AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Var på en yogatime i dag, og instruktøren sa det ville være fint å prøve noe nytt hver dag. Jeg liker så godt tanken. Men så er det dét å finne på mange nye ting da, som er overkommelige. I dag prøvde jeg time med ny instruktør på nytt senter, i morgen skal jeg bade, men kommer ikke på så mye. Noen som har noen gode tips? Helst i mindre skala, ikke som å lære et nytt språk, men noe som er overkommelig og skaper mestringsfølelse. Anonymkode: 91700...ced 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Jeg lager ekstremt mye forskjellig mat til middag. Prøver ofte ut oppskrifter jeg finner på instagram. Mange er amerikanske og vi har ikke samme utvalg, men da tilpasser jeg til noe jeg tror vil funke. Vi søker på nettet etter fine turer og varierer mye i hvor vi går tur. Vi melder oss på hvis det dukker opp arrangementer vi kan like her i området- mye kommer på facebook. Vi søker opp steder hvis vi ser fine bilder fra noe, og oppsøker det når vi har fri hvis det er i nærheten (fine strender, festlige butikker, nye kafeer osv) Vi bytter litt på hvordan vi trener, finner videoer som ser morsomme ut på youtube og tester det mellom vanlige styrkeøkter. Anonymkode: bc401...4ce 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Prøve å gjøre noe med motsatt hånd/fot enn du gjør til vanlig. Balansere. Telle annethvert tall fra 1-50, eller et tilsvarende system på alfabetet. Finne minst ti ord som rimer på et valgfritt ord. Lukte på skjell, trær, noe annet du finner i naturen. Plukke opp ting med tærne. Huske (sånn man gjorde når man var barn). Bake et eltefritt brød. Plante karse. Rydde en kjøkkenskuff. Lær deg ordet «takk» på to nye språk. Lån en bok (og les den) som noen andre har valgt for deg på biblioteket. Anonymkode: fce6c...b19 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Ja - og sjekk om du har en lokal forening (her er det dnt og soppforeningen) som tilbyr felles sopptur nå framover. Det er koselig og lærerikt! Anonymkode: fce6c...b19 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Jeg liker ideen om å gjøre noe nytt ofte slik at man får nye erfaringer og utvider horisonten. Men jeg har ikke sansen for disse selvhjelpsrådene om å gjøre X "hver dag". Det blir fort hesblesende og en slags plikt man bare må oppfylle, og da forsvinner litt av poenget med å gjøre det, tenker jeg. Anonymkode: a88b9...1d7 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli Gå baklengs inn av døren. Stå på venstrebenet mens du lager middag. Høre på ny musikk. Snakke med en nabo du ikke er blitt kjent med enda. Lage en ny rett. Gjøre morgenrutinen i en annen rekkefølge. Gå av på en holdeplass for tidlig, og gå hjem. Flytte lenestolen til et annet vindu. Anonymkode: 443e3...f30 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): i morgen skal jeg bade, men kommer ikke på så mye. Noen som har noen gode tips? Helst i mindre skala, ikke som å lære et nytt språk, men noe som er overkommelig og skaper mestringsfølelse. Anonymkode: 91700...ced Bade - hvor? Mange som aldri har vært der før, blir positivt overrasket etter å ha vært på en naturiststrand. Anonymkode: 4435d...980
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var på en yogatime i dag, og instruktøren sa det ville være fint å prøve noe nytt hver dag. Jeg liker så godt tanken. Men så er det dét å finne på mange nye ting da, som er overkommelige. I dag prøvde jeg time med ny instruktør på nytt senter, i morgen skal jeg bade, men kommer ikke på så mye. Noen som har noen gode tips? Helst i mindre skala, ikke som å lære et nytt språk, men noe som er overkommelig og skaper mestringsfølelse. Anonymkode: 91700...ced Smil til deg selv i speilet, hver dag. Lås opp døra med motsatt hånd av det du pleier. Er da ikke vanskelig å se på hvor du har av faste vaner og å gjøre en endring? Anonymkode: 8cab9...fe5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg liker ideen om å gjøre noe nytt ofte slik at man får nye erfaringer og utvider horisonten. Men jeg har ikke sansen for disse selvhjelpsrådene om å gjøre X "hver dag". Det blir fort hesblesende og en slags plikt man bare må oppfylle, og da forsvinner litt av poenget med å gjøre det, tenker jeg. Anonymkode: a88b9...1d7 Takk for innspill, det er jeg faktisk helt enig i! Kanskje det passer bedre for meg å gjøre det 3 ganger i uka, så det blir gøy og ikke en jobb som må gjøres. Jeg er veldig engstelig for forandring og nye ting, så jeg tror jeg skal prøve det for jeg trenger å føle på mestring. Ts Anonymkode: 91700...ced 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var på en yogatime i dag, og instruktøren sa det ville være fint å prøve noe nytt hver dag. Jeg liker så godt tanken. Men så er det dét å finne på mange nye ting da, som er overkommelige. I dag prøvde jeg time med ny instruktør på nytt senter, i morgen skal jeg bade, men kommer ikke på så mye. Noen som har noen gode tips? Helst i mindre skala, ikke som å lære et nytt språk, men noe som er overkommelig og skaper mestringsfølelse. Anonymkode: 91700...ced Du tenker allerede for stort. Ser du en frukt/snop/pålegg/annen matvare du aldri har prøvd før når du er på butikken? Kjøp den og spis den. Om så en yoghurtsmak du ikke har prøvd. Ta de mulighetene som byr seg for å prøve noe nytt. Det kan om så være å prøve seg gjennom alle variantene av iskaffe du finner på Rema. Kjøp alle så har du minst en uke dekket inn med 'noe nytt'. Anonymkode: 25352...75d 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for innspill, det er jeg faktisk helt enig i! Kanskje det passer bedre for meg å gjøre det 3 ganger i uka, så det blir gøy og ikke en jobb som må gjøres. Jeg er veldig engstelig for forandring og nye ting, så jeg tror jeg skal prøve det for jeg trenger å føle på mestring. Ts Anonymkode: 91700...ced Om man er engstelig for forandring, kan det være lurt å enten bli kjent med et amatørteatermiljø der man setter opp teaterstykker på frivillig basis; da får man levd seg inn i en rolle som er helt forskjellig fra livet man vanligvis lever. Et annet alternativ er levende rollespill - Laiv - der får man også prøvd ut nye roller samtidig som dette bare er en ufarlig lek. Mye morsommere og overlater mer til fantasien enn å kjøpe nye matvarer i butikken. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men….hvorfor? Anonymkode: 29741...0d8 Hvorfor ikke ...? Da man var barn, var en ny dag et nytt eventyr som man skulle utforske. Når man blir voksen, stivner mange av oss i det samme mønsteret, dag etter dag, år etter år. Anonymkode: 4435d...980 1 3
Hedda-78 Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli Prøve andre tetyper enn den du vet du liker. Det finnes et hav av ulike varianter. Nye krydder? Gå til en innvandrerbutikk og kjøp noe du ikke vet hva er. Etterpå leser du deg opp om hva man bruke det til og prøv det. Gå en snarvei/stikkvei du aldri har prøvd før. Si et tydelig hei til en fremmed du passerer på veien eller på butikken. Det er hyggelig og uventet for de fleste. Prøv nye tøyeøvelser eller styrkeøvelser hjemme. Flytt rundt på møbler, potteplanter, lamper. Omorganisere kjøkkenskap/kjøleskap, kanskje det funker bedre med koppene på en annen hylle? Bruk klesplagg som har blitt liggende ubrukt lenge i skapet, kanskje du finner tilbake til en gammel favoritt, eller konkluderer med at noe kan kastes. Prøv nye måter å ordne håret på, sett det opp på en ny måte, lag musefletter eller prøv å ha skillet på motsatt side. Søk opp spisesteder/kafeer i byen din og prøv en du aldri har besøkt før. Ta bussen/toget og gå av på et stopp du aldri har vært før. Rusle en runde og ta neste buss/tog videre. Duolingo - nye oppgaver hver dag. Kanskje friske opp fremmedspråket du hadde på skolen? 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for innspill, det er jeg faktisk helt enig i! Kanskje det passer bedre for meg å gjøre det 3 ganger i uka, så det blir gøy og ikke en jobb som må gjøres. Jeg er veldig engstelig for forandring og nye ting, så jeg tror jeg skal prøve det for jeg trenger å føle på mestring. Ts Anonymkode: 91700...ced Jeg har ikke svart før i tråden, men er enig med den du her svarer. Det skal være gøy, litt utfordrende, noen ganger gi mestring, mest av alt gi nye impulser/opplevelser. Men viktig å huske at det kan være på mikroplan. Det trenger ikke være nye ting heller, det kan være ting du gjorde som barn eller har sluttet med som voksen, ting som egentlig er positive. Når plukket du deg f.eks. en kopp med blåbær eller markjordbær? Jeg begynte å gjøre slike ting etter langt tids sykdom, hvor jeg kjente at jeg måtte komme ut av den bobla jeg hadde levd i i flere år. Man blir på en måte uerfaren med å gjøre vanlige ting da, fordi de ikke har vært mulige når man har vært så dårlig. Jeg måtte begynne helt på mikronivå. Pusset tennene med motsatt hånd, så stående på et ben. Laget meg litt annerledes mat, ukjent mat eller mat jeg ikke hadde spist på veldig lang tid. Plukket med meg markblomster. Satte meg ned og så på nabokatta, eller fugler, eller bare vær og vind. Jeg har veldig sansen for det b19 ramset opp, en del av det gjorde jeg før, med veldig god effekt. Nå kjenner jeg at jeg trenger å gjøre mer av det igjen, etter et par år med dårligere form igjen. (Så takk til deg, ts, og også anonym b19 - for inspirasjon, jeg skal starte i dag!) Bare å gå og vasse er fint også. Om du er en av de som i kveld får styrtregn, så er det faktisk deilig å ta på seg lette klær, og så gå en liten tur, bare for å bli hel kliss-klass våt fra ytterst til innerst (obs! ikke gjør det om det lyner og tordner, ikke for nær elver eller bratte skråninger når de er styrtregn), eller bare stå utenfor huset en liten stund. Eller ta på seg regnklær og støvler, ta fart og hoppe oppi en sølepytt. Men det kan også være å bare gå en litt annen vei til eller hjem fra butikken/jobb. Det kan være å bare si hei til noen du går forbi, eller gi et kompliment til noen. Denne uken ga jeg et kompliment til en mor om at hun håndterte varme og slitne og sutrende barn på en utrolig fin måte, og hun fikk tårer i øynene av glede, hun fortalte da at akkurat den dagen hadde av ulike grunner vært veldig tøff for henne, men den kommentaren fra meg følte hun ga styrke og glede videre. Eller det kan være å bare møte et blikk og gi et smil også. Eller klappe nabokatta - her er nabokattas eiere bortreist, et voksent barn bor i huset, men koser mindre med katten, og katten var veldig takknemlig i går for å få ligge en stund på fanget og få kos. Kanskje viktigere enn å tenke bare nye ting, så tenke å gjøre ting litt annerledes. Å gjøre slike ting skal være positivt, ikke noe stress, Ts! Anonymkode: 438a8...870 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men….hvorfor? Anonymkode: 29741...0d8 Kort sagt, det er bra for hjernehelsen. Anonymkode: 315bd...888 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 14.40): Bade - hvor? Mange som aldri har vært der før, blir positivt overrasket etter å ha vært på en naturiststrand. Anonymkode: 4435d...980 NRK: Naturisme burde blitt skrevet ut på blå resept Miljøet møter stigma og fordommer. Men her føler flere seg tryggere enn på vanlige strender. https://www.nrk.no/direkte/xl/_-naturisme-burde-blitt-skrevet-ut-pa-bla-resept-1.17501117 Anonymkode: 4435d...980 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Tror mye handler om å bryte rutinene du har og være åpen for nye ting. Jeg ville prøvd til som å gå en annen vei enn den du pleier, handle på en ny butikk, smile til en fremmed, prøve ny mat, farge håret eller gå en dag uten sminke. Sånne ting. Anonymkode: 32045...aca 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 15.33): Kort sagt, det er bra for hjernehelsen. Anonymkode: 315bd...888 Ikke når det blir en plikt og en tvangstrøye. Anonymkode: 29741...0d8
AnonymBruker Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 24.7.2025 den 12.50): Jeg liker ideen om å gjøre noe nytt ofte slik at man får nye erfaringer og utvider horisonten. Men jeg har ikke sansen for disse selvhjelpsrådene om å gjøre X "hver dag". Det blir fort hesblesende og en slags plikt man bare må oppfylle, og da forsvinner litt av poenget med å gjøre det, tenker jeg. Anonymkode: a88b9...1d7 Enig, syns det høres mye ut og at det blir alt annet enn refleksjon og selvutvikling. Anonymkode: a92b6...81e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli #20 Skrevet 28. juli Ts her, jeg har gjort det hver dag, men i veldig liten skala. Brukt en ny dusjsåpe, drukket mer vann, gått i sko uten sokker, tatt medisiner på et annet tidspunkt, kjøpt rugsprø i stedet for knekkebrød. Jeg sitter veldig fast i rutinene mine på grunn av mye angst, så for meg har det faktisk vært fint. Så kommer det nok en eller flere dager hvor jeg ikke gjør det og det går helt fint. Men for meg var det fint at noen satte meg på idéen 😊 Anonymkode: 91700...ced 3 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå