AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Skal bestille meg PC og ser at de fleste ligger på 15,6tommere. Er vandt med Mac fra tidligere og der hadde jeg 13» Kan jeg kjøpe (en av få) 14tom? Eller burde jeg ha den større? Skal studere innenfor markedsføring. Og er HP et bra merke? Anonymkode: c3618...4e1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Når det kommer til skjermstørrelse så er det bare du som kan svaret. Oppløsningen, f.eks. 1440p, gjør at arbeidsområdet er like stort i pixler, men mindre område for øynene å se på om det er 14" vs. 15,6". Det er smak og behag etter mitt syn, om man har relativt normalt syn. Jeg bruker kun 13" bærebar, men jeg har også en bærebar USB-C-skjerm på 16" som jeg bruker ved behov når jeg er vekke fra min faste arbeidsplass. Fungerer ypperlig i jobb, gir en lett og nett maskin, som samtidig kan "utvides", og holdt fint for meg også da jeg studerte (2016-19, IT-ingeniør/datateknikk). HP er et merke som i hvert fall tidligere hadde veldig høy feilrate på nye produkter. Mulig det har blitt bedre, men jeg ville styrt unna, da jeg har brent meg på opp til flere HP-maskiner, særlig bærebare. HP, ikke HPE - vel å merke. Markedsføringsstudiene vil kanskje innebære behov for bedre ytelse enn normalt? Det er relativt vanlig at videoredigering f.eks. øker behovet for ytelse. Det er dog ikke relevant ifm. spørsmålet i tråden, men verdt å nevne. Anonymkode: b24bc...f09
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Med det sagt, jeg sitter med to 49" skjermer over hverandre, samt et par 27"-ere på siden på hjemmekontoret. Sønnen sverger til sin 6" mobil, selv om han kan låne svære skjermer når enn han vil. Smak og behag! Anonymkode: b24bc...f09
Aristoteles Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Du kan velge hvilken størrelse du vil, men pass på at den er godkjent for å brukes på (skole)eksamen. Jeg har hatt HP i jobbsammenheng og det var mye problemer. Den første bare sluttet helt å virke etter få dager, den andre gjorde det samme etter noen måneder. Den tredje hadde jeg et par år, men den var treg og hang seg opp hele tiden. Privat, og i skolesammenheng, har jeg hatt Asus og vært fornøyd med det.
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Aristoteles skrev (3 minutter siden): Du kan velge hvilken størrelse du vil, men pass på at den er godkjent for å brukes på (skole)eksamen. Jeg har hatt HP i jobbsammenheng og det var mye problemer. Den første bare sluttet helt å virke etter få dager, den andre gjorde det samme etter noen måneder. Den tredje hadde jeg et par år, men den var treg og hang seg opp hele tiden. Privat, og i skolesammenheng, har jeg hatt Asus og vært fornøyd med det. Har du hatt eller sett eksamen med krav til skjermstørrelse? 😮 Den var ny, men kjekk info å ta med seg på veien! Skal studere igjen neste år for min del. Har mye av samme erfaringen med Asus, en maskin har fusket, men tre har fungert fint. Da jeg studerte levde jeg greit med en Acer-maskin, i tillegg til en macbook air. I arbeid bruker jeg kun Dell. Dyrt, men det fungerer som oftest, rett og slett (personlig erfaring som grunnlag, ikke statistikk). For tiden har jeg et par år gammel XPS med 13" og i7/32gb ram, helt grei maskin, men dårlig batteritid. Anonymkode: b24bc...f09
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli Takk for alle svar! Fått beskjed om spesifikasjoner, så det er i orden Fant en HP jeg kunne tenkt meg, bra tilbud og bedre spesifikasjoner enn minimumskravene på dette studiet. Har som sagt kun hatt Mac tidligere, så er litt usikker på hva som er ok. Sett mange som bruker HP hvertfall. Ts Anonymkode: c3618...4e1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for alle svar! Fått beskjed om spesifikasjoner, så det er i orden Fant en HP jeg kunne tenkt meg, bra tilbud og bedre spesifikasjoner enn minimumskravene på dette studiet. Har som sagt kun hatt Mac tidligere, så er litt usikker på hva som er ok. Sett mange som bruker HP hvertfall. Ts Anonymkode: c3618...4e1 Hvis du må ha en Windows laptop, så hadde jeg gått til Windows eller Asus sin "MacBook", nemlig Asus ZenBook A14. Den er ekstremt lett, et par hundre gram lettere enn MacBook Air, starter med 16 GB RAM og 512 GB lagring og oppover. Er bygd av bedre materiale enn de vanlige Windows som ligger godt under 10.000 kroner. Størrelse på ZenBook A14 er 14 tommers tror jeg, og det er den perfekte størrelsen etter min mening og den er lett å ta med seg rundt, akkurat som MacBook Air sin 13,6 tommers eller MacBook Pro med 14,2 tommers skjermstørrelse. Anonymkode: 4fae8...401
Aristoteles Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har du hatt eller sett eksamen med krav til skjermstørrelse? 😮 Den var ny, men kjekk info å ta med seg på veien! Skal studere igjen neste år for min del. Har mye av samme erfaringen med Asus, en maskin har fusket, men tre har fungert fint. Da jeg studerte levde jeg greit med en Acer-maskin, i tillegg til en macbook air. I arbeid bruker jeg kun Dell. Dyrt, men det fungerer som oftest, rett og slett (personlig erfaring som grunnlag, ikke statistikk). For tiden har jeg et par år gammel XPS med 13" og i7/32gb ram, helt grei maskin, men dårlig batteritid. Anonymkode: b24bc...f09 Nei, ikke krav til skjermstørrelse, men enkelte PC'er er ikke godkjent for bruk på skoleeksamen (ikke tilgang til nett), som f.eks chromebook. Har også Dell på jobb nå, og den låser seg ofte når tunge programmer kjører 😕
AnonymBruker Skrevet 25. juli #9 Skrevet 25. juli Aristoteles skrev (1 minutt siden): Nei, ikke krav til skjermstørrelse, men enkelte PC'er er ikke godkjent for bruk på skoleeksamen (ikke tilgang til nett), som f.eks chromebook. Har også Dell på jobb nå, og den låser seg ofte når tunge programmer kjører 😕 Ah, ja, sånn sett er man vel på den mest sikre siden ved å gå for en "allaround windows-maskin", det koker vel i grunn ned til OS/software-støtte. Dell har vel å merke et bredt spekter av maskiner, men min erfaring både fra datasenter-markedet, og ikke minst laptop-segmentet, samt skjermer, så er de generelt gode om man velger noe som er godt specca. Nevnte XPS er en liten råtass av en maskin, tynn og flott sak med ganske heftige specs, men den har klart sine mangler den og. Som at batteriet går bare du kompilerer et prosjekt i VS, for eks. Anonymkode: b24bc...f09
AnonymBruker Skrevet 25. juli #10 Skrevet 25. juli Tidligere anså jeg alt som var større enn 14" som mer flyttbar enn bærbar, men i senere år har jo rammene rundt skjermen jevnt over blitt smalere, slik at en 15" i stor grad vil oppleves som mindre enn tidligere. Kommer selvsagt litt an på modell, og man burde nok helst ha sett på /testet i butikk. Anonymkode: 4a15a...220
Schmuhu Skrevet 25. juli #11 Skrevet 25. juli Jeg hadde unngått Windows for det harde livet med all makt, med mindre studiet krever det. Så om du ikke klarere å håndtere en Linux, så er mac ditt eneste alternativ. Dagens m-chips er også MYE bedre enn de gamle støvsugere, så en mac er for tiden svært lav priset i forhold til windows verden. De har batteritider opp mot 48 timer med youtube. En Macbook Air med 16GB ram og størrelse på disk etter smak burde holde mer enn nok for dine behov. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 25. juli #12 Skrevet 25. juli Da jeg begynte på master kjøpte jeg en Lenovo, ideapad 15,6. Veldig fornøyd og mange år etter fungerer den fortsatt like godt😀 Anonymkode: f6e7c...095
Million Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli (endret) Jeg har hatt HP pc-er siden 1998 og aldri hatt en som skuffer eller svikter etter kort tid. De har alle sammen vart til jeg selv bare har lyst på noe nytt og bytter dem ut, ikke fordi de slutter å virke e.l. Min stasjonære pc nå er også en HP, og den er sju år gammel. Bruker den riktignok veldig lite siste året, da jeg i stedet bruker en Chromebook mens jeg sitter i sofaen, ikke ved skrivebordet der den stasjonære er. Så HP har aldri sviktet meg i hvert fall. Min neste stasjonære er faktisk innkjøpt allerede men ikke installert ennå, og den er også en HP Det er et par-tre stk av HP'ene som har vært bærbare pc-er, og de var også gode. Den ene, et monster av en "bærbar" (mer flyttbar, for den var så stor) var faktisk en som konket ut etter noen år, husker jeg nå. Den lot seg ikke reparere, men det er altså den eneste som har gått i stykker av de alle. Endret 25. juli av Million
Anonymeeee Skrevet 26. juli #14 Skrevet 26. juli Har dere gjort noe med PC-en deres dere som har hatt HP pc og vært misfornøyde?
AnonymBruker Skrevet 26. juli #15 Skrevet 26. juli Der jeg studerer har de fleste 13 tommer. Ser ikke hensikten med å ha mer. Anonymkode: 3fdae...029
AnonymBruker Skrevet 28. juli #16 Skrevet 28. juli Flere selger refurbished windows pro-laptop på finn til samme pris som en dødstreg på Power/Elkjøp. Maskiner i 10.000 + klassen for det halve og vel så det. Kjøpte ThinkPad med 512+256 GB ram, 32 gb RAM for 4500 inkl frakt, kjempefornøyd. Anonymkode: c5f6a...e79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå