AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Er nybegynner på strikking og skal strikke Bie-pledd fra Sandnes Garn. Sitter litt fast og lurer på om noen kan hjelpe meg (vet det er dumme spørsmål…). 1. Strikkefasthet er 10 cm på 15 masker. Jeg får mye færre cm så teppet blir veldig kort.. i og med at det bare er et pledd med mønster kan jeg vell bare øke antall masker? (har ikke tilgang på tykkere pinner før neste uke). 2. Det står at den ene raden skal strikkes med rettmasker (vrangsiden). ? Det står også at hver rad alltid skal begynne med to rettmasker. Betyr det at jeg skal strikke to rettmasker på rettsiden først og deretter resten med rettmasker på rettsiden? Anonymkode: 1988f...524
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Jeg har ikke strikket pleddet og googlet nettopp. Hva er pinnestørrelse anbefalt og hva bruker du nå? Har bare ville strikket flere rader om det blir veldig kort og bredden stemmer. Det er jo et gjentagende mønster. Når du begynner med 2 rettmasker og avslutter med 2 rettmasker - uansett hvilken side du strikker på vil jeg tro. Slike kantmasker bruker å være slik for å få en fin og jevn kant. Det kan nok stemme at noe skal strikkes rett på vrangsiden. Da vil de se vrang ut på rettsiden. Anonymkode: b6211...dcd
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Anbefalt pinnestrl er 5, bruker 5 og det blir alt for kort.. takk for svar Anonymkode: 1988f...524
Marissa Skrevet 25. juli #4 Skrevet 25. juli 1. Du må lese og lære om strikkefasthet, og så endre pinnestørrelse om strikkefastheten ikke stemmer. Alt dette står veldig godt forklart her https://www.strikkeskolen.no/for-du-begynner/strikkefasthet/ 2. Du skal begynne alle pinner, uavhengig av resten av mønsteret, med to rette masker. Det skaper rillekanten som omgir teppet slik bildet i oppskriften viser. Ellers følger du det oppskriften sier du skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 25. juli #5 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er nybegynner på strikking og skal strikke Bie-pledd fra Sandnes Garn. Sitter litt fast og lurer på om noen kan hjelpe meg (vet det er dumme spørsmål…). 1. Strikkefasthet er 10 cm på 15 masker. Jeg får mye færre cm så teppet blir veldig kort.. i og med at det bare er et pledd med mønster kan jeg vell bare øke antall masker? (har ikke tilgang på tykkere pinner før neste uke). 2. Det står at den ene raden skal strikkes med rettmasker (vrangsiden). ? Det står også at hver rad alltid skal begynne med to rettmasker. Betyr det at jeg skal strikke to rettmasker på rettsiden først og deretter resten med rettmasker på rettsiden? Anonymkode: 1988f...524 https://www.sandnesgarn.no/2406-06 Dette? Nei, du kan ikke bare legge opp flere masker når strikkefastheten ikke stemmer. Da får du ikke nok garn, til teppet. Mønsteret blir og «feil» fordi teppet blir for komprimert. Selv om du har lyst til å strikke så vent til du får rette pinnene slik a5 teppet blir perfekt og ikke en tykk komprimert sak. Teppet skal være mykt og luftig. Anonymkode: 84369...303 1
Maskopi Skrevet 25. juli #6 Skrevet 25. juli Du må bruke pinner sommer deg riktig strikkefasthet så størrelsen blir rett. angående kantene så betyr det at de to første maskene på hver omgang strikkes rett enten du er fra rett- eller vrangsiden. Det er for at du skal få den rillekanten langs sidene (som er lik kanten i bunn og topp av teppet) 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Ok, takk for alle svar Da venter jeg til jeg får tak i pinner. Mulig jeg kommer med flere spm her Anonymkode: 1988f...524
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå