Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt inspirert til å skrive litt her inne. Deltar i sånne vektnedgangstråder, og det er så koselig, motiverende og folk er veldig oppmuntrende. Så derfor vil jeg skrive her også. Det er noe med å få ned tanker og dele dem.

Målet mitt er først og fremst å gå ned i vekt. Tidligere var dette mest for utseendet sin skyld, men helseaspektet ved det har blitt desto viktigere. Et annet mål er å greie å holde den vekta, og det innebærer veldig mye, både når det gjelder mat og bevegelse....men under der igjen: psyken. 

Jeg sliter veldig med selvtillit og selvfølelse, og har blitt mye mer bevisst på at dette er noe jeg vil gjøre noe med. Og mye positivt har skjedd med det i det siste, men kroppsbilde og giftige tanker om kropp og vekt henger igjen. Jeg føler veldig ofte at jeg begynner på nytt og nytt og nytt...., "diet starts monday" - type. Når jeg greide å holde meg til en livstilsendring tidligere var det alltid en så god følelse å være "midt i" om noen skjønner. Så det vil jeg gjøre noe med...ha en trygghet: "Sånn gjør jeg det, og det vil fungere i det lange løp"

Jeg har litt overvekt, men ikke så utrolig mye. Er ganske høy og det gjør at vekten egentlig fordeler seg greit, men har et sterkt(!!) hatforhold til magen som alltid har stått ut...til og med i 14-årsalderen da jeg var undervektig.  Etter to barn ble ikke det noe bedre, jeg fikk DIGRE (og fine) gravidmager, noe som har satt sitt preg. 

Jeg er ganske aktiv. Jeg går til og fra jobb, og går en del på jobb. Men byttet jobb fra lærer til noe litt mer stillesittende i fjor, og det merkes litt. Jeg trener styrke hjemme og går en del turer. Får nesten alltid 10000 skritt. Dette vil jeg fortsette med. En hælspore og noen dumme knesmerter setter litt kjepper i hjulene, men dette er på bedringens vei.

Planen min fremover er å holde meg til vedlikeholdskaloriene mine i noen uker, for å øve på å ikke overspise i helgene. Mat er synonymt med KOS for min del...og for all del, kos er lov, men her må noen viktige, grunnleggende egenskaper læres.

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg i første omgang ønsker å gå ned til normal bmi. Jeg ser for meg at det er et fint første mål. Et mål jeg tenker at jeg kan bruke litt tid på. Det er rundt 8 kg ned for meg. 

Jeg har også noen andre mål som har med psyken å gjøre. Jeg har nemlig noen vaner som akkurat nå IKKE er bra for meg, og en av disse er at jeg veier meg selv hver dag, og gjerne flere ganger om dagen. Dette er egentlig kun destruktivt for meg og ikke nødvendig i det hele tatt. Derfor er et mål å bare veie meg enten fredag eller lørdag. Og se litt an før jeg veier meg om jeg faktisk er klar psykisk. Selv om jeg ikke tenker sånn bevisst er det noe underbevisst i meg som sier at vekt = verdi. Og det er tullete!

Skrevet (endret)

Jeg veide meg i dag, og det var noen hundre gram ned fra sist. Jeg har også greidd å ikke veie meg de to dagene før den dagen jeg hadde bestemt meg for. Merker det er en inngrodd vane som går på automatikk. 🙈

Vekt:

26.juli 2025: 82,8 

Endret av Krella
Skrevet

Kjenner meg igjen i det at det er vanskelig å riste av seg vekt=verdi. Jobbe fortsatt med saken..

• Hjerte 1
Skrevet

Helga gikk veldig bra. Jeg telte kalorier til vedlikehold og fikk "plass" til god mat og litt snacks. Det føltes bra, men drakk et glass vin altfor seint på natta og snacksen ble også inntatt veldig seint. Tror det gikk utover søvnen for søndagen var jeg helt fullstendig ødelagt og garminklokka viste at jeg hadde stressa hele natta. Det er ikke alltid jeg får sånne reaksjoner, men mulig det var kombinasjon av flere ting...pms, varme, stress....etc. 

En ting jeg vil lære meg etterhvert er porsjonsstørrelser og det å slippe å telle kalorier. Jeg er ikke så veldig god på det, så dette er en fin ting å øve på. Kaloritelling og veiing er noe jeg i framtiden helst vil slippe å gjøre hele tiden. Jeg har et ekstremt kontrollbehov, så dette kan bli veldig vanskelig. 

Jeg merker at hjernen min automatisk vil gå og veie meg hver morgen, men jeg syns faktisk det er utrolig deilig å slippe det hver dag. 

Skrevet (endret)

Det godt at man får til moderasjon! Men ja, jeg tør nesten ikke å røre alkohol lenger for det kan virkelig ødelegge nattesøvn osv.

Jeg takler ikke kaloritelling i lengden så har laget meg en mental modell om hvilke valg jeg bør ta ved hvert måltid. Er ikke helt i mål enda, og kjenner jeg kan bli litt vel opphengt i at f.eks. hver måltid må ha mer en 20 gram protein. Men det går seg til. Lærer litt mer for hver måned som går. 

Endret av 123qwe
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
123qwe skrev (9 timer siden):

Det godt at man får til moderasjon! Men ja, jeg tør nesten ikke å røre alkohol lenger for det kan virkelig ødelegge nattesøvn osv.

Jeg takler ikke kaloritelling i lengden så har laget meg en mental modell om hvilke valg jeg bør ta ved hvert måltid. Er ikke helt i mål enda, og kjenner jeg kan bli litt vel opphengt i at f.eks. hver måltid må ha mer en 20 gram protein. Men det går seg til. Lærer litt mer for hver måned som går. 

Ja, det er sånn jeg vil ha det også. Og jeg tror det er fullt mulig. :)  Men det krever litt omstilling. Akkurat nå føles det litt utrygt.

Og det med alkohol...ja....burde helt klart begrenses veldig. 

Endret av Krella
Skrevet

Noterer meg i dag at jeg muligens blir litt "rar" når jeg spiser for mye raske karbohydrater. Pleier stort sett å holde meg unna f.eks pasta, ris og brød, men nå i "ferien" (jeg jobber, men ungene har fri) har jeg spist det nå og da. Greit å notere seg dette.

I går spiste jeg litt pasta til middag og i dag hadde jeg litt pasta i en salat til lunsj. Nå etterpå føler jeg meg trett og susete.

Hmm...🤔

Skrevet

Æsj, det er virkelig lenge siden jeg hadde en så intens pms som nå. Jeg føler meg så oppblåst og stinn, og humøret går opp og ned. Irritabel som få og TRØTT! 

Det går fremdeles greit å ligge i vedlikehold, men kjenner også at jeg er veldig spent på vekten på fredag. Jeg er sikker på at jeg veier litt mer nå. Men det er vel naturlig med tanke på pms etc. Hadde en skikkelig nedtur da jeg skulle prøve på hvilke klær å pakke til helgen, syns alt var feil på. Altså...det er nok til å knekke min selvtillitt. Akkurat nå gleder jeg meg litt til å skulle ligge i underskudd, selv om det blir slitsomt. Men det blir ihvertfall vedlikehold hele neste uke på grunn av ferie. Så blir det underskudd i noen uker. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg litt ferie og har vært på "husmortur" til venninne og mamma/pappa. Det inkluderte metalfestival,spise ute,take out,kake,nattkebab,potetgull og for mye alkohol. Følte meg som en oppblåst søppelsekk når jeg kom hjem. Tviler litt på om jeg er klar for å gå på vekta lørdags morgen. Neste uke blir kaloriunderskudd. Mitt vedlikehold er rundt 1850 i stillesittende tilstand,så tenker å gå ned til 1500. Gjør det enkelt ved å kutte ut frokost og kvelds. Lørdagen blir min store "test". Men jeg vil gjerne prøve å ha likt inntak som de andre dagene. 

Skrevet

De to første dagene i kaloriunderskuddet har gått fint. Eller 1,5 dag. Mye går på tanken og lysten på mat, mer enn sulten. Jobber med disse tankene daglig. Kroppen min ville allerede på dag 1 kvitte seg med mye overflødig vann, så i natt var jeg på do minst 5 ganger. Litt upraktisk da jeg er megatrøtt i dag.

Hellers så skal jeg på treningssenter og trene styrke for første gang på mange år. Har trent hjemme jevnlig, men trenger en forandring og litt utfordring. Dette blir bra!

Skrevet

Denne uka har jeg trent to ganger på styrkerom. Det har vært så digg og jeg er så glad for å være i gang. Målet er å ha to faste økter i uka og øke til tre etter hvert. Mulig det blir tre helt med en gang siden jeg er en utålmodig sjel som er veldig gira. Jeg veide meg sist uke, men orka ikke å dele det. Jeg er frustrert over evnen kroppen min har til å samle vann, og evnen hjernen min har til å overtenke, så bare det å "ignorere" den veiingen var god trening for meg.

I dag er 5 dag med kaloriunderskudd, det har gått helt fint hele uka. Jeg tenker å holde på til sånn tirsdag neste uke og så kikke inn i vedlikehold. Etterhvert tenker jeg å knote litt mer med proteiner, noe renere mat, men er fornøyd med kostholdet mitt slik det har vært nå denne uka. 

Jeg har funnet ut at mitt hovedproblem i livet er overtenking og bekymring, og dette dreier seg innimellom om mat, kropp og vekt. Dette er nå tatt litt tak i, og jeg merker allerede at livet liksom er på veg videre... Kort sagt: bekymringer, tanker og følelser kommer, men man kan bare "la de ligge der" i bakgrunnen og murre, annerkjenne dem, men likevel gjøre som man hadde tenkt...Høres veldig enkelt ut, det er det IKKE! ;) 

• Hjerte 1
Skrevet

Min erfaring på denne reisen er at det mentale aspektet er veldig viktig i en livsstilsendring. Og det skjer ikke over natta, og det er ikke enkelt. Men det høres ut som du er på en god flyt nå! Det er litt spennende også, synes jeg, å behandle seg selv som et slags eksperiment, og lære hvordan kroppen fungerer med ulik mat, trening osv. Det høres ut som du har en reflektert tilnærming til prosjektet ditt! 

God helg :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er så godt å komme igang med trening etter opphold. Jeg har ofte litt dørstokkmil hvis det har vært lenge siden sist, men når man er ferdig med første økta så er det så digg!

Er enig med @Janeidet om at det er så mye mentalt med vektnedgang. For min del så går den endringen sakte, men gjør litt progresjon hver måned. Går litt opp og ned med livet.

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for at dere kikker innom og skriver @Janeidet og @123qwe. Jeg er så enig med det dere begge kommenterer. Jeg opplever at når jeg greier å tenke på det som et eksperiment eller et prosjekt som du sier @Janeidet, så blir holdningen min og følelsene knytta til det bedre/sunnere. 

Og ja, dørstokkmila har vært høg for min del. Jeg sliter litt med angst og da kan det å se for seg å trene der det kan være andre folk være ganske skummelt. Så langt har det enten vært tomt eller et par andre der, og det går fint med et headset på huet. Angsten for slikt blir også mindre jo mindre oppmerksomhet jeg gir den. 💪 I tillegg er det GRATIS når man er ansatt i kommunen (=meg), så det blir nesten litt teit å ikke benytte seg av det.

Jeg har også begynt å tenke at det jeg driver med er en slags "body recomposition". Jeg bytter ut fett med muskler (forhåpentligvis) og i tillegg prøver jeg å ligge i et underskudd for å framskynde fett-tap. Jeg syns det er en mer positiv måte å tenke på. I tillegg vet jeg at jeg trenger muskler for å holde meg frisk, rask og unngå skader. Jeg vet også at jeg i en alder av 43 mister muskelmasse raskere enn tidligere og det er beinskjørhet i familien.

Jeg gjorde en slik "recomp" da jeg var mellom 27-29 og det gikk veldig greit uten telling av kalorier, kun fokus på mindre karbs og mer protein. Nå må jeg ha litt mer kontroll på mengdene, og jeg har IKKE alderen til hjelp(husker jeg kunne spise helt ubegrensa med mat lørdager PLUSS feste nesten hver helg) Føler meg likevel veldig positiv nå. ❤️

Skrevet

Hei Krella 👋
Så flott at du startet med dagbok i sommer og er godt i gang nå på din reise. Jeg har funnet mye glede i å ha dagbok her inne, det både motiverer, er utrolig godt å ha et sted å skrive av seg, samtidig som det har vært kjekt å se tilbake på ting også etter litt tid.

Jeg har full forståelse for at det er mye psykisk vanskelig bak alt dette med kropp og mat. Så og si alle som har problemer med vekt har vel noen mentale issues!? Så det er virkelig lurt å gå litt ordentlig inn i det, for å klare å kunne finne en varig idealvekt. For meg hjalp det veldig å høre på podcasten Ditt beste deg. Jeg startet rett og slett på ep.1 da jeg begynte å gå kveldsturer, og tok til meg så mye der. Det var så mye jeg kjente meg igjen i! Og da kunne jeg lære noen gode verktøy til å behandle dette med kroppsbilde og alt bedre. Så vil anbefale å gi den en sjanse :nikke:

Jeg har riktignok aldri veid meg hver dag, men jeg har vært helt nazi på å veie meg hver uke. Veide meg vel hver mandag i 20 år eller noe!? Så ikke rart at det blir helt automatikk i at man gjør det... men da jeg begynte min livsstilsendring så måtte jeg legge om flere vaner, inkludert dét. For det første endret jeg ukedag. Selv om mandag er ukas første dag og en "bra start" sånn sett, så er jo medvirker ofte de siste par dagene rett før veiing en del. Så det var unødvendig stress for psyken min, og jeg byttet til fredag. Jeg måtte også gå inn i meg selv og innse at jeg ikke MÅ veie meg hver uke, hvis jeg kjenner veldig på kroppen og ingenting godt vil komme ut av det. Om jeg har vært på en lønningspils en torsdag, fest eller annet så blir jo tallet på fredag noe kjipt. Jeg skader jo bare meg selv ved å bli i dårlig humør før helgen av det. Samme med PMS. Den uke jeg forventer eller har mensen så er også vekten koko. Det er ikke representativt! Så jeg måtte virkelig legge av meg den trangen til å veie meg på det intervallet jeg hadde før. Kjenne mer på kroppen og hva den sier... Så det er jo kjempebra at du også er litt på vei ut av det :klem: Et tips kan jo være at du flytter badvekten? Etter du har veid deg så legg den øverst i et klesskap på rommet eller noe? Da står den ikke og lyser på badgulvet neste dag liksom... litt mer tiltak å gå å hente den.

Sorry at det ble en hel avhandling dette altså! Men ja, ville bare si at jeg gleder meg til å følge deg videre :blomst:

• Hjerte 1
Skrevet

@Amatariel Tusen takk for fint svar. :) Jeg har de siste ukene øvd meg på å ikke gå ned i negative tankespiraler, og det har snudd litt hvordan jeg tenker på dette "prosjektet" med kropp/helse jeg har. Og det å nettopp tenke på det som et prosjekt,en prosess, eller et eksperiment er en fin måte for meg å "behandle" det på i hjernen. Det er liksom noe jeg gjør med kroppen min, ikke med "MEG". Men det er ikke lett likevel, ser man seg litt i speilet i sidesynet, eller ser på et uflaterende bilde kan disse tankespiralene komme...

Jeg syns også det hjelper å ha en rutine i bunnen. Den rutinen kan alltids forandres og skrus til på ulike måter, men det er en trygghet. Min rutine per nå er 3 økter styrke i uka, kontroll på kalorier, gå til og fra jobb,10000 skritt hver dag. Kommer også til å ha mer fokus på at jeg skal bygge muskler og miste fett, enn selve vekta. Litt usikker på om jeg skal måle med målebånd, kanskje etterhvert. Jeg vet jeg vil merke det på klærne etter en stund. Denne rutinen er "ny", det vil si...jeg har trent hjemme de siste årene, men føler nå for å utfordre meg mer, så går per nå på styrkerom. :) 

Jeg har hørt litt på "ditt beste jeg" - podcasten, skal definitivt høre videre! :)

Skrevet

Altså! Kroppen min responderer veldig bra på å trene og bevege seg mer. Føler jeg har mer energi og er liksom litt gladere til sinns. Har hverken målt eller veid meg i det siste. Tenkte å gjøre det lørdags morgen. Hellers har jeg akkurat nå landet på å heller gå for et lite underskudd kalorimessig, type 300 kcal, enn å veksle mellom vedlikehold og stort underskudd. Det er fordi jeg responderer ekstremt dårlig på å ligge i et sterkt underskudd, da blir jeg helt obsessed over mat og slapp.  Akkurat nå er fokuset mitt ikke vektnedgang, men å bygge muskler og miste fett. Jeg kan ikke sulte meg når jeg skal få muskler. Jeg tror jeg har funnet min "oppskrift" og det føles så godt å ha en god rutine. Og så blir jeg tryggere og tryggere på styrkerommet også, selv om det ikke alltid går min vei. Jeg klarer så vidt å løfte stanga som veier 20 kg f.eks. :P 

Skrevet

Det er kjempebra Krella! :duskedame: Til syvende og sist så er alt som teller nettopp det at man har mer energi og føler seg glad :klem: Høres virkelig ut som du er på en god sti. Fortsett på den!

• Hjerte 1
Skrevet
Amatariel skrev (48 minutter siden):

Det er kjempebra Krella! :duskedame: Til syvende og sist så er alt som teller nettopp det at man har mer energi og føler seg glad :klem: Høres virkelig ut som du er på en god sti. Fortsett på den!

Ja! Det føles så bra, tror jeg har funnet "min" vei! Helt herlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...