Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

image.png.e5a7269be23137433cd3948a861f70f1.png

Denne godbiten :fnise: 

Anonymkode: 4982b...755

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så gammel at jeg til og med hadde en kassett og to før jeg kjøpte min første cd. Mener å huske det var absolute music 19 som var den første jeg kjøpte selv eller kanskje Spice girls tror jeg kjøpte de samtidig...begynner å bli en stund siden nå. 

ab67706c0000da849c7b384ce8643b584317648c

250px-Spice_Girls_-_Spice.png

• Liker 1
Skrevet

John Fogerty - Centerfield 1984

Skrevet

Jeg mener det var KLF. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg fikk Absolute music 9, men husker jeg kjøpte Red hot chilli peppers Californication. Sååå stolt 😁

IMG_8805.webp

IMG_8804.webp

Anonymkode: 150a9...6c4

• Liker 1
Skrevet (endret)
DeLorean skrev (4 timer siden):

Taylor Swift burde sette på kvalitetskontrollen fremover. Forrige album var ALTFOR langt og ujevnt. 33 låter liksom. Nei, kvalitet fremfor kvantitet!

Det er det hun sa hun gjorde denne gang. 12 sanger som var jobbet mye med. 
Men The Tortured Poets Department er også syyykt bra, definitivt kvalitet i forhold til min smak. Så mange dype og fantastiske sanger. Ja det var litt mange, men det var mange gode.

Endret av Sigrid<3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 23.26):

Det var også en CD-butikk i 2. etasje på den andre siden av Karl Johans gate tvers ovenfor Arkaden, og en i Gunerius; butikken nærmere Slottet tror jeg het Musikkhuset. En stund hadde man også Virgin Megastore i Torggata (der Jernia er nå), men den kom senere.

Uansett bør disse logoene være kjente for folk som handlet CD-er tidligere; Hysj! Hysj! gikk konkurs i 2002, Akers Mic i 2004, Free Record Shop ble lagt ned i 2008, og Platekompaniets store kjede er blitt redusert til én butikk i Oslo:

112900.gif

logo2.jpg

K_DMJeZ_hjKbHcQ_weCPJAerVgy7rSUOKJswW5fS

1176_506.jpg

Anonymkode: 6e27f...679

Og platekompaniet på Grønland tbanestasjon ❤️😄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Madonna - Ray Of Light (2Lp/180G)

Anonymkode: 2b33e...b13

• Liker 1
Skrevet

Bathory - Twillight of the Gods

AnonymBruker
Skrevet

Bad_Day_single.jpg

Anonymkode: 7ff37...f00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 23.26):

Det var også en CD-butikk i 2. etasje på den andre siden av Karl Johans gate tvers ovenfor Arkaden, og en i Gunerius; butikken nærmere Slottet tror jeg het Musikkhuset. En stund hadde man også Virgin Megastore i Torggata (der Jernia er nå), men den kom senere.

Uansett bør disse logoene være kjente for folk som handlet CD-er tidligere; Hysj! Hysj! gikk konkurs i 2002, Akers Mic i 2004, Free Record Shop ble lagt ned i 2008, og Platekompaniets store kjede er blitt redusert til én butikk i Oslo:

112900.gif

logo2.jpg

K_DMJeZ_hjKbHcQ_weCPJAerVgy7rSUOKJswW5fS

1176_506.jpg

Kom på to butikker til som jeg hadde glemt; Lømorks Foto i Torggata solgte først og fremst fotoutstyr, men de hadde også et utvalg av CD-er til hyggelige priser, i alle fall fra 1990 frem til midten av 2000-tallet da butikken først flyttet og så ble lagt ned; dette var et fast stoppested for min del.

En annen butikk jeg også husker, var i Akersgata i kvartalet nedenfor Stortinget; enten var de naboer til rølpeutestedet Headache, eller de overtok (deler av?) lokalene deres, men de solgte både CD-er og LP-er, og var definitivt der i 1991. Ifølge skiltet man nå har hengt opp, holdt Metropol til der før.

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Metropol_(Oslo)

Anonymkode: 7fbbe...572

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kom på to butikker til som jeg hadde glemt; Lømorks Foto i Torggata solgte først og fremst fotoutstyr, men de hadde også et utvalg av CD-er til hyggelige priser, i alle fall fra 1990 frem til midten av 2000-tallet da butikken først flyttet og så ble lagt ned; dette var et fast stoppested for min del.

En annen butikk jeg også husker, var i Akersgata i kvartalet nedenfor Stortinget; enten var de naboer til rølpeutestedet Headache, eller de overtok (deler av?) lokalene deres, men de solgte både CD-er og LP-er, og var definitivt der i 1991. Ifølge skiltet man nå har hengt opp, holdt Metropol til der før.

Beklager feil bruker; det var jeg som skrev denne kommentaren.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det ser forresten ut som om Lømorks foto var eldre enn jeg trodde; de gikk tydeligvis konkurs i 2006 (trodde først at de flyttet, men det er nok feil), og hadde holdt til i Torggata i hele 25 år; tiden flyr.

CD-hyllen er nederst til høyre på bildet, men rundt 1990 var den på venstre side.

f5b841ee-7800-4766-9ff1-d292e9ff78b5?fit

Skrevet

Ganske sikker på at det var denne:

619WoPINdL._AC_1.jpg.62dd3590d5a18fe28a099ed430da64fb.jpg

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2025 den 15.43):

Må legge til at når jeg tenker på denne tiden, synes jeg dagens forhold til musikk er blitt svært så upersonlig; ikke bare jeg, men tydeligvis også dere andre husker når man kjøpte sin første CD for flere tiår siden - selv om prisene var dyrere og utvalget mindre, var det noe eget ved å gå inn i en fysisk butikk, tenke seg grundig om før man til slutt bestemte seg for hva man ville bruke pengene på, og glede seg over kjøpet.

Alle disse butikkene som man hadde den gang; butikken i Arkaden husker jeg godt, man hadde også en CD-butikk på Oslo City i lokalene som Platekompaniet overtok senere, en butikk i 2. etasje i Glasmagasinet, en butikk på Steen&Strøm, musikkinstrumentbutikken i Karl Johans gate nede ved Slottet, butikken i passasjen mellom Storgata og Torggata (Immerslund?), en billigbutikk på hjørnet rett ovenfor Oslo City, en annen billigbutikk øverst i Storgata - selv nå, over 30 år senere, kan jeg huske at jeg kjøpte den og den platen der og der.

Hvem er det idag som kan oppleve tilsvarende minner ved å høre på streaming der man får alt i fanget?

Jeg kjøper fortsatt musikk i fysisk format, men det er et supplement til streaming, ikke i stedet for. Jeg liker hele ritualet med å sette en plate på platespilleren, selv om den følelsen man hadde når man kjøpte musikk i gamle dager er nok av ulike årsaker umulig å gjenskape. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Var en av disse to.

IMG_4331.jpeg.bc8f5f56b9c9ee1109c0362bd418d4c7.jpegIMG_4332.jpeg.b42167f6bcee27bc0f926cab123f33ec.jpeg

Handlet de fleste CD-ene på akers mic siden de var 30-40 kr billigere enn hysj hysj. Det var mye penger for fjortis-meg på den tiden. Singler kjøpte jeg på hysj hysj. Husker også innova og free record shop. Nå er det vel bare platekompaniet igjen. Trist, jeg savner platebutikker selv om det er veldig lettvint å bare laste ned. Byttet og kjøpte også CD-er på bruktbutikken råkk & rålls.

• Hjerte 1
Skrevet
jukkapalme skrev (2 minutter siden):

Var en av disse to.

IMG_4331.jpeg.bc8f5f56b9c9ee1109c0362bd418d4c7.jpegIMG_4332.jpeg.b42167f6bcee27bc0f926cab123f33ec.jpeg

Handlet de fleste CD-ene på akers mic siden de var 30-40 kr billigere enn hysj hysj. Det var mye penger for fjortis-meg på den tiden. Singler kjøpte jeg på hysj hysj. Husker også innova og free record shop. Nå er det vel bare platekompaniet igjen. Trist, jeg savner platebutikker selv om det er veldig lettvint å bare laste ned. Byttet og kjøpte også CD-er på bruktbutikken råkk & rålls.

Jeg tror du finner en del lokale, uavhengige platebutikker fortsatt i byene, som f.eks. Big Dipper i Oslo eller Crispin Glover Record Store i Trondheim

AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøper fortsatt musikk i fysisk format, men det er et supplement til streaming, ikke i stedet for. Jeg liker hele ritualet med å sette en plate på platespilleren, selv om den følelsen man hadde når man kjøpte musikk i gamle dager er nok av ulike årsaker umulig å gjenskape. 

Ja, følelsen av å gå i den fysiske CD-butikken den gangen dette var det eneste alternativet, er nok umulig å gjenskape.

Da du la ut bildet av Michael Jacksons "Dangerous" fra 1992, kom jeg til å tenke på at han holdt konsert på Valle Hovin i Oslo i juli dette året, og hvis ikke minnet svikter meg helt, var han også gjest hos Akers Mic under dette besøket med vanlige hygienetiltak etter hans målestokk - butikken var da stengt for andre.

Jdz skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du finner en del lokale, uavhengige platebutikker fortsatt i byene, som f.eks. Big Dipper i Oslo eller Crispin Glover Record Store i Trondheim

Man har også den lille butikken Baklengs (tidligere Oslo Rock Antikvariat) på hjørnet av Fredensborgveien i Oslo, og i disse lokalene har det vært salg av musikk i alle fall et kvart århundre.

Godt at noen ildsjeler fortsatt holder på, men det er noen av "de gamle gutta" som virkelig hadde kunnskap om musikk, som har takket for seg etter hvert som årene har gått, både i Oslo og andre byer.

Problemet er at skal man holde en uavhengig butikk i gang, med skyhøy husleie hvis man holder til sentralt (med mindre man eier lokalene selv), må dette også gå opp økonomisk, og det er ikke noe noe enkelt regnestykke. Selv når man ser bort fra streaming og alternativene på nett, var det mye enklere å åpne en egen butikk før da husleien var atskillig lavere enn med dagens syke eiendomspriser, der bare leien av butikklokalet kan komme opp i mange hundre tusen årlig.

AnonymBruker
Skrevet

Enda flere platebutikker med CD-er i Oslo rundt 1990 selv om jeg ikke husker dem selv; på Aker Brygge hadde man Rock Shop, og etter at Christer Falck ble ydmyket av betjeningen der, startet han butikken Benni's Musikk vegg i vegg, og tok knekken på konkurrenten. Han hadde tydeligvis flere butikker i årene som fulgte: Benni’s Musikk på Paléet, Music Box i VG-passasjen og T&D Records på Grønland.

https://www.ao.no/tv-profilen-ble-latterliggjort-i-aker-brygge-butikk-da-bestemte-han-seg-for-a-sla-eieren-konkurs/s/5-128-724915 (betalingsartikkel)

https://falckforlag.no/no/pages/forlaget

En annen butikk var Voices of Wonder Records på Olaf Ryes Plass på Grünerløkka, startet i 1990.

https://no.wikipedia.org/wiki/Voices_Music_%26_Entertainment

Og så hadde man den definitivt uavhengige butikken Helvete i Schweigaards gate i 1991-93 som også solgte CD-er, drevet av den selverklærte satanisten Øystein Aarseth. Sett i ettertid burde man kanskje tatt turen innom der og spurt om de hadde noe skikkelig musikk - med Sissel Kyrkjebø eller Sputnik; det kunne vært artig å høre svaret ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...