Gå til innhold

Kommer hjem fra ferie, og forespørsler om siste ferie uken renner inn.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke engang pakket ut før det kommer ene etter den andre forespørsel om skal vi finne på noe, skal vi spise ute, gå tur, stranda osv. 

Koselig at jeg har venner altså, men jeg er så sliten etter ferien at jeg trenger den siste uken min i ro. Jeg har vært kjempe sosial på ferie da jeg har reist med venner (synes jeg da) . 
Jeg er nok en person som blir veldig sliten av mennesker, ser barna mine også løp opp på rommet etter vi kom hjem og vil ikke gjøre noe enn å være alene en liten stund. 
Andre rundt oss er super sosiale, 3-4 uker med masse folk rundt seg. De får nok energi av det? 
Hvordan avvise pent uten å såre noen, de vet jeg er hjemme, har fri og tilgjengelig. Min erfaring at akkurat dette er vanskelig for de som er motsatt enn meg å forstå? 

Anonymkode: 711f7...fca

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg trenger å hente meg inn igjen etter ferien, men jeg kan si fra hvis jeg får energi til å være sosial!"

Anonymkode: f2c81...336

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

"Hei, hyggelig at du spørr, men trenger rett og slett litt alenetid før hverdagen begynner på igjen".

SÅNN :)

Det er lov til å være forskjellige, og hvordan andre rundt deg er super sosial og du ikke forstår hvordan de orker det, så tenker jeg at det spørsmålet burde rettes dit :) Jeg som introvert med liten sosial omkrets forstår ikke hvordan andre klarer å ha 100 km/t på sitt hamsterhjul 24/7, men det er heller ikke noe jeg trakter etter, derav, lov til å være forskjellige :)

Anonymkode: 5ee00...ac8

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Jeg trenger å hente meg inn igjen etter ferien, men jeg kan si fra hvis jeg får energi til å være sosial!"

Anonymkode: f2c81...336

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

"Hei, hyggelig at du spørr, men trenger rett og slett litt alenetid før hverdagen begynner på igjen".

SÅNN :)

Det er lov til å være forskjellige, og hvordan andre rundt deg er super sosial og du ikke forstår hvordan de orker det, så tenker jeg at det spørsmålet burde rettes dit :) Jeg som introvert med liten sosial omkrets forstår ikke hvordan andre klarer å ha 100 km/t på sitt hamsterhjul 24/7, men det er heller ikke noe jeg trakter etter, derav, lov til å være forskjellige :)

Anonymkode: 5ee00...ac8

Ved slike svar opplever jeg at man blir ganske fornærmet, og har ikke forståelse for akkurat det. Jeg har skjønt at vi er forskjellige og andre får energi. Jeg tappes, men selv om vi er forskjellige så ønsker jeg ikke å fornærme noen. Ts

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du ikke har mulighet

Anonymkode: 6211b...a17

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved slike svar opplever jeg at man blir ganske fornærmet, og har ikke forståelse for akkurat det. Jeg har skjønt at vi er forskjellige og andre får energi. Jeg tappes, men selv om vi er forskjellige så ønsker jeg ikke å fornærme noen. Ts

Du kan ikke styre at andre velger å bli fornærmet over slike tilbakemeldinger. Det er deres problem, ikke ditt.

Anonymkode: e67ff...bcf

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hæ??? Fornærmet? Jeg har bare blitt møtt med forståelse. Men er det egentlig noe å bry seh om da, at de blir fornærmet? Thats a you problem, ville jeg tenkt. 

For meg er behovet for hvile og alenetid (alene eller med kjernefamilien) så viktig å få dekket. Det er hellig. Hvis folk blir fornærmet eller ikke forstår etter en helt adekvat forklaring, så er det ikke mer jeg kan eller orker å gjøre med den saken. 

Anonymkode: e7f2e...cb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare funnet på en unnskyldning, ikke helt iform,skal besøke svigers e.l. Har du sånne venner som jeg dessverre vet jeg kan være, så blir jeg ikke fornærmet, men kan bli litt oppgitt over noen som må slappe av en hel uke ETTER ferien. Jeg har behov for alenetid selv, men noen timer er liksom nok, og vet jeg har liten forståelse for de som alltid er slitne eller må ha flere dager å slappe av på. Jada bare døm meg, men sånn er jeg.

Anonymkode: acb10...6ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

«Takk, men har ikke anledning denne uken. Er du kanskje ledig på x eller x dato til å treffes? :)»

Jeg har enkelte veldig ekstroverte venner som har en tendens til å bli litt småfurt eller tergete om man sier ting som at man trenger å hente seg inn etter ferie osv. Da er det mye lettere å si man ikke kan, men foreslår alltid en annen tid litt frem i tid.

Anonymkode: 6ee7b...b30

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har aldri merket at venner har blitt fornærmet av sånt i voksen alder. Kanskje da vi var yngre og ikke hadde barn.

Er det lettere for deg hvis du svarer noe som at du har blitt enig med ungene om å slappe av og finne på ting med dem i den siste ferieuka? I steden for å forklare at du ikke orker eller tappes for energi. Evt legg til at du har diverse å ordne i hus/hage.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du skal trenge å late som du har andre planer. Da vil de jo aldri forstå eller respektere at du trenger tid til å hente deg inn. Jeg ville sagt det akkurat som det er, på en fin og høflig måte. Du kan ikke kontrollere deres reaksjon, men du kan gi beskjed på en fin måte. Du må sette sunne grenser for deg selv.

Anonymkode: b02e5...222

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn selv. Hadde ikke reist på to ukers ferie med venner engang, det hadde blitt for mye. Maks en langhelg. Det har vært lykkelige tider her hjemme fordi alle har vært bortreist. Nå når de kommer hjem derimot, ønsker jeg jo å se dem. Kanskje vennene dine har savnet deg. Hadde blitt litt såret av et sånt svar egentlig, eller litt trist, selv om jeg forstår veldig godt behovet for alenetid. Synnes det er bedre med en hvit løgn unnskyldning. De to første dagene kan det være lov å di at man må hvile litt, men å måtte ha en uke hvile etter ferien er liksom litt provoserende på en måte.. syns det høres litt dumt ut, særlig for folk som har jobbet eller vært hjemme med barna og ikke hatt råd til å reise. Og dette kommer fra meg som egentlig ville trengt det selv, men man sier det bare ikke høyt syns jeg 😇 

Anonymkode: d0f1d...9f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er sånn selv. Hadde ikke reist på to ukers ferie med venner engang, det hadde blitt for mye. Maks en langhelg. Det har vært lykkelige tider her hjemme fordi alle har vært bortreist. Nå når de kommer hjem derimot, ønsker jeg jo å se dem. Kanskje vennene dine har savnet deg. Hadde blitt litt såret av et sånt svar egentlig, eller litt trist, selv om jeg forstår veldig godt behovet for alenetid. Synnes det er bedre med en hvit løgn unnskyldning. De to første dagene kan det være lov å di at man må hvile litt, men å måtte ha en uke hvile etter ferien er liksom litt provoserende på en måte.. syns det høres litt dumt ut, særlig for folk som har jobbet eller vært hjemme med barna og ikke hatt råd til å reise. Og dette kommer fra meg som egentlig ville trengt det selv, men man sier det bare ikke høyt syns jeg 😇 

Anonymkode: d0f1d...9f6

Provoserende? Bedre med hvit løgn? Trist?

Dette er jo dine problemer….

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trist at dette er livet ditt.

Anonymkode: b9678...1c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 20.16):

Har ikke engang pakket ut før det kommer ene etter den andre forespørsel om skal vi finne på noe, skal vi spise ute, gå tur, stranda osv. 

Koselig at jeg har venner altså, men jeg er så sliten etter ferien at jeg trenger den siste uken min i ro. Jeg har vært kjempe sosial på ferie da jeg har reist med venner (synes jeg da) . 
Jeg er nok en person som blir veldig sliten av mennesker, ser barna mine også løp opp på rommet etter vi kom hjem og vil ikke gjøre noe enn å være alene en liten stund. 
Andre rundt oss er super sosiale, 3-4 uker med masse folk rundt seg. De får nok energi av det? 
Hvordan avvise pent uten å såre noen, de vet jeg er hjemme, har fri og tilgjengelig. Min erfaring at akkurat dette er vanskelig for de som er motsatt enn meg å forstå? 

Andre her har lyst til å havne i koma de neste årene på grunn av det motsatte.

Anonymkode: 5af84...672

AnonymBruker
Skrevet

Er man sliten så er man sliten. Si det som det er:

Jeg har veldig lyst å treffe deg snart, men akkurat nå er jeg veldig sliten. Roper ut så fort jeg har energi en dag til å treffes!

Anonymkode: 7db03...6a3

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg ts. Jeg har det samme problemet. 

Og sier man at man trenger å hente seg inn etter ferie blir de fornærmet og svarer man at man har andre planer så blir de også fornærmet fordi de ikke blir prioritert🤪

Ikke at jeg bryr meg om de blir fornærmet men det er så unødvendig. Jeg er glad i de vennene jeg har altså men det blir litt mye iblant. 

Anonymkode: d7a52...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, sier bare jeg må lade noen dager/i kveld. Det er helt ok å være introvert, jeg står helt fint i den og vennene mine vet jeg er veldig introvert sosial. Snakket om det flere ganger med venner og aldri møtt annet enn positive tilbakemeldinger. Alle er ulike. 

Anonymkode: b5914...398

AnonymBruker
Skrevet

Tipser om å ikke lyve, hvorfor skal du det? Åpenhet for ulikhet!

Anonymkode: b5914...398

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte møter du disse vennene utenom ferie? 

At de vil ta et catch up etter du har vært borte to uker, og dere vanligvis møtes fire ganger i uka, er ikke helt unaturlig. Og om de blir fornærmet av at du sier nei en liten uke, tyder jo på at de mener det har gått for lang tid. 

AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 20.41):

Det enkleste er å gi mer faen. 

Folk kan bli fornærmet, skuffet, såret om du sier nei en uke. Så la de bli fornærmet da. 

Du sier du reiser med familien. Hva sier du til barna dine? "Du må si ja til alt, du må virkelig aldri finne på å ta hensyn til deg selv, vennene dine kan bli skikkelig fornærmet om du prioriterer deg selv, så du må huske å alltid nedprioritere deg, og alltid si ja, si ja, ja ja, og uansett hvor mye du ønsker si nei, så må du si ja, ellers kan noen bli fornærmet"... 

Ett tips til deg som foreldre, er å begynne lære deg selv og barna dine, at det er lov å si nei. For noe av det jævligste du kan lære de, er at de må si ett motvillig ja i frykt for å såre noen... Hva om datter/dama til din tenåring egentlig vil si nei til sex, men en umoden kjæresten vil bli fornærmet, hva sier du? 

Folk slit fornærmet, folk blir såret, folk flest kommer over det. Kommer ikke folk over det, så får man ta en vurdering på viktigheten av relasjonen 

Anonymkode: e9e91...5e7

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...