AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Hei, jeg står i en vanskelig situasjon. Jeg og barnefar har gjort det slutt etter tre år med konflikt og krangler. Jeg er selvfølgelig ikke noe stolt over at vi skiller lag når det er et lite barn involvert, men det har utviklet seg til en situasjon som har blitt uholdbar. Han har løyet og manipulert meg ved flere anledninger, og mye er på grensen til psykisk vold. Nå skal vi over på en samværsavtale der barnet bor fast hos meg men har samvær med han annenhver helg. Det er høyt konfliktnivå, og jeg merker at han 1) ikke holder seg til avtaler, og 2) forsøker å bestikke barnet med feks leker og søtsaker for å vinne tid og tillit nå som bruddet er et faktum. Kommunikasjonen er mer utfordrende enn noensinne (selvfølgelig). Han drar heller ikke sin del av lasset med tanke på bading/hygiene, innkjøp av ting barnet trenger osv.. Er det gode nok grunner til at jeg som mor og hovedomsorgsperson kan få alle rettigheter og fullt samvær? Ihvertfall i overgangen med flytting? Det er jo ikke rus eller fysisk vold, men dårlige holdninger og verdier hos far som påvirker samarbeidet negativt. Og nei, han var ikke sånn før vi fikk barn. Barnet er tre år, om det spiller noen rolle... Anonymkode: fe688...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Det skal mye til for å miste foreldreansvar og samværsrett. Til og med foreldre som har utøvd vold får samvær med barna sine. Anonymkode: c4f82...377 7 3
Jadaomatte Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Bading og hygiene? Han er der to helger i måneden, hvor galt kan det bli? Det er vel du som skal handle det barnet trenger, er det ikke ? 11 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det gode nok grunner til at jeg som mor og hovedomsorgsperson kan få alle rettigheter og fullt samvær? Ihvertfall i overgangen med flytting? Det er jo ikke rus eller fysisk vold, men dårlige holdninger og verdier hos far som påvirker samarbeidet negativt. Og nei, han var ikke sånn før vi fikk barn. Barnet er tre år, om det spiller noen rolle... Anonymkode: fe688...b3a Nei, det er absolutt ikke gode nok grunner. Du får lære deg å heve deg over det hele. Anonymkode: 41cf3...4e1 12 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Jadaomatte skrev (Akkurat nå): Bading og hygiene? Han er der to helger i måneden, hvor galt kan det bli? Det er vel du som skal handle det barnet trenger, er det ikke ? Det var bare et eksempel. Han lar barnet gå rundt i en full bleie med tiss i mange timer om morgenen, pusser ikke tenner før klokka nærmer seg 12 på formiddagen, tar aldri initiativ til bading selv om jeg har foreslått faste rutiner (jeg onsdager og han på helg). Han holder seg generelt ikke til de tingene vi har blitt enige om sammen. Ofte er det jeg som foreslår, fordi vi liksom skulle være to om å dra lasset. Han sier seg enig, men gjennomfører ikke. Bare "glemmer" det. Nå i det siste har han gitt lørdagsgodt på ukedag.. og forklarer det med at han ikke orket en situasjon der barnet skriker/slår seg vrang.. Hovedpoenget i innlegget er at han 1) ødelegger for et godt samarbeid, og 2) følger ikke opp mtp barnets beste. Ts. Anonymkode: fe688...b3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå skal vi over på en samværsavtale der barnet bor fast hos meg men har samvær med han annenhver helg. Anonymkode: fe688...b3a Du vil ikke at barnet skal ha noe kontakt med far? Han skal ikke få prøve en gang? Anonymkode: 93fe3...930 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var bare et eksempel. Han lar barnet gå rundt i en full bleie med tiss i mange timer om morgenen, pusser ikke tenner før klokka nærmer seg 12 på formiddagen, tar aldri initiativ til bading selv om jeg har foreslått faste rutiner (jeg onsdager og han på helg). Han holder seg generelt ikke til de tingene vi har blitt enige om sammen. Ofte er det jeg som foreslår, fordi vi liksom skulle være to om å dra lasset. Han sier seg enig, men gjennomfører ikke. Bare "glemmer" det. Nå i det siste har han gitt lørdagsgodt på ukedag.. og forklarer det med at han ikke orket en situasjon der barnet skriker/slår seg vrang.. Hovedpoenget i innlegget er at han 1) ødelegger for et godt samarbeid, og 2) følger ikke opp mtp barnets beste. Ts. Anonymkode: fe688...b3a At far ikke gjør som du vil er ingen grunn til at han ikke skal ha samvær. Og du, når man er voksen het er det urin, ikke tiss. Anonymkode: 43d3d...a0a 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil ikke at barnet skal ha noe kontakt med far? Han skal ikke få prøve en gang? Anonymkode: 93fe3...930 Jeg er i tvil om hva som er barnets beste. Det hjelper nok at jeg kommer meg vekk og får bruke energien min på mer nyttige ting enn å irritere meg over hans udugelighet. Men når jeg ikke kan stole på at han gjør det som er best for barnet, så tviler jeg på hans evne som forelder. Han velger alltid enkleste utvei og det som gagner han. Anonymkode: fe688...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i tvil om hva som er barnets beste. Det hjelper nok at jeg kommer meg vekk og får bruke energien min på mer nyttige ting enn å irritere meg over hans udugelighet. Men når jeg ikke kan stole på at han gjør det som er best for barnet, så tviler jeg på hans evne som forelder. Han velger alltid enkleste utvei og det som gagner han. Anonymkode: fe688...b3a Gi han en mulighet uten at du er tilstede og bestemmer alt. Anonymkode: 93fe3...930 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At far ikke gjør som du vil er ingen grunn til at han ikke skal ha samvær. Og du, når man er voksen het er det urin, ikke tiss. Anonymkode: 43d3d...a0a Samarbeid og kommunikasjon, kalles det. Man må kunne forvente såpass av et voksent menneske? Jeg har bare prøvd å få hverdagen til å gå rundt. Ts. Anonymkode: fe688...b3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gi han en mulighet uten at du er tilstede og bestemmer alt. Anonymkode: 93fe3...930 Jeg har ikke bestemt alt, jeg har spurt han om hva han tenker og hvordan skal vi løse alle disse situasjonene sammen. Han sier sin mening og jeg min, og så har vi landet på noe midt imellom. Anonymkode: fe688...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var bare et eksempel. Han lar barnet gå rundt i en full bleie med tiss i mange timer om morgenen, pusser ikke tenner før klokka nærmer seg 12 på formiddagen, tar aldri initiativ til bading selv om jeg har foreslått faste rutiner (jeg onsdager og han på helg). Han holder seg generelt ikke til de tingene vi har blitt enige om sammen. Ofte er det jeg som foreslår, fordi vi liksom skulle være to om å dra lasset. Han sier seg enig, men gjennomfører ikke. Bare "glemmer" det. Nå i det siste har han gitt lørdagsgodt på ukedag.. og forklarer det med at han ikke orket en situasjon der barnet skriker/slår seg vrang.. Hovedpoenget i innlegget er at han 1) ødelegger for et godt samarbeid, og 2) følger ikke opp mtp barnets beste. Ts. Anonymkode: fe688...b3a En treåring som bruker bleie??? Anonymkode: edacc...a70 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En treåring som bruker bleie??? Anonymkode: edacc...a70 På natt ja.. helt vanlig.. Anonymkode: fe688...b3a 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke bestemt alt, jeg har spurt han om hva han tenker og hvordan skal vi løse alle disse situasjonene sammen. Han sier sin mening og jeg min, og så har vi landet på noe midt imellom. Anonymkode: fe688...b3a Vent til dere er i den faste ordningen. Ordner seg dette. Anonymkode: 93fe3...930 1 1
Hmmmmmm Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Bad ungen på fredager. Du har all min sympati, men det er ikke så mye mer du får gjort. Ofte så blir det lettere når han slipper bitterheten over tid. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En treåring som bruker bleie??? Anonymkode: edacc...a70 Bor du alene på fjellet? Det er ikke unormalt at en 3 åring bruker bleie, å hvertfall ikke på natt. Anonymkode: 0589f...14b 7
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Det er forelderen med fast bosted som skal kjøpe det barnet trenger, og så får man barnebidrag for å jevne det ut. Barn klarer seg uten bad to helger i mnd. Barn tåler også dårlig kosthold 4 dager i måneden. Dette er langt fra nok til å redusere fars rettigheter her. Anbefaler deg å heller finne dine egne strategier for å håndtere dette, og å akseptere at far er en dårligere omsorgsperson. Barnet kan allikevel sette pris på å ha kontakt med sin far. Anonymkode: ef3ef...bbf 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På natt ja.. helt vanlig.. Anonymkode: fe688...b3a Aldri hørt om faktisk, og jeg kjenner mange barn. To år så er man ferdig med bleie ved hjel av pottetrening for de som gidder det 😅 Anonymkode: edacc...a70 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli Hvorfor fikk du barn med en sånn mann? Herregud så ufattelig mange kvinner som er elendige på å velge far til barna sine Anonymkode: f48e5...f8e 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Samarbeid og kommunikasjon, kalles det. Man må kunne forvente såpass av et voksent menneske? Jeg har bare prøvd å få hverdagen til å gå rundt. Ts. Anonymkode: fe688...b3a Har en eksmann som er ganske lik. Du må heve deg over mye mer enn hva du gjør., desverre. Det beste er at du ikke forventer noen ting, og at alt han faktisk gjør blir et positivt pluss. Sånn eks: Pusser han ikke tennene før 12? Men så bra han pusser i det minste. Han bader ikke barnet? Nei men du kan dusje barnet dagen før og dagen etterpå! Holdes ikke rutiner? Heldigvis er de ikke der mer enn at det faktisk ikke ødelegger din daglige rutine noe nevneverdig. Du må lære deg å svelge 1000 kameler mer enn hva du faktisk gjør. Du får ikke 100% samvær for disse årsakene. Jeg har selv vært nødt til å bare akseptere at barnefar ikke klarer å være "far". Jo mer motstand du gjør, jo verre oppfører han seg. Det er en hersketeknikk og kontrollutøvelse i seg selv å gjøre omvendt/motsatt av hva du foreslår og ønsker. Anonymkode: eec9a...1f7 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå