AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Eller trenger jeg mer enn det? Blir aldri solbrendt. Men så hører jeg at det ikke er noen vits å kjøpe noe annet enn 50. Anonymkode: e058b...33e
Maleficenta Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eller trenger jeg mer enn det? Blir aldri solbrendt. Men så hører jeg at det ikke er noen vits å kjøpe noe annet enn 50. Anonymkode: e058b...33e 50 er vel voldsomt men jeg tenker heller minst 30 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Jeg bruker ikke faktor i norge, med mindre jeg skal være ute over tid. Soler meg aldri. Anonymkode: 1dd5b...590
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli Synd vi må langt sør for faktor 100 Men nytter ikke hvor høy faktor man har om man ikke bruker nok og ofte nok. Anonymkode: 8cfd2...367
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker ikke faktor i norge, med mindre jeg skal være ute over tid. Soler meg aldri. Anonymkode: 1dd5b...590 Du er klar over at det er stråling selv om det er overskyet/ikke direkte sol? Skylaget er ikke potte tett. Anonymkode: 26750...eba 14 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du er klar over at det er stråling selv om det er overskyet/ikke direkte sol? Skylaget er ikke potte tett. Anonymkode: 26750...eba Ikke meg du sitere, men mener du at du bruker solkrem i overskyet vær også? Er det for å beskytte deg eller er det anti ageing greier? Helse eller vanity da . Anonymkode: e058b...33e
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli Bare å lese denne tråden her for å forstå hvorfor Norge har så skinnsykt mange mennesker med hudkreft! ☀️ "Har aldri vært solbrent – fikk hudkreft" https://kreftforeningen.no/aktuelt/har-aldri-vaert-solbrent-fikk-hudkreft/#:~:text=En dag renner det over,mye intens sol eller solarium. https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/ Anonymkode: a0fde...5bb 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du sitere, men mener du at du bruker solkrem i overskyet vær også? Er det for å beskytte deg eller er det anti ageing greier? Helse eller vanity da . Anonymkode: e058b...33e Ikke meg du siterer, men ja selvfølgelig. Helse og vanity. Anonymkode: f0536...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du er klar over at det er stråling selv om det er overskyet/ikke direkte sol? Skylaget er ikke potte tett. Anonymkode: 26750...eba Det er veldig mange kjemikalier i solkrem, selv de "trygge". Så det er en totalvurdering av hva man vil utsette seg for. Anonymkode: 1dd5b...590 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke meg du sitere, men mener du at du bruker solkrem i overskyet vær også? Er det for å beskytte deg eller er det anti ageing greier? Helse eller vanity da . Anonymkode: e058b...33e Det er for å motvirke solkreft. Antiage er litt i senestelaget når en har passert de femti Anonymkode: 26750...eba 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bare å lese denne tråden her for å forstå hvorfor Norge har så skinnsykt mange mennesker med hudkreft! ☀️ "Har aldri vært solbrent – fikk hudkreft" https://kreftforeningen.no/aktuelt/har-aldri-vaert-solbrent-fikk-hudkreft/#:~:text=En dag renner det over,mye intens sol eller solarium. https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/ Anonymkode: a0fde...5bb Den ene. De andre som fikk hudkreft var solbrente folk med tynn, lys nordisk hud. Anonymkode: d9592...6b1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er for å motvirke solkreft. Antiage er litt i senestelaget når en har passert de femti Anonymkode: 26750...eba Ok, jeg er bare 49 ,men ser ingen grunn til ytterligere solskader. Jeg synes ikke solbrent flassende hud er pent heller. Så både helse og vanity. Anonymkode: f0536...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Bruker normalt 30, men 50 på utsatte områder hvor jeg blir lett brent (nakke/skuldre og legger/fotblad) Anonymkode: e6e12...c96
mommyaka Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er veldig mange kjemikalier i solkrem, selv de "trygge". Så det er en totalvurdering av hva man vil utsette seg for. Anonymkode: 1dd5b...590 Så du mener at det er farlig å bruke solkrem? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Jeg har plenty med eldre slektninger som ikke tror solkrem er nødvendig i Norge. Når jeg ser på pigmentflekkene i ansiktet og huden over brystene så smører jeg meg Anonymkode: 3de19...9b9 6 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli SPF refererer til produktets beskyttelse mot UVB-stråler. Det er disse strålene som kan gjøre deg brent. (Huskeregel: B står for brent). Selve SPF-tallet/faktoren sier noe om hvor langvarig beskyttelse produktet gir mot UVB-stråler. SPF15 betyr da altså at du tåler 15 ganger så lang tid i sola uten å bli brent, som du ville tålt om du ikke smurte deg. Men, sola avgir i tillegg UVA-stråler. Disse strålene er til stede året rundt, uansett vær, og trenger også gjennom vindusglass. UVA-strålene gjør deg ikke brent, men gir deg derimot rynker og pigmentflekker. (Huskeregel: A står for aldring). Solkrem beskytter mye dårligere mot UVA-stråler enn UVB-stråler. De fleste solprodukter i Norge gir en UVA-beskyttelse som er rundt en tredjedel av UVB-beskyttelsen. Med andre ord: Jo høyere SPF, desto bedre forebygger du hudaldring! Så får man jo velge om man bryr seg om dét eller ei😉 PS. Skjønner ikke hvorfor så mange tror sola er mye svakere i Norge enn i "Syden"?!😆 Vi har selvsagt betydelig færre soltimer per år her i nord, men strålingen er jo like sterk ellers. Anonymkode: 40abe...59e 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): SPF refererer til produktets beskyttelse mot UVB-stråler. Det er disse strålene som kan gjøre deg brent. (Huskeregel: B står for brent). Selve SPF-tallet/faktoren sier noe om hvor langvarig beskyttelse produktet gir mot UVB-stråler. SPF15 betyr da altså at du tåler 15 ganger så lang tid i sola uten å bli brent, som du ville tålt om du ikke smurte deg. Men, sola avgir i tillegg UVA-stråler. Disse strålene er til stede året rundt, uansett vær, og trenger også gjennom vindusglass. UVA-strålene gjør deg ikke brent, men gir deg derimot rynker og pigmentflekker. (Huskeregel: A står for aldring). Solkrem beskytter mye dårligere mot UVA-stråler enn UVB-stråler. De fleste solprodukter i Norge gir en UVA-beskyttelse som er rundt en tredjedel av UVB-beskyttelsen. Med andre ord: Jo høyere SPF, desto bedre forebygger du hudaldring! Så får man jo velge om man bryr seg om dét eller ei😉 PS. Skjønner ikke hvorfor så mange tror sola er mye svakere i Norge enn i "Syden"?!😆 Vi har selvsagt betydelig færre soltimer per år her i nord, men strålingen er jo like sterk ellers. Anonymkode: 40abe...59e Uv stråler sjekker du jo på værmeldingen, så det er vel ikke noe og tro? I dag var det 5 her jeg bor på Østlandet og 9 i Marbella. Egentlig er jo argumentet færre soltimer et argument for og smøre seg , det er jo derfor vi tåler solen dårligere og. Uansett så er den stort sett sterkere i sydenland. Anonymkode: f0536...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har plenty med eldre slektninger som ikke tror solkrem er nødvendig i Norge. Når jeg ser på pigmentflekkene i ansiktet og huden over brystene så smører jeg meg Anonymkode: 3de19...9b9 Du ser makan ut når du er 89, med mindre du har forkortet livslengden før det på grunn av ukritisk bruk av kjemikalier. Anonymkode: d9592...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå