Gå til innhold

Hva synes dere om kostholdet for en dag som dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg ønsker å gå ned i vekt på en varig og sunn måte (livsstil). Har begynt å trene sykkel 3 ganger i uken, intensivt 20 minutter pr. gang. Ikke mye, men jeg vil utvide med annet etterhvert. Må ta det pent. Er mye i ro på kontoret/jobben.

Hva synes dere om en typisk kostholdsdag som denne?

Frokost: 1 brødskive (havre/flerkorn) med lett-smør og lett-mysost/Lett-Synnøveost/lett-servelat/lett-syltetøy/skinke/ makrell i tomat/ agurk/tomat/ruccola/ varierer)

Lunch: 1 brødskive/2 knekkebrød/1 pitabrød med sunt pålegg (en av delene - med pålegg som det over)

Middag: Kylling/kalkunpølse i hermetisk tomatsaus med salat og fetaost/

kyllingfilet/karbonadedeig/laks med pasta eller ris, samt salat.

Annet: 1 kopp kakao, pepsi max, ice tea light, IFA pastiller, eple, pære, yoghurt (20% mindre sukker), te, 1 glass rødvin (ca. 2-5 ganger i måneden).

Kommentarer fra de som kan sunn livsstil samtidig med vektnedgang (og ikke diett-tilhengere..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Shadowlyn
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på noen måte men synes dette høres litt lite ut.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Og likevel veier jeg hele 69 kg (!!) :overrasket: og er 170 cm høy. Har gått opp 9 kg over to år.

Jeg mosjonerer ikke mye men jammen går jeg ikke noe særlig ned.

Gjest Shadowlyn
Skrevet

For å gå ned må du spise små måltider oftere for å få igang forbrenningen. Spiser du for lite holder kroppen din fast på fettet sitt for at du ikke skal 'sulte'.

Skrevet

Et par kjappe forslag:

Bytt ut frokostskiven med havregrøt eller “tung” frokostblanding (hjemmelaget, gjerne med kli) og gjerne et eple eller to.

Enkelte kan få øket appetitt av søte lettprodukter. Et annet argument er at aspartam og lignende er såpass nye stoffer på markedet at om du klarer å bytte det ut med grønn te el så øker du sunnhetsgraden i det, selv om det ikke nødvendigvis gjør at du går raskere ned i vekt.

Pasta/ris, det finnes grove varianter av dette.

Pålegg: Liker du avokado ligger du bedre an med tanke på sunt fett om du bytter ut et av de fettrike påleggene med avokado, enten i ren form eller guacemole.

Om det er lite eller ikke er umulig å si når det ikke står noe om mengdene ;)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Så jeg burde kanskje putte inn et grovt knekkebrød med sunt pålegg inne i mellom måltidene, før og etter lunch kanskje?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes 1 skive til frokost og lunsj er veldig lite, selv om du skal ned i vekt. Da risikerer du bare å få søtsug etter middag/utpå kvelden. Det lureste er å få i seg mesteparten av kaloriene tidlig på dag, og heller spise lite om kvelden.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Et par kjappe forslag:

Bytt ut frokostskiven med havregrøt eller “tung” frokostblanding (hjemmelaget, gjerne med kli) og gjerne et eple eller to.

Enkelte kan få øket appetitt av søte lettprodukter. Et annet argument er at aspartam og lignende er såpass nye stoffer på markedet at om du klarer å bytte det ut med grønn te el så øker du sunnhetsgraden i det, selv om det ikke nødvendigvis gjør at du går raskere ned i vekt.

Pasta/ris, det finnes grove varianter av dette.

Pålegg: Liker du avokado ligger du bedre an med tanke på sunt fett om du bytter ut et av de fettrike påleggene med avokado, enten i ren form eller guacemole.

Om det er lite eller ikke er umulig å si når det ikke står noe om mengdene ;)

Er på en måte nokså avhengig av pepsi max..og drikker litt hver dag. Middagsporsjonene mine kunne nok med fordel ha vært mindre!

Spiser cashewnøtter av og til også, usukrede bær og eggerøre med laks.

Det med havregrøten er jo et godt tips har jeg forstått...det er bare det at jeg ikke liker lukten og smaken av havregrøt..blir kvalm av sånt om morgenen..

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg synes 1 skive til frokost og lunsj er veldig lite, selv om du skal ned i vekt. Da risikerer du bare å få søtsug etter middag/utpå kvelden. Det lureste er å få i seg mesteparten av kaloriene tidlig på dag, og heller spise lite om kvelden.

Burde nok kanskje det ja!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale havregrøt. det er jo karbohydrater, når du heller kan bytte det ut med mer proteinrik mat. jeg synes du bør spise mer til frokost. men jeg vil anbefale deg en skive med ett egg som pålegg. Dette er proteinrik mat og er veldig mettende. Jeg spiste dette i hele høst, og holdt meg mett i lang tid. Blir jo så mett på begynnelsen av dagen, at det faktisk sette standarden for hvor mye man orker resten av dagen. Du kan også spise brødskive med tunfisk.

Og så må du kunne unne deg litt i hverdagen også. At du drikker litt sukkerfri brus skal du da få lov til. Men vær heller obs på at brus fører til beinskjørhet. Kanskje du bare skal slappe av litt rundt kostholdet, og fokusere på mer trening etterhvert? Jeg begynte å trene masse i høst, og jeg begynte automatisk å få lyst på mer sunn mat. Jeg ble mye mer avslappet i forhold til mat når jeg trente, og har nå gått ned mange kilo uten å tenke så mye på det. Det er viktig å ikke bli så fokusert på mat at man er i faresonen for å utvikle spiseforstyrrelser. :klem:

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Jeg vil ikke anbefale havregrøt. det er jo karbohydrater, når du heller kan bytte det ut med mer proteinrik mat. jeg synes du bør spise mer til frokost. men jeg vil anbefale deg en skive med ett egg som pålegg. Dette er proteinrik mat og er veldig mettende. Jeg spiste dette i hele høst, og holdt meg mett i lang tid. Blir jo så mett på begynnelsen av dagen, at det faktisk sette standarden for hvor mye man orker resten av dagen. Du kan også spise brødskive med tunfisk.

Og så må du kunne unne deg litt i hverdagen også. At du drikker litt sukkerfri brus skal du da få lov til. Men vær heller obs på at brus fører til beinskjørhet. Kanskje du bare skal slappe av litt rundt kostholdet, og fokusere på mer trening etterhvert? Jeg begynte å trene masse i høst, og jeg begynte automatisk å få lyst på mer sunn mat. Jeg ble mye mer avslappet i forhold til mat når jeg trente, og har nå gått ned mange kilo uten å tenke så mye på det. Det er viktig å ikke bli så fokusert på mat at man er i faresonen for å utvikle spiseforstyrrelser. :klem:

Takk alle!

Ja, tenkte på det med benskjørhet...tar kalk med D-vitamin-tablett hver dag og forsøker å være flink med yoghurt og lett-hvitost. (og grønnsaker, bl.a. broccolli)

Så var det treningen da...det å presse seg selv til å yte litt ekstra er ikke veldig lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...