AnonymBruker Skrevet 25. juli #44 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nirvana ☺️ Anonymkode: 3ecb8...69a Good one!! Den hadde jeg også, men den var ikke den første jeg kjøpte. Husker fremdeles følelsen av å kjøpe en CD, hadde gjerne spart en god stund og gledet meg og planlagt kjøpet. 😍 Anonymkode: d6807...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #45 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Good one!! Den hadde jeg også, men den var ikke den første jeg kjøpte. Husker fremdeles følelsen av å kjøpe en CD, hadde gjerne spart en god stund og gledet meg og planlagt kjøpet. 😍 Anonymkode: d6807...fa6 Enig! 😍 Jeg tok bussen til byen for å kjøpe denne etter å ha spart en stund. Gledet meg vilt! Hørte den på repet i månedsvis 😌 Var rundt 12-13 år Anonymkode: 3ecb8...69a
visp Skrevet 25. juli #46 Skrevet 25. juli DeLorean skrev (11 timer siden): Denne (dessverre) 😁 Tuller du??? Tror Ten var den første CD`n jeg kjøpte. Det er sikkert spilt en million ganger også 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #47 Skrevet 25. juli Gnå skrev (7 timer siden): Det viser oss at det er håp for alle ☺️ Haha ja 🥰 Anonymkode: 95b14...2fd
GjestSiden2006 Skrevet 13. august #48 Skrevet 13. august Jeg var 12 år, og var på Oslo-rur med klassen. Var innom Arkaden kjøpesenter. De solgte Caterpilar overalls og fete hip hop klær. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #49 Skrevet 13. august Det kommer an på hvordan man ser på det. Denne var den første hvis det å bytte inn en kasset jeg fikk i gave og legge til mellolegget gjelds: Denne er den første jeg betalte hele av: Fremdeles to av mine favoritt album. Pearl Jam sin Ten er vel det nest beste albumet noen sinne 🤩 Anonymkode: 495ba...049 3
AnonymBruker Skrevet 20. august #51 Skrevet 20. august Million skrev (På 25.7.2025 den 20.15): Den første CD'en? Det husker jeg faktisk ikke. Men teller den første musikkplaten også? For jeg husker den første singelen (plate!) jeg kjøpte! Da var jeg tenåring og kjøpte den på et julemarked for lommepenger. Veldig stolt. Den het "Words" og sangeren var F.R David. Words... don't come easy to me how I can I find a way to make you see I love you Words don't come easy to me Ja, den var en stor hit i sin tid og den eneste gode sangen F.R. David er kjent for å ha laget. Etter at jeg hadde hørt den på en samleplate jeg lånte på biblioteket, fant jeg til slutt den ultimate Words-platen på Akers Mic i form av en singel, der man ikke bare finner én versjon, men ikke mindre enn sju: Etter å ha kjøpt en CD-spiller i 1990 og dermed tatt skrittet inn i den moderne teknologiens verden der alt var så mye enklere enn på kassett, var min aller første CD filmmusikken fra filmen "Bilitis" fra 1977, komponert av Francis Lai. Grunnen til dette noe ukonvensjonelle valget var at faren min hadde den på LP, som tydeligvis var ødelagt slik at da jeg ba en kompis om å få LP-en kopiert til kassett, fikk jeg ikke hørt alt. Med med en ekte CD i hånden kunne jeg omsider få hørt platen i sin helhet. Prisene den gang var, fritt etter hukommelsen, kr.149 eller 169 for en vanlig CD avhengig av hvor man kjøpte den (dette var før Platekompaniets tid som fikk sin første butikk på Grønland T-banestasjon i 1992), kr.299 for en dobbel CD (for eksempel Beatles' hvite), og i billigbutikker kunne man få kjøpt mindre populær musikk på CD til kr.49; dette var sjokkerende billig sett med datidens øyne. Bruktsalg av CD-er fantes omtrent ikke den gang, og i antikvariater som Ringstrøm eller butikker som spesialiserte seg på brukte tegneserier, satset man på det gammeldagse formatet LP - som, siden man hadde fått den supermoderne CD-en, sikkert ville avgå ved døden innen få år. Man holdt også på å utvikle noe som het CD-video, som ifølge det man kan lese i "Hvem Hva Hvor 1988", kunne romme 20 minutter musikk i CD-format og 7 minutter med video, for ikke å snakke om en hel spillefilm med CD-lyd. Ren magi. Det var bare å glede seg til alt som skulle komme; Berlinmuren hadde nettopp falt, den kalde krigen var over, og fremtiden så lys ut; utvalget av CD-er hos den ledende butikken i Oslo - Akers Mic i Kongens gate - ble bare større og større, og de utvidet også med et nytt lokale på hjørnet med klassisk musikk (der 4sound inntil nylig holdt til).. MC-kassetten skulle for øvrig også digitaliseres, og DAT (Digital Audio Tape) var det nye formatet. De som brukte store summer for å investere i fremtidens teknologi som dette, innså etter hvert at de var blitt lurt. Anonymkode: 6e27f...679
AnonymBruker Skrevet 20. august #52 Skrevet 20. august Gnå skrev (På 25.7.2025 den 14.54): … og etter den ble det den ene smurfehits-cd’en etter den andre. Faren min har fortsatt ikke kommet over det. Min første også😁 Veit ikke om jeg helt har kommet over det selv heller🤔🤣 I dag går det mer i klassisk og country🙃 Anonymkode: 329fb...6df
Laraa Skrevet 20. august #53 Skrevet 20. august To stk på engang. Vikingarna og Vazelina Bilopphøggers. De var de store heltene for meg . Men det er lenge siden. Har nok definitivt endret musikksmak siden 90 tallet . Men pga fine minner er det fortsatt noen låter som gir en god opplevelse 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #55 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 11.04): Anonymkode: 120e5...5e9 Dette var min første også🤗🎉 Anonymkode: 993d9...3e1
AnonymBruker Skrevet 20. august #56 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, den var en stor hit i sin tid og den eneste gode sangen F.R. David er kjent for å ha laget. Etter at jeg hadde hørt den på en samleplate jeg lånte på biblioteket, fant jeg til slutt den ultimate Words-platen på Akers Mic i form av en singel, der man ikke bare finner én versjon, men ikke mindre enn sju: Etter å ha kjøpt en CD-spiller i 1990 og dermed tatt skrittet inn i den moderne teknologiens verden der alt var så mye enklere enn på kassett, var min aller første CD filmmusikken fra filmen "Bilitis" fra 1977, komponert av Francis Lai. Grunnen til dette noe ukonvensjonelle valget var at faren min hadde den på LP, som tydeligvis var ødelagt slik at da jeg ba en kompis om å få LP-en kopiert til kassett, fikk jeg ikke hørt alt. Med med en ekte CD i hånden kunne jeg omsider få hørt platen i sin helhet. Prisene den gang var, fritt etter hukommelsen, kr.149 eller 169 for en vanlig CD avhengig av hvor man kjøpte den (dette var før Platekompaniets tid som fikk sin første butikk på Grønland T-banestasjon i 1992), kr.299 for en dobbel CD (for eksempel Beatles' hvite), og i billigbutikker kunne man få kjøpt mindre populær musikk på CD til kr.49; dette var sjokkerende billig sett med datidens øyne. Bruktsalg av CD-er fantes omtrent ikke den gang, og i antikvariater som Ringstrøm eller butikker som spesialiserte seg på brukte tegneserier, satset man på det gammeldagse formatet LP - som, siden man hadde fått den supermoderne CD-en, sikkert ville avgå ved døden innen få år. Man holdt også på å utvikle noe som het CD-video, som ifølge det man kan lese i "Hvem Hva Hvor 1988", kunne romme 20 minutter musikk i CD-format og 7 minutter med video, for ikke å snakke om en hel spillefilm med CD-lyd. Ren magi. Det var bare å glede seg til alt som skulle komme; Berlinmuren hadde nettopp falt, den kalde krigen var over, og fremtiden så lys ut; utvalget av CD-er hos den ledende butikken i Oslo - Akers Mic i Kongens gate - ble bare større og større, og de utvidet også med et nytt lokale på hjørnet med klassisk musikk (der 4sound inntil nylig holdt til).. MC-kassetten skulle for øvrig også digitaliseres, og DAT (Digital Audio Tape) var det nye formatet. De som brukte store summer for å investere i fremtidens teknologi som dette, innså etter hvert at de var blitt lurt. Anonymkode: 6e27f...679 Må legge til at når jeg tenker på denne tiden, synes jeg dagens forhold til musikk er blitt svært så upersonlig; ikke bare jeg, men tydeligvis også dere andre husker når man kjøpte sin første CD for flere tiår siden - selv om prisene var dyrere og utvalget mindre, var det noe eget ved å gå inn i en fysisk butikk, tenke seg grundig om før man til slutt bestemte seg for hva man ville bruke pengene på, og glede seg over kjøpet. Alle disse butikkene som man hadde den gang; butikken i Arkaden husker jeg godt, man hadde også en CD-butikk på Oslo City i lokalene som Platekompaniet overtok senere, en butikk i 2. etasje i Glasmagasinet, en butikk på Steen&Strøm, musikkinstrumentbutikken i Karl Johans gate nede ved Slottet, butikken i passasjen mellom Storgata og Torggata (Immerslund?), en billigbutikk på hjørnet rett ovenfor Oslo City, en annen billigbutikk øverst i Storgata - selv nå, over 30 år senere, kan jeg huske at jeg kjøpte den og den platen der og der. Hvem er det idag som kan oppleve tilsvarende minner ved å høre på streaming der man får alt i fanget? Man fikk etter hvert også store og tykke CD-kataloger med et tilsvarende utvalg; tror at jeg fortsatt har katalogen fra Compact-Huset (i Haugesund?) fra midten av 1990-årene liggende, i likhet med en Sony Discman fra begynnelsen av 1998 som jeg tror jeg betalte over 2200 for; bruker den ikke lenger, men den virker fortsatt. Anonymkode: 6e27f...679 1
AnonymBruker Skrevet 20. august #57 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle disse butikkene som man hadde den gang; butikken i Arkaden husker jeg godt, man hadde også en CD-butikk på Oslo City i lokalene som Platekompaniet overtok senere, en butikk i 2. etasje i Glasmagasinet, en butikk på Steen&Strøm, musikkinstrumentbutikken i Karl Johans gate nede ved Slottet, butikken i passasjen mellom Storgata og Torggata (Immerslund?), en billigbutikk på hjørnet rett ovenfor Oslo City, en annen billigbutikk øverst i Storgata - selv nå, over 30 år senere, kan jeg huske at jeg kjøpte den og den platen der og der. Hvem er det idag som kan oppleve tilsvarende minner ved å høre på streaming der man får alt i fanget? Man fikk etter hvert også store og tykke CD-kataloger med et tilsvarende utvalg; tror at jeg fortsatt har katalogen fra Compact-Huset (i Haugesund?) fra midten av 1990-årene liggende, i likhet med en Sony Discman fra begynnelsen av 1998 som jeg tror jeg betalte over 2200 for; bruker den ikke lenger, men den virker fortsatt. Anonymkode: 6e27f...679 Det var også en CD-butikk i 2. etasje på den andre siden av Karl Johans gate tvers ovenfor Arkaden, og en i Gunerius; butikken nærmere Slottet tror jeg het Musikkhuset. En stund hadde man også Virgin Megastore i Torggata (der Jernia er nå), men den kom senere. Uansett bør disse logoene være kjente for folk som handlet CD-er tidligere; Hysj! Hysj! gikk konkurs i 2002, Akers Mic i 2004, Free Record Shop ble lagt ned i 2008, og Platekompaniets store kjede er blitt redusert til én butikk i Oslo: Anonymkode: 6e27f...679
Capazitet Skrevet 20. august #58 Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 13.11): Anonymkode: 0f1fe...0c4 Den kassetten hadde me! Spelte i bilen i barndommen 🙂
Sigrid<3 Skrevet 22. august #59 Skrevet 22. august The Life of a Showgirl av Taylor Swift Pre orderd, kommer 3 okt. Gleder meg!!!
DeLorean Skrevet 26. august #60 Skrevet 26. august Sigrid<3 skrev (På 22.8.2025 den 16.46): The Life of a Showgirl av Taylor Swift Pre orderd, kommer 3 okt. Gleder meg!!! Taylor Swift burde sette på kvalitetskontrollen fremover. Forrige album var ALTFOR langt og ujevnt. 33 låter liksom. Nei, kvalitet fremfor kvantitet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå