AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Jeg og mannen er gift på tredje året, og frem til vi kjøpte dette huset har jeg vært sikker på at han er drømmemannen. Vi har altså kjøpt et oppussingsprosjekt, og nå viser det seg at alt han har gitt uttrykk for å kunne om oppussing ikke stemmer. Han har ti tommeltotter, og virker helt blottet for logisk sans. Jeg var tydelig på at jeg har null erfaring, utenom maling, mens han har fremstilt det som at han har vært veldig deltakende i både foreldrenes og brorens tidligere totalrenoveringer, og at vi kunne forvente mye hjelp i retur. Nå er jeg gravid, og dette huset tærer på. Vi har økonomi til å sette bort noe jobb (bad/vaskerom), men mannen vil «klare selv», fordi pengene da kanskje rekker til nytt kjøkken i tillegg. Etter å ha sett sluttresultatet av kjellerstua (revet en vegg, lagt nye vegger, tak og gulv. Taket og veggene er skikkelig dårlig sparklet, og gulvet har knirk) har jeg veldig lite lyst til dette. Mannen mener det er bortkastede penger, jeg mener våtrom er kjempeviktig at blir riktig, og det viktigste rommet når et barn er på vei. Kort oppsummert: Vi blir ikke enig, og det skaper mye dårlig stemning. Jeg har ikke lyst til å stille noe ultimatum, men det føles uaktuelt å gå med på at han skal pusse opp badet, i tillegg føler jeg meg veldig lurt inn i dette huset. Vi kom fra noe som var forholdsvis nytt, og som hadde passet familielivet i flere år til, så føler at hele prosessen er veldig stressende for meg. Noen som har gode råd til hvordan jeg skal gå frem? Anonymkode: 8d6d1...d50 7
Brunello Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Det er bare å sende inn søknad til Sinnasnekker’n først som sist. 14 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg og mannen er gift på tredje året, og frem til vi kjøpte dette huset har jeg vært sikker på at han er drømmemannen. Vi har altså kjøpt et oppussingsprosjekt, og nå viser det seg at alt han har gitt uttrykk for å kunne om oppussing ikke stemmer. Han har ti tommeltotter, og virker helt blottet for logisk sans. Jeg var tydelig på at jeg har null erfaring, utenom maling, mens han har fremstilt det som at han har vært veldig deltakende i både foreldrenes og brorens tidligere totalrenoveringer, og at vi kunne forvente mye hjelp i retur. Nå er jeg gravid, og dette huset tærer på. Vi har økonomi til å sette bort noe jobb (bad/vaskerom), men mannen vil «klare selv», fordi pengene da kanskje rekker til nytt kjøkken i tillegg. Etter å ha sett sluttresultatet av kjellerstua (revet en vegg, lagt nye vegger, tak og gulv. Taket og veggene er skikkelig dårlig sparklet, og gulvet har knirk) har jeg veldig lite lyst til dette. Mannen mener det er bortkastede penger, jeg mener våtrom er kjempeviktig at blir riktig, og det viktigste rommet når et barn er på vei. Kort oppsummert: Vi blir ikke enig, og det skaper mye dårlig stemning. Jeg har ikke lyst til å stille noe ultimatum, men det føles uaktuelt å gå med på at han skal pusse opp badet, i tillegg føler jeg meg veldig lurt inn i dette huset. Vi kom fra noe som var forholdsvis nytt, og som hadde passet familielivet i flere år til, så føler at hele prosessen er veldig stressende for meg. Noen som har gode råd til hvordan jeg skal gå frem? Anonymkode: 8d6d1...d50 Snakk ordentlig sammen for alt går rett vest… sånn du beskriver det burde han absolutt ikke begynne med noe våtrom på egen hånd! Dere kommer også til å få problemer med verdistigning og eventuelt salg av bolig senere hvis våtrommene ikke er dokumentert og godkjent. Anonymkode: 5ab6a...15d 7 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Det finnes regler for våtrom som må følges, hvis ikke får dere ingenting på forsikring eller lignende når det går til helvete. Så uansett hvor mye din mann synes det er bortkasta penger, spiller det fuck all. Anonymkode: ecf90...b99 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli Våtrom er viktig at blir gjort riktig ja! Om fyren ikke klarer å sparkle engang og har null logisk sans så hadde han aldri i livet fått gå løs på et bad. Der er det ikke bare estetikken heller det går på når han henger flisene skjeivt og fucker opp fugene, men dere kan også få fuktskader og det som verre er - som dere ikke får på forsikringen siden dere har fucket det opp selv. Med profesjonelle så har dere mange års garanti på alt, og er dekket av forsikringen. Så, hvis økonomisk argumentasjon hjelper: Når han med ti tommeltotter gjør det selv, så kan det fort koste mye mer enn det smaker. Og ikke bare får dere forsikring, garantier og et pent bad når dere betaler for profesjonelle, men dere får dokumentasjon som er verdt pengene mtp videresalg. Jeg hadde aldri kjøpt et hus med bad uten dokumentasjon, da hadde jeg sett på det som bad som må totalrenoveres. Så å gjøre det selv er å dra ned verdien av huset, dere får ikke igjen en eneste krone av de pengene dere tross alt bruker på det selv når dere gjør alt selv. Folk tåler at det er dårlig sparklet her og der selv om det ikke er spesielt innbydende heller, men et dårlig laget bad uten dokumentasjon får de fleste til å snu i døra og ikke tørre å kjøpe. Jeg hadde lagt ned veto på dette. Han må også tenke på at han betaler for at dere skal ha et godt forhold nå, for at du skal være mindre stressa, for at oppussingen ikke bare skal være et hælvete men også litt lystbetont. Happy wife, happy life, sa de på 90-tallet. Det er jo litt teit men det er litt sant også. Jeg tror han ikke bare er talentløs, men også litt slurvete, synes ting er greit nok selv om de er skeive og stygge. Du har høyere standarder. Han må investere disse pengene i et forhold i harmoni nå. Tenke på sin gravide kone. Ikke bare på egne innbilte handyman-evner og kroner spart. Anonymkode: ae9a0...a72 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli TS her. Takk for gode innspill. Forsøkte å ta opp det med forsikringen til frokosten i dag, men tror helt ærlig at han ble litt butt hurt av at jeg ikke har trua på at han skal få det til godt nok for «det er bare å ta gode nok bilder underveis». Forsøkte å si noe om hvor mye stress dette skaper, og at jeg er bekymret for baby, men da gikk han bare. Ikke snakket til meg siden da. Anonymkode: 8d6d1...d50 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): TS her. Takk for gode innspill. Forsøkte å ta opp det med forsikringen til frokosten i dag, men tror helt ærlig at han ble litt butt hurt av at jeg ikke har trua på at han skal få det til godt nok for «det er bare å ta gode nok bilder underveis». Forsøkte å si noe om hvor mye stress dette skaper, og at jeg er bekymret for baby, men da gikk han bare. Ikke snakket til meg siden da. Anonymkode: 8d6d1...d50 Du må finne noe dokumentasjon som viser at våtrom skal gjøres av godkjente fagfolk. Ellers blir det ikke godkjent, uansett hvor gode bilder han tar. Hva om bildene feks viser at han har gjort feil? Også må du si at "dette går jeg ikke med på" og bare tåle at han er sint en stund. Anonymkode: 445eb...8cc 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli Dere frigjør også tid til å renovere ting dere kan gjøre noe med. Jeg står på terskelen til å pusse opp bad, kommer til å rive ned selv, men sette bort oppbyggingen. Nettopp pga det andre snakker om, viktig med dokumentasjon på bad/våtrom og elektrisk installasjon. Anonymkode: a9de6...7ca 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS her. Takk for gode innspill. Forsøkte å ta opp det med forsikringen til frokosten i dag, men tror helt ærlig at han ble litt butt hurt av at jeg ikke har trua på at han skal få det til godt nok for «det er bare å ta gode nok bilder underveis». Forsøkte å si noe om hvor mye stress dette skaper, og at jeg er bekymret for baby, men da gikk han bare. Ikke snakket til meg siden da. Anonymkode: 8d6d1...d50 Reagerer mer på denne atferden og "dumskapen" enn at han har løyet på seg noen ferdigheter... Jeg hadde ikke orket å leve med noen som ikke 1) hørte på gode argumenter, 2) hadde grunnleggende kunnskap om normer og krav, 3) drev silent treatment. Anonymkode: c79c1...49a 7 1 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli Du eier halve huset antar jeg, så da kan han ikke overkjøre deg. Jeg hadde sagt at våtrom og elektrisk og rørarbeid skal bygges av fagfolk. Kanskje vinduer også. Tørre rom og kjøkkeninnredning kan vi ta selv, det sparer vi mye penger på. Så latt ham være sur og ventet på at det gikk over. Han kan jo ta riving før bygging, det vil også spare penger. Han vil jo lære underveis. Problemet synes å være at standarden han legger seg på er for lav. Han synes det er godt nok, andre ser slurv og inkompetanse. Anonymkode: 8c1e9...22d 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Oi… Selg og dra nå før babyen kommer. Anonymkode: 6ee2e...126 6
Carrot Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Takk for gode innspill. Forsøkte å ta opp det med forsikringen til frokosten i dag, men tror helt ærlig at han ble litt butt hurt av at jeg ikke har trua på at han skal få det til godt nok for «det er bare å ta gode nok bilder underveis». Forsøkte å si noe om hvor mye stress dette skaper, og at jeg er bekymret for baby, men da gikk han bare. Ikke snakket til meg siden da. Anonymkode: 8d6d1...d50 det er det jo ikke da det er krav på utførelse av våtrom (Byggteknisk forskrift (TEK17) og våtromsnormen) han må dra hodet utav egen bak her altså.. sorry, men du får sette ned foten først som sist. Noe annet nytter ikke. Si at dette handler om fremtiden deres, ikke om hans følelser. Endret 25. juli av Carrot 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her. Takk for gode innspill. Forsøkte å ta opp det med forsikringen til frokosten i dag, men tror helt ærlig at han ble litt butt hurt av at jeg ikke har trua på at han skal få det til godt nok for «det er bare å ta gode nok bilder underveis». Forsøkte å si noe om hvor mye stress dette skaper, og at jeg er bekymret for baby, men da gikk han bare. Ikke snakket til meg siden da. Anonymkode: 8d6d1...d50 Dette er ikke århundrets tips for å redde forholdet, det vil bare gjøre han mer butt hurt - men jeg kunne funnet på å peke på knirken i gulvet og alle feilene og manglene på det som allerede er gjort og spurt synes du dette er godt nok? Pekt på at vi har forskjellige standarder. Sagt at jeg vil ha et perfekt bad, jeg vil ikke sitte og glo på sprekker og skjevheter som irriterer hver gang jeg går på do. Å sparkle og legge gulv i en kjellerstue er jo barnemat i forhold til et bad, om han ikke mestrer det som enhver nybegynner kan klare så burde han ikke gå løs på oppussing for viderekomne. Nå mener jeg ikke du skal knuse hele egoet og motivasjonen hans da, dette er jo ikke akkurat noe som hjelper på å få han i bedre humør! Men det om han er fornøyd med tidligere utført arbeid er jo et betimelig spørsmål - og det kan kanskje stilles på en måte hvor han kanskje også skjønner greia? Men det som er med folk som har lavere standarder, er at de ofte ikke ser det selv. Det er jo ofte det krangel om husarbeid dreier seg om, ene personen ser ikke støvet og ser ikke vitsen og synes det ser topp ut, mens den andre synes det ser skittent ut. Jeg tror ikke det går an å vinne en diskusjon, jeg tror som sagt du må legge ned veto. Eller et kompromiss. Hvis vi bruker profesjonelle til badet, så kan vi *sett inn et eller annet han vil som du har vært mot men kan gi deg på*. Og spill på gravid-kortet, og baby. Anonymkode: ae9a0...a72 7 1
Rebecca30 Skrevet 25. juli #14 Skrevet 25. juli Si tydelig at badet må tas av fagfolk. Det er ikke noe å diskutere når du er gravid og det handler om sikkerhet og helse. Fortell ham rett ut at du føler deg lurt og at han ga inntrykk av å kunne mer enn han faktisk kan, og det har konsekvenser. Ikke skru deg ned for å være snill, men stå støtt i det. Lag en konkret liste sammen over hva som må gjøres, hva som kan settes bort, og hva han faktisk klarer. Ikke la stolthet styre planene deres. 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli Er en grunn til at håndtverkere bare rister på hodet av folk som skal totalrenovere med barn på vei. Er ofte de husene legges ut til salgs etterpå fordi forholdene ryker. Anonymkode: 450c1...6c6 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli #16 Skrevet 25. juli TS igjen. Veldig mye gode råd og innspill, takker så mye. Vi har familie i nærheten, som vi kan bo hos i perioder, så akkurat oppussing og baby har ikke bekymret meg, er mest hvordan oppussingen skal foregå. Jeg satt hardt mot hardt nå i ettermiddag, og har dratt hjem til foreldrene mine for helga. Han fikk en monolog om hva han risikerer ved å oppføre seg som han gjør, og sa at han fikk tenke seg grundig om til søndag. Så får vi se da, om noe gikk inn. Anonymkode: 8d6d1...d50 4 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #17 Skrevet 25. juli 6 hours ago, AnonymBruker said: Oi… Selg og dra nå før babyen kommer. Anonymkode: 6ee2e...126 Dette. Anonymkode: 89395...306
AnonymBruker Skrevet 25. juli #18 Skrevet 25. juli Sett oppussingen på pause. Bruk i stedet pengene på samlivsterapi. Før barnet kommer! Blir han ikke medi terapi så har han med det valgt å avslutte forholdet. Da bør du flytte ut før fødsel for å sikre deg og barnet bedre rettigheter. Anonymkode: fcb54...a8e 2
Serafin Skrevet 25. juli #19 Skrevet 25. juli (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg og mannen er gift på tredje året, og frem til vi kjøpte dette huset har jeg vært sikker på at han er drømmemannen. Vi har altså kjøpt et oppussingsprosjekt, og nå viser det seg at alt han har gitt uttrykk for å kunne om oppussing ikke stemmer. Han har ti tommeltotter, og virker helt blottet for logisk sans. Jeg var tydelig på at jeg har null erfaring, utenom maling, mens han har fremstilt det som at han har vært veldig deltakende i både foreldrenes og brorens tidligere totalrenoveringer, og at vi kunne forvente mye hjelp i retur. Nå er jeg gravid, og dette huset tærer på. Vi har økonomi til å sette bort noe jobb (bad/vaskerom), men mannen vil «klare selv», fordi pengene da kanskje rekker til nytt kjøkken i tillegg. Etter å ha sett sluttresultatet av kjellerstua (revet en vegg, lagt nye vegger, tak og gulv. Taket og veggene er skikkelig dårlig sparklet, og gulvet har knirk) har jeg veldig lite lyst til dette. Mannen mener det er bortkastede penger, jeg mener våtrom er kjempeviktig at blir riktig, og det viktigste rommet når et barn er på vei. Kort oppsummert: Vi blir ikke enig, og det skaper mye dårlig stemning. Jeg har ikke lyst til å stille noe ultimatum, men det føles uaktuelt å gå med på at han skal pusse opp badet, i tillegg føler jeg meg veldig lurt inn i dette huset. Vi kom fra noe som var forholdsvis nytt, og som hadde passet familielivet i flere år til, så føler at hele prosessen er veldig stressende for meg. Noen som har gode råd til hvordan jeg skal gå frem? Anonymkode: 8d6d1...d50 Sånn som dette holder på, vil dere i fremtiden trenge hjelp av profesjonelle håndverkere, samlivsterapeut og muligens en advokat til å håndtere en skilsmisseprosess. Endret 25. juli av Serafin
AnonymBruker Skrevet 25. juli #20 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du må finne noe dokumentasjon som viser at våtrom skal gjøres av godkjente fagfolk. Ellers blir det ikke godkjent, uansett hvor gode bilder han tar. Hva om bildene feks viser at han har gjort feil? Også må du si at "dette går jeg ikke med på" og bare tåle at han er sint en stund. Anonymkode: 445eb...8cc Dette er helt feil. Anonymkode: 816f4...fbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå