Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv helsefagarbeider og lurer på om noen har fordommer mot oss, 

Anonymkode: bcc0e...6c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen fordommer fra denne kanten. 

En arbeidsgruppe som jobber jevnt og trutt, som jobber uten å klage, som er pliktoppfyllende. 

I det hele og store, ser mer opp til denne arbeidsgruppen enn sykepleiere og lærere som ikke gjør annet enn å sutre og klage. 

Tommel opp fra meg. 

Anonymkode: 9af41...a3e

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle vi det? Jeg lurer mer på hvorfor så mange helsefagarbeidere er så usikre på seg selv og sin egen kompetanse.

Anonymkode: 0d2a8...8c8

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Eneste jeg har å si er at når jeg lå i koma kjente jeg en ond person sitte vedsiden av meg. Som skulle drepe meg. Så var ubehagelig. Etter det har jeg møtt healere som er sykepleiere. Bruker spørre dem er dem er healer, sa sier de ja. Så er snille og. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser ned på sykepleiere, ikke helsefagarbeidere.

Anonymkode: 041f1...fc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg pleide å lese gjennom bøkene til venninna mi da vi begge gikk videregående. Hennes virket mer som barnebøker og hun gikk hjelpepleielinja. 

MEN, har aldri hørt hjelpepleier blåse opp egen kompetanse slik sykepleiere gjør. De er i en egen klasse!

Anonymkode: d8dd4...a49

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ser ned på sykepleiere, ikke helsefagarbeidere.

Hva har vi gjort deg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sett ned på helsefagarbeidere. Jeg er sykepleier og ser viktigheten av arbeidet hver og en gjør på sykehuset. Leser ovenfor av det er værre med holdninger til sykepleiere......hvorfor det? Det er kanskje det eneste jeg har hørt klaging på....at helsefag klager på sykepleiere.......utrolig unødvendig...

Anonymkode: d09f2...99b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stolt helsefagarbeider og forstår virkelig ikke hvorfor så mange helsefagarbeidere er så opptatt av dette? 
Møter sjeldent folk som ser ned på oss, det er noen gammeldagse sykepleiere som ser på hfa som sine personlige assistenter. Møtt på to sånne sykepleiere, ellers er absolutt alle sykepleiere jeg har møtt trivelige mennesker som overhode ikke ser ned på helsefagarbeidere. På samme måte som at jeg som helsefagarbeider ikke ser ned på assistenter. Vi har hver vår rolle og må jobbe sammen mot felles mål. 

Eneste andre jeg kan tenke meg er noen pårørende som helst vil ha sykepleiere til å gjøre alt, men stort sett lærer de ganske fort at helsefagarbeidere er ålreite folk som i hjemmesykepleien hvertfall gjør stort sett det samme ute hos brukerne. Flere ganger har sykepleiere ringt meg for å få informasjon om brukere eller råd/veiledning nettopp fordi vi kan mye. Men vi kan ikke alt, og man må ikke føle seg usikker eller mindre verdt fordi man ikke kan utføre sykepleier oppgaver. Det er to ulike utdanninger og noe forskjeller skal det være. Akkurat som mellom sykepleier og leger. 

Anonymkode: eb226...fc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den "fordommen" jeg har er at mange hjelpepleiere... unnskyld, helsefagarbeidere, opphever sin egen kompetanse (som helt ærlig - er ganske grunnleggende medmenneskelige egenskaper) som like god som en bachelorgrad. Og blir furtne over å få delegert arbeid, må gjøre de kjipe arbeidsoppgavene.

Det handler ikke om at de er mindre verdt, men de må tross alt akseptere sin rolle i jobbhierarkiet.

Med alle respekt: dere har en vgs-utdanning. En sykepleier har videregående + bachelor. En sykepleier HAR derfor mer kompetanse og andre arbeidsoppgaver og skal dermed gjøre en annen jobb. 

Ser det samme i mitt yrke og: er utdannet barnehagelærer og har andre oppgaver som organisering av avdeling, dokumentasjon og oppfølging av enkeltbarn, foreldre og så videre. Hvem er det som sutrer og klager når jeg måtte ta tid bort fra avdeling for å gjøre disse tingene? Jo, assistentene og fagarbeidere. Så ikke nok med at man ikke rekker å gjøre alt man skal, men man blir påtvunget dårlig samvittighet fra kollegaene sine de få gangene man faktisk rekker å gjøre det. En av grunnene til at jeg ikke orka mer.

Helt forbanna håpløst. Er man assistent eller fagarbeider, HAR man mer å gjøre på gulvet. Er man utdannet HAR man mer kontorarbeid. Er man misfornøyde med det må man ta utdannelsen selv og se hvor jævla mye bedre man gjør det selv når det er en selv som stå med økt ansvar og økt krav. 

Anonymkode: 0d564...d83

• Liker 3
Skrevet

Det er alltid fordommer, mot alle yrker, alltid. Selv paven, kongen og statsministeren er ikke spart for fordommer. De fleste av oss hever seg over det og «let it go»

Det som er spesielt med helsearbeidere er at de virker som de er fryktelig opptatt av fordommer og (manglende) status.

(Mulig det bare virker sånn fordi det er så mange av dem, og at de henger mer på KG enn andre yrkesgrupper.)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har vi gjort deg?

Holdninger, og klaging over lønn og arbeidsforhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Helsefagarbeidere som gruppe er helt nødvendige for at helsevesenet skal fungere, og mange gjør en god og viktig jobb. 

Dessverre har jeg også møtt mange helsefagarbeidere som ikke forstår egne begrensninger, og som ikke ser hvor lav kompetanse de faktisk har. 

Jeg har doktorgrad nå, men har også tatt fagene til helsefagarbeiderutanningen. Ikke praksis, ikke autorisert, bare fagene. Og ja, det er veldig banalt og grunnleggende. Mye av det helsefagarbeidere sier er spesielt og unikt ved deres kompetanse, er helt ærlig ting de fleste voksne kan og vet. 

Igjen, de gjør en utrolig viktig jobb, og vi er helt avhengige av dem, men overvurderingen av egen kompetanse kan være litt utfordrende av og til. 

Anonymkode: b28dc...a5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker helse og sosial folk generelt har bedre holdninger, i og med at det er nært umulig for helse og sosial personell å bagatellisere eller gi antydninger til at det er greit å krenke eller true (pga skikkethets forskriften) - en blir uskikket hvis en blir tatt i å krenke (som i en ikke bagatellmessig krenkelse, en æreskrenkelse) eller true f.eks andre studenter.

Tenker også at folk som har historikk med å mobbe og trakassere, burde holde seg unna denne type yrker - med mindre en er faktisk villig til å endre måten en fungerer som person, helt permanent.

Anonymkode: 87255...649

AnonymBruker
Skrevet

Like suttrete og selvgode som sykepleiere men de er usunlige så det hører vi ikke like mye om. Meen de har noe til felles med sykepleierene. Og det er at de føler at de burde bli behandlet som leger. 

Anonymkode: 89d76...645

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 14.07):

Jeg er selv helsefagarbeider og lurer på om noen har fordommer mot oss, 

Anonymkode: bcc0e...6c2

Kanskje jeg har en fordom at dere har godt skolerte, ryddige og flinke tillitsvalgte. Mulig at jeg bare har vært særdeles heldig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Like suttrete og selvgode som sykepleiere men de er usunlige så det hører vi ikke like mye om. Meen de har noe til felles med sykepleierene. Og det er at de føler at de burde bli behandlet som leger. 

Anonymkode: 89d76...645

Og hvordan burde vi leger bli behandlet? 

Som medmennesker er mitt svar, der man respekterer oss som mennesker og at vi prøver så godt vi kan å hjelpe andre medmennesker. 

Er vel rimelig at sykepleiere og helsefagarbeidere forventer å bli behandlet likt som oss. 

Skrevet

Ingen fordommer! Jeg synes alle helsefagarbeidere gjør en kjempejobb og fortjener mer respekt og lønn. Jeg jobbet som vikar på aldershjem for mange år siden og ble veldig godt kjent med noen veldig dyktige helsefagarbeidere ❤️

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlige tanker om helsefagarbeidere:

Dette er en utdannelse for de som ikke er særlig skoleflinke, eller eldre som aldri tok en utdannelse og som i voksen alder har tatt helsefagarbeider. De ville kanskje helst ha vært sykepleiere, men har ikke karakterer eller kapasitet til å ta sykepleien. 

Tenker at de fyller en veldig viktig funksjon i helsevesenet og at de er med på at ting faktisk går rundt, med mer kompetanse enn en ufaglært assistent.

Anonymkode: 48f4d...bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...