Gå til innhold

Har foreldregenerasjonen blitt mykere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg traff nettopp min tante, hun har to barn som bor hjemme, begge over 18 år. Eldstemann på 22 år bor hjemme og betaler ingenting, tante betaler kost og losji. Yngste som nylig har fullført vgs skal også bo gratis hjemme fremover og få dekket alle utgifter. Det eneste de voksne barna betaler selv er festing, alkohol eller mat ute. Er dette normalen nå?

Nå er mine 2 unger, henholdsvis 5 og 8 mnd, men jeg forestiller meg at de skal forsørge seg selv etter vgs. Det vil si flytte ut, betale for eget livsopphold. Jeg som er født på begynnelsen av 1990-tallet måtte få meg deltidsjobb som 18 åring og begynne å bidra litt hjemme allerede da. Jeg bodde hjemme som student og da måtte jeg betale 2000kr i husleie, det tilsvarer det den billigste studenthyblen kostet den gangen. Betalte 500kr til foreldrene mine, som skulle dekke maten jeg spiste. Selvsagt måtte jeg dekke både klær, ferier, transport og alt annet helt selv. Det var ikke et spørsmål engang. 

Jeg er likevel takknemlig for at jeg fikk bo rimelig hjemme og fikk spart opp egenkapital. Men jeg har inntrykk av at foreldregenerasjonen i dag er litt mykere, og lar ungene bo hjemme lenger, spanderer mer og forsørger barna langt inn i voksenlivet? Tar jeg feil? Eller er det tilfellet? 

Anonymkode: bdae7...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er født på 80tallet, og bodde hjemme til jeg var rundt 24. Vil nok heller si det er foreldrestil enn generasjonsgreie. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Normalen? Nei, men det er normalt, like normalt som ikke. 

Men mange gjør det, mens mange har ikke muligheten (LES ØKONOMI) til å gjøre slik din tante gjør.  

Anonymkode: 46c03...ba3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Normalen? Nei, men det er normalt, like normalt som ikke. 

Men mange gjør det, mens mange har ikke muligheten (LES ØKONOMI) til å gjøre slik din tante gjør.  

Anonymkode: 46c03...ba3

Mine foreldre hadde økonomi til å ha oss boende gratis hjemme, men de gjorde det ikke av prinsipp. Og jeg har også god økonomi, vil mest sannsynlig fortsette å ha det sånn da mine barn blir voksne. Men jeg vil jo ikke ha dem boende hjemme gratis for det! De må jo lære seg å leve alene, forsørge seg selv, bli selvstendige. 

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (8 minutter siden):

Jeg er født på 80tallet, og bodde hjemme til jeg var rundt 24. Vil nok heller si det er foreldrestil enn generasjonsgreie. 

Bodde du da gratis? Eller betalte du ? Jeg bodde hjemme til jeg var 23 år, men betalte for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på slutten av 80-tallet og bodde hjemme helt gratis til jeg var 21 år. Hadde jobb, men likevel fikk jeg bruke alle penger på festing, shopping og reiser. 

Anonymkode: 05d36...65a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bodde du da gratis? Eller betalte du ? Jeg bodde hjemme til jeg var 23 år, men betalte for meg.

Bodde gratis ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Født i 1966. Kjente ingen som ble boende hjemme etter vgs. Vi flakset rundt om kring i Norge og verden og studerte 🙂. Det var en deilig tid.

Anonymkode: f1eed...82a

• Liker 3
Skrevet

Åja, vi er mye mykere enn våre foreldre.

Vi er ikke rasister, vi tror på et åpent samfunn og at vi alle er jordbarn som skal vende tilbake til kilden. Hører hvertfall det fra mine venner og bekjente. Vi er mye mere åpne, vi ble oppvokst med i et fritt miljø der vi stolte på kjærligheten og frihet. Det som foregår i verden nå er bare en verkebyll i forhold, vi ser ikke nyheter, nesten ikke tv og har noen gode venner vi kan stole på. Hva mere trenger du?🙂

• Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Født 1979.

Bodde hjemme hele videregående,  flyttet så til tante da jeg ble lærling, firmaet gikk konkurs, flytter da hjem igjen starter på ny utdanning samtidig som jeg jobbet, den tiden sparte jeg til egen andel. Kjøpte da barndomshjem da jeg var 20 , men hadde oppgaver : hjelpe til med å klippe plen, lage middag, vadke klær osv.  Alle mine søsken hadde det og slik

Har selv 2 stk nå. En som er lærling og en som starter. Og der er avtalen bor dere hjemme står dere for bilen deres, forsikringene deres, tlf, klær. Og at halve lønna ska spares til egenkapital. Nå driver eldste å ser etter eget hus for å kjøpe 20 år gammel. Hadde han ikke spart penger fra han startet med sommer jobber i 13 års alder og under lærling tiden kunne han ikke gjort det

Begge må gjøre ting i huset ; sette på klesvask, lage middag, klippe plen, hjelpe til med ved, vaske hus osv

Og vi får beskjed av andre vi er strenge for unga med at vi har hatt krav til de fra de var små. At de måtte være høflige, sitte pent ved bordet, takke for ting  delta i fjøset  osv

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner eldre folk som bodde hjemme til de var over 30, men de sparte idet minste penger til egenkapital til eget hus. Og husene til foreldrene var såkalte generasjonsboliger med ei mindre leilighet, så de trakka nå ikke oppå hverandre, og de betalte nok mat og strøm selv. 

Usikker på om jeg selv hadde orka en voksen i hus som sulla bort inntektene på fest og tull uten å bidra med noe, men om avkommet derimot brukte tiden boende hjemme til å spare seg opp egenkapital, så er saken litt annerledes. 

Anonymkode: f2152...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Her skaffer ungdommene seg jobb når de er 14-15 år. Tipper de bor hjemme ett, maks to år etter vg, kanskje en som har behov for litt lenger enn det, men alle er klare på at de vil/skal flytte innen rimelig tid. Vi er i begynnelsen av dette nå, og det ser ut til å gå bra og av seg selv. Tar ikke leie av egne unger, men de må spare en god del av inntektene etter vg som en buffer for videre studier/reiser/bolig el. Dette fungerer for oss

Anonymkode: 375ec...77a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mine foreldre hadde økonomi til å ha oss boende gratis hjemme, men de gjorde det ikke av prinsipp. Og jeg har også god økonomi, vil mest sannsynlig fortsette å ha det sånn da mine barn blir voksne. Men jeg vil jo ikke ha dem boende hjemme gratis for det! De må jo lære seg å leve alene, forsørge seg selv, bli selvstendige. 

Man lærer vel så godt å bli selvstendig selv om man får bo hjemme, om man slipper å betale for det og generelt får mye av foreldrene sine. Det har svært lite med hvor bra man takler å bo alene å gjøre. Og de fleste klarer fint å forsørge seg selv selv om foreldrene bidrar. Det resulterer bare i bedre livskvalitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (9 minutter siden):

Man lærer vel så godt å bli selvstendig selv om man får bo hjemme, om man slipper å betale for det og generelt får mye av foreldrene sine. Det har svært lite med hvor bra man takler å bo alene å gjøre. Og de fleste klarer fint å forsørge seg selv selv om foreldrene bidrar. Det resulterer bare i bedre livskvalitet.

Jeg er uenig der. Jeg ble skikkelig selvstendig da jeg flytta ut. Hjemmeboende barn blir ofte avhengig av foreldre, det mønstret med foreldre og barn, der foreldrene tar hovedansvaret for hus og hjem, dominerer selvom barna er voksne. Ja, jeg kunne vaske, rydde og lage mat da jeg flyttet ut som 23 åring, men det å drive min egen husholdning, betale alle regninger og vissheten om at oppvasken ikke tok seg selv, kom ETTER at jeg flytta ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på slutten av 80-tallet. Bodde hjemme til jeg var 20, betalte ingenting. Jeg hadde et år jeg bare jobbet og bodde hjemme. Husker en jeg gikk i klasse med måtte betale leie hjemme fra hen var 18 år. Når man er 18 går man gjerne på vg2. Husker jeg, og flere i klassen, stusset over det. En jeg studerte med bodde hjemme hele studietiden uten å betale.

Så var vel like vanlig at ungdom ikke betalte hjemme for 20 år siden som det er nå.

Anonymkode: fd6ba...1ea

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er uenig der. Jeg ble skikkelig selvstendig da jeg flytta ut. Hjemmeboende barn blir ofte avhengig av foreldre, det mønstret med foreldre og barn, der foreldrene tar hovedansvaret for hus og hjem, dominerer selvom barna er voksne. Ja, jeg kunne vaske, rydde og lage mat da jeg flyttet ut som 23 åring, men det å drive min egen husholdning, betale alle regninger og vissheten om at oppvasken ikke tok seg selv, kom ETTER at jeg flytta ut. 

Du forstod selvsagt at ting ikke ble gjort av seg selv da du bodde hjemme hos foreldrene dine. Du trengte bare ikke å forholde deg til det. Men i det du flyttet for deg selv, så gikk alt det du nevner som den naturligste del av livet. Sånn var det i alle fall for meg.

Endret av Brunello
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å be barna om å betale husleie. Når de begynner å jobbe, så vil jeg at de investerer pengene for et fremtidelig boligkjøp, ikke gir penger til meg som allerede har det jeg trenger.

Anonymkode: 99c27...bb2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok til å være den kjipe her. Barna må enten betale for seg eller flytte ut, fra de er ferdig med vgs. Jeg kommer ikke til å forsørge barna etter at de har fullført videregående. Det kommer ikke på tale. Jeg har og vil ha god økonomi da, så det er ikke pengene det står på, men heller prinsippet. Og det er mye læring i å flytte ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg traff nettopp min tante, hun har to barn som bor hjemme, begge over 18 år. Eldstemann på 22 år bor hjemme og betaler ingenting, tante betaler kost og losji. Yngste som nylig har fullført vgs skal også bo gratis hjemme fremover og få dekket alle utgifter. Det eneste de voksne barna betaler selv er festing, alkohol eller mat ute. Er dette normalen nå?

Nå er mine 2 unger, henholdsvis 5 og 8 mnd, men jeg forestiller meg at de skal forsørge seg selv etter vgs. Det vil si flytte ut, betale for eget livsopphold. Jeg som er født på begynnelsen av 1990-tallet måtte få meg deltidsjobb som 18 åring og begynne å bidra litt hjemme allerede da. Jeg bodde hjemme som student og da måtte jeg betale 2000kr i husleie, det tilsvarer det den billigste studenthyblen kostet den gangen. Betalte 500kr til foreldrene mine, som skulle dekke maten jeg spiste. Selvsagt måtte jeg dekke både klær, ferier, transport og alt annet helt selv. Det var ikke et spørsmål engang. 

Jeg er likevel takknemlig for at jeg fikk bo rimelig hjemme og fikk spart opp egenkapital. Men jeg har inntrykk av at foreldregenerasjonen i dag er litt mykere, og lar ungene bo hjemme lenger, spanderer mer og forsørger barna langt inn i voksenlivet? Tar jeg feil? Eller er det tilfellet? 

Dette handler jo også om tiden vi lever i. Jeg ønsker at mine barn skal bo hjemme så lenge som mulig, gjerne hele studietiden om det er nødvendig. Skal de faktisk ha råd til å komme inn på boligmarkedet senere, er de helt nødt til det. Jeg vil ikke at de skal kaste bort pengene sine på å betale meg, eller en svindyr hybel, når de like greit kan bo hjemme og spare. 

Ting var LANGT enklere for oss millenials. Rart at du ikke har reflektert over dette, som tilhører samme generasjon som meg?

Anonymkode: f47fe...227

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kommer nok til å være den kjipe her. Barna må enten betale for seg eller flytte ut, fra de er ferdig med vgs. Jeg kommer ikke til å forsørge barna etter at de har fullført videregående. Det kommer ikke på tale. Jeg har og vil ha god økonomi da, så det er ikke pengene det står på, men heller prinsippet. Og det er mye læring i å flytte ut. 

Med mindre du har tenkt å sponse barna dine bolig, vil de da bruke hele studiegjelden/lønnen til på å leie, og knapt ha mulighet til å kjøpe egen bolig før de kanskje er godt opp i 30-årene. Det er ikke uvanlig i dag. Kjipt gjort når du faktisk har mulighet til å hjelpe. 

Tidene i dag kan ikke sammenlignes med hvordan det var for bare et tiår siden. Unge i dag har ikke sjans på boligmarkedet uten hjelp hjemmefra. 

Anonymkode: f47fe...227

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...