Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kvittet oss med masse da vi flyttet til mindre leilighet sist. Vi har i teorien 6 sengeplasser + ev. luftmadrass på gulvet, men kun tre dobbeltdyner (fordi alle ville ha det)+ en gjestedyne med tilhørende sengesett. Samme med håndklær, har ett sett til hver av oss som bor her (3 personer, en voksen, to ungdommer) + et par ekstra til gjester. Kunne gjerne tatt imot overnattingsgjester, men de måtte ha hatt md soveposer/laken om de ikke vil dele dyne 😄 Orker ikke ha masse i skuffer og skap som brukes en gang i året. Skifter på en seng av gangen og vasker/tørker i løpet av dagen. 

Anonymkode: 8fe31...0fa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig. Jeg har egen dobbelseng, jeg har dagseng som blir dobbelseng på gjesterom, pluss sovesofa i stue. Så 6 soveplasser inkl min egen. 

Når jeg fikk søsken med familie på besøk så kom de med bobil. Tre tenåringer fikk sove inne hos meg, og til de voksne som sov ute i bobilen overleverte jeg rent sengetøy, så de kunne få vasket alt de hadde brukt. 

Jeg har ikke nok sommerdyner, men på sommeren brukes bare laken uansett... 

Spørsmålet om det er vanlig ha med eget eller ikke kommer an på hvordan man reiser. En familie som er på bilferie har som oftest med sengetøy i bilen for å overnatte på hytter og slikt. En familie på 5 som skal ha en mellomlanding før de flyr til syden har svært sjeldent med sengetøy i bagasjen..... 

Anonymkode: beb43...f97

AnonymBruker
Skrevet

Alltid like morsomt på KG, for her konkluderes det og får egenskaper man ikke visste man hadde av totalt ukjente.

Ja, jeg er fars samboer, men jeg er ikke ny, vi har bodd sammen i 25 år, så jeg har redd opp mange senger for både egne og samboers barn.

Alle barna våre har alltid vært velkomne her, og noen av de har også bodd her mellom studi og jobb eller etter samlivsbrudd.

Vi har alltid hatt med eget sengetøy når vi har reist bort da vi ikke liker å lage til ekstrajobb og bryderi fôr vertskapet, så dette har ungene våre vokst opp med.

Det siste året har både samboer og jeg vært mye syke, gjennomgått flere operasjoner, stadig på sykehuset til behandlinger og kontroller. Dette har ført til at vi har minimum energi, å dette vet ungene våre. 
Når jeg bytter på vår seng og rengjør soverommet vårt, så er det et prosjekt som tar hele dagen da jeg trener mye hvile innimellom, så for meg så tar det ikke bare noen få min å kle på en seng eller flere. Så det er ganske overveldende å re opp 5 ekstra senger nå.

Å selvsagt så har vi kommunisert, jeg spurte om de tok med eget sengetøy, men fikk til svar at det gjorde de ikke da de ikke hadde plass.

Alle ungene våre har alltid kommet til ferdig oppreise senger når de har kommet til oss. 
ts

Anonymkode: edd2c...46e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alltid like morsomt på KG, for her konkluderes det og får egenskaper man ikke visste man hadde av totalt ukjente.

Ja, jeg er fars samboer, men jeg er ikke ny, vi har bodd sammen i 25 år, så jeg har redd opp mange senger for både egne og samboers barn.

Alle barna våre har alltid vært velkomne her, og noen av de har også bodd her mellom studi og jobb eller etter samlivsbrudd.

Vi har alltid hatt med eget sengetøy når vi har reist bort da vi ikke liker å lage til ekstrajobb og bryderi fôr vertskapet, så dette har ungene våre vokst opp med.

Det siste året har både samboer og jeg vært mye syke, gjennomgått flere operasjoner, stadig på sykehuset til behandlinger og kontroller. Dette har ført til at vi har minimum energi, å dette vet ungene våre. 
Når jeg bytter på vår seng og rengjør soverommet vårt, så er det et prosjekt som tar hele dagen da jeg trener mye hvile innimellom, så for meg så tar det ikke bare noen få min å kle på en seng eller flere. Så det er ganske overveldende å re opp 5 ekstra senger nå.

Å selvsagt så har vi kommunisert, jeg spurte om de tok med eget sengetøy, men fikk til svar at det gjorde de ikke da de ikke hadde plass.

Alle ungene våre har alltid kommet til ferdig oppreise senger når de har kommet til oss. 
ts

Hvis du mener responsen er feil, så må du vurdere om du hadde skrevet nok relevante detaljer i problemstillingen du la ut.

(Nå egentlig bare kopiert et svar jeg la inn i den "kastet is i søpla"-tråden og ser at jeg egentlig kan lagre den for bare å lime den inn når nødvendig. NÅ var det nødvendig 🤦‍♀️)

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ts

Du kan vel bare legge frem sengklær, de kan helt sikkert re opp senga selv. Ber du de ta av sengeklærne etter bruk, gjør de sikkert de også. Antar du har vaskemaskin. Dette er dermed veldig lite krevende for deg.

Anonymkode: 110e5...5f4

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min og familien hans (kone og to barn) overnattet hos meg én natt for et par uker siden da de besøkte byen jeg bor i.

I min husstand er vi kun to personer: Meg selv og ett barn. Vi bor også i en liten leilighet, ikke i stor enebolig som de gjør, og har da naturlig nok både færre sengeplasser og mindre sengetøy/utstyr. Bror og kona spurte derfor på forhånd hva som eventuelt måtte/burde medbringes og vi ble da enige om at de skulle ta med både en oppblåsbar madrass til å ha på gulvet i stua og et par hodeputer med putetrekk.

Så enkelt var det altså å spare seg for frustrasjon.

Det lønner seg å kommunisere littegrann, ser du.

Anonymkode: 68818...aba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Broren min og familien hans (kone og to barn) overnattet hos meg én natt for et par uker siden da de besøkte byen jeg bor i.

I min husstand er vi kun to personer: Meg selv og ett barn. Vi bor også i en liten leilighet, ikke i stor enebolig som de gjør, og har da naturlig nok både færre sengeplasser og mindre sengetøy/utstyr. Bror og kona spurte derfor på forhånd hva som eventuelt måtte/burde medbringes og vi ble da enige om at de skulle ta med både en oppblåsbar madrass til å ha på gulvet i stua og et par hodeputer med putetrekk.

Så enkelt var det altså å spare seg for frustrasjon.

Det lønner seg å kommunisere littegrann, ser du.

Anonymkode: 68818...aba

Joda, men disse her sa at de ikke kom til å ta med sengetøy da de ikke har plass, ser du…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Familie på 5, 2 voksne og 3 barn, skal reise/ kjøre fra Trøndelag til Østlandet, og ha en mellomlanding halvveis hos en forelder og dens samboer, skal overnatte 1 natt. 
Familien har ikke med sengetøy. Er ikke det litt kravstort å forvente å komme til ferdig nyoppredde senger for så mange - å for en natt? 

Jeg har alltid sengetøy til gjestene mine, vil si det er spesielt å ikke ha det. 

Anonymkode: f5283...aa7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kunne aldri falt meg inn å skulle ha gjester og så be de ta med eget sengetøy. Avklart eller ikke. Jeg har da vaskemaskin, det skulle da bare mangle. 

Anonymkode: fb8a3...29b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 3, bor i tomannsbolig.  Vi hadde hatt dyner og sengetøy til 5 ekstra, men 2 av barna måtte brukt sovepose, så kunne vi tatt ett pledd inni et dynetrekk,  så har vi 2 ekstra dyner,  har sikkert 8 sengetøy til sammen. Kunne sikkert funnet " seng" til alle også,  men noen måtte sovet på sofaer. 

Anonymkode: 8087c...529

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Joda, men disse her sa at de ikke kom til å ta med sengetøy da de ikke har plass, ser du…

Men er problemet at dere ikke har nok sengetøy, eller at det å legge det på og ta det av blir krevende for deg? Hvis det er det siste, gjør det vel ingen forskjell om de har med sitt eget eller bruker deres - de klarer uansett å legge det på selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

ts

Dere trenger ikke legge på sengetøy eller ta det av, det kan gjestene gjøre. Så kan du og samboer sammen vaske sengesettene etter hvert, det haster jo ikke. Men fem personer på biltur har nok av ting å ta med om de ikke skal drasse med seg en stor bag full av sengetøy også.

Anonymkode: 92874...513

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig med de som sier at det er lurt å kommunisere om dette i forkant: Er det noe vi trenger å ta med? Eller: Fint om dere tar med eget sengetøy. Jeg hadde nok kun spurt gjester om å ta med eget om jeg ikke hadde nok.

Ellers er det en selvfølge å ta med en liten gave når man er på besøk med oppvartning. Det er en veldig enkel måte å vise at man er takknemlig på. Og man rydder etter seg før man drar. 

Skrevet

Bor på et sted som er et populært feriemål på sommeren, så vi får mye besøk på sommeren,  både av familie og venner.  Det er veldig koselig (og litt slitsomt), men vi stiller alltid med sengetøy og håndklær,  og mat og vin.  Vi har ikke sommerdyner til alle, så da får de velge om de vil ha dundyne eller bare laken.  Vi har bare to gjesterom, men er det enda flere,  får noen sove på sofa eller ute i telt. Alt går!! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre her skriver: sengetøy til fem mennesker tar mye plass i en bil som sikkert er full nok allerede. 
Vi er typisk et sted der familie overnatter ei natt på veien: super måte å få en kveld sammen oftere enn vi ellers ville fått til å møtes. Kunne ikke falle meg inn å forvente at de hadde med sengetøy. 
Svigerforeldrene mine overnatter ofte ei natt på vei til hytta og da får de oppredde senger og håndklær (men da ligger det ofte på til tilbaketuren). Når de bare skal hit for noen dager har de alltid med dyner, puter, laken og håndklær i bilen. 
Samme med mine foreldre. Har alltid med seg hvis de bare skal hit, men skal de videre stiller vi med alt. 

Anonymkode: c08fb...a5d

Skrevet

Om familie eller gode venner

stikker innom oss På besøk skal de ikke ha med seg sengetøy. Da hadde jeg nærmest blitt fornærmet. Har bare tre ekstradynee/puter så de minste barna måtte låne soveposer,men aldri noen som har reagert på de når de har stoppet her. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å tenke at jeg er en god gjest, og en god vertinne. Men jeg ville aldri tenkt tanken på å ta med eget sengetøy i den situasjonen du beskriver, og ville aldri forventet det av gjester hos oss, heller.

Anonymkode: 563bf...fcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hvertfall ikke sengetøy og sengeplasser til fem ekstra personer.

Kjenner jeg synes det er litt kvalmt med familier som skal spare penger på ferie og spør etter gratis overnatting hos andre. Dra på en ferie di har råd til da vel.

Anonymkode: 50a5b...8bb

Kan si. Da jeg var liten bodde min tante og onkel i en leilighet med kun et soverom. Ditt dro altså mine foreldre med 4 barn, og en onkel til i jula. Og vi fikk plass. De la 2 madrasser en på hver siden av senga, 2 lå på sofa og flere madrasser på stue gulvet. Som de sa der det er hjerterom er det plass. 

Så du vil ikke ha besøk av dine barn og barnebarn? For er jo det de ska, stoppe å være hos sine foreldre som bor lenger unna

Egentlig glad jeg har vokst opp med nær kontakt med min tante og o kel, og besteforeldre i samme hus 

Anonymkode: 75481...c28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei 

Anonymkode: d5ff5...df5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Jeg skjønner deg og jeg skjønner dem. 
Jeg har vært på besøk hos noen som ikke har hatt kapasitet til å re opp og vært vertskap uten kapasitet til å re opp, også har det bare blitt sagt som det er, og gjestene har uten problem redd opp sengene sine selv og tatt av sengetøyet etter bruk. 

Anonymkode: c08fb...a5d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...