AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Hei, jeg er 45 år og merker at jeg ikke tåler alkohol noe særlig lenger, jeg drikker av og til alene og da går det ofte hele vinflasken, og jeg sjangler rundt i leiligheten og fant såvidt sengen i går. Så i dag følte jeg meg ikke særlig bra. Både mor og søster tåler heller ikke alkohol særlig lenger. Så jeg følte i dag: Jeg tror jeg skal slutte å drikke. Kanskje litt i en kontrollert setting - da tenker jeg på middagsselskap hos nær familie, da. Men det er litt sånn "skal jeg tørre å si det høyt?" Jeg må jo ikke si til noen at jeg mister kontrollen når jeg drikker. Oppførselen er det ikke noe spes å si på, blir bare glad og vil danse og synge. Men hører svært gjerne fra dere som har tatt det valget om å kutte ut alkohol. Jeg drikker aldri dårlig vin, hvis jeg først drikker skal det være kvalitet, men likevel går det fort en flaske alene og da blir jeg full. Særlig i dette varme været. Håper på svar Anonymkode: 36c93...884 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #2 Skrevet 26. juli Hvis ikke det er så ofte du drikker en flaske, ser jeg ikke problemet. Og siden du vet du kan bli dårlig, kanskje du klarer å drikke en halv? Vin kan fryses og brukes i mat også. Og tar du den i kjøleskapet kan den holde seg en uke. Gjerne skrukork. Du trenger ikke si du er avholds hvis ikke du er sikker. Uansett har ingen noe med om du nyter noen glass vin eller ikke. Du kan bare takke nei, si du kjører osv. Og du kan jo si du ikke tåler det like godt som før. Jeg kjenner flere godt voksne som får hodepine etter et par glass. Også finnes det jo mye godt alkoholfritt. Anonymkode: 22ddb...975 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #3 Skrevet 26. juli Det du skriver er da normal. Slik reagerer de fleste av oss på alkohol. Ja, kanskje enda verre. Har da opplevd å ikke finne senga 😊 Jeg kan godt drikke mer enn nok i godt selskap. Men kan også gå flere måneder uten alkohol hvis jeg bestemmer meg for det. Senk skuldrene, og ta pause fra alkohol, uten å ha ambisjoner om at den skal være evig. Bare føl på at du har full kontroll. Anonymkode: 73cbb...5c7 1
thoughts Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Hjertelig takk for konstruktive tilbakemeldinger. Nei, jeg er ikke avhengig av alkohol, inviterte en venninne over som bor rett over veien, men hun drikker maks et glass, hørte om hun ville dele vinen med meg, men hun ønsket ikke det i varmen, så da ble det til at jeg drakk hele flasken selv. Hvis man leser forskning på avhengighet, vil man se at rusavhengighet har et sterkt genetisk komponent, og jeg er heldig der mtp at ingen i min familie er avhengige av noe (vel; kaffe hehe) Jeg tror liksom jeg må kringkaste alt jeg tenker og gjør, men nå sier jeg til meg selv: "Du skylder ingen noen forklaring på noen ting!" Men hvis jeg skal drikke vin, skal den være sabla god! Rører ikke dårlig vin. Og siden jeg drikker si, annenhver måned, kjøper jeg heller 1 kvalitetsvin istedetfor 3 sukrede dårlige viner. Ha en god søndag
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli Jeg ser ikke helt problemet. Det er normalt å bli glad og få lyst å danse når man er småfull. Det er også normalt å bli full hvis man drikker en hel flaske alene i løpet av relativt kort tid. Det er også normalt å bli fyllesyk dagen derpå. Det er ikke det samme som å miste kontrollen. Jeg merker at det skal mindre til før jeg blir bakfulll nå enn da jeg var yngre. Spesielt plaget med fylleangst. Jeg har ingen planer om å bli avholds likevel. Jeg bare drikker mindre mengder. Når jeg er sammen med folk har jeg ingen problemer med å si neitakk til det fjerde vinglasset, og sier bare at jeg har fått nok og forklarer at jeg blir så bakfull hvis jeg drikker for mye. Anonymkode: fa6b0...38b
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Du har jo allerede tatt noen gode valg ved at begrenser hva slags alkohol du drikker til å gjelde gode viner, dvs kvalitet over kvantitet. Nå er det jo in å være avholds/drikke lite og alkoholfrie varianter selger mye mer enn tidligere, slik at det burde ikke komme som noen bombe om du som mange andre velger å begrense alkoholinntaket eller slutte helt. Du har ingen opplysningsplikt, men om du føler at du "må" ha en grunn til å ikke drikke alkohol er det mange gode grunner som at du vil/skal kjøre bil, ønsker å gi kroppen en pause fra alkohol, ikke tåler det så godt lenger eller at du rett og slett har det bedre uten. Dette trenger ikke bety at du må legge ut om at du blir full og sjangler rundt og ikke finner senga di (som sikkert gjelder flere etter en flaske vin i denne varmen), men at du har tatt en valg for deg selv og din kropp. Personlig drikker jeg sjelder når jeg fester, fordi jeg ofte blir trøtt av alkohol og det ødelegger søvnen min. I tillegg får jeg lett fylleangst, selv om jeg vet jeg ikke har gjort noe galt. Men jeg drikker gjerne vin til mat, og kan gjerne sitte en hel kveld med god mat og drikke, for da strekkes drikkingen ut i tid. Jeg har rett og slett tatt valget om at jeg drikker når jeg selv vil, og trenger ikke forklare valgene mine med annet enn at i dag vil jeg ikke drikke noe som inneholder alkohol. Anonymkode: 03e90...26a
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli thoughts skrev (16 timer siden): Hjertelig takk for konstruktive tilbakemeldinger. Nei, jeg er ikke avhengig av alkohol, inviterte en venninne over som bor rett over veien, men hun drikker maks et glass, hørte om hun ville dele vinen med meg, men hun ønsket ikke det i varmen, så da ble det til at jeg drakk hele flasken selv. Hvis man leser forskning på avhengighet, vil man se at rusavhengighet har et sterkt genetisk komponent, og jeg er heldig der mtp at ingen i min familie er avhengige av noe (vel; kaffe hehe) Jeg tror liksom jeg må kringkaste alt jeg tenker og gjør, men nå sier jeg til meg selv: "Du skylder ingen noen forklaring på noen ting!" Men hvis jeg skal drikke vin, skal den være sabla god! Rører ikke dårlig vin. Og siden jeg drikker si, annenhver måned, kjøper jeg heller 1 kvalitetsvin istedetfor 3 sukrede dårlige viner. Ha en god søndag Drakk du deg så full foran venninnen din? Hvorfor må du drikke hele flasken på en kveld når du blir så beruset? Det burde ikke være noe problem å begrense inntaket Anonymkode: f38b8...153
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli Bare si at du vil leve sunnere og tenker på helsa? Jeg var som deg. Plutselig en dag fikk jeg nok, og siden da har jeg ikke drukket. Det er så godt å være ferdig med det! Anbefaler det absolutt. Anonymkode: d9478...115 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #9 Skrevet 28. juli Du legger for mye verdi ift hva andre kan tenke om deg og dine vaner. Trenger ikke gå ut med en offisiell kunngjøring. Bare takk nei til alkohol. Spør de hvorfor, så sier du at du ikke har lyst på. Fortsetter de å spør, så si at du at alkohol er gift for kroppen og at du har det bedre uten. Anonymkode: d515c...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #10 Skrevet 28. juli Jeg drikker så og si aldri, men har ikke hatt behov for å kringkaste det. Det er bare blitt sånn at jeg gidder ikke alkohol. Kanskje 1 drink på ferie, men aldri noe mer. Kan du ikke bare øve deg på å begrense deg. Du må ikke tømme flaska, selv om den er åpnet...... Anonymkode: b40a7...56d
Mezzosoprena Skrevet 28. juli #11 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 16.30): Hei, jeg er 45 år og merker at jeg ikke tåler alkohol noe særlig lenger, jeg drikker av og til alene og da går det ofte hele vinflasken, og jeg sjangler rundt i leiligheten og fant såvidt sengen i går. Så i dag følte jeg meg ikke særlig bra. Både mor og søster tåler heller ikke alkohol særlig lenger. Så jeg følte i dag: Jeg tror jeg skal slutte å drikke. Kanskje litt i en kontrollert setting - da tenker jeg på middagsselskap hos nær familie, da. Men det er litt sånn "skal jeg tørre å si det høyt?" Jeg må jo ikke si til noen at jeg mister kontrollen når jeg drikker. Oppførselen er det ikke noe spes å si på, blir bare glad og vil danse og synge. Men hører svært gjerne fra dere som har tatt det valget om å kutte ut alkohol. Jeg drikker aldri dårlig vin, hvis jeg først drikker skal det være kvalitet, men likevel går det fort en flaske alene og da blir jeg full. Særlig i dette varme været. Håper på svar Anonymkode: 36c93...884 Jeg skjønner ikke helt dette her jeg! En vinflaske alene, ja da blir man sjanglete og i dårlig form. Hvorfor drikker du en vinflaske alene? Og hvis du ikke ønsker å drikke mer, hvorfor skal dette måtte kringkastes på noen som helst måte? Det er bare å la være å drikke det 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli thoughts skrev (På 27.7.2025 den 8.26): Hjertelig takk for konstruktive tilbakemeldinger. Nei, jeg er ikke avhengig av alkohol, inviterte en venninne over som bor rett over veien, men hun drikker maks et glass, hørte om hun ville dele vinen med meg, men hun ønsket ikke det i varmen, så da ble det til at jeg drakk hele flasken selv. Hvis man leser forskning på avhengighet, vil man se at rusavhengighet har et sterkt genetisk komponent, og jeg er heldig der mtp at ingen i min familie er avhengige av noe (vel; kaffe hehe) Jeg tror liksom jeg må kringkaste alt jeg tenker og gjør, men nå sier jeg til meg selv: "Du skylder ingen noen forklaring på noen ting!" Men hvis jeg skal drikke vin, skal den være sabla god! Rører ikke dårlig vin. Og siden jeg drikker si, annenhver måned, kjøper jeg heller 1 kvalitetsvin istedetfor 3 sukrede dårlige viner. Ha en god søndag ... hva med å bare ikke åpne flasken når du ikke har noen å dele med? Men er jo bare å si at du ikke har lyst på, akkurat som venninnen din gjorde... Anonymkode: dff31...719 2
Million Skrevet 28. juli #13 Skrevet 28. juli Jeg blir syk av alkohol fordi det utløser migrene, enten samme kveld eller dagen etter. Nesten uansett hvor lite glass jeg drikker av det. Så jeg har bare kuttet det ut helt. Er ikke verdt det. Alkohol er jo strengt tatt gift, og det er etter hva jeg har lest også kreftfremkallende. Så hvorfor skal man egentlig sitte og helle i seg dette? Ingen grunn. Man må kunne greie å være sosiale uten rus. Jeg husker ikke når jeg drakk sist, men det er mellom to og tre år siden. Før det var det mange år jeg kanskje drakk to ganger i året. Så det har vært lite, og kostet meg ingenting å bare kutte ut. Men jeg irriterer meg over andres respons. Jeg var f.eks. ute og spiste med en venninne på restaurant forrige uke, og hun ble nesten muggen da jeg avslo "et vinglass eller to". For hvis ikke jeg drakk det, kunne jo ikke hun heller! Hvorfor ikke? spurte jeg, du kan jo bare ta den vinen, du! Men nei, det var umulig. Det var det samme som å drikke alene hjemme. Det endte med at hun tok et enkelt glass Aperol. Hun var skuffet over at jeg ikke ville ha alkohol. Selv om jeg forklarte at det gir meg migrene. 1
Stor pike Skrevet 28. juli #14 Skrevet 28. juli Jeg er ikke avholds, men jeg drikker ikke. Når jeg er på Kreta, drikker jeg Retsina. Mange som ikke liker det, siden det er en svært spesiell smak. Anyway, det er det eneste jeg drikker og den eneste anledningen. Det "begynte" da jeg var gravid. Fortsatte da jeg ammet og da var jeg egentlig "hekta". På å være kvikk dagen derpå, sparte masse penger, og et par glass vin var ikke verdt nattbussen hjem når jeg kunne kjøre. Jeg føler aldri at jeg må forsvare meg. Bare "nei takk".
AnonymBruker Skrevet 28. juli #15 Skrevet 28. juli Jeg drikker sjelden, og når jeg gjør det, så blir det bare et par glass øl eller vin. Får så høy puls av alkohol, og spesielt av øl. Anonymkode: 68759...b30
Mezzosoprena Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg drikker sjelden, og når jeg gjør det, så blir det bare et par glass øl eller vin. Får så høy puls av alkohol, og spesielt av øl. Anonymkode: 68759...b30 Er det ikke det som er å være voksen da?
AnonymBruker Skrevet 28. juli #17 Skrevet 28. juli drikk halve og sett resten i k.skapet. Ta den ut dagen etter eller 2 dager etter:) 30-45 min før du skal spise/drikke så blir den helt fin. Og hallo, om du skal fortsette å sjangle kommer du til å skade deg til slutt😉 Anonymkode: 45a9a...4b9
AnonymBruker Skrevet 28. juli #18 Skrevet 28. juli Dersom man ikke klarer å si nei til et glass til, så kan det være lurt å vurdere å bli avholds. Men å si ja takk til ett glass vin eller øl, for å evne å la det bli med det ene glasset gjennom hele middagen er jo ikke farlig, og da slipper man å ha et svart/hvitt forhold til alkohol. Anonymkode: d5afe...e2b
AnonymBruker Skrevet 28. juli #19 Skrevet 28. juli Alkohol er et løsemiddel, som gjør deg hjernedød. Vi fikk endelig brukt det til noe fornuftig under pandemien. Det er dumt alkohol er så inngrodd i den norske kulturen. En kollektiv uvane som har vart langt og lenger enn langt. Anonymkode: 6a4ca...a5b
thoughts Skrevet 29. juli #20 Skrevet 29. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du legger for mye verdi ift hva andre kan tenke om deg og dine vaner. Trenger ikke gå ut med en offisiell kunngjøring. Bare takk nei til alkohol. Spør de hvorfor, så sier du at du ikke har lyst på. Fortsetter de å spør, så si at du at alkohol er gift for kroppen og at du har det bedre uten. Anonymkode: d515c...dbb Du har helt rett. Takk! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå