Gå til innhold

Hvorfor tror noen sykepleiere 50+ at vi helsefagarbeidere er assistenten/tjeneren dems?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ja det lurer jeg på?

Anonymkode: c6853...9d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig du misforstår. Sykepleiere delegerer oppgaver til deg, så kanskje du blir snurt fordi de har høyere kompetanse og myndighet enn deg?

Anonymkode: 4585a...ba8

Ikke her i hjemmesykepleien. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

er dere ikke det da?

Anonymkode: e03b5...9fe

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi dere er det.

Opprinnelsen til helsefag er hjelpepleierutdannelsen. Ligger i ordet, dere skulle «hjelpe» sykepleierne.

Ser mine nyutdannede kolleger sliter seg ut for å tekkes hjelpepleiere… unnskyld helsefag. Det er vi ferdige med vi som er 50+. 
Nå kan ungdommen løpe, viktigst at jobben blir gjort. Takk for meg 🤫

Anonymkode: 0fb48...556

• Liker 31
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Når den ene har høyere og lengre utdannelse, så skulle en tro at det også var forskjell på arbeidsoppgaver. Men blir man satt til å hente kaffe til sykepleiere, så blir det kanskje litt feil. Hvorfor blir du ikke sykepleier dersom det plager deg med mindre ansvar, TS?

Anonymkode: e1c0c...797

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke her for å være assistentene til sykepleiere, men vi skal jobbe mot samme mål. Jeg har ingen problemer med å samarbeide med sykepleiere, men har opplevd noen ganger at sykepleiere åpenbart ser på meg som en slags personlig assistent for oppgaver den ikke ønsker å gjøre. Det er ulik praksis fra plass til plass, men i hjemmesykepleien har får du tildelt en arbeidsliste og den skal du utføre uavhengig hva slags utdanning.

Når en sykepleier ringer meg og sier at jeg må komme for å dusje en pasient som har hatt et uhell med avføring, fordi sykepleieren ikke driver med sånn, da steiler jeg. For sånn er det ikke å jobbe i hjemmesykepleien. Jeg har også en full liste med arbeidsoppgaver. 
Det kan selvsagt være annerledes på sykehjem eller på sykehus, men vi som helsefagarbeidere må også akseptere at det er oppgaver vi ikke kan gjøre, som er sykepleieroppgaver. Da kan det hende jeg som helsefagarbeider må gjøre noe som det er dumt at en sykepleier skal gjøre, om jeg har tid til å gjøre den oppgaven. Ikke fordi at sykepleieren skal sitte på rumpa, men fordi sykepleieren kanskje med ordne med medisiner, kontakt med leger osv. vi skal alle bli ferdig med arbeidsoppgavene våre og må faktisk samarbeide. 

Anonymkode: a16a9...f42

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er helsefagarbeidere sykepleiernes hjelpere. Tross alt har sykepleiere en mye høyere utdannelse. 

Anonymkode: e4f16...680

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er helsefagarbeidere sykepleiernes hjelpere. Tross alt har sykepleiere en mye høyere utdannelse. 

Jeg er ikke sykepleierens hjelper når jeg er på jobb, jeg er der for å hjelpe pasientene/brukerene! Jeg har min egen liste og mine egne arbeidsoppgaver å jobbe etter. 

Anonymkode: 9cd7e...fa8

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når den ene har høyere og lengre utdannelse, så skulle en tro at det også var forskjell på arbeidsoppgaver. Men blir man satt til å hente kaffe til sykepleiere, så blir det kanskje litt feil. Hvorfor blir du ikke sykepleier dersom det plager deg med mindre ansvar, TS?

Anonymkode: e1c0c...797

Jeg har null problem å samarbeide med sykepleier eller ander  vi er et team. Men jeg liker ikke å bli herset med. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

På hvilken måte mener du de herser? Jeg tenker det er vesentlig info. 

En sykepleier gjør sykepleieroppgaver og helsefagarbeider gjør helsefagarbeideroppgaver, men mange helsefagarbeidere får sjokk når de må gjøre stell og den «kjedelige» biten, mens sykepleiere gjør det mange anser som «morsomt» og «lett». Og så glemmer de oppgavefordeling og kompetanse i regnestykket. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere, dere er noe for dere selv altså.

Skulle tro nåløyet for å bli 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror ikke den som sier at det var en enkel utdannelse har et snev av peiling på presset, jaget og innholdet i den utdannelsen........mange som faller av underveis fordi det er for heftig......

Anonymkode: 8f2bf...aab

I følge Internett så er frafallsprosenten på 15 til 20 prosent. Det er vel egentlig som forventet. 

Du forteller at mange faller av fordi det er for 'heftig'. I følge Internett så er ikke det hverken hovedårsaken eller årsak nr 2. Eller årsak nr 3.. 

Det inntrykket du prøver å skape henger rett og slett ikke på greip. 

Anonymkode: 414cf...c44

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man skjønner at de sliter med arbeidsmiljøet på sykehjem når man leser denne tråden. Det er nok av hjelpepleiere som er nedlatende mot assistenter også btw. Det er MYE hierarki på sykehjem!

Anonymkode: 858f1...930

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykepleiere har den enkleste bacheloren det er mulig å ta.

😃

Anonymkode: 58e3d...d37

…og helsefagarbeider dertil enklere igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder, innlegg som ble postet av utestengt bruker og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (31 minutter siden):

På hvilken måte mener du de herser? Jeg tenker det er vesentlig info. 

En sykepleier gjør sykepleieroppgaver og helsefagarbeider gjør helsefagarbeideroppgaver, men mange helsefagarbeidere får sjokk når de må gjøre stell og den «kjedelige» biten, mens sykepleiere gjør det mange anser som «morsomt» og «lett». Og så glemmer de oppgavefordeling og kompetanse i regnestykket. 

Signerer denne. Jeg har lest at f eks portører og helsefagarbeidere har veldig lyst til å lære å legge venefloner og å ta blodprøver, men det er jo ikke slike oppgaver sykepleiere trenger hjelp til. Portører får transportere pasienter i stedet, mens helsefagarbeidere kan gi godt stell og god pleie pleie, så kan sykepleiere blande antibiotika, ta blodprøver, administrere intravenøst osv. 

Jeg vet ikke h a du har opplevd TS, men hvis noen ber deg om å overta deres oppgaver fordi de vil slappe av, så blir det naturligvis feil. Men hvis du må utføre pleieoppgaver mens sykepleier f eks må legge dosetter, legge permanent urinkateter, stelle operasjonssår osv, så er jo det en helt naturlig oppgavefordeling jamfør utdanning og kompetansenivå.

Anonymkode: 98855...e26

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært leder i hjemmesykepleien i mange år, og her var det mye vås. 

I hjemmesykepleien har hver enkelt sin egen arbeidsliste. Sykepleiere har ikke myndighet til å delegere oppgaver fra sin arbeidsliste til andre medarbeidere. Unntaket må være ansvarsvakt, fagsykepleier eller leder, som må omrokkere arbeidslistene pga. en uforutsett hendelse. Det er på ingen måte slik at en sykepleier kan ringe en helsefagarbeider og be vedkommende stelle sin bruker pga. uhell med avføring. Dette er en oppgave sykepleieren fint kan håndtere på egen hånd, og å få en annen yrkesgruppe til å kjøre ut til brukeren for å ta over oppgaven vil være ineffektivt og fordyrende for virksomheten.  

Anonymkode: bea9e...d6c

• Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Når en sykepleier ringer meg og sier at jeg må komme for å dusje en pasient som har hatt et uhell med avføring, fordi sykepleieren ikke driver med sånn, da steiler jeg. For sånn er det ikke å jobbe i hjemmesykepleien. Jeg har også en full liste med arbeidsoppgaver. 
Det kan selvsagt være annerledes på sykehjem eller på sykehus, men vi som helsefagarbeidere må også akseptere at det er oppgaver vi ikke kan gjøre, som er sykepleieroppgaver. Da kan det hende jeg som helsefagarbeider må gjøre noe som det er dumt at en sykepleier skal gjøre, om jeg har tid til å gjøre den oppgaven. Ikke fordi at sykepleieren skal sitte på rumpa, men fordi sykepleieren kanskje med ordne med medisiner, kontakt med leger osv. vi skal alle bli ferdig med arbeidsoppgavene våre og må faktisk samarbeide. 

Anonymkode: a16a9...f42

Dersom dette virkelig er sant, så hadde jeg tatt det opp med personens nærmeste leder. 

Anonymkode: 98855...e26

• Liker 7
Skrevet

Ikke rart at det er dårlig arbeidsmiljø i helsevesen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja det lurer jeg på?

En del sykepleier later til å tro at de kan når som helst kan fylle inn for leger også, så det er ikke godt å si. Helst burde de visst hatt lønn som leger også, selv om de fleste av dem kun har en bachelor som utdanning.

Jeg forstår følelsen din, jeg! Og jeg jobber i en helt annen bransje, før noen gidder å anklage meg for å være en sutrete hjelpepleier.

Anonymkode: 18f3a...d0e

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...