Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare denne for meg? 

foreløpig så har jeg delt i foran og bak og merke i midten. 

IMG_8010.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den beskriver hva du skal gjøre i hver ende av de to halvdelene som du har delt plagget opp i.

Hver omgang (eller så ofte som oppskriften sier det) strikker du det som står her. Starter på en halvdel og bare strikk etter hverandre akkurat sånn som det står. Feller en maske 4 masker innenfor hver side.

Vil du at jeg skriver mer forklarende akkurat det som det står at du skal gjøre? Eller er det noen spesielle ord eller deler som du ikke skjønner? Litt vanskelig å vite hva som er vanskelig 😊

Endret av Sniff76
Skrevet

Rille? Normalt så er det rett på både rett og vrang side. Nå er jeg på rett side, betyr det at jeg skal strikke fire masker vrangt?

skal felle 8 masker tilsaman  dette forslaget viser to masker på en side dvs fire på begge sider  betyr det at jeg skal gjøre det i to pinner, før jeg deler i for og bakstykke?

IMG_8011.thumb.jpeg.d01caf4bd4e0ba8bdffdf6a7c0bb4d24.jpeg

Skrevet

Riller: Hvis du strikker et plagg fram og tilbake (altså ikke rundt og rundt i ett), må du strikke rette masker både på retten og vrangen. Da blir det riller. Mens hvis du strikker plagget rundt og rundt, må du ta f.eks oddetall omganger rette masker og partall omganger vrange masker. Så ja, hvis du driver og strikker halvdelene av plagget hver for seg fram og tilbake på pinnene så må du strikke rett både på rettsiden og vrangsiden av plagget.

sonush skrev (3 timer siden):

skal felle 8 masker tilsaman  dette forslaget viser to masker på en side dvs fire på begge sider  betyr det at jeg skal gjøre det i to pinner, før jeg deler i for og bakstykke?

IMG_8011.thumb.jpeg.d01caf4bd4e0ba8bdffdf6a7c0bb4d24.jpeg

Nå er det sent så mulig jeg misforstår. Men jeg skjønner ikke spørsmålet ditt i forhold til hva som står i teksten du har limt inn her? Det står at du skal felle 4 masker på hver side av merketråd, og du skal gjøre det i begge sider og det gjøres på én omgang (omgang nr 4 mens du er i mønster M5). Dvs når du har gjort det skal det være fellet totalt 16 masker på den omgangen. Hvor mener du det med å felle to masker?

Skrevet

Mulig det er jeg som ikke forstår. 

Jeg har 120 maske delt i to halve gir 60 masker pr halvdel. 

Fra 4. omgang så skal det felles 8 masker på hver halvdel, altså fire masker på hver side av merketeåd. 

Det jeg skal her lande på er 52 masker pr halvdel. 4+4+4+4, altså 16 masker totalt. 

Sådet store spørsmålet er jo hvordan 

Jeg forsøkte meg først til å ta det eksakt som jeg forstår. Jeg starter med fire riller (rett etter merke) jog redusere med én maske, strikke rett til det er seks igjen, strikke to rett sammen, med andre siden. Med denne forståelsen så feller jeg én maske på hver side av merketråden, med tilsammen 4 masker totalt på hele pinnen. 

MEN jeg skal felle totalt 16 masker Betyr det at jeg skal gjenta det over to eller fire runder,

HJELPIMG_8012.thumb.jpeg.6fe6a55484bdb46293c9a01b7897e94b.jpeg

Skrevet

Jeg tenker det er snakk om to ulike fellinger som gjøres to ulike steder i plagget. Der som det står at du skal felle 8 masker i hver ende av plagget, gjør du akkurat det fordi det står i teksten. Mens den første du spurte om i går som heter "Felletips 2" skal du gjøre kun der som det står "se Felletips 2" eller lignende tekst i oppskriften. Altså annet sted i oppskriften enn der du er med de 8 masker i hver ende. Kan du sjekke det -se om du finner annet sted med tekst som refererer til Felletips 2?

Er dette en gratisoppskrift på nettet, kan du gjerne legge ved linken så kan jeg se mer på det.

Skrevet (endret)

Veldig søt kjole! ❤️ Ja det er som jeg skrev - der du er nå, feller du 8 masker i hver ende akkurat som det står i den teksten. Felletips 2 brukes ikke her. Felletips 2 brukes heller etterpå når du driver med for- og bakstykke hver for seg, du ser der at det står Felletips 2 i teksten.

Når du feller 8 masker etter hverandre, blir det et langt område som blir flatt/rett (f.eks til nederst under ermehull eller i bunnen av halsutringing), mens når du feller 1-2 masker om gangen, blir det en skrå felling som går gradvis oppover/nedover.

Jeg har også vært der at det kommer nye ting i oppskriftene, men har lært med årene at jeg bare må tolke bokstavelig og jobb gjennom setning for setning og da blir det riktig 👍 Drops oppskriftene stemmer stort sett og er greie å følge slavisk/ta bokstavelig. De er flinke til å referere til mønsterdel (f.eks. M2) og fellemetode når det skal brukes.

Endret av Sniff76
AnonymBruker
Skrevet
sonush skrev (18 timer siden):

Kan noen forklare denne for meg? 

foreløpig så har jeg delt i foran og bak og merke i midten. 

IMG_8010.jpeg

Her står det jo akkurat  hva du skal gjøre. Grunnen til at det felles på to ulike måter er at det skal se fint ut, og at fellingene skal vries i hver sin retning slik at arbeidet sett fremme i fra ser speilvendt ut. 

Anonymkode: 2dbd0...15b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...