Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenk å ha sin egen hytte som man kan gjøre hva man vil på...lage det koselig, helst nær vann eller sjø. En plass for rekreasjon...men jeg får ikke mannen med på dette. Han ser bare alt som må gjøres, og ikke idyllen. Han mener vi kan leige flotte hytter så lenge vi lever....men det er ikke det samme. Har du lyst på hytte og hvorfor? Har du hytte og anbefaler det ikke? Vil gjerne høre dine tanker rundt dette :) 

Anonymkode: 06399...5f7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenk å ha sin egen hytte som man kan gjøre hva man vil på...lage det koselig, helst nær vann eller sjø. En plass for rekreasjon...men jeg får ikke mannen med på dette. Han ser bare alt som må gjøres, og ikke idyllen. Han mener vi kan leige flotte hytter så lenge vi lever....men det er ikke det samme. Har du lyst på hytte og hvorfor? Har du hytte og anbefaler det ikke? Vil gjerne høre dine tanker rundt dette :) 

Kanskje du kan snakke med han om alt som kan gjøres enklere. Altså kjøpe hytte med innlagt vann og oppvaskmaskin, om det er plen skaffer dere robotklipper osv. Da er det egentlig ikke så mye jobb. Om dere bor i hus med hage skjønner jeg han da, vi bor i leilighet og elsker å ha hytte. Men det er klart, det er litt å fikse ute og inne og den må ses til jevnlig, men det er veldig stas også, særlig med barn. Veldig trivelig å kunne ha egne ting her og ikke måtte pakke så mye

Anonymkode: ec859...bf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med mannen din.
Jeg bor «hyttelig» og har aldri skjønt hvorfor folk ikke bare har det koselig hjemme generelt.

Bor ikke ved sjøen, men har masse skog og fjell, elver og innsjøer man kan bare i. 

Bruker heller pengene mine på utenlandsreiser (ikke på sommeren!) 

Anonymkode: a9a56...bf3

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 60, og har hatt fri tilgang til min mors hytte til jeg ble 55. Da solgte vi den, til min manns store sorg 🙃. Den lå vakkert til i sjøkanten. Jeg syns det ble for mye å ta vare på. Litt helsetrøbbel, og har mer enn nok med å ta vare på stort hus og vakker hage. Og min mor var for syk til å bruke den (død nå).

Men om du er ung og sprek, liker vedlikehold, småsnekring, maling, hugging av trær, rydding av kratt, to hus som skal vaskes og ryddes osv, så kjør på 🙂

Siden mannen din ikke er så interessert i mer arbeid, så bør du kunne alt sånt selv.

Anonymkode: 513c4...97d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Det ER jo mye arbeid og vedlikehold?! Og kostnader. 

Så ja. Om man ikke synes fordelene (rekreasjonen det gir) oppveier ulempene (tiden og innsatsen og pengene man må legge inn) styrer man unna å kjøpe hytte.

Du og mannen din tenker åpenbart forskjellig angående dette. Kanskje du idylliserer for mye, og kanskje han svartmaler for mye? Hvem vet. Men greit å være realistisk.

Anonymkode: 98dd0...f38

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er mye på hytter, men vi leier. Vi vil dra til forskjellige steder, leier kun hytter med båt. Slipper alt vedlikehold, kan dra til forskjellige steder. Bryr meg null om at vi ikke har egne ting der.  Vi har hus som krever vedlikehold, ute og inne, så det er uaktuelt å ha to steder som trenger jobbing. 

Anonymkode: e654a...bb3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hytte uten innlagt vann- minimalt vedlikehold og billig da jeg stenger strømmen i perioder den ikke brukes så mye- ikke noe som kan fryse . Deilig å ha alt man trenger der slik at jeg bare kan hive med litt fersk mat og dra sponant- klør, tørrvarer , hermetikk etc og vann dunker står klare i sommerhalvåret - anbefales 

Anonymkode: fa51b...1ce

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er digg å leie hytte gjennom sommeren og så slippe alt ansvaret fra høsten av, til neste sesong.

trenger ikke tenke på vedlikehold, snømåking, strømregning, mus, dårlig samvittighet for å ikke bruke den, evt innbrudd når den er står tom, ect ect.. 

Heia leie!

Endret av SeBraHaHa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i to perioder leid hytte på åremål. Da har jeg noe "eget", samtidig som jeg slipper å tenke på alt som bør gjøres. Den ene hadde jeg i ett år, den andre hadde jeg i to år. Da fikk jeg også prøvd to ulike områder. Kanskje du kan se om du finner noe sånt?

Anonymkode: 51533...f64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en selv.

Anonymkode: 85bad...668

• Liker 1
Skrevet

Nei, har aldri ønsket meg hytte. Jeg liker å reise til ulike steder, ikke være omtrent forpliktet til å dra samme plass hver ferie. For ikke å snakke om at vi har mer enn nok med å vedlileholde hus og hage her hjemme, trenger ikke ennå mer å beise, luke, måke, vaske og reparere.

Ferie for meg er å slippe husarbeid. Jeg liker å bo på hotell e.l. og spise på restaurant. Hadde vi hatt hytte måtte jeg jo ha tilbragt feriene med å gjøre like mye husarbeid som til hverdags, og spise mat jeg/vi har laget selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kunne jeg ikke tenke meg. Jeg bor med motorvei mot hytteområde nær meg, og ser hver fredag, og hver dag før helligdager og langhelger "hyttekøen" som jeg kaller den. 

Hytte er jo hus nr to man må vedlikeholde, vaske, rydde og pusse opp. Når jeg hører folk si at de skal "på hytta i helga for å male" så får jeg grøsninger.

I tillegg har man jo betalt dyre dommer for den så man føler kanskje nesten at man "må" reise dit i langhelger og ikke kan reise så mye andre steder.

Nei, da vil jeg heller bo veldig landlig og fredelig til, og så heller ta langhelger til storbyer for å oppleve ting. Hyttelivet vil jeg ha i hverdagen.

Anonymkode: f5bc5...7bc

• Liker 2
Skrevet

Drømmer om hytte på fjellet, men det blir nok med drømmen.. 

For ja, det hadde vært så koselig, men jeg tenker litt som mannen din. I tillegg hadde jeg nok følt på mye dårlig samvittghet alle helgene vi “burde” ha brukt hytta. Hadde jeg og mannen hatt fleksible jobber så kanskje, men det er få langhelger å ta av, og fredag-søndag er ingenting når du må kjøre i minst 3 timer. 

Vi har mulighet for å leie hytter, noe som egentlig passer oss ganske fint. Da betaler vi kun for når den er i bruk og slipper den dårlige samvittigheten for å ha en hytte som “bare står der”. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er så glad i hytta våres ved sjøen . Alltid litt og gjøre. Men ikke så mye slit😅. Nå har vi leilighet med vaktmester hjemme. Så vi har ikke jobb hjemme. Ute.

Anonymkode: 90f52...494

• Liker 1
Skrevet

Så enig med mannen din, man kjøper seg bare mer arbeid og for hva? Reise til akkurat den samme plassen noen uker i året?!

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er på hytta nå. Deilig, men tenker at nå MÅ jeg få malt den, doen må rives og bygges opp på nytt, må få lagt heller rundt hytta pga. flåtten, må klippe småtrær som vokser opp overalt, brygga må fikses, grunnmuren må males, trær må hogges ned og kappes i vedstørrelse før de ramler ned på hytta, må rydde kjelleren, fikse på brønnen, male vinduene, fjerne mose fra taket, ta service på båtmotorene, fikse på stien til hytta, må rake vekk alle konglene, må få fikset pipen, må rydde i skapene og på loftet, rense takrennene, fikse det som er ødelagt med båten, legge inn sommervann, vaske kjøleskapet, rydde i vedskjulet, prate med naboen om fjerning av trær som står akkurat på grensen, fikse et vindu som ikke er helt bra, må klippe gresset, ordne trappen og fjerne maur fra boden men jeg orker ikke å begynne for det er så varmt.

Får prøve å gjøre det til neste år...

Anonymkode: 2985e...70d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte meg hytte ved sjøen alene. Liker veldig godt å ha mulighet til å reise til en "enebolig" i helgene siden jeg har leilighet i byen i hverdagen. Jeg liker å pusse opp. Og liker at barnet mitt vokser opp med og i naturen. Jeg har hytte som går på solceller og gass så jeg har ikke strømutgifter på den. Men det er klart det koster mer å drifte to hjem enn ett. 

Anonymkode: e1ee1...0fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye arbeid. Hadde du vært forberedt på å gjøre det meste av vedlikehold selv - nå og de neste 10+ årene? Tenker da alt fra beising av platting/vegger, om det kommer sopp eller eller lignende er du klar for å slipe og fikse/bytte ut treverk, passe på rørverk, dra opp og måke eller sjekke for lekkasjer ved behov, klippe plen/passe på roboten, rydde i busker og trær, passe på vinduet og tak for lekkasjer++ Og selvsagt da dra opp jevnlig i helger/ferier i stedet for å dra til utlandet så dere får valuta for pengene samt. Gjort vedlikehold. 

Om ikke du er det, så høres det ikke ut som riktig valg for deg og din mann. Tenker han må holdes litt skjermet fra vedlikeholdsarbeid som et kompromiss dersom dere vil kjøpe. Leie er et veldig fint alternativ synes jeg. 

Anonymkode: 09c5e...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en bobil med gode fasiliteter som forbrenningstoalett og King size seng. Da kan du gjøre det koselig og han kan kjøre hvor han vil 

Anonymkode: c9d93...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hytte og denne har vi eid i 25 år. Dette med vedlikehold på hytta er mer lystbetont enn hjemme, det er mer helgekos å sulle rundt med kaffekoppen eller enda bedre vinglasset og samtidig male litt. 

Vedlikehold er det uansett hvordan man ser på det, men jeg føler det er lettere på hytta….

Anonymkode: 929e7...7df

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...