AnonymBruker Skrevet 25. juli #1 Skrevet 25. juli Jeg har en sommerjobb på ett overnattingssted. Jeg fikk ett rom for å sove og bo i imens jeg jobber i sommer. Plassen har flere kamera i fellesområdene. Men så oppdaget jeg ett kamera i rommet mitt. Der jeg sover og skifter klær. Er det lov? Kanskje det ikke er koblet opp, men bør jeg spørre om det? Anonymkode: b5eb5...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli #2 Skrevet 25. juli Det er ikke lov å filme folk på private rom nei. Det er overvåking. Dette ville jeg koblet fra og spurt hovedtillitsvalgt i din bedrift om. Direkte ekkelt. Du SKAL UANSETT få beskjed om kameraet, og det må også skje om kameraet ikke er i bruk eller er dummy. Det er alvorlig at arbeidsgiver ikke gir deg denne beskjeden, og kan føre til bøter om du rapporterer det inn. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/arbeidsliv/nar-er-det-lov-a-overvake-arbeidsplassen-med-kamera/ Anonymkode: 0c0c2...73b 7 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli #3 Skrevet 25. juli Ikke lov. Meld fra til LOs sommerpatrulje, og spør arbeidsgiver hvorfor de setter opp kamera inne hos deg. Anonymkode: 14b82...9c1 8 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli Er dette ett rom som også benyttes av gjester, når ikke ansatte bor der? Anonymkode: 5b361...f56
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dette ett rom som også benyttes av gjester, når ikke ansatte bor der? Anonymkode: 5b361...f56 Nei. Er ett oppholdsrom/ soverom for ansatte Anonymkode: b5eb5...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette ett rom som også benyttes av gjester, når ikke ansatte bor der? Anonymkode: 5b361...f56 Det er fremdeles ulovlig, uavhengig om det er ment for gjester eller ansatte. Rom hvor folk kler av seg skal ikke ha kamera. Anonymkode: 7fa6c...1c8 5 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Er dette ett kamera( se bilde) da eller en sensor hvis noen bryter seg inn ? Det står sånn at det filmer vinduet? Men står bak i rommet, så hele rommet blir filmet ? Anonymkode: b5eb5...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Dette er ikke et kamera til overvåking, dette blir det samme som verisure eller sector alarm bruker. Detektor nede og kameralinse oppe, ved påslått alarm, så vil den ta et bilde, samtidig som detektoren registrerer bevegelse. Usikker på leverandøren av den eneheten der. Men har sett den i butikker og andre steder. Anonymkode: a8f47...b3d 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er ikke et kamera til overvåking, dette blir det samme som verisure eller sector alarm bruker. Detektor nede og kameralinse oppe, ved påslått alarm, så vil den ta et bilde, samtidig som detektoren registrerer bevegelse. Usikker på leverandøren av den eneheten der. Men har sett den i butikker og andre steder. Anonymkode: a8f47...b3d Men litt ubehagelig å ha det på soverommet uansett Anonymkode: b5eb5...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men litt ubehagelig å ha det på soverommet uansett Anonymkode: b5eb5...cef Det kan jeg selvfølgelig forstå. Men det har ingen funksjon så lenge ikke alarmanlegget er på slått, like funksjonelt som en fast telefon som du har klipt over linja på. Anonymkode: a8f47...b3d
AnonymBruker Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli Klart du skal spørre om hvorfor den er der. Og uansett, tre en sokk over Anonymkode: 2814e...105 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det kan jeg selvfølgelig forstå. Men det har ingen funksjon så lenge ikke alarmanlegget er på slått, like funksjonelt som en fast telefon som du har klipt over linja på. Anonymkode: a8f47...b3d Hvordan vet jeg at det ikke er slått på. Henger flere sånne i fellesområdene Anonymkode: b5eb5...cef
AnonymBruker Skrevet 25. juli #14 Skrevet 25. juli Det der er jo ikke et kamera, det bevegelsesensor for alarmen! Altså snakk om å drite seg ut. Ro ned, du blir ikke filmet. Anonymkode: 14b82...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det der er jo ikke et kamera, det bevegelsesensor for alarmen! Altså snakk om å drite seg ut. Ro ned, du blir ikke filmet. Anonymkode: 14b82...9c1 Skjønner det nå. Men er det vanlig å ha det i ett soverom? Anonymkode: b5eb5...cef 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #16 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner det nå. Men er det vanlig å ha det i ett soverom? Anonymkode: b5eb5...cef Nei, men det er vanlig å ha plasser der man kan komme inn i boligen. Så om man kan enkelt klatre inn på soverommet utenifra, er det en forklaring. MEN DU, HVORFOR spørr du ikke den personen som har ansvar for ditt oppholdsrom/plass i perioden du jobber? Det er så mye enklere enn at vi på kvinneguiden eller du selv skal anta, for vi vet jo faktisk ikke fasiten. SPØRR !!! Det er lov til å spørre! Anonymkode: 0c0c2...73b 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli Det er en alarm sensor, men den har et kamera. Eier kan gå inn å se video. Men da vil kamera lyse blått/rødt mener jeg. Anonymkode: 9db6e...bfc
AnonymBruker Skrevet 25. juli #18 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvordan vet jeg at det ikke er slått på. Henger flere sånne i fellesområdene Anonymkode: b5eb5...cef Husets alarmanlegg er ikke aktivert når du er i huset, ikke normalt at man vil alarmen skal gå når det er folk hjemme Anonymkode: a8f47...b3d
AnonymBruker Skrevet 25. juli #19 Skrevet 25. juli Hei! Som andre her har skrevet tidligere så er dette en bevegelsessensor for alarmsystemet i boligen/næringsbygget. Det stemmer at det har et kamera på seg, men dette kameraet er kun aktivert for eier når alarmen er aktivert, eller for alarmstasjonen dersom alarmen skulle utløses. Det er ikke mulig å bruke dette kameraet med mindre alarmen er på, og da hadde det heller ikke vært mulig å bevege seg i rommet uten at alarmen hadde blitt utløst. Derfor skal du ikke være bekymret for at noen kan se deg gjennom det kameraet! Samtidig ville jeg, som andre her ha foreslått, snakket med eieren av stedet og fått en forklaring fra dem. Er det f.eks nødvendig å ha en slik detektor inne på dette rommet? Hva er grunnen til at det er satt opp der det er osv. Ikke noe farlig å spørre om dette! Anonymkode: 354a8...24b 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli #20 Skrevet 25. juli Det er svært fin måte å lure folk til å tro at dette er for å forhindre innbrudd. Man kan gjøre dette om til overvåkningskamera, det har nattsensorer, så det er lett å se hva du gjør når det er mørkt i rommet også. Det perfekte kameraet for den som ønsker å fremstå som uskyldig. Anonymkode: 696ab...496
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå