Gå til innhold

Livstilsdagboka mi <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter litt fravær her i sommer så har jeg nå endelig kommet meg tilbake hit. Så nå har jeg lest din dagbok også. Så bra at du har funnet ut av hvordan du vil ha det og hva som fungerer for deg! Da har du jo kommet et godt stykke på vei. Jeg har ikke tall på alle de refleksjonene jeg har gjort meg underveis selv, men at det er nyttig er helt sikkert. Man MÅ finne sin egen vei. Jeg ser i andre tråder at det menes mangt og mye om oss som skal ned i vekt og/eller få en bedre livsstil, men det er til syvende og sist en selv som står igjen med valgene. Ang det å veie seg så har jeg nok fått en liten hangup i det å måtte veie meg hver dag, men jeg har innsett at for min del så er det det som gir meg motivasjon til å fortsette jobben. Jeg har lært mye om kroppen min, hva som påvirker vekten og hva jeg tåler og ikke fra dag til dag. 

Jeg trener også en del styrke. Jeg fikk et tips fra instruktøren min om å spise litt ekstra de dagene som jeg f.eks trener CrossFit og heller gå med ekstra kaloriunderskudd de dagene jeg ikke trener så hardt. Da bygger jeg muskelmasse samtidig som fettprosenten går ned. Høres som sagt ut som om du har funnet din greie. Blir fint å følge deg videre 😊

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ms. Steele skrev (20 timer siden):

Etter litt fravær her i sommer så har jeg nå endelig kommet meg tilbake hit. Så nå har jeg lest din dagbok også. Så bra at du har funnet ut av hvordan du vil ha det og hva som fungerer for deg! Da har du jo kommet et godt stykke på vei. Jeg har ikke tall på alle de refleksjonene jeg har gjort meg underveis selv, men at det er nyttig er helt sikkert. Man MÅ finne sin egen vei. Jeg ser i andre tråder at det menes mangt og mye om oss som skal ned i vekt og/eller få en bedre livsstil, men det er til syvende og sist en selv som står igjen med valgene. Ang det å veie seg så har jeg nok fått en liten hangup i det å måtte veie meg hver dag, men jeg har innsett at for min del så er det det som gir meg motivasjon til å fortsette jobben. Jeg har lært mye om kroppen min, hva som påvirker vekten og hva jeg tåler og ikke fra dag til dag. 

Jeg trener også en del styrke. Jeg fikk et tips fra instruktøren min om å spise litt ekstra de dagene som jeg f.eks trener CrossFit og heller gå med ekstra kaloriunderskudd de dagene jeg ikke trener så hardt. Da bygger jeg muskelmasse samtidig som fettprosenten går ned. Høres som sagt ut som om du har funnet din greie. Blir fint å følge deg videre 😊

Tusen takk for hyggelig melding. Ja, refleksjoner som til tider har gått over i overtenking er min greie. Så det føles trygt og godt å finne min "veg". Kan godt hende jeg og kommer til å veksle litt på kalorier etc, men fint å ha en "bunnlinje". 

Hovedmålet mitt akkurat nå er å få dette til å bli en vane med tre økter hver uke. Og foreløpig virker det som om det absolutt kan bli det. I helgen kommer den første utfordringen knyttet til dette, for jeg pleier alltid å gå etter jobb, men i helgen må jeg bare komme meg på trening uten denne "hjelpen". Heldigvis ligger idrettshallen i gangavstand og jeg kan komme akkurat når det passer meg. :)

Skrevet

I dag målte jeg og veide meg. Jeg hadde kanskje gått ned noen hundre gram fra sist uke. Men rundt midjen har jeg gått ned 2 cm! Det er gøy! Egentlig har jeg lyst til å droppe alle veiinger og målinger, ihvertfall etterhvert. En ting er sikkert: tre gode økter med styrke i uka har hjulpet på energi, styrke og diverse vondter. Jeg spiser kun i et bittelite underskudd, og jeg blir stort sett mett hver dag. Det hjelper nok også på energien og humøret å slippe å sulte seg. Fokus på proteinrik, sunn og variert kost uten for mange karbohydrater...men er ganske avslappa her og.

Merker energien jeg nå har også gjør at jeg beveger meg mye mer! Har en jobb som kan være tildels stillesittende, men jeg klokker ofte inn rundt 13 - 14000 skritt nå uten de store omleggingene. Jeg bare beveger meg og gjør mer generelt.

Jeg er strålende fornøyd og kan virkelig anbefale denne "veien" i stedenfor å sulte seg...

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du har hatt en god uke. 😊 Jeg tror du har funnet en god plan, jeg er også tilhenger av et lite underskudd i stedet for et stort et, jeg tror det er mer bærekraftig i lengden, og er det ikke langsiktige resultater vi alle er på jakt etter? Ser frem til å følge deg fremover! 😄

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Lenge siden jeg har skrevet noe her. Treningen går fortsatt bra. Jeg kan bli litt "satt ut" hvis det er noen andre som også skal trene med frivekter, fordi jeg er så svak og klumsete. Da unngår jeg dette og trener på maskiner istedenfor. Det kommer seg nok etterhvert. Styrken kommer seg. Kroppen kommer seg nok også, men sliter fremdeles med oppblåsthet, vann i kroppen etc, som kommer og går og kan kamuflere fremgang. Jeg har heldigvis veldig god tid. På lørdag veide jeg meg og hadde gått opp, men klær føles likevel løsere. Bittelitt ned i noen av cm-målene. :)

Nå er treningsrutinen og kalorimengde etablert føler jeg. Da kan jeg gå videre til å prøve å fikse mage/tarm litt. Jeg har i det siste spist, frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Jeg tror jeg hopper tilbake til å faste frem til lunsj og ser om det hjelper litt. Etterhvert bør jeg sikkert fase ut proteinbarer som jeg er lettere avhengig av, de er vel ekstremt ultraprosesserte... Hoppet over frokost i dag og det gikk helt fint. Er ofte totalt zombie om morgenen uansett, så egentlig greit å slippe.

Et triks jeg har brukt de siste tre ukene, kanskje lengre er å spise det samme til lunsj hver dag. Slipper å tenke og kan lage til flere dager samtidig. Da lager jeg havregrøt og blander i noen skeier med cottage cheese og litt chiafrø for ekstra fiber og protein. Veldig godt! 

Skrevet

Fint å høre fra deg igjen :klemmer:
Skjønner hva du mener ang. treningsenter. Det er dessverre sånn at vi kan finne på å sammenligne oss med hverandre. Men det er bare å lukke øynene for alt annet enn deg selv. Det gjør de som også trener der, så de tenker ikke at du er "svak og klumsete". Har mer enn nok med seg selv.

Støtter valget om å fase ut proteinbarer ;) Spis heller proteiner gjennom råvarer som egg og kylling. Det er jo skikkelig godt også!

• Hjerte 1
Skrevet
Amatariel skrev (24 minutter siden):

Fint å høre fra deg igjen :klemmer:
Skjønner hva du mener ang. treningsenter. Det er dessverre sånn at vi kan finne på å sammenligne oss med hverandre. Men det er bare å lukke øynene for alt annet enn deg selv. Det gjør de som også trener der, så de tenker ikke at du er "svak og klumsete". Har mer enn nok med seg selv.

Støtter valget om å fase ut proteinbarer ;) Spis heller proteiner gjennom råvarer som egg og kylling. Det er jo skikkelig godt også!

Er enig med deg i alt du skriver. Jeg har for tiden ekstrem pms, og det går utover både fysisk og psykisk form...da kommer disse sammenligningstankene eller tanker om at jeg er i veien og sånn. Slitsomt, prøver å ikke la dem ta helt av...MEN VANSKELIG! 

Skrevet

Høres ut som dette går veldig bra. 
Jeg kjenner meg så igjen angående tanker på treningssenteret.

Prøver å snu det til at de andre (som jeg føler er mye sterkere enn meg) syns jeg gjør en så god jobb ved å komme dit å trene. Egentlig så tror jeg ikke de ser så mye rundt hva andre gjør .

Så bra du har funnet en frokost som du liker veldig godt og som du kan lage til flere dager. Det er så viktig at maten smaker godt . Syns ivertfall jeg 😊

• Hjerte 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (1 time siden):

Høres ut som dette går veldig bra. 
Jeg kjenner meg så igjen angående tanker på treningssenteret.

Prøver å snu det til at de andre (som jeg føler er mye sterkere enn meg) syns jeg gjør en så god jobb ved å komme dit å trene. Egentlig så tror jeg ikke de ser så mye rundt hva andre gjør .

Så bra du har funnet en frokost som du liker veldig godt og som du kan lage til flere dager. Det er så viktig at maten smaker godt . Syns ivertfall jeg 😊

Enig i det at folk ikke bryr seg. Jeg bryr meg ikke om hva de andre gjør. Det er litt angst og overtenking oppi det hele, samt at treningsrommet er ganske lite med tre knebøy racks ved siden av hverandre. Det er litt for "intimt" på en måte. Men jeg jobber på!

Skrevet

Angst og overtenking er noe som ikke er lett å styre. Har litt erfaring med det selv. Syns du er rå flink jeg. Du har funnet en måte å trene på uansett, det er så bra🥰

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

De siste 4-5 dagene har jeg vært sånn "sjusk" og hatt en lettere ekstrem form for pms. Jeg har ikke kommet meg på trening og jeg skeiet en del ut med maten hele helgen. Ikke sånn helt riv, ruskende ille, men kjenner meg ganske oppblåst nå. Jeg føler meg litt bedre nå når mensen endelig har kommet og er klar for å få til tre økter, onsdag, torsdag og så enten lørdag eller søndag. jeg har byttet til en splitt, fordi jeg ofte må trene to dager etter hverandre for å få det til.  Så planen er en dag overkropp, en dag undekropp og en dag helkropp. Jeg har en viss formening om hvor mye jeg løftet og hvor mange repetisjoner, men jeg tror jeg må begynne å notere. Håper det finnes en gratis app? Tar gjerne i mot tips. :) 

Endret av Krella
Skrevet (endret)

Litt update!🤩

Trening:

Treningen er på plass igjen med to økter på senter og 1 hjemme foregående uke. Alle tre øktene ble helkropp. I dag skal jeg på trening igjen og har lyst til å være mer systematisk. App er lastet ned og rolig øyeblikk på jobb skal brukes til planlegging.

Kalorier:

Jeg spiser per nå 2000 kalorier per dag, bortsett fra at jeg egentlig har spist mer i helga.

Jeg har prøvd ganske mange tdee - kalkulatorer og de viser mange ulike kaloritall for min vekt, alder og aktivitetsnivå, etter litt enkel matematikk tror jeg mitt vedlikehold er på ca 2200/2300. Derfor har jeg valgt å gå for 2000 nå. Et lite underskudd jeg egentlig ikke merker. Gir dette et forsøk i noen uker. Poenget mitt nå er jo å miste fett og bygge muskler, hvis jeg går ned i vekt er det bonus. 

Overspising:

Jeg har en tendens til overspising, eller at jeg bare hiver i meg noe....gjerne litt for mye av noe jeg ikke trenger. Spesielt på kvelden når jeg får lyst på noe søtt. Jeg kaster i meg dadler som om det skulle være smågodt, noe det egentlig er...Hadde vært greit om jeg tok to-tre, men NEI! I tillegg gjerne mørk sjokolade etc etc...You know the deal. SÅ HER MÅ DET GJØRES NOE! GREP MÅ TAS! Jeg må bestemme meg for noe. Og ja jeg vet jeg har snakket om å kutte proteinbarer, men jeg syns de både metter og gjør meg fornøyd...så tror jeg kommer til å gå for det en stund. F.eks en halv etter middag. (og ja, de er sikkert ultraprosessert meg i hue og ræva, men litt går bra)

Mage:

Et problem som følger av denne overspisingen og niblingen er at magen blir ekstra oppblåst. Når jeg småspiser blir jeg BLOATED! Så det er også en god motivasjon! 

Jeg har fortsatt med faste om morgenen. Jeg trives godt med det fordi jeg sparer tid om morgenen. Magen har derimot vært like dårlig som før, så det har ikke hjulpet så mye.

Jeg har fra i går av (søndag) kuttet kraftig ned på gluten for å se om det kan ha en effekt. Vet det er mye krangel rundt det med gluten, men jeg har spist nærere lavkarbo før og hadde ikke magetrøbbel i like stor grad. Kommer til å føre en dagbok over dette frem til legebesøk.

Jeg har i lengre tid gått på jernpreparater som også har FUCKET opp magen, men nå tar jeg kun dråper. Det går greit....tror jeg?

Mistenker at småspising, brød/pasta, jernpreparater og STRESS virkelig har satt sitt preg på tarmene og at jeg må "hele" dem.

Målinger:

Jeg har gått bittelitt ned i cm rundt magen, men både liv og mage befinner seg i "oppblåst"- området, så hverken vekt eller måling rundt der er noe særlig å tro på akkurat nå. Burde være flinkere til å måle rundt lår og armer, men har vært litt MEH pga kroppen min så har ikke orket. Skjerpings skal skje!

Selvfølelse:

Har lyst å ta med dette. Jeg merket jo en del framgang når jeg starte å trene tung styrke, men så gikk jeg opp i vekt, ble oppblåst og full av vann. Jeg kjenner det tærer sånn på selvfølelsen. Og så er det så typisk min kropp. Jeg har prøvd slanking mange ganger og det som ALLTID skjer er at vekten går ned, så stopper det opp og ingenting skjer og så gir jeg opp.

Den måten jeg gjør det på nå VET jeg fungerer, MEN at det kan ta mange, mange måneder. Og det er frustrerende når man ikke får noen resultater...

I tillegg var jeg i lokalavisa her om dagen og bildene syns jeg var helt GRUSOME. Jeg er egentlig så stolt av selve saken, men bildene gjorde at jeg bare ville grave meg ned. De var først i papiravisa og så på nettsidene...og BLÆH. 

Så ja, jeg har en sårbar periode når det gjelder kropp og utseende. Og det er veldig tungt for meg. :(

Men jeg gir ikke opp!

Endret av Krella
Skrevet

Stor klem til deg :klem: Jeg vet alt om hvor kjipt det er å se på bilder av seg selv når man har lav selvfølelse. Ikke gøy! Du får bare prøve å glemme det. Gå videre, og tenk at valgene du tar nå vil hjelpe deg til en bedre følelse etter hvert.

Jeg syns i alle fall du høres så flink ut med trening og mat :duskedame:

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...