Gå til innhold

Kan jeg sove i boden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, fornuftig sett, jeg lurer på lovbestemmelsen, som jo og er hva TS lurer på.

Anonymkode: d4245...0ce

Er folk og ts ute etter å kverulere i denne tråden, alternativt provosere? 
Trenger ikke gå lengre enn til vedtekter i blokka der hun bor. Er ikke det nok så får hun gå til brl loven eller lov om sameie. 
Hvilken forskjell gjør det om ts får en lov servert? Skal noen ha noen lovtekst så ligger lovdata tilgjengelig for alle på nettet. 
Ts har helle rikke oppgitt relevant info i hi om type boform, om hun eier eller leier. For meg kan ts sove på taket med hengekøye festet til skorsteinene. Heller ikke lovlig det, men da vil nå folk kunne seg henne før og når hun ramler ned. 

Anonymkode: acb8b...c8c

AnonymBruker
Skrevet

I denne varmen har nok folk sovet i boder rundt omkring. Så go for it! 

Anonymkode: 7ff4a...cae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpne et vindu og legg overmadrassen din under det. Selv om det også er varmt om natta, så vil det komme kjølig trekk ned på deg.

Anonymkode: b3a70...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sov ute i hengekøye. 

Anonymkode: 6ea80...cf5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (38 minutter siden):

Det er brudd på Plan- og bygningsloven siden du tar i bruk areal som ikke er godkjent for permanent opphold som oppholdsrom.

Men TS sitt bruk er ikke permanent opphold. Dermed vil jeg anta det er greit?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er folk og ts ute etter å kverulere i denne tråden, alternativt provosere? 
Trenger ikke gå lengre enn til vedtekter i blokka der hun bor. Er ikke det nok så får hun gå til brl loven eller lov om sameie. 
Hvilken forskjell gjør det om ts får en lov servert? Skal noen ha noen lovtekst så ligger lovdata tilgjengelig for alle på nettet. 
Ts har helle rikke oppgitt relevant info i hi om type boform, om hun eier eller leier. For meg kan ts sove på taket med hengekøye festet til skorsteinene. Heller ikke lovlig det, men da vil nå folk kunne seg henne før og når hun ramler ned. 

Anonymkode: acb8b...c8c

Provosere, fordi det spørres om hvilken lov, når det kommer tilbakemeldinger i flertall som sier "dette er ikke lov"?

Nei, det er ikke ment som noe provokasjon, men bare som et spørsmål om hvilke lov man har som begrunnelse når man skriver at noe ikke er lov - enkelt og greit :)

Dette er da basert på hva TS har gitt av informasjon, som tydeligvis er nok til å si at noe ikke er lov.

Det er ikke å kverulere, det er ikke engang å snakke imot (!!)

Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke snakk om å ta boden permanent i bruk som et rom, men å sove der for en natt eller tre. Vil det likevel være ulovlig, og hvilke lovbestemmelse regulerer det i så fall, om du vet?

Det er vel permanent bruk, og ikke sporadisk bruk, som er regulert i lov? Jeg skal ikke bruke loftet som soverom grunnet rømningsveier, men jeg bryter ikke loven om jeg skulle duppe av i go-stolen der oppe?

Hva du velger å gjøre er opp til deg, du blir ikke politianmeldt om du sover der, men et rom uten vindu eller rømningsvei er ikke lov å bruke som soverom, du får altså ikke straff. I tilfelle brann må du være sikker på at du klarer å komme deg ut, brann kan skje første natt du ligger der, eller aldri, opp til deg om du vil ta sjansen. Kjøp heller ei vifte hvis du ikke har varmepumpe

AnonymBruker
Skrevet
Linneah2013 skrev (4 minutter siden):

Hva du velger å gjøre er opp til deg, du blir ikke politianmeldt om du sover der, men et rom uten vindu eller rømningsvei er ikke lov å bruke som soverom, du får altså ikke straff. I tilfelle brann må du være sikker på at du klarer å komme deg ut, brann kan skje første natt du ligger der, eller aldri, opp til deg om du vil ta sjansen. Kjøp heller ei vifte hvis du ikke har varmepumpe

Jeg er ikke TS, men det er nettopp loven jeg er ute etter å få vite. Mange, inkl. deg, skriver at det ikke er lov.

I følge hvilken lov?!

• Liker 1
Gjest Linneah2013
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke TS, men det er nettopp loven jeg er ute etter å få vite. Mange, inkl. deg, skriver at det ikke er lov.

I følge hvilken lov?!

Bare å søke på nettet så ser du, bor du i hus eller blokk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I følge hvilken lov?!

Plan og bygningsloven. Med tilhørende byggteknisk forskrift og saksforskriften siden du ikke har søkt om bruksendring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan se ut som det fokuserer på grupper, og ansvar for denne, som jo blir noe annerledes enn om TS sovner i boden sin.

Det står kanskje noe i forskrift om brannforebygging, men ikke i så klartekst som det ble formulert i tidligere innlegg? Mulig jeg overså noe.

Jeg tror det vil være lovlig slik TS forteller det.

Nei, regner med at det er borettslag eller eierseksjonssameie. Begge reguleres av lover som sier at arealene skal benyttes til det de er ment for. Det vil si at man ikke kan benytte boden til å sove i.

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvem skal merke at du gjør det - og så i tillegg ordne med straff? 

Kjør på - jeg hadde vært bekymret for brannsikkerhet og krypdyr men det er jo opp til deg. 

Anonymkode: d50a9...044

• Liker 2
Skrevet

Bare sov i boden det jeg tilbringer natten under åpen himmel på planet til Pickupen 😀

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ender opp med å gjøre det, håper jeg du tar med en røykvarsler og legger den høyt noe sted. Om du i tillegg har en nabo du stoler på kan du jo fortelle det til han i tilfelle en nødssituasjon.

Anonymkode: 4665e...966

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har sovet i boden i huset, også kalt kjelleren de siste ukene. Eneste kalde stedet. Tenker at det ikke er varig opphold da. Men vi bor i eget hus, og har røykvarsler og brannslukkingsapparat der.

Anonymkode: eaf94...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn byggteknisk er det ikke lov, men det er ikke sånn at politiet kommer løpende om du sier det høyt. 

Gjør hva du vil. De fleste andre gjør tiltak for å sove i varmen, velkommen etter... 

Anonymkode: 2b4c2...5f0

Sånn byggteknisk er det ikke lov å gjøre boden om til et soverom. Plan- og bygningsloven regulerer ikke din adferd i ditt eget hus. Den sier at det ikke er lov å ha et soverom i en del av huset uten rømningsvei men den har ingen bestemmelse om at du ikke kan velge å legge deg til å sove i et rom som ikke er et soverom, gitt at du altså sover i rommet som det er. (Feks badet, eller boden). 

Det finnes lovverk som tilsier at du som eier av en bygning havner i ansvar om et barn eller en leieboer havner i en brann og har overnattet på et ikke-godkjent rom tilrettelagt for overnatting. Men om leieboeren din på eget initiativ har krøpet inn i boden eller på badet? Det er ikke straffbart på noe vis. (Det er selvsagt straffbart om voksne lar et barn overnatte på et slikt rom, men ts er ikke et barn)

Det verste ts er i brudd med (gitt at hen ikke begynner innrede rommet) er dermed reglene i sameiet eller borettslaget. 

Anonymkode: d402b...6fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånn byggteknisk er det ikke lov å gjøre boden om til et soverom. Plan- og bygningsloven regulerer ikke din adferd i ditt eget hus. Den sier at det ikke er lov å ha et soverom i en del av huset uten rømningsvei men den har ingen bestemmelse om at du ikke kan velge å legge deg til å sove i et rom som ikke er et soverom, gitt at du altså sover i rommet som det er. (Feks badet, eller boden). 

Det finnes lovverk som tilsier at du som eier av en bygning havner i ansvar om et barn eller en leieboer havner i en brann og har overnattet på et ikke-godkjent rom tilrettelagt for overnatting. Men om leieboeren din på eget initiativ har krøpet inn i boden eller på badet? Det er ikke straffbart på noe vis. (Det er selvsagt straffbart om voksne lar et barn overnatte på et slikt rom, men ts er ikke et barn)

Det verste ts er i brudd med (gitt at hen ikke begynner innrede rommet) er dermed reglene i sameiet eller borettslaget. 

Anonymkode: d402b...6fd

Sånn byggteknisk er det stooor forskjell på å sove i en bod innvendig i en leilighet, og å sove i en bod i en kjeller, hvor kjelleretasjen ikke er tilrettelagt og godkjent for varig opphold. Det er sistnevnte det er snakk om her.

Ble for øvrig litt nysgjerrig på strafferammen på det å la et barn sove i en bod...

Anonymkode: 7f859...52f

Skrevet

Primært krav om opphør, evnt dagsmulkt

Skrevet

kjør på, værste som kan skje er beskjed om at det ikke er lov om noen finner det ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...