Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dagen etter fødsel målte de blodprosenten min til 7,3. Etter fødsel har jeg slitt mye med hodepine og migrene - så mye at jeg sliter med å fungere i hverdagen. Tror hodepinen skyldes lav blodprosent. Fikk høre på sykehuset at jeg kunne kjøpe jerntabletter selv, men de sa ikke noe om dose/merke. Har noen av dere tips til hvilke jerntabletter og hvilken dose jeg kan kjøpe? Føler det haster, da jeg synes det er vanskelig å ta seg av en baby samtidig som man er så dårlig :(

Anonymkode: b7784...a04

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå på apoteket og spør der, tror du får mye bedre råd fra noen som faktisk jobber med det. Dosen står som regel på selve boksen med tilskuddet. Om du fortsatt er i tvil ville jeg bedt sykehuslege eller fastlegen om å skrive ut konkret preparat du skal ta og når og hvor mye.

Jeg fikk utskrevet Dureferon for mange år siden ved jernmangel men det finnes 100hvis av andre preparater man kan ta. Har hørt at de som er flytende er hakket bedre når det gjelder jern i alle fall, at det tas opp fortere.

Anonymkode: ffa32...273

AnonymBruker
Skrevet

Transfusjonsgrensen er 7, så ikke rart du føler deg dårlig. Hadde under 5 selv, og fikk transfusjon. Jeg brukte ferromax på 65 mg etterpå, passet på mye jernrik mat, og c-vit, ikke melk/kaffe/te med jern (hemmer opptak). Apoteket kan forresten gi deg råd, finnes sterkere jerntabletter og. 

Anonymkode: 0615b...ffe

Skrevet

Ta kontakt med legen din for å få målt blodprosent og eventuelt råd om tilskudd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Dagen etter fødsel målte de blodprosenten min til 7,3. Etter fødsel har jeg slitt mye med hodepine og migrene - så mye at jeg sliter med å fungere i hverdagen. Tror hodepinen skyldes lav blodprosent. Fikk høre på sykehuset at jeg kunne kjøpe jerntabletter selv, men de sa ikke noe om dose/merke. Har noen av dere tips til hvilke jerntabletter og hvilken dose jeg kan kjøpe? Føler det haster, da jeg synes det er vanskelig å ta seg av en baby samtidig som man er så dårlig :(

Anonymkode: b7784...a04

Sliter med jernmangel helt siden jeg fikk mensen for første gang. Pleier å ligge på 5-7. Svimmelhet er et symptom, men ikke hodepinne. Hodepinne kan være forårsaket av varmen vi opplever i disse ukene. Drikk masse vann.

Jeg tok trippel jerndose under graviditeten etter fastlegens anbefaling. Snakk med fastlegen din. Mest sannsynlig skal du starte på en vanlig dose og så justerer etter en ny blodprosentmåling, f. eks. etter en mnd.

Skrevet

Jerntilskudd øker ikke blodprosent raskt. Det er snakk om et halvt år eller noe sånt til du ser forbedring.

Ta paracet mot hodepinnen.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør får intravenøs jern, med de verdier og symptomer som du har. Booste opp jernlageret, og så kan du kanskje nøyes med høydose oral jern etter det

Anonymkode: 0bc95...e4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...