Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler du at det beriker forholdet og familielivet? barna våre er jo flyttet ut, men jeg og mannen har liksom " bare" huset vårt med hage. Savner noe som er "vår greie" liksom. Har ikke sånn veldig god økonomi, men kunne greidd et lite lån. Spesielt i ferier føler jeg veldig på dette. Vi reiser jo rundt både her i landet og utenlandsturer, men da er det leige av airbnb og hotell. Kunne tenke med et fristed til rekreasjon,bading, turer,fiske, kajakk  o.l. Er det verdt det syns du? mye arbeid og ansvar? fordeler og ulemper, det er det nok. Mvh voksen dame :) 

Anonymkode: 470e9...cb3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Solgte hytta da ungene ble så store at de ikke lengre ville være med. Men i fjor kjøpte vi oss ny hytte. Savnet etter hytta ble for stort, ha et sted å dra til og komme seg litt bort. Angrer ikke på det :)

Kjøpte en hytte som var relativt ny. Så akkurat nå og de neste årene er det lite vedlikehold. Har malt noe innvendig. Ellers er den i god stand. 

Anonymkode: dac91...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en mellomstor båt vi bruker som hytte. Vi har ikke barn. Og for oss så er det deilig å komme seg bort, leve litt enklere og oppleve ting sammen. Vi trives veldig godt i båt. 

Anonymkode: 6688d...dad

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Føler du at det beriker forholdet og familielivet? barna våre er jo flyttet ut, men jeg og mannen har liksom " bare" huset vårt med hage. Savner noe som er "vår greie" liksom. Har ikke sånn veldig god økonomi, men kunne greidd et lite lån. Spesielt i ferier føler jeg veldig på dette. Vi reiser jo rundt både her i landet og utenlandsturer, men da er det leige av airbnb og hotell. Kunne tenke med et fristed til rekreasjon,bading, turer,fiske, kajakk  o.l. Er det verdt det syns du? mye arbeid og ansvar? fordeler og ulemper, det er det nok. Mvh voksen dame :) 

Det er jo helt umulig å svare på, fordi dette kan variere så veldig fra år til år, hva man vil bruke ressursene sine på. Hytte og binding til dette kan være veldig bra noen år, så selger man og prioriterer andre ting. Har man investert i hytte er man litt bundet til det, og det kan være veldig bra i en periode i livet, så går man lei og selger og reiser andre steder i stedet for.  Alt har sine fordeler og bakdeler. Hytte krever at man følger det opp med vedlikehold og alt det der. Det kan være aktuelt i en periode, så går man litt lei, og prioriterer andre ting. Det kan være ferier andre steder, bobil ja bare fantasien setter grensene og selvfølgelig økonomien. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde båt som et fantastisk felles prosjekt. Var veldig bra for parforholdet både å komme seg ut og bort og gjøre noe helt annet - tempoet blir et helt annet når man er på båt - men også å samarbeide om det å ha båt. Vi kjøpte seilbåt uten å ha båterfaring, og måtte sammen lære oss mye og mestre ulike situasjoner sammen.

Det er mange erfaringer fra båtlivet som har gjort oss bedre rustet til å bli foreldre, mtp kommunikasjon, tillit og å finne løsninger på ukjente problemer. Men etter at vi ble foreldre, ble det også vanskelig å finne tid til å få brukt båten, så nå har vi solgt den. Vi fantaserer allerede om hva som skal bli vårt neste felles prosjekt når vi er ferdig med småbarnsfasen. Det kunne vært gøy med en hytte, men sannsynligvis blir det en ny båt. Det trenger ikke å være dyrt, da! Særlig en eldre seilbåt i helt ok stand kan man få for lite penger (godt under 100 000).

Anonymkode: 6a39f...09a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å ha ei lita hytte ved sjøen, med robåt. 

Anonymkode: 3e6b0...e2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har båt. Beriker livet i perioder,men tømmer også kontoen raskt om noe ryker. Allerede opplevd et motorhavari. Hehe

Anonymkode: 29082...c1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har stor enebolig med hage, båt, hytte og bybobil. Barna er tenåringer, begge har flyttet ut innen fem år.

- Eneboligen er unødvendig stor, samme med hagen. Ingen bruker hele plassen.

- Hytta er litt "oppbrukt". Hatt den i ti år, alle begynner å bli litt lei av den nå. Jeg var akkurat en tur alene på den, og mann og barn skal dit denne helga, men det er en sjelden greie. Vi kikker litt etter ny hytte i et annet område, helst i et område hvor vi ikke har gått alle fjellturene drøssevis av ganger før.

- Båten brukes nå og da gjennom sommeren. Men er jo begrenset til sommerbruk.

- Bybobilen er favoritten til tre av fire familiemedlemmer, meg selv inkludert. Den kjøres hit og dit året rundt, og den er absolutt en vi-aktivitet (passer også fint som jeg-aktivitet). Tar den til skogs, til fjelss, til strand og til vann - øst, vest, nord og sør. For både mannens og min del kan vi selge alt annet, men bybobilen er et must😍

Anonymkode: 67f73...159

• Liker 1
Skrevet

Vi har hytter å låne, så vi har droppet det. Men tar relativt lange ferier og har båt. Kanskje ikke så økonomisk som å investere i hytte akkurat, men synes det er så mye å ordne med hjemme at jeg ikke orker å ha et stort prosjekt til.

Når ungene flytter ut har jeg lyst til å flytte til noe enklere,og kjøpe feriested i utlandet.

Skrevet

Har bybobil og elsker den. Reiser om sommeren alle høytider om sommeren, i Norge og utlandet. Har voksne barn som har flyttet ut. 

Anonymkode: 4457e...c7c

Skrevet

Vi har hytte på fjellet som både benyttes vinter og sommer, jeg kjenner skuldrene senker seg umiddelbart når vi «sjekker inn» der, og siden vi leier ut hytten en del er den en god inntektskilde også. To voksne og to barn.

Kan virkelig anbefales. Dekker faktisk alle andre ferier vi reiser på (og da er alternativkostnaden beregnet, som i all hovedsak handler om hva lånerentene kunne vært brukt til i stedet).

Det koster jo også ganske mye å leie hytte/overnattingssted på ferie også, så det blir en investering som på sikt lønner seg for livskvalitet og økonomisk. Sjekk litt på Airbnb ol hva du kan forvente i nattlig leie, og det er også viktig å ha avtale med noen som kan vaske ut etter både leietakere og dere, da har dere også en helt ren og nyvasket hytte hele tiden.

Anonymkode: 31bbc...b04

Skrevet
TomKrus skrev (12 timer siden):

Det er jo helt umulig å svare på, fordi dette kan variere så veldig fra år til år, hva man vil bruke ressursene sine på. Hytte og binding til dette kan være veldig bra noen år, så selger man og prioriterer andre ting. Har man investert i hytte er man litt bundet til det, og det kan være veldig bra i en periode i livet, så går man lei og selger og reiser andre steder i stedet for.  Alt har sine fordeler og bakdeler. Hytte krever at man følger det opp med vedlikehold og alt det der. Det kan være aktuelt i en periode, så går man litt lei, og prioriterer andre ting. Det kan være ferier andre steder, bobil ja bare fantasien setter grensene og selvfølgelig økonomien. 

Veldig uenig. Har hytte, og den er den som binder oss sammen, selve familiestedet for oss som par. Vi legger planer for pensjonisttilværelsen der. Vedlikehold og arbeid tas over langen, for ingen ting haster og alt kan planlegges år i forveien. Har hatt hytta i 20 år, har bytta leilighet to ganger i løpet av den tiden. Barna er fortsatt med (store tenåringer nå), men det blir fint når vi kan være der mer uten barn også, slik det var før vi fikk barn. 

Anonymkode: 21fd0...1b5

Skrevet

Vi eier ikke hytte, men kan låne ei hytte på fjellet og ei hytte ved sjøen. 

Så fort de er ledige bruker vi begge hyttene. Begge er uten innlagt vann, og strøm så veldig enkelt her. Barna elsker det. Vi som par får en helt annen ro når vi parkerer bilen og kan nyte en helg eller uker på hytta. Vi bidrar med litt vedlikehold ved å få låne de gratis. En flott løsning.

Hadde vi hatt råd til å kjøpe hytte hadde vi gjort det for lenge siden ☀️

Anonymkode: 1d4bc...71c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Deilig å ha ei hytte en time eller max to timer hjemmefra, fordi den da blir brukt også i helgene, jeg gidder i hvertfall ikke kjøre i fire fem timer etter jobb fredagen for å komme til hytta. Å kjøpe en bolig i utlandet et sted man trives er også flott, kjenner folk som bare trenger å ta med pass og penger, omtrent, fordi de har alt annet der. Båt er også fint, deilig på sjøen når været er som vi har det nå. Jaja, fikk drømt meg bort litt her, jeg har ingen av delene jeg skrev om her, men kanskje en dag..

Anonymkode: ea660...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...