AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Har en gutt på 16 som spiller håndball og har smerter i hælene. Han har så vondt at han har droppet trening og kamper i 2 måneder. Var hos fysioterapeut i dag. Vi trodde at han kanskje har betennelse i hælene. Det trodde ikke fysioterapeut. Grunnen er at det varierer hvilken hæl som gjør vondt. Han sjekket ryggen og fant yt at han er veldig stiv og har veldig stramme nervebånd i ryggen og nedover beina. Så fikk noen øvelser for å rette opp i det. Noen med erfaring med dette? Bør vi kontakte ny fysioterapeut eller kan kan ha rett? Anonymkode: cf848...8fb
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Enten faker gutten vondt fordi han hater håndball. Presset av dere foreldre. Eller så er det reelt og da har nok fysioterapeut helt rett. Kan også være verdt å se hva slags sko han bruker i det sivile liv. Har de god oppbygging og såler eller er det converse eller andre flate sko? Anonymkode: f4b88...b73
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten faker gutten vondt fordi han hater håndball. Presset av dere foreldre. Eller så er det reelt og da har nok fysioterapeut helt rett. Kan også være verdt å se hva slags sko han bruker i det sivile liv. Har de god oppbygging og såler eller er det converse eller andre flate sko? Anonymkode: f4b88...b73 Han liker håndball og er trist når han ikke kan spille. Han er i hallen og ser på de andre Anonymkode: cf848...8fb
La Luna Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli https://www.skadefri.no/kroppsdeler/skadefri-ankel/severs/
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli La Luna skrev (20 minutter siden): https://www.skadefri.no/kroppsdeler/skadefri-ankel/severs/ Tror ikke det er det. Fysioterapeut sa at det er ikke farlig om han spiller håndball selv om det er smertefullt Anonymkode: cf848...8fb
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en gutt på 16 som spiller håndball og har smerter i hælene. Han har så vondt at han har droppet trening og kamper i 2 måneder. Var hos fysioterapeut i dag. Vi trodde at han kanskje har betennelse i hælene. Det trodde ikke fysioterapeut. Grunnen er at det varierer hvilken hæl som gjør vondt. Han sjekket ryggen og fant yt at han er veldig stiv og har veldig stramme nervebånd i ryggen og nedover beina. Så fikk noen øvelser for å rette opp i det. Noen med erfaring med dette? Bør vi kontakte ny fysioterapeut eller kan kan ha rett? Anonymkode: cf848...8fb Så med ett halvt øye nylig på en nyhetssending noe om hælsmerter og årsak husker ikke hvor… Anonymkode: c210f...98f
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli Google achilles tendonitis og achilles paratendinitt. Det kan være svært smertefullt, og bør absolutt håndteres på riktig måte. For meg tok det mange måneder å bli kvitt, selv med tøying og taping. Det var et helvete å gå, spesielt på morgenen. jeg skal ikke påstå at fysioterapeuten tar feil, men jeg anbefaler sterkt å få en second opinion, helst fra lege med erfaring fra idrettsmedisin. Anbefaler NIMI i Oslo eller tilsvarende, selv om det koster noen kroner. Ulike varianter av taping av hæl: https://de.pinterest.com/pin/449304500318748475/ Min variant så omtrent slik ut: https://de.pinterest.com/pin/1337074888126304/ Vi brukte voldsomme mengder sportstape de månedene det sto på som verst. Anonymkode: 5cf97...74a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli Stikkende hælsmerter kan være symptom på en revmatisk sykdom som heter "Spondyloartritt" (og sikkert flere andre sykdommer), så jeg ville bedt om MR på bakgrunn av de symptomene han har, og stivheten som fysioterapeuten påpeker, bare for å utelukke dette. Anonymkode: 4b27a...100 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en gutt på 16 som spiller håndball og har smerter i hælene. Han har så vondt at han har droppet trening og kamper i 2 måneder. Var hos fysioterapeut i dag. Vi trodde at han kanskje har betennelse i hælene. Det trodde ikke fysioterapeut. Grunnen er at det varierer hvilken hæl som gjør vondt. Han sjekket ryggen og fant yt at han er veldig stiv og har veldig stramme nervebånd i ryggen og nedover beina. Så fikk noen øvelser for å rette opp i det. Noen med erfaring med dette? Bør vi kontakte ny fysioterapeut eller kan kan ha rett? Anonymkode: cf848...8fb Det slet jeg også med i ungdommen.Føltes ut som om helen var knust,vondt bare jeg tok på skoa.Aner ikke til dags dato hva det var. Anonymkode: 18176...99f
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror ikke det er det. Fysioterapeut sa at det er ikke farlig om han spiller håndball selv om det er smertefullt Anonymkode: cf848...8fb Tror ikke du skal avskrive det La Luna tipser om så enkelt bare fordi én fysioterapeut hevder at junior bare kan "kjøre på" selv om det er vondt. Er det Severs eller det jeg beskrev i tidligere innlegg så gjør det bare problemet vesentlig verre, med mulighet for kronisk tilstand og lang helbredelsestid. Igjen: Få en second opinion fra lege med idrettsmedisin som spesialfelt, og eventuelt videre undersøkelser. Aleris har også dyktige folk "i stallen". Anonymkode: 5cf97...74a 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror ikke du skal avskrive det La Luna tipser om så enkelt bare fordi én fysioterapeut hevder at junior bare kan "kjøre på" selv om det er vondt. Er det Severs eller det jeg beskrev i tidligere innlegg så gjør det bare problemet vesentlig verre, med mulighet for kronisk tilstand og lang helbredelsestid. Igjen: Få en second opinion fra lege med idrettsmedisin som spesialfelt, og eventuelt videre undersøkelser. Aleris har også dyktige folk "i stallen". Anonymkode: 5cf97...74a Hva koster en time hos Aleris og idrettsmedisin? Anonymkode: cf848...8fb
AnonymBruker Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli Kan virkelig anbefale Leif Pål Kristiansen, Aleris Oslo. Anonymkode: 88a8c...c4b
AnonymBruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hva koster en time hos Aleris og idrettsmedisin? Anonymkode: cf848...8fb Det kan koste 3-5000,- for en time. Så kommer det an på hvilken forsikring dere eventuelt har da. Og hvorfor dere ikke ønsker gå via fastlege. Anonymkode: 2cfc9...1d6
AnonymBruker Skrevet 25. juli #14 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan koste 3-5000,- for en time. Så kommer det an på hvilken forsikring dere eventuelt har da. Og hvorfor dere ikke ønsker gå via fastlege. Anonymkode: 2cfc9...1d6 Kan godt dra til fastlegen, men vet ikke helt hva hun kan hjelpe med Anonymkode: cf848...8fb
AnonymBruker Skrevet 25. juli #15 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva koster en time hos Aleris og idrettsmedisin? Anonymkode: cf848...8fb Blir dessverre fort 4-5000 for en første konsultasjon, og rundt halvparten for de neste – så ja: det er mye penger. På den annen side så er ungenes helse det beste vi kan bruke penger på. Anonymkode: 5cf97...74a
AnonymBruker Skrevet 26. juli #16 Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det kan koste 3-5000,- for en time. Så kommer det an på hvilken forsikring dere eventuelt har da. Og hvorfor dere ikke ønsker gå via fastlege. Anonymkode: 2cfc9...1d6 Hvorfor skal de innom fastlege? Henvisning til fysio ble avviklet for snart 10 år siden. Anonymkode: b7e94...469
AnonymBruker Skrevet 26. juli #17 Skrevet 26. juli De fleste ungdom på mine barns håndball/fotballag som sliter med legg/ankler/hæler har alle veldig stram muskulatur og trener på samme underlag. Tåhev, trappetøying, leggstrekk mot vegg, massasje med ball, tåstrekk mm. Må jo også utelukke verre ting, men svak /stram muskulatur har gjerne forverret ting. Og innleggssåle/innleggshæl kan hjelpe til. Anonymkode: 8cf4f...55a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:31 #18 Skrevet lørdag kl 16:31 AnonymBruker skrev (På 25.7.2025 den 13.57): Kan godt dra til fastlegen, men vet ikke helt hva hun kan hjelpe med Anonymkode: cf848...8fb Tja, en henvisning til spesialist for eksempel? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor skal de innom fastlege? Henvisning til fysio ble avviklet for snart 10 år siden. Anonymkode: b7e94...469 Fordi det ikke var snakk om henvisning til en fysioterapeut, som dem allerede har vært hos, men time til en spesialist. Som man enten må ha henvisning til eller betale 3-5000,- for... Anonymkode: 2cfc9...1d6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:33 #19 Skrevet lørdag kl 18:33 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja, en henvisning til spesialist for eksempel? Fordi det ikke var snakk om henvisning til en fysioterapeut, som dem allerede har vært hos, men time til en spesialist. Som man enten må ha henvisning til eller betale 3-5000,- for... Anonymkode: 2cfc9...1d6 Hva koster det hvis man får henvisning? Anonymkode: cf848...8fb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:42 #20 Skrevet lørdag kl 18:42 Har han bøyelige ledd? Slenger dette ut i tilfelle: Jeg har dette og derfor vondt i helene. Når jeg hviler eller sover, så får ikke ankelen og sener nok støtte (ligger med føtter som en ballerina). Typisk for dette er at smertene er verst om morgningen. Hos meg er det en sene som er plaget Nå sover jeg med spesial sokker som holder foten i en mer normal posisjon og det har hjulpet mye Anonymkode: 252c7...ad2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå