Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et ektepar som har søsken og søskenbarn med sine barn på begge sider. Vi har selv valgt å ikke få barn, fordi vi liker livet vårt slik det er, og ikke føler på et ønske for barn selv. 

Vi har også en gård, med litt forskjellige spennende dyr, mest for kosen sin del (vi har vanlige jobber, driver ikke gård). Vi har også brukt mye tid på å gjøre tomta fin, vi har egen strandlinje, flott hage og terrasseområde - osv. Noe vi er stolte av og nyter selv, etter mye innsats og arbeid. 

Problemet er at våre søsken og noen søskenbarn, på begge sider, også ser ut til å ønske å benytte seg av alt vi har ordnet til. De fleste bor enten i rekkehus eller små eneboliger med lite tomt, nært byen, og de sier selv de synes det er så deilig å komme ut til "vårt paradis". 

Det er i og for seg hyggelig at folk liker både området vårt og oss, men samtidig er det forferdelig slitsomt. De slipper ungene fri, uten å følge med, og flere av dem klarer ikke oppføre seg slik de burde rundt dyr. Jeg ender derfor opp med å være hun strenge tanta, og må følge med konstant. Når folk kommer på besøk, er det ofte uanmeldt, og de blir værende i timesvis. I starten prøvde vi å høflig avvise et par besøk når vi ikke synes det passet, som avfeies av "åja, vi skal bare bade en times tid, ikke bry dere om oss, vi ordner oss selv" eller "vi skal bare hilse litt på hestene, så drar vi"... I senere tid har vi gått ut med beskjed, skriftlig, til alle familier vi opplever tar seg for mye til rette. Der vi informerte om at vi ønsker spørsmål på forhånd før besøk, og at vi ikke ønsker å være ufrivillig barnevakt når barna bare løper rundt uten at foreldrene tar ansvar, spesielt når det gjelder dyra våre. 

To familier har tatt beskjeden, og til og med beklaget seg noe, mens resten har omtrent bare humret litt og fortsatt som tidligere, med kommentarer som "vi er jo familie, dere er alltid velkommen til oss, så det må gå begge veier", "dyra har godt av å sosialisere seg med barn, når dere ikke har barn selv", "nå må dere være litt rause, dere som har det så stille og fredelig her, må unne oss byfolk litt av godene med å bo på landet også". 

Altså, hva gjør man? Må man kutte ut familie som ikke klarer å forholde seg til grenser? Vi er så lei nå at vi vurderer å investere i grind med kodelås på, så folk ikke skal kunne kjøre inn på eiendommen vår... Men kjenner jeg dem rett hadde de bare parkert ved porten, og ruslet inn på eiendommen likevel... 

Jeg sliter med å bli sint når folk fortsatt plutselig kommer på besøk da, for de er jo faktisk familie, men vi har ikke hatt en eneste sammenhengende helg alene på eiendommen vår i sommer 😅 Vi er jo glade i alle sammen også, men vil ikke ha de på besøk hele tiden... 

Anonymkode: 36119...5d1

• Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har laget noe som er et paradis for små barn og deres foreldre. Det blir så og si umulig å få til at folk ikke vil besøke dere. Dere må stille krav til at dere får bestemme når, men dersom dere ikke vil bli familiens svare får og hatobjekt, må dere tillate besøk.

Så alternativene er som over eller kutte kontakt med slekta. Og det vil dere vel kanskje ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Dere må være mye tydeligere. Hvis det resulterer i at DE velger å kutte kontakten med dere, så er det deres valg. Sett på hengelås og hvis de da kommer inn allikevel så sier dere: dere må gå. Ingen forklaring, bare be de gå. Hvis de kommer med motargumenter så kommenterer dere ikke de. Bare fortsett å be de dra. 

Anonymkode: d9aa3...3df

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at to familier har tatt beskjeden, og beklaget seg. Jeg tror at jeg hadde startet med å invitere akkurat disse familiene når dere har lyst og det passer for dere. Og så hadde jeg tatt en prat med de voksne i de andre familiene én etter én. Si at dere ønsker å avtale ting på forhånd når de skal komme, og at uanmeldte besøk ikke er aktuelt lenger (si det på en finere måte enn det). Dersom de ikke respekterer dette MÅ dere avvise de når de kommer uanmeldt. 

Anonymkode: 5d08f...c7d

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Er det et alternativ å invitere de alle på en gang? En slags skippertaks-løsning. Da blir alt samlet i stedet for spredd over alt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om følgende: ‘Barn som ikke er under oppsyn av foreldre under hele besøket forlater gården med 2 energidrikk og 1 kattunge’ 

Anonymkode: 7958b...9a1

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ ER THOMAS UTE MED HESTENE. EN AV DERE MÅ UT FORDI DET KAN VÆRE FARLIG. HESTENE KAN TRÅKKE PÅ HAN. JEG TAR IKKE DETTE ANSVARET  

Sorry store bokstaver, men med unnasluntrende foreldre må du bli tydelig .

Anonymkode: 5b657...354

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gi beskjed om følgende: ‘Barn som ikke er under oppsyn av foreldre under hele besøket forlater gården med 2 energidrikk og 1 kattunge’ 

Anonymkode: 7958b...9a1

Bytt ut kattungen med en sprittusj aka "ansiktsmaling"

Anonymkode: d9aa3...3df

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi er et ektepar som har søsken og søskenbarn med sine barn på begge sider. Vi har selv valgt å ikke få barn, fordi vi liker livet vårt slik det er, og ikke føler på et ønske for barn selv. 

Vi har også en gård, med litt forskjellige spennende dyr, mest for kosen sin del (vi har vanlige jobber, driver ikke gård). Vi har også brukt mye tid på å gjøre tomta fin, vi har egen strandlinje, flott hage og terrasseområde - osv. Noe vi er stolte av og nyter selv, etter mye innsats og arbeid. 

Problemet er at våre søsken og noen søskenbarn, på begge sider, også ser ut til å ønske å benytte seg av alt vi har ordnet til. De fleste bor enten i rekkehus eller små eneboliger med lite tomt, nært byen, og de sier selv de synes det er så deilig å komme ut til "vårt paradis". 

Det er i og for seg hyggelig at folk liker både området vårt og oss, men samtidig er det forferdelig slitsomt. De slipper ungene fri, uten å følge med, og flere av dem klarer ikke oppføre seg slik de burde rundt dyr. Jeg ender derfor opp med å være hun strenge tanta, og må følge med konstant. Når folk kommer på besøk, er det ofte uanmeldt, og de blir værende i timesvis. I starten prøvde vi å høflig avvise et par besøk når vi ikke synes det passet, som avfeies av "åja, vi skal bare bade en times tid, ikke bry dere om oss, vi ordner oss selv" eller "vi skal bare hilse litt på hestene, så drar vi"... I senere tid har vi gått ut med beskjed, skriftlig, til alle familier vi opplever tar seg for mye til rette. Der vi informerte om at vi ønsker spørsmål på forhånd før besøk, og at vi ikke ønsker å være ufrivillig barnevakt når barna bare løper rundt uten at foreldrene tar ansvar, spesielt når det gjelder dyra våre. 

To familier har tatt beskjeden, og til og med beklaget seg noe, mens resten har omtrent bare humret litt og fortsatt som tidligere, med kommentarer som "vi er jo familie, dere er alltid velkommen til oss, så det må gå begge veier", "dyra har godt av å sosialisere seg med barn, når dere ikke har barn selv", "nå må dere være litt rause, dere som har det så stille og fredelig her, må unne oss byfolk litt av godene med å bo på landet også". 

Altså, hva gjør man? Må man kutte ut familie som ikke klarer å forholde seg til grenser? Vi er så lei nå at vi vurderer å investere i grind med kodelås på, så folk ikke skal kunne kjøre inn på eiendommen vår... Men kjenner jeg dem rett hadde de bare parkert ved porten, og ruslet inn på eiendommen likevel... 

Jeg sliter med å bli sint når folk fortsatt plutselig kommer på besøk da, for de er jo faktisk familie, men vi har ikke hatt en eneste sammenhengende helg alene på eiendommen vår i sommer 😅 Vi er jo glade i alle sammen også, men vil ikke ha de på besøk hele tiden... 

Mye frekke folk rundt om, også familiemedlemmer. Dere må rett og slett si ifra, si at det skal avtales når dere vil ha besøk, feks. pga ting dere har å gjøre eller noe sånt. Hadde ikke brydd meg om de ble sure, gi beskjed, det er ditt hjem du/dere bestemmer.

Anonymkode: a44ec...b59

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett grenser. Både med grind og muntlige beskjeder.

Eksempler på grenser kan være at dere kun tar i mot besøk når dere er hjemme. Og at når dere er hjemme, skal det også respekteres at dere sier nei til besøk.

Voksne som ikke kan forholde seg til andres privatliv og grenser, kommer til å bli sure. La dem!

Anonymkode: fcb94...815

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere fremstår noe usosiale og sære, noe som i og for seg er en ærlig sak, men da må dere også erkjenne at det er dere som har avvikende adferd her. Det er ikke normalt å vurdere å sette opp port med hengelås for å unngå at nær familie kommer innom på besøk. 

Mennesker er sosiale vesener som naturlig søker felleskap og samspill. Jeg har full forståelse for at det kan oppleves plagsomt å måtte irettesette andres barn, og at dere, som er mindre sosiale av natur, ikke ønsker besøk hver helg. En enklere måte å løse dette på er selvsagt å invitere flere familier samtidig, slik at det ikke blir naturlig for disse å også komme den påfølgende helgen. Jeg regner med at din familie, som andre, også har andre ting de ønsker å gjøre. 

Når det gjelder barn som ikke oppfører seg så må dette selvsagt tas med foreldrene hver eneste gang det er en hendelse, fram til foreldrene forstår. «Du Turid, nå gikk Alma inn til hestene igjen uten tilsyn. Du vet like godt som meg at det kan være farlig, og jeg har dessverre ikke ork til å fotfølge dine barn hver gang dere kommer på besøk. Dersom det skal være slik må vi dessverre begrense besøk uten avtale, da dette sliter meg fullstendig ut.»

Anonymkode: 37cc1...0be

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt matt av å høre om hvordan folk oppfører seg! Dette er grunnen til at mange av oss hater uanmeldt besøk; det passer ikke og det er invaderende.

Tror kanskje dere blir nødt til å sende ut en fellesmelding, hvor dere sier at det blir for mange uanmeldte besøk som ikke passer inn med deres planer. Og at dere inviterer når dere har lyst på besøk og det passer for dere. Jeg ser ingen annen løsning. 

Anonymkode: 39153...f8c

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder barn gjør jeg det enkelt. Jeg låser inne ting de kan skade, og bryr meg ikke om ting som kan skade dem (kattene, tilgang til vaskerom, kniver i skuffa, bratt trapp... om noe ligger det gjerne en ekstra kniv på kjøkkenbenken). Lar det være opp til foreldrene å løpe etter. Det er ganske slitsomt med vann, kniver, humørsyke katter, hester, og alt. Og gjør at det begrenser seg hvor mye foreldrene gidder, sett mot å slippe dem løps på Leos. 

Kommer de uanmeldt? Da passer det ikke. De får en invitasjon neste torsdag. Her er dere ikke strenge nok. Dere må nok kjenne på ubehaget første gangen. Men derfra vil det ordne seg. 

Man blir gjerne "den sære" i en overgangsfase. Men plutselgi er det normalen at man venter på en invitasjon, og begrenser sitt besøk. 

Anonymkode: 48f48...062

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere fremstår noe usosiale og sære, noe som i og for seg er en ærlig sak, men da må dere også erkjenne at det er dere som har avvikende adferd her. Det er ikke normalt å vurdere å sette opp port med hengelås for å unngå at nær familie kommer innom på besøk. 

Mennesker er sosiale vesener som naturlig søker felleskap og samspill. Jeg har full forståelse for at det kan oppleves plagsomt å måtte irettesette andres barn, og at dere, som er mindre sosiale av natur, ikke ønsker besøk hver helg. En enklere måte å løse dette på er selvsagt å invitere flere familier samtidig, slik at det ikke blir naturlig for disse å også komme den påfølgende helgen. Jeg regner med at din familie, som andre, også har andre ting de ønsker å gjøre. 

Når det gjelder barn som ikke oppfører seg så må dette selvsagt tas med foreldrene hver eneste gang det er en hendelse, fram til foreldrene forstår. «Du Turid, nå gikk Alma inn til hestene igjen uten tilsyn. Du vet like godt som meg at det kan være farlig, og jeg har dessverre ikke ork til å fotfølge dine barn hver gang dere kommer på besøk. Dersom det skal være slik må vi dessverre begrense besøk uten avtale, da dette sliter meg fullstendig ut.»

Er du seriøs eller? De er ikke sære, de er normale folk som ikke har behov for besøk hele tiden. Og det er 100% opp til en selv om man ønsker besøk. Du kan ikke komme inn til meg bare fordi du vil når jeg ikke vil ha deg der.

Anonymkode: 39153...f8c

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt lik situasjon, men vi har dydt svømmebasseng i hagen, og hver sommer liker familie, venner og nabounger å valfarte hit for å bade. Våre barn har vært svømmedyktige fra første sommer vi har hatt bassenget, så dem bekymrer jeg meg ikke for, men jeg og mannen står fortsatt som ansvarlig for alle andre som er i nærheten av bassenget, både mennesker og dyr. Andre foreldre har bare sendt barna over og sagt "dere ser vel etter at de ikke drukner, vel?". En sommer fikk jeg nok, for jeg gjorde ikke annet enn å sitte bassengvakt, og sa ifra til absolutt alle om at de fikk se til sine egne barn. Om de ikke selv kunne være fysisk ved bassenget og ha tilsyn, kunne barna heller ikke barna bade. Etter det gikk besøkstallet i bassenget kraftig ned. Foreldrene, som ellers hang i egne hager eller hus, eller som likte å henge i en annen del av vår hage, gadd ikke å passe egne badende barn, men forventet alltid at jeg gjorde det. Ikke folk jeg savner å ha i livet uansett, om jeg skal være ærlig. De ville jo bare ha gratis barnevakt mens de selv holdt på med sitt. 

Anonymkode: dd058...025

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns ikke de virker usosiale og sære. De har hatt besøk hver eneste helg hele sommeren. Vil tro at de har ganske mye arbeid å gjøre på en slik eiendom også, pluss dyr som skal stelles. Greit å kunne planlegge helgene da. Og i tillegg barn som løper fritt rundt uten tilsyn, med sjø nært og store dyr.

Anonymkode: a5ac8...319

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Usosiale og sære? Det er det vel heller du som er, som ikke forstår at man ikke ønsker uanmeldt besøk hele tiden.

Ts: Bra du har sendt ut melding. Tenker du bør sette opp hengelås. Så utrolig hensynsløse og uhøflige de er.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Isåfall så fremstår du som en person uten sosiale antenner. Det er faktisk ikke normalt for mennesker å bare tråkke inn i andres private sfære, bare fordi man selv ønsker felleskap og samspill. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så du hadde synes det var greit at søsken og søskenbarn med familier fylte huset og hagen din i timesvis hver helg? Jeg hadde ikke synes det var greit

Anonymkode: a44ec...b59

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sånne folk som de siste går det faktisk an å kvitte seg med. Skylde på at "dyr må sosialisere seg" som begrunnelse for at de ikke vil passe på barna sine 🤪 For ikke å snakke om den "dere er velkommen hos oss, så da er vi velkommen hos dere". Er disse folkene litt tilbakestående?

Anonymkode: d107a...48e

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...