Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller trenger jeg mer enn det? Blir aldri solbrendt. Men så hører jeg at det ikke er noen vits å kjøpe noe annet enn 50. 

Anonymkode: e058b...33e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk solfaktor 30. 

Anbefaling fra Yr:

IMG_1470.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville aldri ha brukt noko lågare enn faktor 30

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller trenger jeg mer enn det? Blir aldri solbrendt. Men så hører jeg at det ikke er noen vits å kjøpe noe annet enn 50. 

50 er vel voldsomt men jeg tenker heller minst 30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke faktor i norge, med mindre jeg skal være ute over tid. Soler meg aldri. 

Anonymkode: 1dd5b...590

AnonymBruker
Skrevet

Synd vi må langt sør for faktor 100

Men nytter ikke hvor høy faktor man har om man ikke bruker nok og ofte nok.

Anonymkode: 8cfd2...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ikke faktor i norge, med mindre jeg skal være ute over tid. Soler meg aldri. 

Du er klar over at det er stråling selv om det er overskyet/ikke direkte sol? Skylaget er ikke potte tett. 

Anonymkode: 26750...eba

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er klar over at det er stråling selv om det er overskyet/ikke direkte sol? Skylaget er ikke potte tett. 

Ikke meg du sitere, men mener du at du bruker solkrem i overskyet vær også? Er det for å beskytte deg eller er det anti ageing greier? Helse eller vanity da .

AnonymBruker
Skrevet

Bare å lese denne tråden her for å forstå hvorfor Norge har så skinnsykt mange mennesker med hudkreft! ☀️

"Har aldri vært solbrent – fikk hudkreft"

https://kreftforeningen.no/aktuelt/har-aldri-vaert-solbrent-fikk-hudkreft/#:~:text=En dag renner det over,mye intens sol eller solarium.

https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/

Anonymkode: a0fde...5bb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du sitere, men mener du at du bruker solkrem i overskyet vær også? Er det for å beskytte deg eller er det anti ageing greier? Helse eller vanity da .

Ikke meg du siterer, men ja selvfølgelig. Helse og vanity. 

Anonymkode: f0536...b0f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig mange kjemikalier i solkrem, selv de "trygge". Så det er en totalvurdering av hva man vil utsette seg for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er for å motvirke solkreft. Antiage er litt i senestelaget når en har passert de femti

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare å lese denne tråden her for å forstå hvorfor Norge har så skinnsykt mange mennesker med hudkreft! ☀️

"Har aldri vært solbrent – fikk hudkreft"

https://kreftforeningen.no/aktuelt/har-aldri-vaert-solbrent-fikk-hudkreft/#:~:text=En dag renner det over,mye intens sol eller solarium.

https://kreftforeningen.no/forebygging/sol-solarium-og-hudkreft/

Anonymkode: a0fde...5bb

Den ene. De andre som fikk hudkreft var solbrente folk med tynn, lys nordisk hud.

Anonymkode: d9592...6b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er for å motvirke solkreft. Antiage er litt i senestelaget når en har passert de femti

Ok, jeg er bare 49 ,men ser ingen grunn til ytterligere solskader. Jeg synes ikke solbrent flassende hud er pent heller. Så både helse og vanity. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker normalt 30, men 50 på utsatte områder hvor jeg blir lett brent (nakke/skuldre og legger/fotblad)

Anonymkode: e6e12...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er veldig mange kjemikalier i solkrem, selv de "trygge". Så det er en totalvurdering av hva man vil utsette seg for. 

Så du mener at det er farlig å bruke solkrem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har plenty med eldre slektninger som  ikke tror solkrem er nødvendig i Norge.

Når jeg ser på pigmentflekkene i ansiktet og huden over brystene så smører jeg meg 

Anonymkode: 3de19...9b9

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

SPF refererer til produktets beskyttelse mot UVB-stråler. Det er disse strålene som kan gjøre deg brent. (Huskeregel: B står for brent).

Selve SPF-tallet/faktoren sier noe om hvor langvarig beskyttelse produktet gir mot UVB-stråler. SPF15 betyr da altså at du tåler 15 ganger så lang tid i sola uten å bli brent, som du ville tålt om du ikke smurte deg.

Men, sola avgir i tillegg UVA-stråler. Disse strålene er til stede året rundt, uansett vær, og trenger også gjennom vindusglass. UVA-strålene gjør deg ikke brent, men gir deg derimot rynker og pigmentflekker. (Huskeregel: A står for aldring). 

Solkrem beskytter mye dårligere mot UVA-stråler enn UVB-stråler. De fleste solprodukter i Norge gir en UVA-beskyttelse som er rundt en tredjedel av UVB-beskyttelsen. Med andre ord: Jo høyere SPF, desto bedre forebygger du hudaldring! Så får man jo velge om man bryr seg om dét eller ei😉

PS. Skjønner ikke hvorfor så mange tror sola er mye svakere i Norge enn i "Syden"?!😆 Vi har selvsagt betydelig færre soltimer per år her i nord, men strålingen er jo like sterk ellers.

Anonymkode: 40abe...59e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

SPF refererer til produktets beskyttelse mot UVB-stråler. Det er disse strålene som kan gjøre deg brent. (Huskeregel: B står for brent).

Selve SPF-tallet/faktoren sier noe om hvor langvarig beskyttelse produktet gir mot UVB-stråler. SPF15 betyr da altså at du tåler 15 ganger så lang tid i sola uten å bli brent, som du ville tålt om du ikke smurte deg.

Men, sola avgir i tillegg UVA-stråler. Disse strålene er til stede året rundt, uansett vær, og trenger også gjennom vindusglass. UVA-strålene gjør deg ikke brent, men gir deg derimot rynker og pigmentflekker. (Huskeregel: A står for aldring). 

Solkrem beskytter mye dårligere mot UVA-stråler enn UVB-stråler. De fleste solprodukter i Norge gir en UVA-beskyttelse som er rundt en tredjedel av UVB-beskyttelsen. Med andre ord: Jo høyere SPF, desto bedre forebygger du hudaldring! Så får man jo velge om man bryr seg om dét eller ei😉

PS. Skjønner ikke hvorfor så mange tror sola er mye svakere i Norge enn i "Syden"?!😆 Vi har selvsagt betydelig færre soltimer per år her i nord, men strålingen er jo like sterk ellers.

Anonymkode: 40abe...59e

Uv stråler sjekker du jo på værmeldingen, så det er vel ikke noe og tro?  I dag var det 5 her jeg bor på Østlandet og 9 i Marbella. Egentlig er jo argumentet færre soltimer et argument for og smøre seg , det er jo derfor vi tåler solen dårligere og. Uansett så er den stort sett sterkere i sydenland. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har plenty med eldre slektninger som  ikke tror solkrem er nødvendig i Norge.

Når jeg ser på pigmentflekkene i ansiktet og huden over brystene så smører jeg meg 

Anonymkode: 3de19...9b9

Du ser makan ut når du er 89, med mindre du har forkortet livslengden før det på grunn av ukritisk bruk av kjemikalier.

Anonymkode: d9592...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...