A-hunter Skrevet torsdag kl 10:38 #1 Skrevet torsdag kl 10:38 Det er snart tid for siste pulje av bilturister, det er derfor nødvendig å minne om de viktigste reglene. Disse gjelder forsåvidt hele året, men er spesielt viktig i sommertrafikken: Se deg aldri tilbake! Det som skjer bak deg har allerede skjedd, det er gammel historie og vedgår ikke deg. Din vei og din reise ligger foran deg - ha fokus der det skal være - fremover! Ujuster gjerne speilene dine slik at ikke dette gamle, utgåtte forstyrrer deg i reisens retning. Har du kommet deg over i venstre felt på tofeltsvei? Bli der! Herre min skaper, de bygger jo flere felt for at de skal brukes. Det er virkelig ingen grunn i verden til å veksle mellom feltene. Der ute i venstre felt er det stort sett færre biler og ingen som skal av eller på veien. Her kan du få være i fred og holde ditt eget tempo over mange mil. Husk punkt 1. Ikke vis hvor du skal! Det er overhodet ingen grunn til å fortelle hele verden hvilken retning du har tenkt deg. De som trenger vite dette vet det allerede. Fletting? Legg deg til venstre og press på så langt du makter! Fletting er noe herk og du risikerer å havne langt bak plassen din. Ser du antydning til fletting langt der fremme så legger du deg til venstre og presser deg inn i aller siste øyeblikk. Det er myndighetens ansvar å sørge for flyt i trafikken, ikke deg. Svingete, smal vei? Opplever du å befinne deg på en svingete, smal vei har du selvsagt all rett i verden til å kjøre i ditt tempo og få med deg alt du ønsker. Dette er som sagt din reise. Det eneste du må huske er å gi full gass når det endelig kommer en rett, oversiktlig strekning, ellers risikerer du at noen idioter kjører forbi og tar fra deg utsikten. Fartsgrenser? Villedende greier! Alle disse skiltene er plassert ut uten noe plan eller mønster. Du kjører i ditt tempo på din reise. Fotoboks? Alle krefter på bremsepedalen! Det er ingen grunn til å stole på at disse boksene er innstilt riktig. Det eneste sikre er å krype forbi i gangfart. Her er det viktig å bråbremse hardt når du oppdager boksen, slik at du har god nok margin. God tur! 2 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:09 #2 Skrevet torsdag kl 11:09 Morsomt innlegg, men man skal faktisk kjøre helt frem i venstrefelt når man fletter Anonymkode: 184ef...ac9 2 6
fullførsetningen Skrevet torsdag kl 11:26 #3 Skrevet torsdag kl 11:26 Ser du noe du ønsker å ta bilde av er det også helt på sin plass å stoppe midt på veien for å gjøre dette. Gjerne også rett etter en sving eller bakketopp. Ikke glem å gå ut av bilen for å spasere vilkårlig fram og tilbake over veien for å finne det beste stedet og vinkelen å fotografere fra. 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:37 #4 Skrevet torsdag kl 12:37 A-hunter skrev (1 time siden): Det er snart tid for siste pulje av bilturister, det er derfor nødvendig å minne om de viktigste reglene. Disse gjelder forsåvidt hele året, men er spesielt viktig i sommertrafikken: Se deg aldri tilbake! Det som skjer bak deg har allerede skjedd, det er gammel historie og vedgår ikke deg. Din vei og din reise ligger foran deg - ha fokus der det skal være - fremover! Ujuster gjerne speilene dine slik at ikke dette gamle, utgåtte forstyrrer deg i reisens retning. Har du kommet deg over i venstre felt på tofeltsvei? Bli der! Herre min skaper, de bygger jo flere felt for at de skal brukes. Det er virkelig ingen grunn i verden til å veksle mellom feltene. Der ute i venstre felt er det stort sett færre biler og ingen som skal av eller på veien. Her kan du få være i fred og holde ditt eget tempo over mange mil. Husk punkt 1. Ikke vis hvor du skal! Det er overhodet ingen grunn til å fortelle hele verden hvilken retning du har tenkt deg. De som trenger vite dette vet det allerede. Fletting? Legg deg til venstre og press på så langt du makter! Fletting er noe herk og du risikerer å havne langt bak plassen din. Ser du antydning til fletting langt der fremme så legger du deg til venstre og presser deg inn i aller siste øyeblikk. Det er myndighetens ansvar å sørge for flyt i trafikken, ikke deg. Svingete, smal vei? Opplever du å befinne deg på en svingete, smal vei har du selvsagt all rett i verden til å kjøre i ditt tempo og få med deg alt du ønsker. Dette er som sagt din reise. Det eneste du må huske er å gi full gass når det endelig kommer en rett, oversiktlig strekning, ellers risikerer du at noen idioter kjører forbi og tar fra deg utsikten. Fartsgrenser? Villedende greier! Alle disse skiltene er plassert ut uten noe plan eller mønster. Du kjører i ditt tempo på din reise. Fotoboks? Alle krefter på bremsepedalen! Det er ingen grunn til å stole på at disse boksene er innstilt riktig. Det eneste sikre er å krype forbi i gangfart. Her er det viktig å bråbremse hardt når du oppdager boksen, slik at du har god nok margin. God tur! Neste sommerferie parkerer du kjerra og blir hjemme! Slike hissigpropper er skumle i trafikken. Anonymkode: 8d918...19d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:37 #5 Skrevet torsdag kl 13:37 Hahah!! Kjørte fra Fredrikstad til lillestrøm idag og så flere ting jeg reagerte på, men verste var nok : lå bak en gravemaskin et stykke før man kommer i 4felten på Alnabru. Jeg blinka lenge flere ganger for å vise at jeg prøver å komme meg forbi gravemaskinen og ikke lage propp. Venstre felt bare duuuuundra på så ingen slapp meg ut fra bak gravemaskinen før det ble 4 felt og jeg endelig hadde en åpning. Er så mange som er så dårlige på å gi rom til andre 😅 Anonymkode: 55cfe...aa8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:39 #6 Skrevet torsdag kl 13:39 Herlig. Her er 2-3 til. • Husk alltid å kjøre i ca 70 km/t uansett fartsgrense, 80 eller 50. Det viktigste er å holde en jevn fart over det hele. • Ang fotobokser: Hvis det er snakk om gjennomsnittsmålinger, må du huske slakke ned på farten når du kommer til den siste fotoboksen. Gjerne etter å ha kjørt nervøst 10km/t under lovlig fart hele veistrekket mellom fotoboksene. • Hvis du tar en ferge på feks vestlandet, må du stå på bremsen under hele overfarten. I god nervøs stil. Viktig at bremselyset lyser rødt under hele overfarten. Anonymkode: 1e854...37f 1 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:48 #7 Skrevet torsdag kl 13:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neste sommerferie parkerer du kjerra og blir hjemme! Slike hissigpropper er skumle i trafikken. Anonymkode: 8d918...19d Guuri, gjorde det vondt noe sted?? Anonymkode: c80d8...0c7 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:07 #8 Skrevet torsdag kl 14:07 A-hunter skrev (3 timer siden): Fletting? Legg deg til venstre og press på så langt du makter! Fletting er noe herk og du risikerer å havne langt bak plassen din. Ser du antydning til fletting langt der fremme så legger du deg til venstre og presser deg inn i aller siste øyeblikk. Det er myndighetens ansvar å sørge for flyt i trafikken, ikke deg. "Nå når det er ferietid og er det mange køer og innsnevringer rundt i det ganske land, oppstår flettedebatten i mang en bil. Er du av dem som insisterer på at det er riktig å komme seg raskt inn i høyre felt, eller kjører du helt fram til innsnevringen? Og hva er egentlig det riktige? – Fletting er ikke frekt, det er faktisk slik man skal gjøre det, sier Rysstad og forklarer. – Når to felt går sammen til ett, skal begge felt brukes helt frem til innsnevringen. Da skal man flette annenhver bil – som en glidelås." Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/denne-feilen-gjor-mange-i-trafikken-ikke-lek-politi/17812474/ Anonymkode: e1bc5...0de 1 1
A-hunter Skrevet torsdag kl 14:14 Forfatter #9 Skrevet torsdag kl 14:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Nå når det er ferietid og er det mange køer og innsnevringer rundt i det ganske land, oppstår flettedebatten i mang en bil. Er du av dem som insisterer på at det er riktig å komme seg raskt inn i høyre felt, eller kjører du helt fram til innsnevringen? Og hva er egentlig det riktige? – Fletting er ikke frekt, det er faktisk slik man skal gjøre det, sier Rysstad og forklarer. – Når to felt går sammen til ett, skal begge felt brukes helt frem til innsnevringen. Da skal man flette annenhver bil – som en glidelås." Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/denne-feilen-gjor-mange-i-trafikken-ikke-lek-politi/17812474/ Anonymkode: e1bc5...0de Det står 50-100 biler i kø som allerede har lagt seg inn i høyre felt og venter på å komme gjennom innsnevringen. Opplys gjerne om hvordan det å fylle opp venstre felt bakfra skaper en mer effektiv avvikling? Eller hva med de som tidlig legger seg til høyre, innser at de kan tjene 20 biler på å smette ut i venstre felt og dra på? Effektivt? For hvem i så fall - den ene egoisten?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:20 #10 Skrevet torsdag kl 15:20 A-hunter skrev (1 time siden): Det står 50-100 biler i kø som allerede har lagt seg inn i høyre felt og venter på å komme gjennom innsnevringen. Opplys gjerne om hvordan det å fylle opp venstre felt bakfra skaper en mer effektiv avvikling? Eller hva med de som tidlig legger seg til høyre, innser at de kan tjene 20 biler på å smette ut i venstre felt og dra på? Effektivt? For hvem i så fall - den ene egoisten? Det er jo bare å lese resten av saken det: Rysstad får støtte av forskere ved NTNU i Trondheim, som har forsket på nettopp fletting i trafikken. Forskerne kom fram til at man kan øke kapasiteten med rundt 30 prosent, ved å bruke begge felt og så flette etter glidelåsprinsippet. Ved å flette på en slik måte kan man opprettholde en rimelig hastighet og få flere biler gjennom flaskehalsen, uten at det blir full stopp. – Hovedpoenget er at vi bruker kapasiteten på veien fullt ut. Når begge felt brukes, reduseres kø, frustrasjon og risiko for ulykker. Det er god trafikkultur, sier Rysstad. Anonymkode: e1bc5...0de 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:04 #11 Skrevet torsdag kl 16:04 A-hunter skrev (1 time siden): Det står 50-100 biler i kø som allerede har lagt seg inn i høyre felt og venter på å komme gjennom innsnevringen. Opplys gjerne om hvordan det å fylle opp venstre felt bakfra skaper en mer effektiv avvikling? Eller hva med de som tidlig legger seg til høyre, innser at de kan tjene 20 biler på å smette ut i venstre felt og dra på? Effektivt? For hvem i så fall - den ene egoisten? Men å la et felt stå tomt er bedre, tenker du? Er det gjensidig vikeplikt i enden av tofelten, så er det RIKTIG å ligge i venstre felt helt frem til flettingen starter. At du ikke vet bedre og velger å legge deg langt bak i køen, det er et deg-problem. Anonymkode: 184ef...ac9 3
A-hunter Skrevet torsdag kl 16:21 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl 16:21 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er jo bare å lese resten av saken det: Rysstad får støtte av forskere ved NTNU i Trondheim, som har forsket på nettopp fletting i trafikken. Forskerne kom fram til at man kan øke kapasiteten med rundt 30 prosent, ved å bruke begge felt og så flette etter glidelåsprinsippet. Ved å flette på en slik måte kan man opprettholde en rimelig hastighet og få flere biler gjennom flaskehalsen, uten at det blir full stopp. – Hovedpoenget er at vi bruker kapasiteten på veien fullt ut. Når begge felt brukes, reduseres kø, frustrasjon og risiko for ulykker. Det er god trafikkultur, sier Rysstad. Anonymkode: e1bc5...0de Teoretisk så unngår man at folk fletter seg inn langs hele køen ved å flette bare et sted, noe som selvfølgelig er mer effektivt. Det var ikke eksempelet. Poenget mitt, som du ikke skjønner fordi helten din Rysstad ikke har skrevet om det, er i de tilfellene man kommer til en allerede fin, etablert og saktegående kø i et av feltene (noe som ofte skjer). Ikke i villeste helvete blir det mer effektivt å fylle opp det andre feltet enn å fylle på bakfra og alle kjører pent og pyntelig gjennom hindringen.
anonym 4545 Skrevet torsdag kl 16:23 #13 Skrevet torsdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Morsomt innlegg, men man skal faktisk kjøre helt frem i venstrefelt når man fletter Anonymkode: 184ef...ac9 Ja det er en regel som fører til at mange irriterer seg. Til vanlig skal man jo ikke ligge i venstrefeltet , som kun skal benyttes ved forbikjøring. Her er de to regler som "kræsjer".
A-hunter Skrevet torsdag kl 16:25 Forfatter #14 Skrevet torsdag kl 16:25 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men å la et felt stå tomt er bedre, tenker du? Er det gjensidig vikeplikt i enden av tofelten, så er det RIKTIG å ligge i venstre felt helt frem til flettingen starter. At du ikke vet bedre og velger å legge deg langt bak i køen, det er et deg-problem. Anonymkode: 184ef...ac9 Å la et felt stå tomt? Er du virkelig så redd for plassmangel? Det skal jo bli et felt, det er hele poenget... Tenk deg en rekke av hundre biler som glir sakte gjennom en hindring. Tror du virkelig det er fryktelig effektivt å legge 50 av dem i hver sin kø for så å smelte dem sammen - eller la denne køen bare gli gjennom? Dette er ikke et meg problem. Jeg har faktisk ingen problemer.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:35 #15 Skrevet torsdag kl 16:35 A-hunter skrev (9 minutter siden): Å la et felt stå tomt? Er du virkelig så redd for plassmangel? Det skal jo bli et felt, det er hele poenget... Tenk deg en rekke av hundre biler som glir sakte gjennom en hindring. Tror du virkelig det er fryktelig effektivt å legge 50 av dem i hver sin kø for så å smelte dem sammen - eller la denne køen bare gli gjennom? Dette er ikke et meg problem. Jeg har faktisk ingen problemer. Åpningsinnlegget ditt var morsomt og veldig på kornet, men i dette konkrete tilfellet er du på kollisjonskurs med hva som er ønskelig trafikkflyt Anonymkode: bf9b4...72e 2
PITTY Skrevet torsdag kl 16:36 #16 Skrevet torsdag kl 16:36 (endret) Jeg gidder ikke ligge i venstre felt i feriekøene. Der ligger nemlig alle som mener de skal først til mål og har rett til å komme først til mål😂. De starter, gasser, bråbremser osv.. og kjøringen blir mer og mer propp og stress. Holder meg så langt til høyre som mulig, så kan bare ego-nordmannen bare holde på med styret sitt.. DUST!!! Endret torsdag kl 16:39 av PITTY
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:37 #17 Skrevet torsdag kl 16:37 A-hunter skrev (10 minutter siden): Å la et felt stå tomt? Er du virkelig så redd for plassmangel? Det skal jo bli et felt, det er hele poenget... Tenk deg en rekke av hundre biler som glir sakte gjennom en hindring. Tror du virkelig det er fryktelig effektivt å legge 50 av dem i hver sin kø for så å smelte dem sammen - eller la denne køen bare gli gjennom? Dette er ikke et meg problem. Jeg har faktisk ingen problemer. Du er jo ikke mottakelig for å lære noe nytt, en gang. Det er greit for meg at du vil ligge bakerst i køen! Men å skylde på de som gjør det -riktig- for at -du- ligger bakerst i køen, det blir for dumt. Ja ja - jeg kjører nå bare fordi deg i sommer, så det er ikke mitt problem heller. Anonymkode: 184ef...ac9 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:33 #18 Skrevet torsdag kl 18:33 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er jo ikke mottakelig for å lære noe nytt, en gang. Det er greit for meg at du vil ligge bakerst i køen! Men å skylde på de som gjør det -riktig- for at -du- ligger bakerst i køen, det blir for dumt. Ja ja - jeg kjører nå bare fordi deg i sommer, så det er ikke mitt problem heller. Anonymkode: 184ef...ac9 det er jo tenkt som et utgangspunkt som kan ta flest mulig biler og oppta minst mulig plass. men når det allerede er "etablert" et mønster, betyr det jo at det er plass til det mønsteret som blir brukt av de lokale. det flettemønsteret er best brukt på feks trange parkeringsplasser, etc. utenom det er det best å legge seg inn i filen tidligst mulig, det er mest forutsigbart for psyken til folk og mest oversiktlig. det å stå i stampe helt fremme med punktet utsetter jo stressmomentet til frem hvor man skal flette. alle vet jo at det alltid er noen tullinger som "bare" skal. når man kjører inn i en lang rad med biler på forhånd unngår man det momentet, og det virker litt tonedøvt å komme der og tviholde på "flettepprinsippet"... Anonymkode: 6276d...4cb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:55 #19 Skrevet lørdag kl 09:55 Driver å øvekjører nå, og jeg merker forskjell på sommertrafikken ja. Mye mer bøllete 😄 Ingen slipper meg inn når det er fletting osv. Lite blinking, blir nervøs av det. Anonymkode: b24ee...b86 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå