Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kunne dere hjulpet meg å komme frem til et fornuftig månedsbeløp? 

Noen punkter som kan spille inn:

- Vi bor sammen, min far, ektemann, liten datter og meg.

- Min mann og jeg eier huset.

- Vi bor sentralt på et tettsted med 50 min med tog/bil til Oslo.

- Hus på 185 kvm, mellomstor hage.

- Han har eget rom og ellers tilgang på resten av huset. Vi bor og lever sammen.

- Vi kjøper nok mest mat, men han kjøper en del han også.

- Når det gjelder strøm og Internett/tv bruker vi gjennomsnittlig 1500 kr på strøm og 1000 kr på internett i mnd. 

- Han er pensjonist, men jobber og tjener litt utenom. 

Vi er ikke ute etter å "tjene" på ham, for å si det slik, vi er ute etter en sum som føles rimelig for alle, i nedre sjiktet.

Hva ville dere tenk var en OK sum?

Anonymkode: 82fb2...faf

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper han til med vedlikehold, husarbeid eller oppfølging av barn?

Ville tatt det samme som voksne barn. Symbolsk sum på rundt 3000 kr, kanskje. Jeg regner med at han hadde betalt ganske mye for å bo alene?

Anonymkode: c780d...e6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som hun over nevner, er det noen oppgaver i hus og hjem som er hans ansvar? 

Anonymkode: a8ab9...7f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjelper han til med vedlikehold, husarbeid eller oppfølging av barn?

Ville tatt det samme som voksne barn. Symbolsk sum på rundt 3000 kr, kanskje. Jeg regner med at han hadde betalt ganske mye for å bo alene?

Anonymkode: c780d...e6d

Vi gjør mest husarbeid, han gjør mest vedlikehold av hus. Vi kan gjerne sove en halvtime lenger om morgenen  i helga om vi hører han har stått opp, men ingen barnepass utover det. Hun er 6 år.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje rundt 5000, han vil allikevel bo billig selv om de inkluderer «hjelp» til stell og vedlikehold av hus. Må sees i sammenheng hvordan dere gjør det med matinnkjøp og diverse. 

Anonymkode: a8ab9...7f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg ikke tatt en krone, ut over evt å formalisert noe rundt det at han skyter inn penger til matbudsjettet.

What goes around comes around...

Anonymkode: d663b...7a0

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt 3-4000 kr. Det dekker utgiftene dere har ved at han bor der, som mat, husholdningsartikler, økte strømutgifter etc. Siden dere ikke har anskaffet større bolig enn hva dere ellers ville hatt, ville jeg ikke tenkt at han skulle betale husleie. Alternativet deres er ikke å leie ut til en annen.

Anonymkode: 6e8c4...bb8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her ville jeg ikke tatt en krone, ut over evt å formalisert noe rundt det at han skyter inn penger til matbudsjettet.

What goes around comes around...

Anonymkode: d663b...7a0

Dette. Verdien av vedlikehold av hus er enorm. 
Hva ville du at noen skulle gjort for deg?

Anonymkode: 6be59...577

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette. Verdien av vedlikehold av hus er enorm. 
Hva ville du at noen skulle gjort for deg?

Anonymkode: 6be59...577

Helt enig.

Anonymkode: 090e7...ec1

• Liker 2
Skrevet

Hva betalte han før?

Hva tenker han selv?

Når jeg leste innlegget så tenkte jeg 4000 - 5000 burde være en ok sum for begge parter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker rundt 7000. 

Anonymkode: 9fee9...7a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
firetoen skrev (Akkurat nå):

Hva betalte han før?

Hva tenker han selv?

Når jeg leste innlegget så tenkte jeg 4000 - 5000 burde være en ok sum for begge parter.

Takk for innspill!

Han tenker selv at han vil betale litt.

Jeg tror han leide for 9000 kr før han flyttet hit.

AnonymBruker
Skrevet

Bidra til matbudsjettet. 

0-2000 kr mnd.

Anonymkode: 99b45...f30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi gjør mest husarbeid, han gjør mest vedlikehold av hus. Vi kan gjerne sove en halvtime lenger om morgenen  i helga om vi hører han har stått opp, men ingen barnepass utover det. Hun er 6 år.

Vedlikehold av hus kan bety å opprettholde eller øke verdien på huset.

Anonymkode: ba6aa...662

• Liker 1
Skrevet

På husleie.no kan man kalkulere markedsleie. For en møblert hybel inkludert strøm, internett og parkering i Moss (50 min fra Oslo) blir det ca 10000. Her kan du selv legge inn deres postnummer og krysse av for det som passer. Synes du estimert markedsleie er for mye, har du i hvert fall markedsleie å ta utgangspunkt i. https://leiepris.husleie.no

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at han ikke nødvendigvis trenger å betale en fast sum pr mnd, men dele på mat- og strøm-utgiftene. F.eks betale en fjerdedel av hver strømregning, og ha en matkonto hvor han betaler inn en fjerdedel mens dere betaler inn tre fjerdedeler.

Tilsvarende for andre ting han nyter godt av, som internett, vann, renovasjon osv.

Anonymkode: 58bd0...a8f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine foreldre betaler 10 000 kr per måned inkludert strøm/vann/avgifter/strøm/lading av 2 elbiler/2 parkeringsplasser osv i Oslo. Men, de har egen del, med eget kjøkken, bad, stue og soverom, og med gratis parkering.

Jeg ville kanskje tenkt under halvparten, siden kun er snakk om eget rom, og han hjelper til noe med huset. 

Endret av SPOCA
Skrevet (endret)
Boetica skrev (3 minutter siden):

På husleie.no kan man kalkulere markedsleie. For en møblert hybel inkludert strøm, internett og parkering i Moss (50 min fra Oslo) blir det ca 10000. Her kan du selv legge inn deres postnummer og krysse av for det som passer. Synes du estimert markedsleie er for mye, har du i hvert fall markedsleie å ta utgangspunkt i. https://leiepris.husleie.no

Du kan ikke sammenlikne med dette. Ts kunne ikke hatt en fremmed leieboer i huset sammen med sin familie. Og i tillegg hjelper faren med vedlikehold.

Jeg foreslår kun en symbolsk sum om dere absolutt må ta «leie». Ellers bidra med sin del av maten.

Endret av Tartufo
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kunne dere hjulpet meg å komme frem til et fornuftig månedsbeløp? 

Noen punkter som kan spille inn:

- Vi bor sammen, min far, ektemann, liten datter og meg.

- Min mann og jeg eier huset.

- Vi bor sentralt på et tettsted med 50 min med tog/bil til Oslo.

- Hus på 185 kvm, mellomstor hage.

- Han har eget rom og ellers tilgang på resten av huset. Vi bor og lever sammen.

- Vi kjøper nok mest mat, men han kjøper en del han også.

- Når det gjelder strøm og Internett/tv bruker vi gjennomsnittlig 1500 kr på strøm og 1000 kr på internett i mnd. 

- Han er pensjonist, men jobber og tjener litt utenom. 

Vi er ikke ute etter å "tjene" på ham, for å si det slik, vi er ute etter en sum som føles rimelig for alle, i nedre sjiktet.

Hva ville dere tenk var en OK sum?

Regner med dere har boliglån. 

Han har kun et rom. Hvor lenge skal han bo hos dere? Regner med han bidrar med barnepass. 

Vanskelig tema egentlig. 

3000 kr?

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (2 minutter siden):

Da må hun huske å legge inn at det er en hybel, eller ikke det en gang, et rom med tilgang til kjøkken og bad, altså et kollektiv, så det blir langt under 10000 i leie

Anonymkode: 838e1...e9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...