Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt at fra høsten av bestiller jeg en time hos parterapeut for oss. Det er noe alvorlig galt i forholdet vårt. Jeg tror det er meg som har fått nok av elendig kommunikasjonen vår. Jeg tror ikke mannen kommer til å kommunisere så mye hos en terapeut heller, av en eller annen grunn klarer han ikke å snakke med meg om vanskelige ting, uttrykke følelser.

Jeg mener forholdet vårt er verdt å kjempe for, så har vi barn i tillegg. Jeg elsker den mannen, men han må finne ut om han elsker meg.
Aldri vært hos en terapeut før, så hvordan fungerer det? Har noen av dere fått hjelp hos en terapeut med kommunikasjonen? Har følelsen av å bli tatt for gitt forsvunnet? 

Anonymkode: a8559...f70

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gikk svært dårlig. Han ble så provosert at han gikk ut av rommet. Husker terapeuten spurte om jeg var redd for han. Han ble så sint når vi skulle snakke om økonomi og samarbeid. Så da ble det skilsmisse siden det ble så betent at han utøvde psykisk vold mot meg og barna sine.

Anonymkode: e7a3e...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Var på parterapi hos Familievernkontoret.

Første sesjon var fellessamtale om historikken, og problembeskrivelse.

Så var det samtale 1-1 med hver av partene og terapeut hvor den enkelte kan snakke uforstyrret.

Så er det videre samtaler og lekser som sikkert avhenger av problemet. Jeg antar, siden kommunikasjon er problemet, at dere blir spurt om å øve på nettopp dette med hjelpemidler fra terapeuten.

Så skal det vel i teorien utvikle seg derifra.

Anonymkode: d3614...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med både parterapi og individuell terapi. I parterapi kan det hende psykologen vil snakke med dere individuelt først, for å høre litt om hva som er vanskelig mellom dere. Og i de felles timene etter dette sirkles det mer og mer inn på hva som er mønsteret deres, hva som skjer, hvordan dere reagerer på hverandre. Dette skjer gjennom spørsmål og fokus på at begge skal få si sitt. Terapi er bevisstgjøring som kan føre til gode endringer, hvis man holder seg åpen for det.

Anonymkode: ef157...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt veldig gode erfaringer med både parterapi og individuell terapi. I parterapi kan det hende psykologen vil snakke med dere individuelt først, for å høre litt om hva som er vanskelig mellom dere. Og i de felles timene etter dette sirkles det mer og mer inn på hva som er mønsteret deres, hva som skjer, hvordan dere reagerer på hverandre. Dette skjer gjennom spørsmål og fokus på at begge skal få si sitt. Terapi er bevisstgjøring som kan føre til gode endringer, hvis man holder seg åpen for det.

Jeg vil forøvrig sterkt anbefale psykologutdannet parterapeut, ikke en som bare kaller seg «terapeut» e.l., men ikke har utdannelsen. Kvaliteten på terapien er høyst forskjellig, men med en lang og tung utdannelse er ihvertfall sjansen for å møte et oppegående menneske langt større. Hadde ikke mye utbytte av terapi innenfor mer alternative sjangre (gestalt, bl.a). Men det er min erfaring, andre kan jo mene noe annet. Psykolog er beskyttet tittel, mens parterapeut kan naboen bare kalle seg hvis hun har lyst.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Det var opplysende, jeg tenkte å ringe kommunen for de har tilbud om både kurs og parterapi. Jeg trenger å forstå mannen, han trenger å forstå meg. Vi sliter virkelig med kommunikasjon, det er stadig en diskusjon som kommer igjen og igjen. 
Ts

Anonymkode: a8559...f70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...