Gå til innhold

Alkohol/Ta et valg

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alkohol er et løsemiddel, som gjør deg hjernedød. Vi fikk endelig brukt det til noe fornuftig under pandemien. 

Det er dumt alkohol er så inngrodd i den norske kulturen. En kollektiv uvane som har vart langt og lenger enn langt.

Anonymkode: 6a4ca...a5b

Ja, det kan du si! Ikke noe rart kroppen nærmest støter det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mezzosoprena skrev (19 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt dette her jeg!
En vinflaske alene, ja da blir man sjanglete og i dårlig form. Hvorfor drikker du en vinflaske alene? 

Og hvis du ikke ønsker å drikke mer, hvorfor skal dette måtte kringkastes på noen som helst måte? Det er bare å la være å drikke det 🙂 

Jeg har ikke noe godt svar å gi deg, annet enn, vel - gammel vane. Gleden over smaken av kvalitet og ikke dårlig vin. Men ikke døm meg er du snill. Jeg er ikke perfekt på noen måte, du har vel ikke kontroll over alt i livet ditt, du heller?

Skrevet
Stor pike skrev (19 timer siden):

Jeg er ikke avholds, men jeg drikker ikke. Når jeg er på Kreta, drikker jeg Retsina. Mange som ikke liker det, siden det er en svært spesiell smak. Anyway, det er det eneste jeg drikker og den eneste anledningen. 

Det "begynte" da jeg var gravid. Fortsatte da jeg ammet og da var jeg egentlig "hekta". På å være kvikk dagen derpå, sparte masse penger, og et par glass vin var ikke verdt nattbussen hjem når jeg kunne kjøre. 

Jeg føler aldri at jeg må forsvare meg. Bare "nei takk". 

Hva er Retsina? Ja det er deilig å våkne edru. Mange år siden jeg var på byen, og synes det er merkelig at alle drikker, det er liksom det det handler om. Jeg liker å danse og synge uten rusmidler jeg. 

Skrevet
Million skrev (19 timer siden):

Jeg blir syk av alkohol fordi det utløser migrene, enten samme kveld eller dagen etter. Nesten uansett hvor lite glass jeg drikker av det. Så jeg har bare kuttet det ut helt. Er ikke verdt det. Alkohol er jo strengt tatt gift, og det er etter hva jeg har lest også kreftfremkallende. Så hvorfor skal man egentlig sitte og helle i seg dette? Ingen grunn. Man må kunne greie å være sosiale uten rus.

Jeg husker ikke når jeg drakk sist, men det er mellom to og tre år siden. Før det var det mange år jeg kanskje drakk to ganger i året. Så det har vært lite, og kostet meg ingenting å bare kutte ut. Men jeg irriterer meg over andres respons. Jeg var f.eks. ute og spiste med en venninne på restaurant forrige uke, og hun ble nesten muggen da jeg avslo "et vinglass eller to". For hvis ikke jeg drakk det, kunne jo ikke hun heller! Hvorfor ikke? spurte jeg, du kan jo bare ta den vinen, du! Men nei, det var umulig. Det var det samme som å drikke alene hjemme. 

Det endte med at hun tok et enkelt glass Aperol. Hun var skuffet over at jeg ikke ville ha alkohol. Selv om jeg forklarte at det gir meg migrene.

100 prosent enig med deg i at man nærmest må unnskylde seg for å ikke drikke, at det fortsatt er sånn er helt utrolig. Finnes så mye bra alkoholfritt på polet nå, veldig bra, for ikke mange år siden var det en vond Munkholm eller en solo liksom. Du bør si til henne "hvorfor drikker du alkohol, da?"

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av. Drikk og kos deg av og til. Hva som om det bikker over innimellom?

Anonymkode: 74975...d5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slapp av. Drikk og kos deg av og til. Hva som om det bikker over innimellom?

Anonymkode: 74975...d5a

Fint sagt. :)

Skrevet
thoughts skrev (1 time siden):

Hva er Retsina? Ja det er deilig å våkne edru. Mange år siden jeg var på byen, og synes det er merkelig at alle drikker, det er liksom det det handler om. Jeg liker å danse og synge uten rusmidler jeg. 

Retsina er en hvitvin tilsatt kvae. Finnes ikke noe bedre i varmen 😄

Skrevet
thoughts skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke noe godt svar å gi deg, annet enn, vel - gammel vane. Gleden over smaken av kvalitet og ikke dårlig vin. Men ikke døm meg er du snill. Jeg er ikke perfekt på noen måte, du har vel ikke kontroll over alt i livet ditt, du heller?

Dette var ikke dømming på noen som helst måte, jeg bare lurte på om du virkelig reagerte med overraskelse over at du ble sjanglete etter en flaske med vin alene? Det er veldig normalt å bli rimelig full av en flaske. Jeg drikker meg også full av og til, så jeg mente ikke å heve meg selv over deg på noen som helst måte.

Og ellers lurte jeg bare på hvorfor du synes det er nødvendig å måtte fortelle noen overhodet om at du skal/har sluttet å drikke i din alder? Jeg tror ikke jeg har opplevd at det blir satt spørsmålstegn ved at noen ikke drikker alkohol siden jeg bikka 30 i hvert fall. 

AnonymBruker
Skrevet
thoughts skrev (På 27.7.2025 den 8.26):

Hjertelig takk for konstruktive tilbakemeldinger. Nei, jeg er ikke avhengig av alkohol, inviterte en venninne over som bor rett over veien, men hun drikker maks et glass, hørte om hun ville dele vinen med meg, men hun ønsket ikke det i varmen, så da ble det til at jeg drakk hele flasken selv. Hvis man leser forskning på avhengighet, vil man se at rusavhengighet har et sterkt genetisk komponent, og jeg er heldig der mtp at ingen i min familie er avhengige av noe (vel; kaffe hehe)

Jeg tror liksom jeg må kringkaste alt jeg tenker og gjør, men nå sier jeg til meg selv: "Du skylder ingen noen forklaring på noen ting!"

Men hvis jeg skal drikke vin, skal den være sabla god! Rører ikke dårlig vin. Og siden jeg drikker si, annenhver måned, kjøper jeg heller 1 kvalitetsvin istedetfor 3 sukrede dårlige viner. 

Ha en god søndag

Men det kan du gjerne si hvis du føler noen "maser", og spør hvorfor du feks drikker kun et glass i sosiale sammenhenger. Det blir jo som god, og kanskje dyr mat. Et glass med en god vin kan gi noen mye mer enn flere glass av en middels vin. 

Er jeg på fest og jeg tenker å ta noen glass, så blir det ikke den dyreste vinen. Den kan spares til den kan nytes og i en annen setting (andre som er interessert i vin, til en ekstra god middag, feiring av ny jobb, nyttår osv).

Anonymkode: 22ddb...975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...