Gå til innhold

Kan jeg sove i boden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å bli desperat mtp. varmen som er og har vært. Er det trygt å ta meg en natt eller to i kjellerboden?

Bor i leilighetskompleks men min bod er rundt 20 kvadrat og kun jeg som har tilgang. Kun litt bekymret lufttilgang da det er et gammelt bygg, men har aldri sett eller merket noe litt fukt eller dårlig ventilasjon. 

Anonymkode: 1a8cb...b7d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kommer du deg ut hvis det brenner og du ikke kommer ut av hoveddøren? Er det vinduer du kan krabbe ut av? 

Anonymkode: 13bbe...ba5

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å sove i kjellerbod i et felles bodareal er jeg nokså sikker på at ikke er lov.

Anonymkode: 683a5...e74

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lov. Og hvis brann! Kjøp en vifte. 

Anonymkode: 84c5b...2ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn byggteknisk er det ikke lov, men det er ikke sånn at politiet kommer løpende om du sier det høyt. 

Gjør hva du vil. De fleste andre gjør tiltak for å sove i varmen, velkommen etter... 

Anonymkode: 2b4c2...5f0

• Liker 8
Skrevet (endret)

Hvis det blir brann, er ikke kjellerbodene stedet røykdykkerne leter etter folk. 

Så nei, lov er det ikke. Hva man velger å gjøre er jo helt opp til en selv.

Endret av Elle Melle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (2 minutter siden):

Hvis det blir brann, er ikke kjellerbodene stedet røykdykkerne leter etter folk. 

Så nei, lov er det ikke. Hva man velger å gjøre er jo helt opp til en selv.

Det er ikke snakk om å ta boden permanent i bruk som et rom, men å sove der for en natt eller tre. Vil det likevel være ulovlig, og hvilke lovbestemmelse regulerer det i så fall, om du vet?

Det er vel permanent bruk, og ikke sporadisk bruk, som er regulert i lov? Jeg skal ikke bruke loftet som soverom grunnet rømningsveier, men jeg bryter ikke loven om jeg skulle duppe av i go-stolen der oppe?

Anonymkode: d4245...0ce

• Liker 1
Skrevet

Hvis noen skal overnatte et sted det normalt ikke sover mennesker, f.eks. et klubbhus, en kirke osv må man informere brannvesenet flere uker i forkant. Og ha en våken brannvakt hele natten. 

Årsaken er jo at ingen skal omkomme fordi de sov en plass det normalt sett ikke er mennesker om natten. 

Men som sagt, folk velger jo selv hvilke mer eller mindre kloke valg man tar.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Straffeloven §231,kap 3. Å sove i en bod kan straffes med opp til 18 år. 

Anonymkode: 64c91...d63

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (8 minutter siden):

Hvis noen skal overnatte et sted det normalt ikke sover mennesker, f.eks. et klubbhus, en kirke osv må man informere brannvesenet flere uker i forkant. Og ha en våken brannvakt hele natten. 

Årsaken er jo at ingen skal omkomme fordi de sov en plass det normalt sett ikke er mennesker om natten. 

Men som sagt, folk velger jo selv hvilke mer eller mindre kloke valg man tar.

Jøss, disse kravene har jeg ikke hørt om. Hvor er det regulert? Og hva gjør det ulovlig, som nevnt?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hehehe, sånn ca. 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Haha, ja her til lands så hadde jeg ikke blir overrasket.

Anonymkode: 87717...014

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg vifter, du kommer til å få bruke for de de neste årene og du kan ikke ligge i boden i flere dager. Folk vil jo og stusse på det om de finner utav det.

Anonymkode: 87717...014

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (4 minutter siden):

Kan se ut som det fokuserer på grupper, og ansvar for denne, som jo blir noe annerledes enn om TS sovner i boden sin.

Det står kanskje noe i forskrift om brannforebygging, men ikke i så klartekst som det ble formulert i tidligere innlegg? Mulig jeg overså noe.

Jeg tror det vil være lovlig slik TS forteller det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begynner å bli desperat mtp. varmen som er og har vært. Er det trygt å ta meg en natt eller to i kjellerboden?

Bor i leilighetskompleks men min bod er rundt 20 kvadrat og kun jeg som har tilgang. Kun litt bekymret lufttilgang da det er et gammelt bygg, men har aldri sett eller merket noe litt fukt eller dårlig ventilasjon. 

Anonymkode: 1a8cb...b7d

Du har faktisk ikke lov til å «bo» i en bod. Blir du tatt og du bor i et ble eller sameie kan du bli kastet ut/pålagt å selge boligen og flytte. 
Du får legge deg på verandaen om du har. 

Anonymkode: acb8b...c8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan se ut som det fokuserer på grupper, og ansvar for denne, som jo blir noe annerledes enn om TS sovner i boden sin.

Det står kanskje noe i forskrift om brannforebygging, men ikke i så klartekst som det ble formulert i tidligere innlegg? Mulig jeg overså noe.

Jeg tror det vil være lovlig slik TS forteller det.

En bod er for oppbevaring av løsøre, ikke for å sove i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har faktisk ikke lov til å «bo» i en bod. Blir du tatt og du bor i et ble eller sameie kan du bli kastet ut/pålagt å selge boligen og flytte. 
Du får legge deg på verandaen om du har. 

Korrekt, men er det å sove en natt eller tre å "bo"? Det tror jeg blir det store og avgjørende spørsmålet her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bod er for oppbevaring av løsøre, ikke for å sove i. 

Ja, fornuftig sett, jeg lurer på lovbestemmelsen, som jo og er hva TS lurer på.

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert ikke lov, men har vurdert det selv i denne varmen😅 Sannsynligheten for brann akkurat den natten du evnt sover der er jo minimal. Om ikke på natten så kanskje en dupp på dagtid? 

Anonymkode: 48e38...b14

• Nyttig 1
Skrevet

Du blir ikke straffet for det. Det er brudd på Plan- og bygningsloven siden du tar i bruk areal som ikke er godkjent for permanent opphold som oppholdsrom. Du kan imidlertid få litt trøbbel med sameiet, og det er alltids en risiko for ubehageligheter om du skulle være uheldig med en brann. Ikke alltid det er røykvarslere der nede heller, så det er fort gjort å bli glemt igjen om noen steker pizza på natten. 
Ville heller vurdert å kjøpe en vifte, varmepumpe eller aircondition 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...