AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Føler litt på dette og må bare få litt utløp for det altså... Hører i mange sammenhenger dette med at den teknologiske utviklingen går så fort og at ungdom som har vokst opp med dette og vært med å brukt AI siden starten osv... vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet. Selv har jeg ikke så langt igjen til 50 og er på ingen måte en ungdom lenger. Men her er et perspektiv: Jeg kjøpte min første PC i 1995, og gikk da på videregående. Jeg har brukt PC/Mac hver dag i 30 år og vedder på at mange av dagens unge hadde klødd seg bra både i hue og andre kroppsdeler om de brått måtte navigere DOS og betaversjonen av Windows 95. Jeg har vært med siden dette og fulgt den teknologiske utviklingen hele veien. Jeg er ute av stand til å se hvilke forsprang ungdom som er født 10 år etter jeg kjøpte min første PC har i forhold til meg når det gjelder teknologisk utvikling. Nei jeg henger ikke daglig på TikTak eller TukTuk, men det er fordi det ikke interesserer meg nevneverdig. Jeg har enda tilgode å bli presentert for software eller teknologi som jeg ikke skjønner og ikke klarer å sette meg inn i... Det gjaldt DOS, det gjaldt windows 95, det gjaldt Snow Leopard, det gjaldt den skumle nettbankens spede inntog rundt millennium, og det gjelder AI. Jeg var der, jeg prøvde det, og jeg fikset det uten nevneverdig utfordringer. Takk for oppmerksomheten 😆😅 Anonymkode: 29339...9f0 17 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler litt på dette og må bare få litt utløp for det altså... Hører i mange sammenhenger dette med at den teknologiske utviklingen går så fort og at ungdom som har vokst opp med dette og vært med å brukt AI siden starten osv... vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet. Selv har jeg ikke så langt igjen til 50 og er på ingen måte en ungdom lenger. Men her er et perspektiv: Jeg kjøpte min første PC i 1995, og gikk da på videregående. Jeg har brukt PC/Mac hver dag i 30 år og vedder på at mange av dagens unge hadde klødd seg bra både i hue og andre kroppsdeler om de brått måtte navigere DOS og betaversjonen av Windows 95. Jeg har vært med siden dette og fulgt den teknologiske utviklingen hele veien. Jeg er ute av stand til å se hvilke forsprang ungdom som er født 10 år etter jeg kjøpte min første PC har i forhold til meg når det gjelder teknologisk utvikling. Nei jeg henger ikke daglig på TikTak eller TukTuk, men det er fordi det ikke interesserer meg nevneverdig. Jeg har enda tilgode å bli presentert for software eller teknologi som jeg ikke skjønner og ikke klarer å sette meg inn i... Det gjaldt DOS, det gjaldt windows 95, det gjaldt Snow Leopard, det gjaldt den skumle nettbankens spede inntog rundt millennium, og det gjelder AI. Jeg var der, jeg prøvde det, og jeg fikset det uten nevneverdig utfordringer. Takk for oppmerksomheten 😆😅 Anonymkode: 29339...9f0 Jeg også 😊 hilsen kvinne 53. Anonymkode: 6d5fc...175 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli Jeg sliter litt med å forstå hva du vil her, for de aller fleste av oss voksene er jo helt enig! Dagens ungdom ser AI som en enkel løsning, men etterhvert vil de også forstå at det å ikke faktisk skjønne at AI bare gjør konkret det man ber den om, uavhengig om det er riktig løsning eller ei. Tiktok består for det meste av brainrot eller tull, ingen behov for å henge der. Det som er viktig, ligger også på mange andre platformer eller i skriftlig form på nettet . Men jeg har selv sett mange eldre enn meg, som uffer og lager mye motstand til teknologi. Jeg forstår at Gudrunn synes det var bedre å drive journalføring med penn og papir, men det å skjelle ut IT support fordi hun ikke klarer å huske passordet sitt som er Onsdag!10 er faktisk ikke greit Anonymkode: b8bdd...211 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli Jeg er godt over 60, og nesten helt enig med deg. Brukte EDB for registrering fra midten av syttitallet. Senere laget jeg punchekort. Programmering med Fortran og Pascal, og kjørt programmer med Nortran og DOS, fra 1980. Overgang fra nord-naskiner til pc. Første bærbare PCer i 1988. Deretter Windows, og bruk at masse forskjellig programvare. Programmering med Pyton. Selv om jeg ikke har problemer med ny programvare og ny teknologi kjenner jeg at jeg ikke er nysgjerrig nok, og kanskje litt lei av stadig nye programmer, nye systemer, nye rutiner. Men foreløpig er det ikke noe problem å henge med. Anonymkode: 6135f...3d1 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli Er 64 og føler på det samme. Det er utrolig mange sløve unge på min arbeidsplass. Får ikke med seg ditt og datt, leser ikke mail og oppsøker ikke interninfo. Gir blaffen i å bruke verktøyene eller kanskje de ikke er i stand til å tilegne seg dem. Det er en del praktikere i staben og jeg mistenker også en del med tung dysleksi eller hva det er som gjør at de ikke henger med. Men ja, de har tik tok konto... Nå har jeg byttet systemer og programvarer i førti år og det er helt uproblematisk. I tillegg er jeg fasinert av yngre kollegaers klokketro på at hvis vi bare kjøper inn ny software vil alle problemer løses seg på mirakuløst vis. Jeg bare jatter med og tar det det i bruk, så får de selv erfare at det shit'en som puttes inn som også kommer ut. Holder på interessen og nysgjerrigheten for den dagen jeg kaster inn håndkleet på dette på jobb og privat, blir man hengende etter - ja nesten handicappet. Anonymkode: d8e4e...aa5 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler litt på dette og må bare få litt utløp for det altså... Hører i mange sammenhenger dette med at den teknologiske utviklingen går så fort og at ungdom som har vokst opp med dette og vært med å brukt AI siden starten osv... vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet. Selv har jeg ikke så langt igjen til 50 og er på ingen måte en ungdom lenger. Men her er et perspektiv: Jeg kjøpte min første PC i 1995, og gikk da på videregående. Jeg har brukt PC/Mac hver dag i 30 år og vedder på at mange av dagens unge hadde klødd seg bra både i hue og andre kroppsdeler om de brått måtte navigere DOS og betaversjonen av Windows 95. Jeg har vært med siden dette og fulgt den teknologiske utviklingen hele veien. Jeg er ute av stand til å se hvilke forsprang ungdom som er født 10 år etter jeg kjøpte min første PC har i forhold til meg når det gjelder teknologisk utvikling. Nei jeg henger ikke daglig på TikTak eller TukTuk, men det er fordi det ikke interesserer meg nevneverdig. Jeg har enda tilgode å bli presentert for software eller teknologi som jeg ikke skjønner og ikke klarer å sette meg inn i... Det gjaldt DOS, det gjaldt windows 95, det gjaldt Snow Leopard, det gjaldt den skumle nettbankens spede inntog rundt millennium, og det gjelder AI. Jeg var der, jeg prøvde det, og jeg fikset det uten nevneverdig utfordringer. Takk for oppmerksomheten 😆😅 Anonymkode: 29339...9f0 Same Same! Kvinne 50 her Anonymkode: e81c0...621 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hører i mange sammenhenger dette med at den teknologiske utviklingen går så fort og at ungdom som har vokst opp med dette og vært med å brukt AI siden starten osv... vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet. Selv har jeg ikke så langt igjen til 50 og er på ingen måte en ungdom lenger. Prøver du å si at du føler folk ikke verdsetter din kompetanse og erfaring? Eller vil du bare at vi skal vite litt om ting du kan? Du er vel fortsatt i jobb? Var du bortreist når kidsa begynte å "bruke AI siden starten osv". Var ikke du der også? Noen, men ikek alle yrker og arbeidgivere setter pris påarbeidstakere som følger med i teknologiutviklingen, men hvis det ikke er din jobb så bør det vel ikke ha noe å si..? Er du redd for noe? Jeg skjønner ikke hva du ønsker å formidle? Anonymkode: ee98e...743 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli TS her: Ser at målet med utblåsningen nok var uklart for mange 😅 Måtte bare få det ut etter jeg hørte en podkast der HR sjefen skrøt av den fine miksen de hadde av unge som var oppdatert på ny teknologi og de erfarne som hadde jobbet i mange år og hadde masse erfaring fra bransjen. Som om erfaringen skulle utelukke ar man henger med på teknologien 🙄🤷♂️🤣 Har hørt lignende holdninger før også. Men jeg har jobb og moderne edb maskin og jeg har bestått datakortet så jeg klarer meg altså. Følte meg bare litt oppgitt i 4 minutter eller så og måtte sette ord på det. Det hjalp 😅👍 Anonymkode: 29339...9f0 8 2
Majer Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Folk som er vant til jobben sin og er godt voksne stresser gjerne mindre med teknologi. Det kan hende unge lærer det fortere, men det er samtidig mye annet vi må lære. Så vinningen går litt opp i spinningen. 1
Mandagsunge Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kjøpte min første PC i 1995, og gikk da på videregående. Jeg har brukt PC/Mac hver dag i 30 år og vedder på at mange av dagens unge hadde klødd seg bra både i hue og andre kroppsdeler om de brått måtte navigere DOS og betaversjonen av Windows 95. (...) Jeg har enda tilgode å bli presentert for software eller teknologi som jeg ikke skjønner og ikke klarer å sette meg inn i... Anonymkode: 29339...9f0 Eg starta vidaregåande fem år seinare og hadde hatt eigen PC på rommet i ein to-tre år, og brukt felles-PC-en i kjellarstua i enno fleire år. Eg er også læraren til ein generasjon som ikkje veit korleis dei flyttar ei fil frå harddisk til minnepenn, berre sånn for å bekrefte fordomar du måtta ha om at Generasjon iPhone faktisk er digitale analfabetar. Det er begynner å bli lenge sidan eg forsto at eg høyrer til ein ganske smal generasjon: Vi som var unge nok til å ta det digitale livet intuitivt, men gamle nok til at vi fekk bruke ein teknologi som lot seg utforske og tilpasse. Far min brukte Excel på jobb førti timer i veka i tredve år. Eg trur korkje han eller gudbarna mine forstår seg på kva Media Player eigentleg vil når han vil ha deg til å velje assosierte filtypar, eller kva Firefox vil ha deg til å gjere når du får velje i kva mappe du vil installere han. 5
Knirke Skrevet 26. juli #11 Skrevet 26. juli Men… Du bekrefter jo litt av fordommer mot «eldre» arbeidstakere når du blander sammen dataverktøy og sosiale medier, og kaller det «TikTak eller TukTuk». Ingen jeg kjenner har behov for TikTok i jobben sin. Sosiale medier hører inn under markedsføring, og hvis man ikke jobber med markedsføring så har man ikke noe behov for å hverken bruke dem eller kunne noe om dem. De flittigste brukerne av Facebook er jo pensjonistene, men de bruker det jo ikke til jobb, kun til fritidssyssel. 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli #12 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Føler litt på dette og må bare få litt utløp for det altså... Hører i mange sammenhenger dette med at den teknologiske utviklingen går så fort og at ungdom som har vokst opp med dette og vært med å brukt AI siden starten osv... vil bli ettertraktet i arbeidsmarkedet. Selv har jeg ikke så langt igjen til 50 og er på ingen måte en ungdom lenger. Men her er et perspektiv: Jeg kjøpte min første PC i 1995, og gikk da på videregående. Jeg har brukt PC/Mac hver dag i 30 år og vedder på at mange av dagens unge hadde klødd seg bra både i hue og andre kroppsdeler om de brått måtte navigere DOS og betaversjonen av Windows 95. Jeg har vært med siden dette og fulgt den teknologiske utviklingen hele veien. Jeg er ute av stand til å se hvilke forsprang ungdom som er født 10 år etter jeg kjøpte min første PC har i forhold til meg når det gjelder teknologisk utvikling. Nei jeg henger ikke daglig på TikTak eller TukTuk, men det er fordi det ikke interesserer meg nevneverdig. Jeg har enda tilgode å bli presentert for software eller teknologi som jeg ikke skjønner og ikke klarer å sette meg inn i... Det gjaldt DOS, det gjaldt windows 95, det gjaldt Snow Leopard, det gjaldt den skumle nettbankens spede inntog rundt millennium, og det gjelder AI. Jeg var der, jeg prøvde det, og jeg fikset det uten nevneverdig utfordringer. Takk for oppmerksomheten 😆😅 Anonymkode: 29339...9f0 Haha, spot on! Er så enig. De yngre tror de kan teknologi ved å BRUKE den og se på, mens vår generasjon brukte verktøyene bak selv. Jeg har vært litt over snittet interessert i programmering og å lage nettsider, og når du har holdt på med det siden 1998 er det ganske tydelig at man kan mye mer enn en med IT master i utvikling, f.eks. Selv med en helt annen utdannelse. Men det er liksom opplest og vedtatt at vi født på 70-tallet nå er parkert når det gjelder IT og teknologiutvikling. Jeg synes mange unge er veldig hjelpeløse, da.. Og her i tråden kommer også generasjonsforskjellen frem, med brukeren som ikke forstår at «tik tak og tuk tuk» benyttes ironisk. Vedkommende tenker snarere at det understreker TS’ uvitenhet om tik tok, og slenger på noe random om Facebook. Men man skriver det jo slik for å nettopp illustrere at man vet godt hva man snakker om, men tar avstand ved å omskrive og gjøre det litt teit. For tik tok er masete og utrolig teit for oss som har levd et par tiår lenger. Anonymkode: 2dc01...60f 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli #13 Skrevet 26. juli Et av de tydeligste alderstegnene er å begynne å klage over "dagens ungdom" 😂 Og referere til "tuktuk" (slik eldre foreldre også kunne funnet på, og funnet morsomt...) Anonymkode: ef172...5b0 11
Snok1 Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Måtte bare få det ut etter jeg hørte en podkast der HR sjefen skrøt av den fine miksen de hadde av unge som var oppdatert på ny teknologi og de erfarne som hadde jobbet i mange år og hadde masse erfaring fra bransjen. Som om erfaringen skulle utelukke ar man henger med på teknologien 🙄🤷♂️🤣 Snart 60 her. Stort sett alltid jobbet i teknologitunge virksomheter og har tung realfagskompetanse. Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen over, men ser det ikke som en stor krise. Jeg er systemansvarlig for et system som alle ansatte hos oss bruker, og jeg utvikler funksjonalitet og brukergrensesnitt for dette stort sett helt alene. Jeg er oppdatert på Office365 og utvikler sharepoint-sider med utforming, arkiver med sporbarhet, versjonskontroll osv, og kjører prosjekter helintegrert i Teams med tilhørende verktøy. Jeg bruker KI som jo er innebygd i nesten alle teksteditorer nå, og ser lett også hvor AI kommer til kort. Likevel opplever jeg at mine yngste kolleger er mer oppdaterte på teknologi. Ikke bare IT-verktøy, men teknologi generelt. Selvsagt er de det, de satt jo på skolebenken for bare et par år siden. Jeg vet jo med meg selv at jeg var skarpere og mer fokusert når jeg studerte enn jeg er idag. Likevel kompenserer jeg greit -mener jeg selv- og gjør meg fortjent til lønna mi som er det dobbelte av deres. Jeg ser hvordan flere av dem sliter med gjennomslagskraft, organisasjonsforståelse, mål, strategier, handlingsplaner, tiltak, risikoer, og fullmakter. Min stilling gir meg fugleperspektiv på prosessene som styrer virksomheten, og jeg kan derfor med ganske liten innsats hjelpe mange til å oppnå mål og få større gjennomslagskraft og bedre resultater innenfor sine områder. I dette samspillet gjenkjenner jeg beskrivelsen av miksen av ny og erfaren kompetanse som er beskrevet av HR-personen over. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli Det har dessverre dukket opp en del avisartikler hvor folk innrømmer å bruke AI, som sentralt moment, når en koder - det er veldig "eveident" for ganske mange at en bare generer kode, for så å tilpasse koden til eget bruk. Anonymkode: e2dce...293 1
Snok1 Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har dessverre dukket opp en del avisartikler hvor folk innrømmer å bruke AI, som sentralt moment, når en koder - det er veldig "eveident" for ganske mange at en bare generer kode, for så å tilpasse koden til eget bruk. Anonymkode: e2dce...293 Er dette et problem? Alle organisasjoner gjenbruker kode og har et versjonsarkiv hvor alle utviklere deler ny og gammel kode for felles bruk og tilpassing. Koden du skrev i fjor er ikke ditt åndsverk på linje med en roman. Å kunne hente og tilpasse andres kode er svært bra for produktiviteten, og dette er derfor en ettertraktet kompetanse. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli Snok1 skrev (32 minutter siden): Er dette et problem? Alle organisasjoner gjenbruker kode og har et versjonsarkiv hvor alle utviklere deler ny og gammel kode for felles bruk og tilpassing. Koden du skrev i fjor er ikke ditt åndsverk på linje med en roman. Å kunne hente og tilpasse andres kode er svært bra for produktiviteten, og dette er derfor en ettertraktet kompetanse. Neida. Anonymkode: e2dce...293 1
Snublefot62 Skrevet 26. juli #18 Skrevet 26. juli Man blir god på det man gjør ofte. Men det er forskjell på god og erfaring. Eller god og interessert. Eller god og ekspert. Jeg kjenner folk som har jobbet «med IT» i alle sine voksne år som ikke kunne feilsøke om det stod om liv og helse. Og jeg kjenner ungdommer som ikke forstår konsekvenser av avgjørelser de tar. Så ja takk begge deler. Er ikke lenge siden vi hadde en nyansatt på IT som brukte halv dag på å fikse kablet nettverk frem til en bruker på et kontor. Vedkommende hadde gode karakterer og var ekstremt god på detaljkunnskap, men selv etter å ha byttet PC med en ny fordi vedkommende trodde den forrige var defekt, oppdatert til ørten forskjellige drivere og til og med prøvd eksternt nettverkskort så kom vedkommende til kort. Og så viste det seg å være feil kontakt i veggen som var brukt. Vedkommende er ikke dum, men manglet erfaring. Jeg bruker mange verktøy i jobben min og jeg tar frivillig (og ufrivillig) i bruk AI/LLM til mye rart. Det som skiller meg (med erfaring) og mange nye yngre er hvordan en tar det i bruk. Og der må jeg innrømme at selv om jeg har masse kunnskap og erfaring så kan nytt friskt syn på ting bidra til flere måter å bruke teknologi på. Jeg er ikke redd for jobben min selv om jeg er utdatert i følge de yngste i arbeidslivet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli #19 Skrevet 26. juli Sorry, men folk blir dessverre dummere og dummere. Når vi begynte på it-studiet måtte vi løse problemer selv uten Internett. Hvem tror du lærer mest? Den som alltid googler svaret eller bruker tid på å løse det selv? Som månelandingen. Hva er mest tragisk - at det er fake eller at vi er så dårlige i dag at man ikke klarer det med dagens teknologi og folk? Anonymkode: 63f24...71b 1
Knirke Skrevet 26. juli #20 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Haha, spot on! Er så enig. De yngre tror de kan teknologi ved å BRUKE den og se på, mens vår generasjon brukte verktøyene bak selv. Jeg har vært litt over snittet interessert i programmering og å lage nettsider, og når du har holdt på med det siden 1998 er det ganske tydelig at man kan mye mer enn en med IT master i utvikling, f.eks. Selv med en helt annen utdannelse. Men det er liksom opplest og vedtatt at vi født på 70-tallet nå er parkert når det gjelder IT og teknologiutvikling. Jeg synes mange unge er veldig hjelpeløse, da.. Og her i tråden kommer også generasjonsforskjellen frem, med brukeren som ikke forstår at «tik tak og tuk tuk» benyttes ironisk. Vedkommende tenker snarere at det understreker TS’ uvitenhet om tik tok, og slenger på noe random om Facebook. Men man skriver det jo slik for å nettopp illustrere at man vet godt hva man snakker om, men tar avstand ved å omskrive og gjøre det litt teit. For tik tok er masete og utrolig teit for oss som har levd et par tiår lenger. Anonymkode: 2dc01...60f Selvfølgelig vet jeg at den eldre generasjonen prøver å være morsomme ved å uttale navn på poppis-apper feil. De gjør det for å latterliggjøre ting som de selv synes er tullete, men tenker sannsynligvis ikke over at det finnes folk som tjener millioner på dette «tullet» Men igjen, det er innen markedsføring. Folk med vanlige jobber har ikke behov for hverken TikTok eller andre sosiale medier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå