AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Har en jeg betaler busskort for, tlf regningen og treningsavgift. Betaler og mat. Betaler ikke for seg hjemme. Hav med dere andre? Anonymkode: d12ec...b46
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Over 18 år som i å fortsatt gå på videregående? Jeg betaler mat, busskort, telefonregning og helsehjelp (om hun trenger legetime, medisiner etc.). Og så betaler jeg for noe klær. Trening, sminke, luksus og dyrere klær må hun betale selv. Anonymkode: 8479a...184 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Har en på 20 og en på 18 Han på 20- betaler bilen din, forsikringene sine, tlf , jegeravgift, klubb avgift, Netflix, avtale halve lønn ska spares til bolig så lenge han bor hjemme , pleier å handle inn mat for 2000 kr når han får lønn noe vi ikke har bedt om, men som han gjør frivillig Den på 18 begynner nå i lærling- vil og da få ansvar å betale tlf, forsikring spare til egen kapital, bil Anonymkode: 363b4...902 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Mat, telefon, helse pluss det er shampo og såper i hus de kan bruke men de velger selv å kjøpe egne. Busskort har ikke vert aktuelt da det ikke går buss men de låner bil dann og vann. Anonymkode: 18963...4dd 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Han betaler telefonregningen sin selv. Vi betaler mat og tannlege og lege. Han kjøper klær selv og ferier Han er på uten oss. Han jobber litt vedsiden av skolen Anonymkode: 9d2a0...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli Håper det går greit at jeg svarer, selv om jeg er "barnet". Jeg bodde hjemme til jeg var 19, og ferdig med videregående. Jeg jobbet om sommeren, og litt småjobber ellers, sparte alt. Mine foreldre betalte alt, også litt "luksus" som klær, sminke, og turer ut med venninner. De ønsket jeg jobbet mye med skole for å få et godt snitt (jeg var veldig motivert selv, og visste jeg trengte høyt snitt), og at jeg kom godt i gang med sparingen til egenkapital. Anonymkode: 30a9e...d1b 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli En på 20 og en på 18 her. Vi betaler alt unntatt drivstoff på bilene deres. Dette er bare når de går på skole😄 Anonymkode: c765e...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli Mener etter videregående. Ferdig på vgs nå i juni. Anonymkode: d12ec...b46
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli 18-åringen min går på vgs ett skoleår til og jeg dekker strøm, vann og andre slike utgifter knyttet til huset og mat. Hun betaler klær, sminke og andre ting hun har lyst på med bidrag fra far pluss egen jobb. Hun sparer en del og vippser også meg en liten sum, siden bidraget fra far er noen tusenlapper. Jeg holder mobilabonnementet for alle barna mine, også de som har flyttet ut, pluss at jeg betaler Spotify, Netflix, Viaplay og TV2 play med brukere til alle. Anonymkode: 57cf5...cad 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mener etter videregående. Ferdig på vgs nå i juni. Anonymkode: d12ec...b46 Hva er planen videre? Hvor flinke er de til å spare, og prioritere pengebruk? Anonymkode: 30a9e...d1b
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli De har hatt gratis kost og losji. Vi har også betalt skolenateriell vgs der det har vært aktuelt. Utover det har de betalt egne utgifter. Jeg ser lege- og tannlege er nevnt av mange. Så vidt jeg vet har ikke våre hatt legeutgifter, og den årlige tannkontrollen koster såpass lite med de støtteordningene som er, at jeg ikke har sett grunn til å delta. Anonymkode: 96526...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Det kommer an på om ungdommen skal videre på skole eller i jobb nå Anonymkode: 1898b...f30
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er planen videre? Hvor flinke er de til å spare, og prioritere pengebruk? Anonymkode: 30a9e...d1b Et fri år der det skal jobbes/reise. Og så videre på studie etter det året. Anonymkode: d12ec...b46
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et fri år der det skal jobbes/reise. Og så videre på studie etter det året. Anonymkode: d12ec...b46 Så lenge han/hun er fornuftig, ambisiøs, jobber målrettet, sparer litt. Og du har grei råd. Så ville jeg vært raus. Latt dem få denne opplevelsen, og nytt maks. Mine foreldre gjorde det for meg, og det ga et veldig godt fundament for god utdannelse, sparing til egenkapital, og opplevelser. Og jeg ser for meg det samme om noen år. Anonymkode: 30a9e...d1b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Etter VGS, ingenting av daglig forbruk. Han dro i Forsvaret, og etter det til en by langt unna på studier. Men han fikk noen flybilletter hjem, et par store pakker med klær og sko i året som overraskelse, vippset noen hundrelapper nå og da. En som er ferdig med vgs og bor hjemme uten å studere, hadde kun fått tak over hodet og mat. Hadde forventet at han var i full jobb da. Anonymkode: cea66...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli Det meste minus bensin på bilen, alkohol og når han er på noe med venner og bruker penger Anonymkode: 8119c...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det meste minus bensin på bilen, alkohol og når han er på noe med venner og bruker penger Anonymkode: 8119c...3ee Han er lærling Anonymkode: 8119c...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli Betaler alt, og forventer at det meste av lønn spares. Høyest mulig egenkapital er målet, og vil helst ikke ha barna ut på leiemarkedet. Da får de bo hjemme lenger. Anonymkode: bd437...6d7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli Min skal bo hjemme til han er ferdig som lærling , starter nå i august. Vi har laget en avtale om at om han sparer alt over 3000,- i lønn til egenkapital så skal vi fortsette å betale telefon, trening, og det meste av mat hjemme. Har ikke annen mulighet til å hjelpe han med tanke på bolig. Anonymkode: 175b3...340 3
Summeer Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli (endret) Vi har ett år til vi er der, men det betyr at vi tar samtalen nå med ungdommene om hva vi forventer Husleia blir på rundt 6000 kr (ca på nivå med en studentskipnadhybel) Dette kommer vi til å sette på en konto, og vurderer hvordan vi fordeler ifht søsken som evt flytter ut med en gang, det er ikke fair å få bonus om en blir hjemme 6mnd mens de andre flytter med en gang ... Vanlig mat i kjøleskapet er dekket, men "mat på farten" og alkohol, energidrikk ++ må de selv stå for. Vi forutsetter at de har tenkt å jobbe fullt eller studere når de er ferdige på vgs, så vi dekker ellers sånt som foreldre som har muligheten dekker for sine unge som skal starte på egne ben på lavt budsjett; lege, medisiner, tannlegen, kanskje telefonen og de får låne feriehuset i utlandet. Endret 24. juli av Summeer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå