15 minutter. Stek deigen sammen med løk. Ha i gulrot og persillerot i biter, sopp, knuste einerbær og litt vann. La småkoke 10-15 minutter. Rør inn litt hvetemel og tilsett geitost, timian, salt/pepper, litt melk, ripsgelé/tyttebærsyltetøy og litt seterrømme/crème fraîche. La koke noen minutter og ha over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et lokk som legges over. Pensle med egg og stek ved 200 grader i 40-45 minutter. Eller lag en kjøttpudding av deigen. Bland den med hakket løk, et par loffskiver oppbløtt i melk, egg, salt, pepper, knuste einerbær, timian og rosmarin. Fordel i en brødform og strø over knust kavring. Stek på nederste rille ved 200 grader i 40-45 minutter.
Gjest jeger Skrevet 27. mars 2006 #13 Skrevet 27. mars 2006 Takk for ideer! Har mange pakker hjortedeig så da ken jeg teste ut flere av forslagene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå