Gå til innhold

overgangsalder og hormoner, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på østrogentilskudd i februar ( hjalp på nedstemthet) regnet ut at jeg har hatt hormonspiralen i 6 år, den bør vel byttes. Har ikke så veldig mye greie på dette, men hørte nettopp på radio at man MÅ ta progesteron samtidig som østrogen, for å minske kreftfaren. Og hva med testosteron, bør man ta det? blir glad for seriøse svar.

Anonymkode: f5ddf...b53

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg begynte på østrogentilskudd i februar ( hjalp på nedstemthet) regnet ut at jeg har hatt hormonspiralen i 6 år, den bør vel byttes. Har ikke så veldig mye greie på dette, men hørte nettopp på radio at man MÅ ta progesteron samtidig som østrogen, for å minske kreftfaren. Og hva med testosteron, bør man ta det? blir glad for seriøse svar.

Begynn med å få ut spiralen. Før den gror helt fast, og du får problemer der og. 
Og snakk med legen om hormoner, radioen er en dårlig kilde til hva du må ha. Testosteron er noe nytt noen har funnet på a5 kvinner kan ha nytte av. Mange skal ikke ha østrogen, fordi de kan bli syke av østrogen. Så her må du snakke med fagfolk, altså lege. 

Anonymkode: a1747...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Kan man bruke minipiller som et slags østrogentilskudd?

Anonymkode: 7f95b...b9b

Skrevet

Sett inn f.eks. Mirena hormonspiral, så får du det gestagenet som anbefales å ta sammen med HRT, dette for å redusere faren for livmorkreft. Testosteron anbefales for noen, spesielt om de har fjernet eggstokkene, men de fleste trenger det ikke. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan man bruke minipiller som et slags østrogentilskudd?

Anonymkode: 7f95b...b9b

Minipiller fungerer ikke som hormontilskudd under overgangsalder, men inneholder de gestagen fortsetter man på dem sammen med HRT. Personlig synes jeg det er bedre med hormonspiral som virker mer lokalt, og jeg slipper å huske å ta det hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gå til en gynekolog. Ja, du må ta gestagener når du står på østrogen. Fastleger er dårlig på dette. Testosteron hjelper på lite energi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker plasteret Sequidot og det kommer med østrogen og progesteron. Den første gynekologen jeg var hos sa at jeg måtte ha spiral. Men så fikk jeg altså dette plasteret av en annen gynekolog. Det fungerer veldig bra, men det er dyrt!

Anonymkode: 98109...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 10.08):

Begynn med å få ut spiralen. Før den gror helt fast, og du får problemer der og. 
Og snakk med legen om hormoner, radioen er en dårlig kilde til hva du må ha. Testosteron er noe nytt noen har funnet på a5 kvinner kan ha nytte av. Mange skal ikke ha østrogen, fordi de kan bli syke av østrogen. Så her må du snakke med fagfolk, altså lege. 

Anonymkode: a1747...dd3

Ja, det var fastlegen som råde meg til å beg med østrogen. har bestilt time for å ta ut spiral. Burde ikke legen funnet ut det? ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 15.40):

Jeg bruker plasteret Sequidot og det kommer med østrogen og progesteron. Den første gynekologen jeg var hos sa at jeg måtte ha spiral. Men så fikk jeg altså dette plasteret av en annen gynekolog. Det fungerer veldig bra, men det er dyrt!

Anonymkode: 98109...87b

hvor dyrt er det? ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...