AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:45 #1 Skrevet fredag kl 08:45 Hei dere. Jeg fikk el bil i fjor vinter 300 km i rekkevidde. Har bare brukt den til småkjøring så langt. Nå skal jeg kjøre fra Bergen til Langesund neste uke. Er det noen som vet ca hvor mange lade stopp jeg må beregne på turen? Kjenner jeg gruer meg 😅 Anonymkode: c07e1...e38
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:49 #2 Skrevet fredag kl 08:49 Men hallo - det er jo bare å se på avstanden mellom de to plassene??? Anonymkode: 5f3a6...4e1 1
Handerrefyren Skrevet fredag kl 08:50 #3 Skrevet fredag kl 08:50 Bergen-Langesund er vel ca 420 Km, så en ladestop kan holde, det finnes Apper, som kan hjelpe deg, ABRP, https://abetterrouteplanner.com/. vil hjelpe deg å planlegge den kan beregne for din bil. lykke til
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:51 #4 Skrevet fredag kl 08:51 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei dere. Jeg fikk el bil i fjor vinter 300 km i rekkevidde. Har bare brukt den til småkjøring så langt. Nå skal jeg kjøre fra Bergen til Langesund neste uke. Er det noen som vet ca hvor mange lade stopp jeg må beregne på turen? Kjenner jeg gruer meg 😅 Anonymkode: c07e1...e38 Er det ikke bare å legg inn i navigasjonen så bilen forteller deg når og hvor du skal lade ? Anonymkode: 7b82a...1aa 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:52 #5 Skrevet fredag kl 08:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ikke bare å legg inn i navigasjonen så bilen forteller deg når og hvor du skal lade ? Anonymkode: 7b82a...1aa Nytter ikke at teknologien er aldri så intelligent, hvis man ikke vet at den eksisterer! kanskje ts ikke vet om funksjonen? Anonymkode: 5f3a6...4e1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:53 #6 Skrevet fredag kl 08:53 Takk for svar. Ja, jeg må få noen til å hjelpe meg hvordan jeg gjør det 😅 er ikke så god på sånne ting . Anonymkode: c07e1...e38
AnonymBruker Skrevet fredag kl 08:55 #7 Skrevet fredag kl 08:55 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hallo - det er jo bare å se på avstanden mellom de to plassene??? Anonymkode: 5f3a6...4e1 Altså hallo, det vet jeg jo. Men nøyaktig avstand kan jeg jo ikke stole på da bilen trekker mer strøm i oppoverbakker osv .. Anonymkode: c07e1...e38
Handerrefyren Skrevet fredag kl 08:56 #8 Skrevet fredag kl 08:56 (endret) her la jeg inn en leaf 40 Kw. den går omtrent 280 Km på en lading. på denne ruten er det plenty med ladere, ikke noe problem, har kjørt ruten med en bil som hadde 150 Km i rekkevidde. Endret fredag kl 08:58 av Handerrefyren 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:03 #9 Skrevet fredag kl 09:03 Handerrefyren skrev (6 minutter siden): her la jeg inn en leaf 40 Kw. den går omtrent 280 Km på en lading. på denne ruten er det plenty med ladere, ikke noe problem, har kjørt ruten med en bil som hadde 150 Km i rekkevidde. Åå tusen takk 🙏 det var til god hjelp! Anonymkode: c07e1...e38
Handerrefyren Skrevet fredag kl 22:12 #10 Skrevet fredag kl 22:12 Og ha i hodet at du kan lade om de du må stoppe, det er flere fine steder på denne ruten. du kan og laste ned APPen til Tesla, og kjøpe strm av de om du har CCS på din bil.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:19 #11 Skrevet fredag kl 22:19 Gjør som kongen: «går på toalettet hver gang det er avledning». Lad oftere enn du absolutt Må, så slipper du unødvendig stress. Anonymkode: 03fdd...a6b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:54 #12 Skrevet fredag kl 22:54 Jeg hadde tatt meg mat i Odda og ladet helt fullt opp, den klatringen opp fra Odda er temmelig heftig. Så ruller du fint ned til Røldal. Hadde kanskje tatt en liten 10 minutter i Røldal. I Røldal har de Mer og IONITY. Det er seig oppover til Haukeliseter, eller hva den nå heter den fjellstuen. Tror det er Recharge der. Sett situasjonen an når du kommer dit. Det er ikke langt til neste, som er Haukeli, men det er litt opp og ned. Ville hatt litt å gå på. Hadde tatt meg en pølse, eller noe. Ladet litt. De har blant annet Eveny. Fra Haukeli er det et stykke til Høydalsmo, da er nedstigningen i gang, der er det Circle K og IONITY. Så er det nedover til Seljord. Der har de alt mulig av ladestasjoner. Nedover dalen videre er det uproblematisk. Når det er sagt så hadde jeg heller kjørt vidda. Bedre vei. Tatt meg mat og ladet godt i Eidfjord, for Måbødalen suger strøm. Føler du deg veldig tom på Maurset, så kan du fylle på der. Det gjenstår litt stigning, før du begynner å kjøre ned. Begge disse stedene har Eviny. Der er ingen lading før Geilo, som for øvrig også er Eviny. Det er ikke lading på Dagali, og det er jo en liten fjellovergang der, så hadde nok likt å ha litt å gå på før jeg kjørte fra Geilo. Nedover dalen er det rikelig med steder å lade, dessuten er det nedover. Strømmen rekker langt. Kongsberg har Eviny inne i et P-hus, ellers har de lading utenfor byen. Som en god bergenser har du vel Eviny/Bilkraft? Østpå er det mye Recharge/Kople. Det er den de har på Lagunen og IKEA. Så må du ha Mer i tillegg, det er den de har oppe på Vestkanten, og inne på Sartor. Skader ikke å ha CircleK. Anonymkode: c1fb4...7ec
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:21 #13 Skrevet lørdag kl 05:21 Jeg foretrekker flere og kortere stopp. Ladingen går veldig sakte når du passerer 80%, så de fleste ladingene mine er fra 40 - 80. Planlegger pausene til litt finere steder, så går jeg en rask tur mens bilen lader. Liker Tesla-stasjonene godt. Og CirkleK. Men har også appene som er nevnt over. Veldig greit å sjekke at alle appene er oppe og gå med betalingsdetaljer før du setter deg i bilen. Anonymkode: ad7ff...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå