AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Det gjelder en person i familien min. Ser mye plagg som blir lagt ut som jeg vet hun ikke har kjøpt selv. Hun får stønad fra nav og økonomien er trang akkurat nå, ikke råd til egen bolig og bor derfor midlertidig hos et eldre familiemedlem. Vi andre har hjulpet til med penger, forsøkt å skaffe bolig osv. Det kan selvsagt være gaver hun selger videre. Det dukker ukentlig opp nye plagg og tilbehør som er svært kostbare. Det er ingenting hun selger som koster under 2000 kr. Flere merkeplagg med merkelapper som er skadet/klippet i. Alle tingene som selges har merkelige "historier" som; "fikk disse manolo-skoene av min eksmann, men kan ikke lengre bruke de pga tidligere ankelbrudd". Dette er fiktivt for å ikke avsløre identitet. Men det er slike rare fortellinger på alle tingene, som jeg vet ikke stemmer. Hun har ikke noen eksmann. Nå så jeg nettopp bilder på flere dyre produkter, blant annet en dyr ting med initialer på (ikke hennes) som ble forklart med en helt sinnsyk historie. Hun bor som sagt hos et eldre familiemedlem gratis, på et eget rom. De gangene jeg er innom ser hele huset bombet ut. Det er klær overaltmed og uten prislapp, selv på steder klær ikke hører hjemme (kjøkken, stue, balkong). Det er så store mengder med klær at det ikke kan forklares med at det er fra hennes garderobe. Er litt bekymret for flere ting her. Tyvegods er en ting, men også velferden til den gamle. Det er skittent der, de får ikke gjort rent mellom rotet. Er det noen som har gode råd til meg? Kjenner den eldre godt, men personen har trukket seg tilbake etter at hun fikk "leieboer". Føler jeg ikke får helt ærlige svar når jeg spør hvordan det står til der i hverdagen. Bekymrer meg for begge to😔 Anonymkode: f52c6...263
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Er det så mye å lure på? Hvis huset er fullt av tyvegods, så tipser du politiet. Anonymkode: d4ecc...52a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det gjelder en person i familien min. Ser mye plagg som blir lagt ut som jeg vet hun ikke har kjøpt selv. Hun får stønad fra nav og økonomien er trang akkurat nå, ikke råd til egen bolig og bor derfor midlertidig hos et eldre familiemedlem. Vi andre har hjulpet til med penger, forsøkt å skaffe bolig osv. Det kan selvsagt være gaver hun selger videre. Det dukker ukentlig opp nye plagg og tilbehør som er svært kostbare. Det er ingenting hun selger som koster under 2000 kr. Flere merkeplagg med merkelapper som er skadet/klippet i. Alle tingene som selges har merkelige "historier" som; "fikk disse manolo-skoene av min eksmann, men kan ikke lengre bruke de pga tidligere ankelbrudd". Dette er fiktivt for å ikke avsløre identitet. Men det er slike rare fortellinger på alle tingene, som jeg vet ikke stemmer. Hun har ikke noen eksmann. Nå så jeg nettopp bilder på flere dyre produkter, blant annet en dyr ting med initialer på (ikke hennes) som ble forklart med en helt sinnsyk historie. Hun bor som sagt hos et eldre familiemedlem gratis, på et eget rom. De gangene jeg er innom ser hele huset bombet ut. Det er klær overaltmed og uten prislapp, selv på steder klær ikke hører hjemme (kjøkken, stue, balkong). Det er så store mengder med klær at det ikke kan forklares med at det er fra hennes garderobe. Er litt bekymret for flere ting her. Tyvegods er en ting, men også velferden til den gamle. Det er skittent der, de får ikke gjort rent mellom rotet. Er det noen som har gode råd til meg? Kjenner den eldre godt, men personen har trukket seg tilbake etter at hun fikk "leieboer". Føler jeg ikke får helt ærlige svar når jeg spør hvordan det står til der i hverdagen. Bekymrer meg for begge to😔 Anonymkode: f52c6...263 Vanskelig situasjon! Tenker du at å tipse om henne vil være over en grense for din del? Hvis ikke, så kjør på. Det er ikke greit å utnytte eldre på den måten, ei heller svindle andre. Men et eldre familiemedlem, da gitt - det er virkelig langt over enhver grense. Hvis det er tilfellet eier jo ikke vedkommende skrupler, og gudene vet hva personen kan finne på.. Jeg hadde angitt vedkommende, lett som en plett. Det å utnytte en sårbar person (eldre fam.medlem) er bare ikke greit, og krever en reaksjon som familiemedlemmer og "vanlige" neppe kan gi. At den eldre har fått "leieboer" og trekker seg tilbake, er bare et tegn på resignasjon, og mest sannsynlig er den eldre personen ikke veldig fornøyd med situasjonen. Anonymkode: c2fac...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli 1. be politiet gjøre en velferdssjekk med tanke på at den eldre har trukket seg tilbake (si det er vanskelig å få kontakt med henne), og forklar at huset er skittent og etter din mening helseskadelig. Du kan forklare at den gamle har tatt inn en leieboer du mistenker at svindler henne og at du tror leieboeren driver med heleri (salg av tjuvgods). 2. meld til fastlegen og til kommunen til den gamle. Er det sannsynlig at den gamle er blitt dement, så melder du bekymring om dette også. Anonymkode: 729d7...3dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vanskelig situasjon! Tenker du at å tipse om henne vil være over en grense for din del? Hvis ikke, så kjør på. Det er ikke greit å utnytte eldre på den måten, ei heller svindle andre. Men et eldre familiemedlem, da gitt - det er virkelig langt over enhver grense. Hvis det er tilfellet eier jo ikke vedkommende skrupler, og gudene vet hva personen kan finne på.. Jeg hadde angitt vedkommende, lett som en plett. Det å utnytte en sårbar person (eldre fam.medlem) er bare ikke greit, og krever en reaksjon som familiemedlemmer og "vanlige" neppe kan gi. At den eldre har fått "leieboer" og trekker seg tilbake, er bare et tegn på resignasjon, og mest sannsynlig er den eldre personen ikke veldig fornøyd med situasjonen. Anonymkode: c2fac...0c3 Jeg burde nok gi et tips til politiet. Men synes det er vanskelig da jeg ikke har bevis. Er redd for å gjøre noe feil. Jeg er en som gir altfor mange sjanser og tror det beste om alle. Spesielt familie. Men tenker mye på den eldre, at hen ikke har det så godt for tiden, blir vel det som tipper lasset for min del og så får jeg manne meg opp. ts Anonymkode: f52c6...263
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det gjelder en person i familien min. Ser mye plagg som blir lagt ut som jeg vet hun ikke har kjøpt selv. Hun får stønad fra nav og økonomien er trang akkurat nå, ikke råd til egen bolig og bor derfor midlertidig hos et eldre familiemedlem. Vi andre har hjulpet til med penger, forsøkt å skaffe bolig osv. Det kan selvsagt være gaver hun selger videre. Det dukker ukentlig opp nye plagg og tilbehør som er svært kostbare. Det er ingenting hun selger som koster under 2000 kr. Flere merkeplagg med merkelapper som er skadet/klippet i. Alle tingene som selges har merkelige "historier" som; "fikk disse manolo-skoene av min eksmann, men kan ikke lengre bruke de pga tidligere ankelbrudd". Dette er fiktivt for å ikke avsløre identitet. Men det er slike rare fortellinger på alle tingene, som jeg vet ikke stemmer. Hun har ikke noen eksmann. Nå så jeg nettopp bilder på flere dyre produkter, blant annet en dyr ting med initialer på (ikke hennes) som ble forklart med en helt sinnsyk historie. Hun bor som sagt hos et eldre familiemedlem gratis, på et eget rom. De gangene jeg er innom ser hele huset bombet ut. Det er klær overaltmed og uten prislapp, selv på steder klær ikke hører hjemme (kjøkken, stue, balkong). Det er så store mengder med klær at det ikke kan forklares med at det er fra hennes garderobe. Er litt bekymret for flere ting her. Tyvegods er en ting, men også velferden til den gamle. Det er skittent der, de får ikke gjort rent mellom rotet. Er det noen som har gode råd til meg? Kjenner den eldre godt, men personen har trukket seg tilbake etter at hun fikk "leieboer". Føler jeg ikke får helt ærlige svar når jeg spør hvordan det står til der i hverdagen. Bekymrer meg for begge to😔 Anonymkode: f52c6...263 Kan hun ha stjålet bilder av andre som selger disse tingene. Ikke at hun har plaggene men at hun later som hun har de. Får folk til å vippse for så blokkere de? Det er jo en kjent metode også. Da trenger man ikke stjele annet en andres bilder på nett🙈 Anonymkode: 94618...b21
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. be politiet gjøre en velferdssjekk med tanke på at den eldre har trukket seg tilbake (si det er vanskelig å få kontakt med henne), og forklar at huset er skittent og etter din mening helseskadelig. Du kan forklare at den gamle har tatt inn en leieboer du mistenker at svindler henne og at du tror leieboeren driver med heleri (salg av tjuvgods). 2. meld til fastlegen og til kommunen til den gamle. Er det sannsynlig at den gamle er blitt dement, så melder du bekymring om dette også. Anonymkode: 729d7...3dc Det med velferdssjekk skal jeg vurdere, takk for tipset! Er det virkelig en greie i Norge også? Har sett det på YouTube og slikt fra andre land. Jeg har meldt bekymring til fastlegen en gang før ang den eldre personen. Da ble det sure miner, selv om jeg ga beskjed til den eldre i det bekymringen var sendt og om innholdet. Det var en generell bekymring om hens ivaretakelse av egen helse. Fikk bekymringsmeldingen sendt i retur til meg fra fastlegen med "avslag" og oppmuntring til å be den eldre bestille time selv og ta med meg neste gang. Det ville hen ikke og dermed ble det ingenting av det. Anonymkode: f52c6...263
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan hun ha stjålet bilder av andre som selger disse tingene. Ikke at hun har plaggene men at hun later som hun har de. Får folk til å vippse for så blokkere de? Det er jo en kjent metode også. Da trenger man ikke stjele annet en andres bilder på nett🙈 Anonymkode: 94618...b21 Sorry ser nå at det er mye klær hos henne😂 Anonymkode: 94618...b21
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan hun ha stjålet bilder av andre som selger disse tingene. Ikke at hun har plaggene men at hun later som hun har de. Får folk til å vippse for så blokkere de? Det er jo en kjent metode også. Da trenger man ikke stjele annet en andres bilder på nett🙈 Anonymkode: 94618...b21 Takk for tipset, men det er lett gjenkjennbare bilder av sofaen, planter i vinduskarmen og dosetten på kjøkkenet💩 Skulle så gjerne gitt henne tvilen til gode. Jævlig triste greier å være vitne til. Hun har en unge der annenhver uke også, så det er ikke med lett hjerte å vare kjøre på med politi. Anonymkode: f52c6...263
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sorry ser nå at det er mye klær hos henne😂 Anonymkode: 94618...b21 😅 ts Anonymkode: f52c6...263
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det med velferdssjekk skal jeg vurdere, takk for tipset! Er det virkelig en greie i Norge også? Har sett det på YouTube og slikt fra andre land. Jeg har meldt bekymring til fastlegen en gang før ang den eldre personen. Da ble det sure miner, selv om jeg ga beskjed til den eldre i det bekymringen var sendt og om innholdet. Det var en generell bekymring om hens ivaretakelse av egen helse. Fikk bekymringsmeldingen sendt i retur til meg fra fastlegen med "avslag" og oppmuntring til å be den eldre bestille time selv og ta med meg neste gang. Det ville hen ikke og dermed ble det ingenting av det. Anonymkode: f52c6...263 Kommunen kunne i alle fall gjøre velferdssjekker før, dersom man meldte bekymring. Jeg tror det er politiet som gjør det nå, men jeg aner ikke hvor man kan henvende seg. Anonymkode: 729d7...3dc
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kommunen kunne i alle fall gjøre velferdssjekker før, dersom man meldte bekymring. Jeg tror det er politiet som gjør det nå, men jeg aner ikke hvor man kan henvende seg. Anonymkode: 729d7...3dc Ja, kommunen kan sikker gi meg noen svar på det. ts Anonymkode: f52c6...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå