Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke kompetanser har egentlig en helsefagarbeider?

Anonymkode: c386f...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

To år på vgs eller noen kurs tror jeg

Anonymkode: e5d15...da6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tilsvarende en hjelpepleier i gamle dager. 

Anonymkode: eae33...a68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke klare krav til helsefagarbeider? Jeg trodde det var to år med VGS, for å så gå to år i lære/lærlingstilling. Altså fire år VGS-utdanning, og fagbrev?

Mulig jeg surrer og blander med noe annet.

Anonymkode: ac51e...0a2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke klare krav til helsefagarbeider? Jeg trodde det var to år med VGS, for å så gå to år i lære/lærlingstilling. Altså fire år VGS-utdanning, og fagbrev?

Forskjell på om utdannelsen påbegynnes etter folkeskolen eller om voksne med f.eks. barn elle annen omsorgsbakgrunn tar utdannelse for å få en «tittel» og få fagbrev. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er tre år på vgs. 

Og VG1 er helseservice og er bare litt basic om kroppen. Du har nesten like mye peiling som helsesekretærer. 

Anonymkode: 51f65...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og VG1 er helseservice og er bare litt basic om kroppen. Du har nesten like mye peiling som helsesekretærer. 

* VG1 er helsfag! Beklager.

AnonymBruker
Skrevet

Dere misforstår, jeg vet utdanningen er 4  år.

Jeg lurer på kopetansen, ikke hvor lang utdanningen er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Læretiden er vel også regnet som utdanning, derav fire år. Men ser du skriver tre, så ja, jeg tok feil, men med ett år?

Jeg skrev, noe oversatt: to år teori, to år lærling.

Og takk for helsesekretærkomplimentet!

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vg1 helse- og oppvekst 

Vg2 helsearbeiderfaget

2 år som lærling i 100% stilling

Noen kurs.... 🙄 Ikke tråkk på yrket er du snill. 

Helsefagarbeidere er ekstremt viktige i helsesektoren. Det er de som er nærmest pasientene og som gir pleie og omsorg, observerer og rapporterer til sykepleier eller lege, i kommunehelsetjenesten deler de fleste også ut medisiner. De setter igang sykepleietiltak for å hjelpe pasienter med deres problemer og behov. 

Som nyutdannet Sykepleier for mange mange år siden var de disse jeg støttet meg på når sykepleierkollegaene ikke hadde tid å hjelpe en usikker fersk sykepleier. Fantastisk mye kompetanse hos helsefagarbeidere som har jobbet noen år.

Hilsen lærer på Vg2 Helsefagarbeider 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvor de jobber. På noen avd på sykehuset har de fått et skikkelig kompetanseløft med kurs så de kan gjøre mye av det som før bare var spl oppgaver.

Men hos oss på demens bokollektiv forventes det at de skal kunne administrere daglige medisiner fra dosett og multidose, medikamentelle plaster, mixturer og visse injeksjoner. De skal kunne ta vurderinger og observasjoner nok til å vite om de må tilkalle sykepleier, amk osv. 

Alt av hygienen og daglig stell, grunnleggende sårbehandling. Forebyggende helsearbeid, noe rehabilitering, miljøterapeutiske tiltak. En del sykdomslære. Og mye om demens og alt rundt det så klart siden det er en diagnose alle hos oss har. 

Stell av døende, døde. Pårørendearbeid. 

De skal kunne mye, og jeg må si at våre helsefagarbeidere er fantastiske. Jeg selv er sykepleier og er glad for å jobbe med disse.

Anonymkode: 08517...f2f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som helsefagarbeider selv, uten å mimre til læreplanen, så vil jeg si at en helsefagarbeider har kompetanse i relasjonsbygging og kommunikasjon med mennesker med forskjellige diagnoser og utgangspunkt, vi har kompetanse i anatomi og sykdomslære, kompetanse om medisiner (hvertfall de stedene der helsefagarbeidere får ha medisinansvar, det har de sjeldent på sykehus), kompetanse om ernæring, stell og pleie selvfølgelig, aktivisering og viktigheten av det, rehabilitering ved sykdom og skader, enkelte medisinske prosedyrer som feks kateterisering, sondemating, pvk, smitteprosedyrer, palliativ pleie +++. Hvilken kompetanse hver enkelt tillegner seg gjennom læretiden og tiden etter kommer nok an på hvor de jobber rett og slett, yrket er sånnsett veldig variert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tilsvarende en hjelpepleier i gamle dager. 

Nei overhodet ikke. De kunne faget mye bedre. Helsefagarbeidere nå til dags har lite helsepensum. Mer kommunikasjon og stell 

Anonymkode: 5e639...1c7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Må legge til, det ser ut til at det er en beskyttet tittel, som krever autorisasjon. Så da har man utdanningen, inklusive fagbrev, men også autorisasjon som må taes høyde for.

Kompetansen kan man få en viss oversikt over ved å se på kompetansemålene for utdanningen. De finnes her: https://www.udir.no/lk20/hea03-03

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må legge til, det ser ut til at det er en beskyttet tittel, som krever autorisasjon. Så da har man utdanningen, inklusive fagbrev, men også autorisasjon som må taes høyde for.

Kompetansen kan man få en viss oversikt over ved å se på kompetansemålene for utdanningen. De finnes her: https://www.udir.no/lk20/hea03-03

Mer presist, her: https://www.udir.no/lk20/hea03-03/kompetansemaal-og-vurdering/kv490

AnonymBruker
Skrevet

Før var det 3 år. Gr. kurs helse og sosialfag, så VG1 og VG2. 2 siste årene hadde man 6 ukers praksis på sykehjem, sykehus, bolig for psykisk utviklingshemmede og hjemmesykepleien. Fagene var Helsefag, sykdomslære, hygiene, humanbiologi, medikamenthåndtering, psykologi, fysiologi osv. En helsefagarbeider/hjelpepleier har god kunnskap innen helse og omsorg. 

Anonymkode: adc9d...ee9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter insulin, tømmer urinblære med kateter, blæreskyll, sårstell, setter fragmin, legger kompresjonsbind, deler ut medisiner fra dosett.. osv.

Vært helsefagarbeider i 10 år

Anonymkode: 5e21b...d94

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei overhodet ikke. De kunne faget mye bedre. Helsefagarbeidere nå til dags har lite helsepensum. Mer kommunikasjon og stell 

Anonymkode: 5e639...1c7

Hvorfor tror det det? 

En helsefagarbeider har utdanning som for det første er ett år lengere, hvor to av årene er ren praksis som lærling. En hjelpepleier gikk 3 år på skole med noen uker praksis. Jeg vil heller si at det er en bedre utdanning enn tidligere. 

Kan være enig i at pensum sannsynligvis ikke var helt likt,  men det skulle bare mangle at et yrke må endres noe etterhvert som samfunnet endres. Dermed endres også hvilke behov samfunnet har som yrket må tilpasse seg. 

Men det er kjempe stort pensum i faget helsefremmende arbeid (eller helse som du kaller det). Med stort fokus på ulike sykdommer og plager og observasjon slik at helsefagarbeideren kan sette igang tiltak for å hjelpe pasienter og brukere. Ramser ikke opp alt de lærer her nå i alle de ulike fagene, men det er mye forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...